Grupa IV
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Maj 2024 r.
Polskie święto
- Rozpoznawanie symboli narodowych- godło, flaga, hymn.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych- porównywanie długości, rozumienie pojęcia miara.
- Ćwiczenia oddechowe wydłużające fazę wydechu.
- Poznawanie nowych technik plastycznych.
- Usprawnianie motoryki małej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie logicznego myśle
Jestem Europejczykiem
- Ćwiczenia klasyfikacyjne, utrwalanie środków transportu.
- Zapoznanie z krajami leżącymi w Europie, rozumienie pojęcia „Unia Europejska”.
- Poznawanie zabaw, kultury innych krajów europejskich.
- Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
- Utrwalanie obrazu graficznego liter, ćwiczenia słuchowe i ortofoniczne.
Wiosna w pełni
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się oraz tworzenia notatki graficznej.
- Rozwijanie spostrzegawczości- stymulowanie zmysłu wzroku.
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
- Doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
- Poznawanie fauny i flory łąki.
- Poznanie stadiów rozwojowych motyla oraz żaby.
Rodzina to skarb
- Doskonalenie umiejętności prospołecznych.
- Kształtowanie pojęć matematycznych- rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Ćwiczenia lewopółkulowe- rysowanie oburącz.
- Utrwalanie zasad savoir- vivre przy stole.
- Ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności kodowania.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Kwiecień 2024 r.
Temat: Morskie przygody.
- poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów;
- rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji oraz
- eksperymentów;
- uwrażliwianie dzieci na konieczność przejawiania troski wobec zwierząt i roślin;
- poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie,
- parowanie;
- doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby- posługiwanie się pojęciami “w prawo”, “w lewo”, “do tyłu”, “do przodu”;
- rozumienie wpływu zanieczyszczania środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin.
Temat: Mieszkańcy domu i zagrody.
- kształtowanie prawidłowej reakcji na zauważane zagrożenia i krzywdy wobec zwierząt;
- poszerzanie wiedzy na temat miejsc, w których żyją zwierzęta bezdomne i uwrażliwianie dzieci na konieczność niesienia pomocy zwierzętom zamieszkującym schroniska;
- wdrażanie do rozumienie obowiązków członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami;
- dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym;
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez porównywanie długości „na oko” oraz przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy” – rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka;
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej stosują zapis cyfrowy od „0” do „10”.
Temat: Książka skarbnicą wiedzy.
- kształtowanie szacunku wobec książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu;
- utrwalanie pojęć: autor, ilustrator, drukarz, księgarnia, biblioteka, czytelnik- wyróżnianie zawodów zajmujących się produkcja książek;
- poszerzanie wiedzy na temat procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie;
- rozwijanie umiejętności wyciągania morałów z książek- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen;
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie;
- rozwijanie wyobraźni podczas uważnego słuchania czytanych utworów- wypowiadanie się na temat treści.
Temat: Ekologia na co dzień.
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne;
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”;
- doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości);
- podejmowanie działań chroniących zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów,
- kształtowanie prawidłowych reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody;
- dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji wyciągając wnioski oraz zmieniając podejmowane działania wobec środowiska.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Marzec 2024 r.
Zdrowy jak ryba
- Zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.
- Utrwalanie graficznego zapisu liter.
- Rozumienie znaczenia dbania o czystość ciała, zębów dla zdrowia.
- Eksperymentowanie- zabawy badawcze z wykorzystaniem środków czystości.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej i wzmacniania kondycji.
- Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Utrwalanie numerów alarmowych.
Świat się zmienia
- Rozwijanie wyobraźni i współpracy w zespołach.
- Kształtowanie kreatywności, szukanie powiązań pomiędzy dwoma przedmiotami, rozwijanie twórczego myślenia.
- Budzenie zainteresowania pismem, poznanie obrazu graficznego litery Z,z, głoski „z”-ćwiczenia słuchu fonematycznego.
- Ćwiczenia wyobraźni oraz logicznego myślenia.
- Rozwijanie spostrzegawczości, dostrzeganie postępu technicznego.
- Utrwalanie nazw figur geometrycznych, rozwijanie zainteresowań i umiejętności matematycznych.
Wiosno, gdzie jesteś?
- Wyjaśnianie niezrozumiałych słów i przysłów związanych z marcem i wiosną.
- Utrwalanie cech charakterystycznych dla nadchodzącej pory roku, rozpoznawanie zwiastunów wiosny.
- Rozwijanie umiejętności określania pogody za pomocą symboli pogodowych
- Eksperymentowanie- „Czego rośliny potrzebują do wzrostu?”- prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
- Ćwiczenia słuchowe- rozwijanie słuchu fonematycznego (analiza i synteza głoskowa krótkich słów).
- Doskonalenie umiejętności wokalnych, prezentowanie swoich umiejętności podczas apelu z okazji pierwszego dnia wiosny.
Wielkanocy czas
- Poznanie symboli i tradycji związanych z Wielkanocną.
- Eksperymentowanie- prowadzenie hodowli rzeżuchy.
- Rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów i określania różnic pomiędzy nimi.
- Doskonalenie spostrzegawczości oraz umiejętności czytania mapy.
- Rozwijanie pamięci i logicznego myślenia.
- Rozwijanie kreatywności i pomysłowości.
- Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania przy stole, umiejętności komponowania kanapek, zachęcanie do próbowania wszystkich potraw podczas Śniadania Wielkanocnego (27.03.2024).
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Luty 2024 r.
Temat: W karnawale
- poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski;
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania- zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”;
- rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”;
- poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego, kształtowanie poczucia rytmu;
- wdrażanie do czerpania radości ze wspólnych zabaw tanecznych i ruchowych podczas Balu Karnawałowego.
Temat: Mroźne krainy
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych, wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie;
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności- rozwijanie tolerancji oraz życzliwości wobec innych osób;
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych;
- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów;
- rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery “n” “N”;
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne.
Temat: Płynie Wisła, płynie
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak);
- wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych oraz kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych;
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii;
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów, rozwijanie współpracy;
- wdrażanie do umiejętności radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny.
Temat: Sztuka wokół nas
- doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego;
- zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki- ćwiczenia orientacji przestrzeni na kartce;
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę;
- rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Styczeń 2024 r.
Kosmiczne podróże
- Utrwalenie następstwa dni i nocy – zabawy tematyczne.
- Poznanie zapisu graficznego litery P, p, głoski „p”, analiza i synteza głoskowa nazw obrazków.
- Poszerzenie wiedzy na temat kosmosu, utrwalenie nazw planet, rozwijanie wyobraźni.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, nauka planowania rysunku na kartce.
- Zabawa sensoryczna, stymulowanie zmysłu wzroku, rozbudzanie wyobraźni.
- Ćwiczenia logicznego myślenia, poszerzenie wiedzy o Księżycu jego wyglądzie w różnych fazach.
- Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, utrwalanie cech figur geometrycznych.
Zimowe szaleństwo
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doskonalenie świadomości ciała, kształcenie świadomości przestrzeni.
- Rozwijanie umiejętności budowania krótkich wypowiedzi na temat artysty i jego obrazów.
- Zapoznanie z dziełem malarskim i jego twórczą interpretacją, analiza ilustracji.
- Poznawanie nowych technik plastycznych.
- Rozumienie znaczenia niesienia pomocy zwierzętom zimą.
- Utrwalanie pojęć matematycznych, porównywanie długości różnych przedmiotów.
- Rozwijanie umiejętności społecznych i logicznego myślenia. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
Babcia i dziadek to skarb
- Utrwalanie pojęć matematycznych, porządkowanie zbiorów według liczebności, przeliczanie elementów w zbiorach, klasyfikowanie, stosowanie określeń „mniej”, „więcej”, „tyle samo”, łączenie od najmniejszego do największego zbioru.
- Dostrzeganie niepowtarzalności własnej rodziny, inspirowane rodzinnymi pamiątkami, kultywowanie tradycji.
- Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej, poznanie zapisu graficznego litery S, s, głoski „s”
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawy sensoryczne z wykorzystaniem zmysłu smaku i powonienia.
- Doskonalenie sprawności manualnej.
- Wdrażanie dzieci do świętowania i celebrowania świąt związanych z rodziną.
Zawodowe plany
- Poznawanie dawnych zawodów (garncarz, kowal, latarnik itp.)
- Doskonalenie reakcji równoważnych, kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Poznawanie pojęć matematycznych związanych z ciężarem- eksperymentowanie.
- Ćwiczenia logicznego myślenia i spostrzegawczości
- Bogacenie słownika
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Rozwijanie umiejętności odgrywania scenek dramowych.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Grudzień 2023 r.
Temat : W świecie teatru
- wdrażanie do rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych oraz rozwijanie świadomości o odczuwaniu tych emocji przez innych ludzi;
- utrwalanie zasad odpowiedniego zachowania w miejscach upowszechniających kulturę;
- poszerzanie aktywności twórczej poprzez tworzenie scenek, pacynek oraz wcielania się w rolę;
- poznanie graficznego obrazu litery „y”- rozbudzanie zainteresowania światem pisma;
- rozwijanie współpracy w grupie poprzez realizowanie swoich pomysłów na scenki teatralne;
- poznanie zawodu aktora- rozbudzanie zainteresowań artystycznych.
Temat : Kulinarne wyzwania
- wdrażanie do nabierania umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz przewidywanie skutków swojego zachowania;
- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania;
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia;
- doskonalenie umiejętności matematycznych- szacowanie liczby przedmiotów w zbiorach, stosowanie określeń „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
- utrwalanie stosowania form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania poprzez organizowanie tematycznych zabaw.
Temat: Świąteczny czas
- dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie;
- wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami;
- wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne;
- dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery;
- odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem.
Temat: Nowy Rok tuż-tuż
- wdrażanie do określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem;
- poznanie rodzajów zegarów, sposobów odmierzania czasu dziś i dawniej;
- utrwalanie nazw pór roku, miesięcy w odpowiedniej kolejności;
- rozwijanie świadomości na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć;
- doskonalenie rozpoznawania emocji i uwrażliwianie dzieci na emocje innych, okazywanie współczucia itp.;
- rozumienie pojęcia: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”- kształtowanie umiejętności planowania swojego czasu.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Listopad 2023 r.
Kraina bezpieczeństwa
- Ćwiczenie wyobraźni i spostrzegawczości, percepcji wzrokowej.
- Utrwalanie numerów alarmowych.
- Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego.
- Utrwalanie zasad bezpieczeństwa w różnych miejscach pobytu dzieci.
- Doskonalenie umiejętności obserwowania i interpretowania ciekawych zjawisk.
- Utrwalanie umiejętności i strategii postępowania w sytuacjach konfliktowych, nazywanie stanów emocjonalnych.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, grupie, w parze.
Polska naszym domem
- Kształcenie świadomości ciała, rozwijanie świadomości przestrzennej.
- Utrwalanie polskich symboli narodowych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Zapoznanie z ukształtowaniem terenu oraz walorami naszej ojczyzny.
- Utrwalanie pojęć matematycznych, liczebników porządkowych, umiejętności przeliczania w zakresie 10.
- Pobudzanie zmysłu dotyku i smaku- polskie potrawy.
- Poznawanie polskich legend.
W grupie raźniej
- Rozwijanie umiejętności pokojowego pokonywania konfliktów.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad panujących w grupie.
- Rozumienie pojęcia życzliwość.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej- umiejętności przegrywania i bycia zwycięzcą.
- Kształtowanie pojęć matematycznych z wykorzystaniem miar.
- Świętowanie Dnia Pluszowego Misia.
- Doskonalenie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej.
Deszczowa muzyka
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i pogodowych z użyciem termometru.
- Kształcenie umiejętności zachowania równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Utrwalanie i rozumienie zjawiska obiegu wody w przyrodzie.
- Ćwiczenia słuchowe.
- Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych- tworzenie zbiorów, klasyfikowanie.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadań, wypowiedzi rówieśników, oczekiwania na swoją kolej.
W świecie emocji
- Poznawanie sposobów przekazywania pozytywnych emocji, pogłębianie więzi rówieśniczych.
- Odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji, ćwiczenie umiejętności okazywania emocji w różnych sytuacjach.
- Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
- Poznawanie sposobów radzenia sobie z różnymi emocjami.
- Rozwijanie umiejętności sprawnego ustawianie się na zbiórkę, w kole, na dywanie itp.
Poznawanie nowych technik plastycznych- „mokre na mokrym”, eksperymentowanie z
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Październik 2023 r.
Temat : Zaczarowana jesień
- obserwowanie przyrody, określanie cech charakterystycznych dla jesieni;
- poznanie graficznego obrazu litery „m”, wskazywanie głoski w nagłosie oraz podawanie słów rozpoczynających się poznaną literą;
- utrwalanie umiejętności przeliczania używający zwrotów „więcej”, „mniej”;
- rozwijanie pamięci oraz percepcji wzrokowej- zapamiętywanie podanych schematów;
- poszerzanie wiedzy na temat roślin, etapach ich wzrostu oraz czynności wykonywanych przez ogrodnika w ogrodzie.
Temat : Jak dobrze być razem?
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia przy stole, w trakcie wykonywania ćwiczeń ogólnorozwojowych, ruchowych;
- nabywanie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami;
- poznanie graficznego obrazu litery „e”- wzbudzanie zainteresowania światem pisma;
- wprowadzanie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość;
- doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych.
Temat : W koronach drzew
- rozwijanie umiejętności matematycznych- wykonywanie prostych obliczeń na konkretnym materiale, szacowanie „na oko”;
- rozwijanie zainteresowania światem- prowadzenie obserwacji przyrodniczych przy pomocy lupy;
- poznawanie graficznego obrazu cyfry „l”- ćwiczenia grafomotoryczne;
- rozwijanie umiejętności wokalnych, umuzykalnianie dzieci, odróżnianie dźwięków wysokich, średnich, niskich;
- doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami w zabawie.
Temat : Jesienne kołysanki
- doskonalenie chwytu pisarskiego podczas rysowania i kreślenia;
- poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywania zwierząt leśnych;
- rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery „i”;
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej;
- kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów;
- dostrzeganie wartości współpracy oraz określanie zasad fair play podczas zabaw.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Wrzesień 2023 r.
Znowu razem
- Budowanie poczucia przynależności do grupy, wyrażanie swojego nastroju za pomocą symboli.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parze.
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych z wykorzystaniem szablonów, przeliczanie, określanie, czego jest więcej, a czego mniej.
- Utrwalenie zwrotów grzecznościowych
- Tworzenie kodeksu grupy, rozumienie zasad i respektowanie ich.
- Utrwalenie zasad bezpieczeństwa poza terenem przedszkola, uczestnictwo w
Paradzie. Krasnali na Rynku.
Z latawcem w przedszkolu
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych oraz warunków atmosferycznych, wnioskowanie o zmianach.
- Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
- Tworzenie muzyki przy pomocy różnych przedmiotów, eksperymentowanie z dźwiękiem.
- Usprawnianie aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia logopedyczne.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, budowanie twórczych opowiadań.
Żegnamy lato
- Ćwiczenia rytmiczne, eksperymentowanie z rytmem.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Wprowadzenie w atmosferę przygody, rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie,
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego, wskazywanie głoski w nagłosie.
- Poznawanie właściwości bursztynu, eksperymentowanie- badanie elektrostatyczności bursztynu.
Ziemia – nasza planeta
- Kształtowanie percepcji słuchowej oraz pamięci.
- Wprowadzanie w świat liter.
- Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
- Poznawanie kontynentów, rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia- kodowanie
- Tworzenie prac plastycznych, eksperymenty z farbą i ćwiczenia oddechowe.
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych, utrwalanie miejsc na mapie oraz liczebników porządkowych.