Grupa IV
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
STYCZEŃ
- Jak mija czas?
– rozpoznawanie elementów charakterystycznych dla danej pory roku na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń
– utrwalanie nazw dni tygodnia i miesięcy
– rozumienie pojęć dotyczących następstw czasowych w trakcie zabaw dydaktycznych
– zabawy matematyczne przedstawiające obraz graficzny cyfry 9 i jej znaczenie
– rozwijanie wiedzy dotyczącej liter „b” i „B”: rozpoznawanie obrazu graficznego, wyróżnianie litery b w wyrazach
- Sporty zimowe dla każdego
– nabywanie i utrwalanie wiedzy dotyczącej sportów zimowych
– ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w temacie sportu w odwołaniu do wiedzy własnej
– dostrzeganie korelacji między sportem a zdrowiem
– aktywne uczestniczenie w gimnastyce porannej i gimnastyce ogólnorozwojowej
– doskonalenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń w kartach pracy
- Zabawy z babcią i dziadkiem
– rozwijanie szacunku i poczucia więzi rodzinnych z dziadkami podczas zabaw i pogadanek
– wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, określanie relacji między poszczególnymi jej członkami
– doskonalenie umiejętności wokalnych, teatralnych oraz tanecznych podczas przygotowania występu dla babci i dziadka
– zabawy z literami „n” i „N”: wyszczególnianie litery i głoski w wyrazach, utrwalanie obrazu graficznego
– rozwijanie umiejętności logicznego myślenia podczas układania historyjek obrazkowych w określonej kolejności
- Zimowe obserwacje i eksperymenty
– eksprymentowanie, szacowanie i przewidywanie w trakcie działań swobodnych na określonym materiale: poznawanie właściwości lodu
– rozwiązywanie i tworzenie zagadek o tematyce zimowej
– określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów względem włąsnej osoby
– przeliczanie elementów zbiorów, wykonywanie dodawania i odejmowania w sytuacji użytkowej

Nastał świąteczny czas. Atmosferą tej radości dzielimy się z Państwem.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne.
Miesiąc grudzień
- Nasze rodziny.
- Album rodzinny- prezentowanie zdjęć rodziny, szukanie podobieństw i różnic-umiejętność wypowiadania się na temat rodziny- tworzenie prostych zdań, poprawnych gramatycznie .
- Uważne słuchanie utworów literackich -omawianie z zachowaniem kolejności zdarzeń.
- Dom- rodzina- rozwijanie wyobraźni dziecięcej w zabawach kształtujących pamięć, koncentrację, skojarzenia- umiejętność tworzenia słów do wybranych symboli.
- Ósemka- zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 8- zabawy w klasyfikowaniu przedmiotów według konkretnych wytycznych: kolor, kształt, wielkość, kreślenie leniwych ósemek na arkuszach papieru.
- Domowe psoty- zabawy rozwijające świadomość własnego ciała w przestrzeni. Rozwijanie aktywnośći podczas ćwiczeń ogólnorozwojowych, czynne uczestnictwo w zabawach ruchowych .
- Co to znaczy być dobrym?
- „Czuję się.”- umiejętność tworzenia ruchu do wybranej czynności, zabawy dramowe
- Emocje- umiejętność nazywania emocji przedstawionych za pomocą symboli (złość, radość, smutek, strach)
- „Cierpliwość”- burza mózgów, rozwijanie twórczej aktywności dziecka, pobudzanie wyobraźni, szukanie definicji.
- „Paluszki”- zabawa matematyczna – umiejętność przeliczania w zakresie 10 na palcach- rozwijanie logicznego myślenia
- „Butelka pełna uczuć”- dobieranie kolorów do stanów emocjonalnych dzieci, swobodne wypowiedzi, logiczna argumentacja.
- Boże Narodzenie.
- „Wędrujące pudło”- umiejętność wyodrębniania symboli świąt Bożego Narodzenia, rozwijanie skojarzeń.
- Sekrety choinek- zabawa badawcza, poszerzanie wiadomości na temat drzew iglastych, rozbudzanie zamiłowania przyrodą.
- Świąteczne zwyczaje- oglądanie ilustracji, odwoływanie się do doświadczeń dzieci, rozwijanie aktywności werbalnej .
- „Stajenka”- tworzenie makiety stajenki bożonarodzeniowej, rozwijanie wyobraźni, motoryki małej, korzystanie z różnorodnych technik plastycznych
- Świąteczny prezent- przygotowanie prezentów dla wybranej osoby, rozbudzanie empatii.
- Święta Bożego Narodzenia na świecie.
- Poznanie tradycji bożonarodzeniowych w Grecji- wysłuchanie opowiadania, oglądanie ilustracji, szukanie podobieństw odnoszących się do polskiej tradycji.
- Hiszpańskie przysmaki- odmienność kuchni świata, kształtowanie ciekawości poznawczej, wysłuchanie ciekawostek oraz obejrzenie ilustracji przedstawiających bożonarodzeniowe dania.
- Piniata, poncz, nadziewany indyk- meksykańskie Boże Narodzenie- poszerzanie wiadomości, rozbudzanie zainteresowań dzieci zwyczajami w rożnych krajach.
- „Święta na opak,” czyli tradycje w Stanach Zjednoczonych- uważne słuchanie opowiadania, poznanie barw flagi omawianego państwa.
- Podsumowanie wiadomości- prawidłowe dopasowanie wybranych potraw do krajów, budowanie zdań poprawnych gramatycznie.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Godziny zajęć według programu | Treści | Zajęcia dodatkowe |
---|---|---|
7:00-8:45 | Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci Praca indywidualna | |
8:45-9:00 | Gimnastyka poranna | |
9:00-9:30 | Czynności higieniczno-porządkowe Śniadanie | |
9:30-11:30 12:00-14:00 | PONIEDZIAŁEK Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową | Język angielski Karate Teatr |
9:30-11:30 12:00-14:00 | WOREK Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową | Język angielski Gimnastyka ogólnorozwojowa Rytmika |
9:30-11:30 12:00-14:00 | ŚRODA Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową | Język angielski Taniec Plastyka |
9:30-11:30 12:00-14:00 | CZWARTEK Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową | Język angielski Gimnastyka ogólnorozwojowa Rytmika Logopedia |
9:30-11:30 12:00-14:00 | PIĄTEK Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawa programową | Język angielski Piłka nożna Plastyka |
11:30-12:00 | Czynności higieniczno-porządkowe Zupa | |
12:00-14:00 | Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym | |
14:00-14:30 | Czynności higieniczno-porządkowe Obiad | |
14:30-15:30 | Rozwijanie zainteresowań czytelniczych Praca indywidualna Gry i zabawy stolikowe | |
15:30-15:45 | Czynności higieniczno-porządkowe Podwieczorek | |
15:45-18:00 | Swobodne zabawy w Sali/ w ogrodzie przedszkolnym |