Grupa IV
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Luty 2025 r.
- W karnawale
- Poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski;
- osłuchanie z utworem”Krakowiak” oraz poznanie układu tanecznego;
- zapoznanie z graficznym zapisem litery „B”, „b”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „b” w nagłosie;
- doskonalenie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów, tworzenia odpowiednich zbiorów oraz operowania pojęciami matematycznymi „większy”, „mniejszy”, „największy”, „najmniejszy”;
- ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami oraz rozmawiania o nich;
- doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
- Mroźne krainy
- Zapoznanie z położeniem Antarktydy oraz Arktyki na kuli ziemskiej;
- pogłębianie wiedzy na temat bieguna północnego i południowego;
- poszerzanie zakresu liczenia liczebnik głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisuje cyfrowego liczb od „0” do „8”
- rozwijanie aparatu mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych;
- uwrażliwianie dzieci na różnorodności, zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa miedzy ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu- ludzi o różnym wyglądzie, z różnych krajów i o różnej sprawności;
- rozwijanie sprawności motoryki małej poprzez wykonywanie prac plastycznych z papieru- zrwacanie uwagi na precyzję w składaniu i zginaniu.
- Płynie Wisła, płynie…
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii;
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego;
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem;
- doskonalenie sprawności manualnej- rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie i wydzieranie;
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
- Sztuka wokół nas
- kształtowanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku;
- zapoznanie z sylwetką Fryderyka Chopina i jego twórczością;
- ćwiczenie umiejętności grupowania obiektów w logiczny sposób(klasyfikowanie) oraz samodzielnego formułowania uogólnień „to do tego nie pasuje”, „te obiekty są podobne, a te są inne”;
- poznanie zapisu graficznego litery „W”, „w”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „w” w nagłosie;
- doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym;
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o poszukiwaniu i przyjazną atmosferę.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze.
Styczeń 2025
- Kosmiczne podróże
- pogłębianie wiedzy na temat Układu Słonecznego, zapoznanie z gwiazdozbiorami oraz fazami Księżyca;
- zapoznanie z graficznym zapisem litery „P”, „p”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „p” w nagłosie;
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”;
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”;
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
- Zimowe szaleństwo
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami pory roku (zimy) oraz ptaków pozostających na zimę;
- utrwalanie wiedzy na temat zwierząt w okresie zimowym;
- rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji;
- wdrażanie do stosowanie właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innym, odpowiedni ton i natężenie głosu
- kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
- Babcia i Dziadek to skarb
- kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka;
- zapoznanie z wyglądem kalendarza oraz poznanie daty Dnia Babci i Dziadka;
- poznanie obrazu graficznego litery „S”, „s”;
- ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów;
- doskonalenie sprawności manualnej poprzez rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie i wydzieranie;
- doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi.
- Zawodowe plany
- poznanie pracy garncarza oraz akcesoriów niezbędnych w jego pracy;
- zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zabawach badawczych z wykorzystaniem gliny;
- zdobywanie wiedzy na temat zawodu latarnika, poznanie wyglądu latarni morskich oraz miejsc, w których się znajdują;
- ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów, próby wyróżniania głoski w nagłosie i w wygłosie;
- kształtowanie umiejętności podejmowania prób pogodzenia się z porażką czy przegraną oraz cieszenia się z sukcesu innych;
- rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez opowiadanie, co dzieje się na obrazku.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Grudzień 2024
- W świecie teatru
- zapoznanie z wyglądem „teatru” oraz poznanie wykonywanych zawodów osób tam pracujących;
- doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych – świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
- poznanie obrazu graficznego litery „y”;
- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;
- ćwiczenie umiejętności wcielania się w role, kształtowanie radzenia sobie z emocjami w związku z odgrywanymi scenkami;
- doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
- Kulinarne wyzwania
- zwiększanie świadomości dzieci na temat dbałości o higienę oraz dostrzegania zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce;
- wzbogacanie wiedzy na temat zawodu „kucharza” oraz pochodzenia wybranych produktów spożywczych;
- poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6 oraz tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą;
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz przewidywania skutków swojego zachowania;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi.
- Świąteczny czas
- kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli rodziców w życiu każdego dziecka;
- odczuwanie radosnych emocji związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji;
- wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne;
- zapoznanie ze znaczeniem słowa „pomoc” oraz sposobów jak możemy pomagać innym;
- rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji;
- doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania elementów w zbiorze.
- Nowy Rok tuż-tuż
- utrwalanie nazw pór roku oraz znajomości pojęć: „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”;
- kształtowanie umiejętności określania czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: „rano”, „w popołudnie”, „wieczorem”;
- poszerzanie wiedzy na temat rodzajów zegarków oraz poznanie wyglądu i zastosowania „klepsydry”;
- integrowanie z grupą rówieśniczą oraz próby samodzielnego wskazywania wartości, które są dla danego dziecka ważne;
- doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
- kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze.
Listopad 2024 r.
Kraina bezpieczeństwa
- Ćwiczenia wyobraźni, spostrzegawczości, percepcji wzrokowej.
- Utrwalanie numerów alarmowych.
- Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego.
- Utrwalanie zasad bezpieczeństwa w różnych miejscach pobytu dzieci.
- Doskonalenie umiejętności obserwowania i interpretowania ciekawych zjawisk.
- Utrwalanie umiejętności i strategii postępowania w sytuacjach konfliktowych – nazywanie stanów emocjonalnych.
Polska naszym domem
- Kształcenie świadomości ciała, rozwijanie świadomości przestrzennej.
- Utrwalanie polskich symboli narodowych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Zapoznanie z ukształtowaniem terenu oraz walorami naszej ojczyzny.
- Utrwalanie pojęć matematycznych, liczebników porządkowych, umiejętności przeliczania w zakresie 10.
- Poznawanie polskich legend.
W grupie raźniej
- Rozwijanie umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad panujących w grupie.
- Rozumienie pojęcia życzliwość.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej- umiejętności przegrywania i bycia zwycięzcą.
- Kształtowanie pojęć matematycznych z wykorzystaniem miar.
- Świętowanie Dnia Pluszowego Misia.
Deszczowa muzyka
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i pogodowych z użyciem termometru.
- Kształcenie umiejętności zachowania równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Utrwalanie i rozumienie zjawiska obiegu wody w przyrodzie.
- Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych- tworzenie zbiorów, klasyfikowanie.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadań, wypowiedzi rówieśników, oczekiwania na swoją kolej.
W świecie emocji
- Poznawanie sposobów przekazywania pozytywnych emocji, pogłębianie więzi rówieśniczych.
- Odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji, ćwiczenie umiejętności okazywania emocji w różnych sytuacjach.
- Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
- Poznawanie sposobów radzenia sobie z różnymi emocjami.
- Rozwijanie umiejętności sprawnego ustawianie się na zbiórkę, w kole, na dywanie itp.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Październik 2024 r.
I. Zaczarowana jesień
- Poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni;
- Zapoznanie z graficznym zapisem litery „M”, „m”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „m” w nagłosie;
- Rozwijanie zmysłu smaku poprzez rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem, wzbogacanie wiedzy na temat owoców i warzyw;
- Zapoznanie z różnymi rodzajami grzybów oraz uwrażliwianie dzieci, aby samodzielnie ich nie zbierały;
- Doskonalenie kompetencji matematycznych poprzez zabawy z użyciem pojęcia „para”, „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
- Ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wskazanego kryterium oraz tworzenia i układania matematycznych rytmów.
II. Jak dobrze być razem!
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowania literami „E”, „e”;
- Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich lub ilustracji;
- Doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania elementów w zbiorze;
- Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych oraz próby ich rozumienia;
- Integrowanie z grupą rówieśniczą oraz próby samodzielnego wskazywania wartości, które są dla danego dziecka ważne;
- Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
III. W koronach drzew
- Poznanie budowy drzewa, klasyfikowanie drzew na drzewa liściaste i iglaste;
- Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej o zwierzęta zamieszkujące w koronach, pniach oraz korzeniach drzew;
- Zapoznanie z pojęciem „badacz”, próby obserwacji przyrody przez lupę oraz dostrzegania różnic miedzy przedmiotami widzianymi przez lupę, a widzianymi gołym okiem;
- Zapoznanie z graficznym zapisem litery „L”, „l”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „l” w nagłosie;
- Doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
- Kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
IV. Jesienne kołysanki
- Poznanie budowy mrówek i mrowiska oraz znaczenia wyrażenia „pracowity jak mrówka”;
- Zapoznanie ze zwyczajami zwierząt leśnych, ich środowiskiem życia oraz sposobem przetrwania zimy;
- Zapoznanie z graficznym zapisem litery „I”, „i”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach;
- Ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów, próby wyróżniania głoski w nagłosie i w wygłosie;
- Zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych;
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
V. Kraina bezpieczeństwa
- Utrwalanie znajomości swojego adresu zamieszkania, uświadamianie dzieci, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać;
- Zapoznanie z graficznym zapisem litery „D”, „d”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach;
- Poznanie znaczenia świateł i niektórych znaków drogowych, zasad przechodzenia przez jezdnię oraz poznanie powodu pierwszeństwa przejazdu pojazdów uprzywilejowanych;
- Przeliczanie oraz rozbudzanie zainteresowania liczbami „1-4”, tworzenie zbirów równolicznych;
- Rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez opowiadanie, co dzieje się na obrazku;
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Wrzesień 2024 r.
Znowu razem
- Budowanie poczucia przynależności do grupy, wyrażanie swojego nastroju za pomocą symboli.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parze.
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych z wykorzystaniem szablonów, przeliczanie, określanie, czego jest więcej, a czego mniej.
- Utrwalenie zwrotów grzecznościowych.
- Tworzenie kodeksu grupy, rozumienie zasad i respektowanie ich.
Z latawcem w przedszkolu
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych – wnioskowanie o zmianach w przyrodzie.
- Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
- Tworzenie muzyki przy pomocy różnych przedmiotów, eksperymentowanie z dźwiękiem.
- Ćwiczenia logopedyczne – usprawnianie aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, udzielania odpowiedzi na zadawane pytania – tworzenie twórczych opowiadań.
Żegnamy lato
- Ćwiczenia rytmiczne, eksperymentowanie z rytmem.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku – zabawy sensoryczne.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego, wskazywanie głoski w nagłosie.
- Poznawanie właściwości bursztynu, eksperymentowanie- badanie jego elektrostatyczności.
Ziemia – nasza planeta
- Kształtowanie percepcji słuchowej oraz pamięci.
- Wprowadzanie w zabawy z literkami.
- Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
- Poznawanie kontynentów zabawy z globusem.
- Tworzenie prac plastycznych, eksperymenty z farbą.
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych, utrwalenie liczebników porządkowych.