Grupa IV

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Luty 2025 r.

  1. W karnawale
  • Poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski;
  • osłuchanie z utworem”Krakowiak” oraz poznanie układu tanecznego;
  • zapoznanie z graficznym zapisem litery „B”, „b”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „b” w nagłosie;
  • doskonalenie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów, tworzenia odpowiednich zbiorów oraz operowania pojęciami matematycznymi „większy”, „mniejszy”, „największy”, „najmniejszy”;
  • ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami oraz rozmawiania o nich;
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
  1. Mroźne krainy
  • Zapoznanie z położeniem Antarktydy oraz Arktyki na kuli ziemskiej;
  • pogłębianie wiedzy na temat bieguna północnego i południowego;
  • poszerzanie zakresu liczenia liczebnik głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisuje cyfrowego liczb od „0” do „8”
  • rozwijanie aparatu mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych;
  • uwrażliwianie dzieci na różnorodności, zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa miedzy ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu- ludzi o różnym wyglądzie, z różnych krajów i o różnej sprawności;
  • rozwijanie sprawności motoryki małej poprzez wykonywanie prac plastycznych z papieru- zrwacanie uwagi na precyzję w składaniu i zginaniu.
  1. Płynie Wisła, płynie…
  • poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii;
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego;
  • kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem;
  • doskonalenie sprawności manualnej- rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie i wydzieranie;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
  1. Sztuka wokół nas
  • kształtowanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku;
  • zapoznanie z sylwetką Fryderyka Chopina i jego twórczością;
  • ćwiczenie umiejętności grupowania obiektów w logiczny sposób(klasyfikowanie) oraz samodzielnego formułowania uogólnień „to do tego nie pasuje”, „te obiekty są podobne, a te są inne”;
  • poznanie zapisu graficznego litery „W”, „w”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „w” w nagłosie;
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym;
  • wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o poszukiwaniu i przyjazną atmosferę.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze.

Styczeń 2025

  1. Kosmiczne podróże
  • pogłębianie wiedzy na temat Układu Słonecznego, zapoznanie z gwiazdozbiorami oraz fazami Księżyca;
  • zapoznanie z graficznym zapisem litery „P”, „p”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „p” w nagłosie;
  • ćwiczenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”;
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
  1. Zimowe szaleństwo
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami pory roku (zimy) oraz ptaków pozostających na zimę;
  • utrwalanie wiedzy na temat zwierząt w okresie zimowym;
  • rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji;
  • wdrażanie do stosowanie właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innym, odpowiedni ton i natężenie głosu
  • kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
  1. Babcia i Dziadek to skarb
  • kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka;
  • zapoznanie z wyglądem kalendarza oraz poznanie daty Dnia Babci i Dziadka;
  • poznanie obrazu graficznego litery „S”, „s”;
  • ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów;
  • doskonalenie sprawności manualnej poprzez rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie i wydzieranie;
  • doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi.
  1. Zawodowe plany
  • poznanie pracy garncarza oraz akcesoriów niezbędnych w jego pracy;
  • zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zabawach badawczych z wykorzystaniem gliny;
  • zdobywanie wiedzy na temat zawodu latarnika, poznanie wyglądu latarni morskich oraz miejsc, w których się znajdują;
  • ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów, próby wyróżniania głoski w nagłosie i w wygłosie;
  • kształtowanie umiejętności podejmowania prób pogodzenia się z porażką czy przegraną oraz cieszenia się z sukcesu innych;
  • rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez opowiadanie, co dzieje się na obrazku.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Grudzień 2024

  1. W świecie teatru
  • zapoznanie z wyglądem „teatru” oraz poznanie wykonywanych zawodów osób tam pracujących;
  • doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych – świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
  • poznanie obrazu graficznego litery „y”;
  • doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;
  • ćwiczenie umiejętności wcielania się w role, kształtowanie radzenia sobie z emocjami  w związku z odgrywanymi scenkami;
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
  1. Kulinarne wyzwania
  • zwiększanie świadomości dzieci na temat dbałości o higienę oraz dostrzegania zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce;
  • wzbogacanie wiedzy na temat zawodu „kucharza” oraz pochodzenia wybranych produktów spożywczych;
  • poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6 oraz tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą;
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz przewidywania skutków swojego zachowania;
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi.
  1. Świąteczny czas
  • kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli rodziców w życiu każdego dziecka;
  • odczuwanie radosnych emocji związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji;
  • wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne;
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa „pomoc” oraz sposobów jak możemy pomagać innym;
  • rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji;
  • doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania elementów w zbiorze.
  1. Nowy Rok tuż-tuż
  • utrwalanie nazw pór roku oraz znajomości pojęć: „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”;
  • kształtowanie umiejętności określania czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: „rano”, „w popołudnie”, „wieczorem”;
  • poszerzanie wiedzy na temat rodzajów zegarków oraz poznanie wyglądu i zastosowania „klepsydry”;
  • integrowanie z grupą rówieśniczą oraz próby samodzielnego wskazywania wartości, które są dla danego dziecka ważne;
  • doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
  • kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze.

Listopad 2024 r.

Kraina bezpieczeństwa

  1. Ćwiczenia wyobraźni, spostrzegawczości, percepcji wzroko­wej.
  2. Utrwalanie numerów alarmowych.
  3. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego.
  4. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa w różnych miejscach pobytu dzieci.
  5. Doskonalenie umiejętności obserwowania i interpretowania ciekawych zjawisk.
  6. Utrwalanie umiejętności i strategii postępowania w sytuacjach konfliktowych – nazywanie stanów emocjonalnych.

Polska naszym domem

  1. Kształcenie świadomości ciała, rozwijanie świadomości przestrzennej.
  2. Utrwalanie polskich symboli narodowych.
  3. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  4. Zapozna­nie z ukształtowaniem terenu oraz walorami naszej ojczyzny.
  5. Utrwalanie pojęć matematycznych, liczebników porządkowych, umiejętności przeliczania w zakresie 10.
  6. Poznawanie polskich legend.

W grupie raźniej

  1. Rozwijanie umiejętności pokojowego rozwiązywania  konfliktów.
  2. Wdrażanie do przestrzegania zasad panujących w grupie.
  3. Rozumienie pojęcia życzliwość.
  4. Kształtowanie odporności emocjonalnej- umiejętności przegrywania i bycia zwycięzcą.
  5. Kształtowanie pojęć matematycznych z wykorzystaniem miar.
  6. Świętowanie Dnia Pluszowego Misia.

Deszczowa muzyka

  1. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i pogodowych z użyciem termometru.
  2. Kształcenie umiejętności zachowania równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  3. Utrwalanie i rozumienie zjawiska obiegu wody w przyrodzie.
  4. Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej.
  5. Rozwijanie umiejętności matematycznych- tworzenie zbiorów, klasyfikowanie.
  6. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadań, wypowiedzi rówieśników, oczekiwania na swoją kolej.

W świecie emocji

  1. Poznawanie sposobów przekazywania pozytywnych emocji, pogłębianie więzi rówieśniczych.
  2. Odkrywanie i rozpoznawanie różnych emocji, ćwiczenie umiejętności okazywania emocji w różnych sytuacjach.
  3. Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
  4. Poznawanie sposobów radzenia sobie z różnymi emocjami.
  5. Rozwijanie umiejętności sprawnego ustawianie się na zbiórkę, w kole, na dywanie itp.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Październik 2024 r.

I. Zaczarowana jesień

  1. Poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni;
  2. Zapoznanie z graficznym zapisem litery „M”, „m”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „m” w nagłosie;
  3. Rozwijanie zmysłu smaku poprzez rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem, wzbogacanie wiedzy na temat owoców i warzyw;
  4. Zapoznanie z różnymi rodzajami grzybów oraz uwrażliwianie dzieci, aby samodzielnie ich nie zbierały;
  5. Doskonalenie kompetencji matematycznych poprzez zabawy z użyciem pojęcia „para”, „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
  6. Ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wskazanego kryterium oraz tworzenia i układania matematycznych rytmów.

II. Jak dobrze być razem!

  1. Rozbudzanie u dzieci zainteresowania literami „E”, „e”;
  2. Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich lub ilustracji;
  3. Doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania elementów w zbiorze;
  4. Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych oraz próby ich rozumienia;
  5. Integrowanie z grupą rówieśniczą oraz próby samodzielnego wskazywania wartości, które są dla danego dziecka ważne;
  6. Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

III. W koronach drzew

  1. Poznanie budowy drzewa, klasyfikowanie drzew na drzewa liściaste i iglaste;
  2. Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej o zwierzęta zamieszkujące w koronach, pniach oraz korzeniach drzew;
  3. Zapoznanie z pojęciem „badacz”, próby obserwacji przyrody przez lupę oraz dostrzegania różnic miedzy przedmiotami widzianymi przez lupę, a widzianymi gołym okiem;
  4. Zapoznanie z graficznym zapisem litery „L”, „l”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „l” w nagłosie;
  5. Doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
  6. Kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.

IV. Jesienne kołysanki

  1. Poznanie budowy mrówek i mrowiska oraz znaczenia wyrażenia „pracowity jak mrówka”;
  2. Zapoznanie ze zwyczajami zwierząt leśnych, ich środowiskiem życia oraz sposobem przetrwania zimy;
  3. Zapoznanie z graficznym zapisem litery „I”, „i”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach;
  4. Ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów, próby wyróżniania głoski w nagłosie i w wygłosie;
  5. Zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych;
  6. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.

V. Kraina bezpieczeństwa

  1. Utrwalanie znajomości swojego adresu zamieszkania, uświadamianie dzieci, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać;
  2. Zapoznanie z graficznym zapisem litery „D”, „d”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach;
  3. Poznanie znaczenia świateł i niektórych znaków drogowych, zasad przechodzenia przez jezdnię oraz poznanie powodu pierwszeństwa przejazdu pojazdów uprzywilejowanych;
  4. Przeliczanie oraz rozbudzanie zainteresowania liczbami „1-4”, tworzenie zbirów równolicznych;
  5. Rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez opowiadanie, co dzieje się na obrazku;
  6. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Wrzesień 2024 r.

Znowu razem

  1. Budowanie poczucia przynależności do grupy, wyrażanie swojego nastroju za pomocą symboli.
  2. Kształtowanie umiejętności współpracy w parze.
  3. Rozwijanie zainteresowań matematycznych z wykorzystaniem szablonów, przeliczanie, określanie, czego jest więcej, a czego mniej.
  4. Utrwalenie zwrotów grzecznościowych.
  5. Tworzenie kodeksu grupy, rozumienie zasad i respektowanie ich.

Z latawcem w przedszkolu

  1. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
  2. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych –  wnioskowanie o zmianach w przyrodzie.
  3. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
  4. Tworzenie muzyki przy pomocy różnych przedmiotów, eksperymentowanie z dźwiękiem.
  5. Ćwiczenia logopedyczne – usprawnianie aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe.
  6. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, udzielania odpowiedzi na zadawane pytania –  tworzenie twórczych opowiadań.

Żegnamy lato

  1. Ćwiczenia rytmiczne, eksperymentowanie z rytmem.
  2. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  3. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku – zabawy sensoryczne.
  4. Rozwijanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie.
  5. Ćwiczenia słuchu fonematycznego, wskazywanie głoski w nagłosie.
  6. Poznawanie właściwości bursztynu, eksperymentowanie- badanie jego elektrostatyczności.

Ziemia – nasza planeta

  1. Kształtowanie percepcji słuchowej oraz pamięci.
  2. Wprowadzanie w zabawy z literkami.
  3. Ćwiczenia motoryki małej i dużej.
  4. Poznawanie kontynentów zabawy z globusem.
  5. Tworzenie prac plastycznych, eksperymenty z farbą.
  6. Rozwijanie zainteresowań matematycznych, utrwalenie  liczebników porządkowych.