Grupa IV
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
CZERWIEC 2022 r.
Krąg tematyczny: Jak zostać sportowcem?
- „O komputerze i różanym ogrodzie” – analiza wysłuchanego opowiadania Joanny Krzyżanowskiej – omawianie potrzeby codziennego ruchu mającego wpływ na nasze zdrowie.
- „Dyscypliny sportowe” – rozmowa inspirowana obrazkami, omawianie konkretnych dyscyplin sportowych.
- „Tęczowa piłka” – zajęcia plastyczne na świeżym powietrzu, malowanie farbami, rozwijanie sprawności manualnej oraz kreatywności.
- „Żabki i bocian ” – zabawy logorytmiczne- uważliwianie na barwę dźwięku oraz doskonalenie poczucia rytmu.
- Zabawy matematyczne – “Kropkowe liczby– doskonalenie umiejętności liczenia, posługiwanie się liczebnikami głównymi.
- „Kostka do gry” – granie w wybrane gry planszowe w małych grupach, rozwijanie zgodnej rywalizacji.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: I oto przyszło lato…
- „Nadeszło lato” – rozmowa na podstawie ilustracji, wskazywanie oznak nadchodzącego lata, wzbogacanie słownictwa, budowanie dłuższej wypowiedzi.
- „Letnia orkiestra” – zabawy doskonalące koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- „Mieszkańcy łąki” – zabawy dydaktyczne, rozpoznawanie, nazywanie oraz klasyfikowanie zwierząt i roślin.
- „Owocowo-warzywne rytmy” – układanie i kontynuowanie rytmów, rozwijanie spostrzegawczości oraz logicznego myślenia.
- „Kącik kucharski” – zabawy tematyczne, umiejętność wcielania się w role, poznawanie zawodu kucharza oraz jego atrybutów.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych doskonalących refleks i orientację w przestrzeni.
- „Zdrowe przekąski” – nazywanie i klasyfikowanie wybranych warzyw i owoców, wspólne przygotowanie zdrowych posiłków, omawianie zasad i potrzeby zdrowego odżywiania.
- Zabawy logorytmiczne „I oto przyszło lato” – rozwijanie wyobraźni muzycznej, doskonalenie umiejętności utrzymania stałego tempa, uwrażliwienie na budowę utworu.
Tydzień 3: Odwiedzamy zwierzęta na wsi.
- „W gospodarstwie wiejskim” – wprowadzenie do tematu zajęć, przeglądanie literatury związanej z gospodarstwem wiejskim, swobodne wypowiedzi dzieci, poszerzenie informacji o gospodarstwie wiejskim, poznanie wybranych zwierząt.
- „Wieś czy miasto?” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa, klasyfikacja elementów charakterystycznych dla wsi i miasta.
- „Co nam daje wieś ?” – dopasowywanie zwierząt do produktów, omawianie skąd biorą się konkretne produkty.
- „Na wsi” –słuchanie opowiadania Wojciecha Widłaka „Na wsi” oraz rozmowa na temat treści.
- „Pracowite kurki” – zabawa sensoryczna, ćwiczenie spostrzegawczości, rozwijanie zmysłu dotyku.
- „Zwierzęcy teatrzyk” – projekt plastyczno-techniczny, zabawa dźwiękonaśladowcza
- „Owieczki i świnki” – praca plastyczna, technika łączona, rozwijanie zmysłu estetycznego, ćwiczenia motoryki małej i dużej.
Krąg tematyczny: Hej, na wakacje czas!
- „Gdzie pojadę na wakacje?” – zabawa dydaktyczna, umiejętność planowania podróży, rozwijanie ciekawości poznawczej.
- „Nad morzem” – zabawy matematyczne, doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, posługiwanie się liczmanami.
- „Pojazdy” – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.
- „Kamień” – zabawa według metody W. Sherborne (świadoma kontrola ciała).
- Rozwijanie umiejętności manualnych oraz ekspresji twórczej poprzez zabawy plastyczno-techniczne.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- „Wesołe letnie zabawy” − letnie zabawy w ogrodzie przedszkolnym, zabawy na kocykach, zabawy konstrukcyjne w piaskownicy – omawianie zasad bezpiecznego korzystania ze wspólnych sprzętów w ogrodzie.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
MAJ 2022 r.
Krąg tematyczny: Moje ulubione książeczki.
- „W bibliotece” – analiza i synteza wysłuchanego opowiadania Zofii Staneskiej, rozmowa na temat zasad zachowania się w bibliotece.
- „Moja ulubiona książeczka” – rozmowy na podstawie przyniesionych przez dzieci książek, rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą.
- Zabawy pantomimiczne, teatralne – wcielanie się w rolę określonej postaci ze znanych bajek „ Kim jestem?”, „Całkiem nowa historia”.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez układanie historyjek obrazkowych „ Opowiedz mi jeszcze raz bajkę”.
- „Biedroneczki są w kropeczki” – zabawy logorytmiczne, urważliwaianie na barwę dźwięku oraz doskonalenie poczucia rytmu.
- Zabawy matematyczne – “Ile książek jest na tej półce?”” – doskonalenie umiejętności liczenia, manipulowanie przedmiotami według podanego schematu, stosowanie liczebników porządkowych.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórczej – zabawy plastyczne “Mój bohater”.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: Kiedy dorośli idą do pracy.
- „Co to za zawód?” – zabawa słuchowa, analiza i synteza wyrazów, doskonalenie słuchu fonematycznego.
- Korzystanie ze sprzętu multimedialnego podczas oglądania filmu edukacyjnego dotyczącego zawodów – rozmowa na tematy wykonywanych zawodów rodziców.
- „Czyj to atrybut?” – rozwijanie spostrzegawczości poprzez wskazywanie atrybutów i narzędzi charakterystycznych dla danego zawodu.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Zabawy matematyczne „W sklepie”, “Po co są pieniądze” – liczenie w zakresie swoich umiejętności, manipulowanie monetami i banknotami – rozwijanie logicznego myślenia.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych doskonalących koncentrację i uwagę.
- Analiza treści wysłuchanego tekstu literackiego Zbigniewa Dmitrocy „Zawody”, formułowanie dłuższej wypowiedzi, udzielanie odpowiedzi na pytania.
- „U krawcowej”- zabawy plastyczne, projektowanie i wycinanie wzorów – rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień 3: Moja mama jest kochana.
- „Dla mojej mamy gram” – zabawa rytmiczna z wykorzystaniem rymowanki Magdaleny Ledwoń – powtarzanie układu rytmicznego na instrumentach perkusyjnych.
- „Co czujemy?” – zagadki o uczuciach i emocjach ze zbioru Marcina Brykczyńskiego „Co się kryje w sercu na dnie? Kto przeczyta ten odgadnie. 25 uczuciowych zagadek” – nazywanie i rozpoznawanie podstawowych emocji.
- „Tak się cieszę!” – zabawy naśladowcze z kostką emocji, wyrażanie ruchem różnych stanów emocjonalnych
- Serce dla mamy” –układanie kompozycji plastycznej, rozwijanie sprawności manualnej.
- Zabawy plastyczno-techniczne – „Projektowanie Robotka” – rozwijanie wyobraźni twórczej oraz kreatywności, umiejętność współpracy w małych grupach.
- „Co by było gdyby…” – zabawa dydaktyczna rozwijające umiejętność przewidywania konsekwencji swoich działań
- Zabawy matematyczne „Kwiatki dla mamy” – przeliczanie elementów zbioru w zakresie możliwości dzieci, manipulowanie przedmiotami oraz ustalanie wyniku.
- „Z kwiatka na kwiatek” – aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych z elementami rzutu oraz podskoku obunóż.
Krąg tematyczny: Duże i małe rodziny w akcji.
- „Nasze rodziny” – tworzenie wypowiedzi na podstawie obrazków zabawy tematyczne, odgrywanie scenek z życia rodziny, rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej.
- „Tatuś” – rozmowa na temat sposobów pomocy rodzicom na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- „Spójrz i zapamiętaj” – zabawy dydaktyczne, ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
- Moja rodzina”– zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność przeliczania elementów zbioru, korzystanie z liczmanów.
- „Trójkątne czy kwadratowe” – zabawy matematyczne, rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych, porównywanie liczebności zbiorów, posługiwanie się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce – zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
KWIECIEŃ 2022 r.
Krąg tematyczny: Oto i przyszła Pani Wiosna.
- „Wiosenne kwiaty” – zapoznanie z konkretnymi gatunkami kwiatów na podstawie ilustracji.
- „Przyleciały ptaki” – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, zapoznanie z wybranymi gatunkami ptaków w Polsce, oglądanie ilustracji oraz filmików edukacyjnych – słuchanie ciekawostek.
- „Odejście zimy” – rozwijanie umiejętności budowania dłuższej wypowiedzi poprawnej gramatycznie inspirowanej utworem Kamila Polaka.
- Zabawy matematyczne – “Kropki biedronki” – doskonalenie umiejętności liczenia,
manipulowanie przedmiotami według podanego schematu.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórczej – zabawy plastyczno-techniczne.
- „Wiosna – kwiatowa wróżka” – zabawy logorytmiczne, rozwijanie poczucia rytmu, uwrażliwianie na zmiany dynamiczne (cicho- głośno) oraz na zmianę tempa (wolno-szybko).
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: Zabawy na każdą pogodę.
- „Jaka będzie pogoda?” – rozmowa na temat prognozy pogody, poprawne nazywanie zaobserwowanych zjawisk atmosferycznych, nauka symboli.
Wykonywanie grupowego kalendarza pogody.
- „Kwiecień plecień, bo przeplata – trochę zimy, trochę lata” – zabawy dydaktyczne, omawianie znaczenia przysłowia oraz zmian zachodzących w pogodzie.
Kształtowanie spostrzegawczości poprzez uzupełnienie brakujących fragmentów obrazka.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Zabawy matematyczne „Wiosenny ogródek” – liczenie w zakresie swoich umiejętności, rozróżnianie liczenia błędnego od poprawnego – rozwijanie logicznego myślenia.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych doskonalących koncentrację i uwagę.
- Analiza treści wysłuchanego tekstu literackiego L.J. Kerna „Panie Wierze”, formułowanie dłuższej wypowiedzi, udzielanie odpowiedzi na pytania.
- Zabawy doskonalące motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową – „ Ubrania na każdą pogodę”.
Tydzień 3: Dobre i niedobre bajki na ekranie.
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała – kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – zabawy logorytmiczne.
- „Książka z bajkami” – analiza treści wiersza Grażyny Bakiewicz – rozwijanie i wzbogacanie słownictwa, umiejętność wypowiadania się na określony temat.
- Zabawy aktywizujące „Telefony” – odgrywanie scenek w parach, umiejętności wcielania się w rolę.
- Zabawy plastyczno-techniczne – „Telefon” – rozwijanie wyobraźni twórczej oraz kreatywności.
- Zabawy doskonalące koordynację wzrokowo-słuchową, układanie rytmów według instrukcji słownej “ Ułóż tak, jak słyszysz”.
- Zabawy matematyczne „Zabawy z książkami” – przeliczanie elementów zbioru w zakresie możliwości dzieci, manipulowanie przedmiotami oraz ustalanie wyniku.
- „Chodzimy, skaczemy, biegamy” – aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych z elementami rzutu oraz podskoku obunóż.
Krąg tematyczny: Odkrywamy świat.
- „Moja wymarzona podróż” – omawianie zdjęć z różnych zakątków świata, dzielenie się wrażeniami o miejscach, które dzieci odwiedziły lub odwiedzą w przyszłości.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami i wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem: „Martynka i Arka Noego ” Gilberta Delahye.
- “Na sawannie” – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących na sawannie.
- “Nurkowanie na rafie” – oglądanie filmu przyrodniczego, zapoznanie z terminem “rafa koralowa”.
- “Gdzie leżą bezludne wyspy?” – zapoznanie z nowymi miejscami oraz zamieszkującymi je gatunkami roślin i zwierząt.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce – zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
MARZEC 2022 r.
Krąg tematyczny: Odkrywamy tajemnice Ziemi.
- „Nasza planeta” – zapoznanie z globusem oraz mapą, omawianie rejonów świata, w których żyją zwierzęta.
- „Świat zwierząt i roślin” – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, oglądanie ilustracji oraz filmików edukacyjnych, słuchanie ciekawostek.
- „Mieszkańcy lasu” – rozwijanie umiejętności budowania dłuższej wypowiedzi poprawnej gramatycznie – inspirowanej utworem Teodory Cedro pt.”Ach, te zwierzaki, wiewiórki”
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórcze j- zabawy plastyczno-techniczne.
- „Co żyje wokół nas” – zabawy muzyczne, uwrażliwianie na zmiany dynamiczne (cicho- głośno) oraz na zmianę tempa (wolno-szybko).
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: Zwierzęta i rośliny wokół nas.
- „Na wsi” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji, rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących na wsi.
- „Drzewa” – zabawy badawcze, rozmowa połączona z obserwacją, poznawanie budowy drzewa oraz dokonywanie pomiaru szerokości.
- Zabawy matematyczne „Geometryczne zwierzęta i rośliny” – rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów (przeliczanie według możliwości dziecka) – rozwijanie logicznego myślenia.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych doskonalących koncentrację i uwagę.
- Analiza treści wysłuchanego tekstu literackiego R. Grazulis „Dzień na opak”, formułowanie dłuższej wypowiedzi, udzielanie odpowiedzi na pytania.
- Zabawy logopedyczne z wykorzystaniem wiersza E. Stadtmuller „Ko,ko,ko,kwa,kwa,kwa, kto mój język zna?” – rozwijanie aparatu mowy.
Tydzień 3: Kosmieczne przygody.
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała – kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – zabawy logorytmiczne.
- „Kto to jest astronauta?” – analiza treści wiersza Tomasza Plebiańskiego ” Astronauta” – rozwijanie i wzbogacanie słownictwa związanego z kosmosem, rozwijanie ciekawości światem.
- Zabawy plastyczno-techniczne – „Kolorowe ufoludki” – rozwijanie wyobraźni twórczej oraz kreatywności.
- „Jak powstaje spektakl teatralny?” – oglądanie filmu edukacyjnego z wykorzystaniem multimediów, omawianie zasad właściwego zachowania podczas pobytu w teatrze.
- Zabawy matematyczne „Gwiazdozbiory” – przeliczanie elementów zbioru w zakresie możliwości dzieci, manipulowanie przedmiotami oraz ustalanie wyniku.
- „Zwiedzamy kosmos” – aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych z elementami rzutu, skoku obunóżpołączonych z wysłuchaniem ciekawostek o planetach.
Krąg tematyczny: Mali ekolodzy.
- „Czy warto dbać o Ziemię?” – omawianie zdjęć dokumentujących zagrożenia ekologiczne oraz opisywanie czynności dnia codziennego mających wpływ na ochronę środowiska.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem oraz doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami: „Co robić ze śmieciami” Małgorzaty Strzałkowskiej, analiza procesu wywożenia śmieci, przedstawianie pomysłów na odzyskiwanie produktów.
- Zabawy pantomimiczne w parach ” Naśladuj mnie”, „Las” – wyrażanie siebie w zabawach mimicznych i pantomimicznych inspirowanych muzyką.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce -zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
LUTY 2022 r.
Krąg tematyczny: Hej, ha, co to gra?
- Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych – zabawy muzyczne.
- Zabawy doskonalące zmysł słuchu oraz koncentrację uwagi, rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich „ Zagadkowe odgłosy”.
- ”Co to gra” – rozpoznawanie i utrwalanie nazw instrumentów.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórcze j- zabawy plastyczno-techniczne.
- „Tradycyjne tańce” – zabawa taneczna, rozpoznawanie charakteru muzyki, rytmu oraz tempa.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: Malujemy świat.
- „Malarz” – poznawanie zawodu malarza, rozmowa inspirowana wierszem „Co kto robi?” Anny Kamieńskiej.
- „Tajemnicze kolory” – zabawy badawcze, mieszanie kolorów, odkrywanie i nazywanie barw pochodnych.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów (przeliczanie według możliwości dziecka) – rozwijanie logicznego myślenia.
- Zajęcia plastyczne – malowanie pędzlami o różnej grubości na papierze o dużym formacie, rozwijanie wyobraźni oraz zmysłu estetycznego.
- Analiza treści wysłuchanego tekstu literackiego Tomasza Plebańskiego „Mali artyści”, zapoznanie i omawianie terminu „artysta”.
Tydzień 3: Zaproszenie do teatru.
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała- kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – zabawy logarytmiczne.
- „Jaś i Małgosia” – zabawa teatralna z wykorzystaniem opowieści na podstawie bajki „Jaś i Małgosia” opracowanej przez Irenę Zbroszczyk, umiejętność odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- „Jak powstaje spektakl teatralny?” – oglądanie filmu edukacyjnego z wykorzystaniem multimediów, omawianie zasad właściwego zachowania podczas pobytu w teatrze.
- Zabawy matematyczne – przeliczanie elementów zbioru w zakresie możliwości dzieci, manipulowanie przedmiotami oraz ustalanie wyniku.
Krąg tematyczny: Dzieci – wspaniali artyści.
- Doskonalenie spostrzegawczości „Teatr cieni” – odgadywanie nazw postaci na podstawie kształtu cienia rzuconego na podświetlony
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami i wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem: „Oto klocki kolorowe” Ireny Zborszczyk.
- Zabawy plastyczno-techniczne – samodzielne wykonywanie instrumentu muzycznego.
- Zagadki słowne autorstwa Ireny Zborszczyk – rozwijanie logicznego myślenia oraz wyobraźni.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce -zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze
STYCZEŃ 2022 r.
Krąg tematyczny: Z Panią Zimą wesoło mija czas.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie koncentracji i skupienia uwagi.
- Analiza utworów literackich – rozwijanie aktywności werbalnej, słownictwa – wypowiedzi poprawnych gramatycznie.
- „Po czym poznać zimę?” – rozmowa na temat zmian w przyrodzie, opisywanie konkretnych zjawisk przyrodniczych.
- „Z górki na pazurki” – doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania sportów zimowych oraz związanych z nimi czynnościami.
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała, kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – Zabawy logorytmiczne „Z Panią Zimą wesoło mija czas”
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania czynności za pomocą gestu, mimiki, ruchu- zabawy pantomimiczne.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów, przeliczanie elementów w miarę swoich możliwości.
Krąg tematyczny: Zabawy z bałwankiem i śnieżynką.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórczej- zabawy plastyczne.
- „Szukamy kół” – rozpoznawanie i klasyfikowanie figur geometrycznych według wielkości.
- „Zimowa Olimpiada Sportowa” – zabawy z elementem współzawodnictwa, kształtowanie umiejętności współdziałania w drużynie.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej w zabawie z wykorzystaniem pojęć: „na”, „pod”, „obok”, „przed”.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej: aktywne uprawianie sportu, pobyt na świeżym powietrzu, wdrażanie do umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody.
Krąg tematyczny: Niespodzianka dla babci i dziadka.
- „Za co kocham moich dziadków” –doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi, przedstawianie swoich emocji i uczuć w stosunku do najbliższych osób.
- Zabawy ruchowe doskonalące umiejętność reagowania na polecenia nauczyciela oraz rozróżniania strony lewej i prawej.
- „Zimowy spacer” – ilustrowanie opowiadania (zabawa wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej) – rozwijanie znajomości liczebników porządkowych.
- Doskonalenie umiejętności segregowania, porównywania wielości oraz klasyfikowania przedmiotów według określonego kryterium – odwzorowywanie i układanie rymów „Guziki babci”.
- „Dzień Babci, Dzień Dziadka w naszym przedszkolu” – uroczyste świętowanie Dnia Babci i Dnia Dziadka w przedszkolu, prezentacja wierszyków oraz piosenek.
- Doskonalenie motoryki małej poprzez tworzenie prac plastycznych , prezentów związanych z Dniem Babci i Dziadka.
Krąg tematyczny: Robimy eksperymenty.
- Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia „Co słychać w lesie?”.
- Wykonywanie prostych konstrukcji z tworzyw i materiału naturalnego „Muzyczne ziarenka”.
- „Ptaki polskie” – rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków występujących w najbliższej okolicy.
- „Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- „Karmimy ptaki” – przejawianie opiekuńczego stosunku do przyrody.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami i wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem.

Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze
GRUDZIEŃ 2021 r.
Krąg tematyczny: Co to jest rodzina?
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie koncentracji i skupienia uwagi.
- Analiza utworów literackich – rozwijanie aktywności werbalnej, słownictwa – wypowiedzi
- poprawnych gramatycznie.
- „Drzewo rodzinne” – praca z obrazkiem, odczytywanie symboliki i rozumienie pojęcia drzewa genealogicznego
- „Jak wygląda okolica, w której mieszkasz?” – rozmowa kierowana, określanie wyglądu blok mieszkalnego, kamienicy, domów rodzinnych, omawianie poszczególnych pomieszczeń w domu oraz określanie ich funkcji
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała- kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – Zabawy logorytmiczne według M. Barańskiej „Śpiewasz ty i śpiewam ja”.
- „Kostka emocji” – zabawa dydaktyczna, nazywanie emocji, kształcenie pojęcia symbolu serca (miłość).
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania czynności za pomocą gestu, mimiki, ruchu- zabawy pantomimiczne.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów.
Krąg tematyczny: Robimy prezenty dla innych
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórczej- zabawy plastyczne.
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętności przeliczania w zakresie możliwości dzieci (liczebniki główne, porządkowe).
- „Prezenty świąteczne” – rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- „Pomagamy!” – rozmowa oparta o doświadczenia dzieci, wdrażanie dzieci do wykonywania codziennych czynności porządkowych.
- „Przygotowujemy jasełka” – nauka ról, wyrazistej recytacji, rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci.
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Krąg tematyczny: Boże Narodzenie
- „Ozdoby na choinkę” – wspólne przygotowanie prostych ozdób na choinkę
- „Cud” – wysłuchanie wiersza o Bożym Narodzeniu oraz rozmowa na temat jego treści, poszerzanie zasobu słownictwa.
- „Rozdajemy życzenia” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności obdarowywania się wzajemnie.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej- zabawa słowna „Boże Narodzenie w moim domu wygląda …”
- Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych – zabawy muzyczne.
- „Symbole i tradycje świąteczne” – rozmowa na temat świątecznych symboli, znajomość podstawowych tradycji i symboli świątecznych.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej: aktywne uprawianie sportu, pobyt na świeżym powietrzu.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.
LISTOPAD 2021
Krąg tematyczny: Mój dom.
- „Domy ludzi i domy zwierząt” – segregowanie obrazków według określonego kryterium.
- „Znam swój adres” – utrwalenie zasad bezpieczeństwa.
- Analiza utworów literackich – rozwijanie aktywności werbalnej, słownictwa – wypowiedzi
- poprawnych gramatycznie. „Każdy po sobie sprząta” M. Terlikowska.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach
- (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów- (przeliczanie według możliwości dziecka).
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała- kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – zabawy logorytmiczne według M. Barańskiej „Śpiewasz ty i śpiewam ja”.
Krąg tematyczny: Moje miasteczko.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej – ćwiczenie pojęć: „na”, „pod”, „obok”, „przed” w zabawie.
- „Mapa naszego miasta” – zapoznanie z mapą miasta, „Co to za miejsce?” – zabawa rozwijająca spostrzeganie wzrokowe, rozpoznawanie znanych budynków na fotografiach.
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania czynności za pomocą gestu, mimiki, ruchu- zabawy pantomimiczne.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich, klasyfikowanie figur geometrycznych według wybranych cech.
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania –ćwiczenia grafomotoryczne.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wyobraźni twórczej- zabawy plastyczne.
Krąg tematyczny: Dawno, dawno temu.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej: aktywne uprawianie sportu, pobyt na świeżym powietrzu.
- Doskonalenie spostrzegawczości „Teatr cieni” – odgadywanie nazw postaci na podstawie kształtu cienia rzuconego na podświetlony
- „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Legendy i baśnie” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami – wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich ze zrozumieniem.
- „Listy do króla” – kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce -zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.
Krąg tematyczny: Bawimy się w króla i królową.
- „Jak podróżowali król i królowa” – zabawa słownikowo-plastyczna, rozpoznawanie i nazywanie pojazdów dawnych i współczesnych.
- „Na królewskim dworze” – ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia, klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy.
- Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych – zabawy muzyczne.
- Poszerzanie zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia z uwzględnieniem czynności umysłowych: porównywania, analizy i syntezy.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej- zabawa słowna „Co by było gdyby…”.
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętności przeliczania w zakresie możliwości dzieci (liczebniki główne, porządkowe).
- „Moje królestwo” – wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
PAŹDZIERNIK 2021
- Krąg tematyczny: Pani Jesień puka do drzwi
- „Pani Jesień puka do drzwi” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki „Modna jesień”, rozwijanie poczucie rytmu i tempa.
- Liście i listeczki” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, klasyfikowanie według podanej cechy, nazywanie wybranych gatunków drzew i ich owoców.
- „Kalendarz pogody” – obserwacja pogody za oknem, założenie kalendarza pogody.
- „Jesienna przygoda Olka i Ali” – historyjka obrazkowa – układanie w odpowiedniej kolejności, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- „Jesienne krajobrazy” – porównywanie pór roku przedstawionych na ilustracjach, dostrzeganie piękna zmieniającego się jesienią krajobrazu, omawianie charakterystycznych oznak jesieni.
- „Suknia Pani Jesieni” – grupowa praca plastyczna , współpraca w grupie, doskonalenie sprawności
- Krąg tematyczny: Prezenty od Pani Jesieni
- „Jesienne skarby” – zabawa dydaktyczna, przyporządkowywanie darów jesieni do określonych kategorii, przeliczanie elementów, stosowanie określenia: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”.
- „Owoce” – zabawa badawcza, nazywanie, poznawanie, dotykanie owoców, rozpoznawanie owoców za pomocą smaków.
- „Co to za warzywa?” – zabawa dydaktyczna z elementami sensoryki.
- Warzywny rytm” – układanie i kontynuowanie rytmów
- „Jesienna matematyka” – zabawa dydaktyczna: „Drzewa” – porównywanie liczebności zbiorów; „Kosz z owocami i warzywami” – przeliczanie, posługiwanie się kodem liczbowym; „Listki” – układanie elementów według wielkości.
- „Gdzie kasztany, gdzie żołędzie?” – zabawa rozwijająca orientację przestrzenną względem własnej osoby.
- Krąg tematyczny: Jestem zdrowym przedszkolakiem
- „Pogodna jesień” – wysłuchanie wiersza L. Łącz, rozmowa, uważne słuchanie utworu literackiego, budowanie dłuższych wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu.
- Owoce i warzywa w spiżarni” – rozmowa na temat owoców i warzyw „ dlaczego warto je jeść”, poszerzanie zasobu słownictwa – mówienie o swoich doświadczeniach
- Piramida zdrowego żywienia” – oglądanie i omawianie schematu, zachęcanie do przestrzegania zasad zdrowego stylu życia.
- „To, co lubię” – rozmowa o ulubionych potrawach, budowanie dłuższej wypowiedzi.
- „Zdrowe czy niezdrowe?” – quiz podsumowujący wiedzę na temat zdrowego odżywiania.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zabawa ruchowo-naśladowcza, czerpanie radości z zabawy.
- Krąg tematyczny: Kiedy mamy dzień, a kiedy noc?
- „Jak wygląda dzień, a jak noc?” – praca z obrazkiem/planszą, wprowadzenie w temat tygodnia.
- „Kręcąca się kula” – zabawa dydaktyczna, szukanie odpowiedzi na pytanie, „ Dlaczego jest noc, dlaczego jest dzień”.
- „Po nocy jest dzień” – układanie rytmu naśladującego następstwo dnia i nocy
- „Harmonogram dnia” – omawianie harmonogramu przedszkolaka.
- „Co się wydarzyło?” – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego
- „O śpiochu i porannym ptaszku” – słuchanie opowiadania J. Krzyżanek i rozmowa dotycząca jego treści oraz doświadczeń dzieci.
- „Przeciwieństwa” – gra edukacyjna z wykorzystaniem kart lub plasteliny; łączenie kart lub figurek ilustrujących przeciwieństwa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
WRZESIEŃ 2021
- krąg tematyczny : PRZEDSZKOLE- MÓJ DRUGI DOM
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji: radość, smutek, złość, strach poprzez udział z scenkach sytuacyjnych, zabawach teatralnych
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wzbogacanie słownictwa dziecka w wyniku zachęcania do wypowiedzi na tematy związane z domem rodzinnym i przedszkolem
- Przypominanie i utrwalanie zasad obowiązujacych w grupie podczas omawiania Kodeksu Grupowego, rozmów kierowanych, pracy z ilustracjami, działania przykładem
- Rozwijanie spostrzegawnczości, analizy wzrokowej i myślenia przyczynowo-skutkowego podczas zajęć z historyjkami obrazkowymi
- Wdrażanie do werbalizowania swoich potrzeb i obaw w kontaktach z rówieśnikami i nauczycielami
- krąg tematyczny: JESTEŚMY BEZPIECZNI
- Poznawanie i utrwalanie podstawiwych zasad ruchu drogowego ( przechodzenie na zielonym świetle, przez przejście dla pieszych, po chodniku lub po odpowiedniej stronie pobocza)oraz rozpoznawanie i rozumienie znaczenia wybranych znaków drogowych ( przejście dla pieszych, zakaz ruchu, droga dla rowerów itp.) podczas udziału w spacerach, zabawach orientacyjno-porządkowych oraz tematycznych zajęciach dydaktycznych
- wdrażanie do zauważania podobieństw i różnic- zabawy matematyczne, ćwiczenia percepcji wzrokowej
- poznawanie i utrwalanie numru alarmowego 112 oraz jego znaczenia w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia – scenki dramowe, filmiki edykacyjne
- wprowadzenie z podstawowe zasady pierwszej pomocy przedmedycznej- spotkanie z lekarzem
- poznanie znaczenia służb ratunkowych (straż pożarna, pogotowie, policja) podczas spotkania z przedstawielem danej służby, zajęć z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i pracy z ilustracjami
- krąg tematyczny: NASZE ZABAWY
- Wychorzystywanie przedmiotów codziennego uzytku do zabaw tematycznych i teatralnych ( drewniana łyżka, kartonowe pudełko, skarpetka, rękawiczka), animacja przedmmiotów
- uwrażliwianie na nastrój i charakter utworów muzycznych w wyniku słuchania muzyki, zajęć rytmicznych i zabaw muzycznych
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków dzaiałań podczas zabaw matematycznych i pracy w małych zespołach
- rozwijanie wyobrażni i kształtowanie zmysłów podczas zabaw polisensorycznych
- krąg tematyczny: KAŻDY Z NAS JEST INNY
- poznawanie wyglądu ludzi z róznych stron świata , kształtowanie postaw tolerancyjnych– zdjęcia, filmy multimedialne, literatura podróznicza dla dzieci, zabawy dydaktyczne oparte na rozpoznawaniu i nazywaniu emocji, rozwijanie empatii
- kształtowanie umiejętności opisywania cech ludzi i przedmiotów tj.: ciężki, lekki, miękki, szorstki, gładki- manipulowanie przedmiotami o różnych fakturach, zabawy z masami plastycznymi, ćwiczenia z elementami Integracji Sensorycznej
- kształtowanie współpracy z rówieśnikami w sytuacjach zadaniowych organizowanych przez nauczycieli
- dokonalenie sprawności manulanej podczas ćwiczeń manipulacyjnych i zabawa plastycznych