Grupa VIa i VIb

Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze

Styczeń 2022 r.

 

Tydzień 1: Co raz bliżej gwiazd

  • poznawanie i utrwalanie wiadomości na temat Kosmosu i Układu Słonecznego;
  • kształtowanie pojęcia następstwa pór roku oraz dnia i nocy;
  • poznanie litery „p”, „P” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski p w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „p”;
  • rozumienie pojęcia liczby osiem,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8;
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunków w przestrzeni w odniesieniu od siebie i innej osoby.

Tydzień 2: Za zimową szybą

  • rozpoznawanie i opisywanie cech i zjawisk charakterystycznych dla zimy;
  • wzbogacanie wiedzy na temat ptaków zimujących w Polsce;
  • uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy;
  • układanie i wykonywanie działań dodawania i odejmowania/ poprawne stosowanie znaków = / +/-
  • współdziałanie w pracach zespołowych.

Tydzień 3: Serce dla babci i dziadka

  • odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny;
  • rozpoznawanie i nazywanie relacji między poszczególnymi członkami rodziny;
  • nazywanie i rozpoznawanie zachowań społecznych takich jak: szacunek i podziw dla osób starszych;
  • poznanie litery „s”, „S” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski s w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „s”;
  • radzenie sobie z trudnymi emocjami, na przykład w sytuacji niepowodzenia;
  • eksperymentowanie, stawianie hipotez i sprawdzanie ich poprzez działanie;

Tydzień 4: Kim będę

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych zawodów rzemieślniczych;
  • rozumienie pojęcia „rzemiosło”, wyjaśnianie czym zajmuje się rzemieślnik;
  • rozbudzanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka;
  • rozwiązywanie i wymyślanie zagadek słownych;
  • radzenie sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji drużynowej.

Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze

Grudzień 2021r.

 

Tydzień 1: Zabawy w teatr

 

  1. Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści.
  2. Zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów.
  3. Poznanie literki ,,y’’, ,,Y”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
  • ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej.
  1. Poznanie znaków ,,+’’, ,,=”:
  • układanie i odczytywanie zapisów matematycznych.
  1. Wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji.

Tydzień 2: Kulinarne ciekawostki

 

  1. Kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowania elementów do określonych jej poziomów.
  2. Wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji.
  3. Kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter.
  4. Poznanie obrazu graficznego cyfry 6:
  • Doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie.
  1. Kształtowanie umiejętności przekładania regularności z jednej reprezentacji na drugą.

Tydzień 3: Magia Świąt

  1. Wzbogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
  2. Doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce:
  • rozróżnianie prawej i lewej strony.
  1. Kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy.
  2. Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości.
  3. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i

Współzawodnictwa.

 Tydzień 4: Zegary i kalendarze

 

  1. Zapoznanie ze sposobami mierzenia czasów za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności.
  2. Doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej.
  3. Poznanie obrazu graficznego cyfry 7: kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością. Utrwalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni  tygodnia, pór dnia.
  4. Wdrażanie do rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) łączenie podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Listopad 2021

Tydzień 1:  Dbamy o bezpieczeństwo

  1. Dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania;
    • uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą.
  2. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
  3. Poznanie literki „D”, „d”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej;
    • ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej;
    • rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
  4. Utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112, oraz numeru straży pożarnej pogotowia, policji.
  5. Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej;
    • poznanie obrazu graficznego cyfry 4;
    • wdrożenie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych.

 

Tydzień 2­:  Kochamy Cię, Polsko!

 

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych: poczucia przynależności narodowej – budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
  2. Pogłębianie wiedzy na temat swojego kraju;
    • rozpoznawanie godła, hymnu oraz barw narodowych Polski.
  3. Doskonalenie umiejętności orientowania się na mapie Polski, wyszukiwanie miast, rzek.
  4. Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów z wykorzystaniem rożnych miar.
  5. Rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez tworzenie teatrzyku sylwetkowego do poznanego tekstu literackiego;
    • zabawy z wykorzystaniem dramy.

 

Tydzień 3:  Deszczem malowane

 

  1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji wywoływanych przez codzienne zdarzenia, kontakty z ludźmi, przyrodą, sztuką.
  2. Rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju;
    • poznanie postaci, wydarzeń historycznych, ważnych miejsc mających znaczenie dla Polaków.
  3. Poznanie litery „K”, „k”, wielkiej, malej, pisanej i drukowanej;
    • podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
  4. Poznanie obrazu graficznego cyfry 6;
    • wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia.
  5. Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji;
    • rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy.

 

Tydzień 4:  Nasze emocje

 

  1. Dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń;
    • doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych;
    • wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych.
  2. Zapoznanie z literą „U”, „u”, wielką, małą, pisaną, drukowaną;
    • tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek.
  3. Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów np. o dwa więcej, o trzy mniej;
    • ćwiczenia kształtujące orientacje przestrzenną na kartce papieru.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Październik 2021

 

 

Tydzień 1: Zapachy i smaki jesieni

  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw oraz owoców, poznawanie wyglądu oraz budowy wybranych owoców i warzyw, dostrzeganie zdrowotnych korzyści wynikających ze spożywania owoców i warzyw;
  • identyfikowanie owoców i warzyw po zapachu i dotyku;
  • podejmowanie świadomych działań chroniących zasoby przyrodnicze (np. wykorzystuje materiały odpadowe do wykonywania prac plastycznych);
  • poznanie litery m”, „M” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „m”;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji.

 

Tydzień 2­: Sztuka bycia razem

 

  • dostrzeganie pozytywnych zachowań i postaw wobec środowiska społecznego, przyrodniczego, w najbliższym otoczeniu oraz na ilustracjach;
  • nawiązywanie życzliwych relacji rówieśniczych podczas zabaw- integrowanie się z rówieśnikami;
  • rozumienie pojęcia liczby trzy,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–3;
  • poznanie litery „e”, „E” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „e”
  • dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnianie głosek w sylabach, wyrazach, dzielenie wyrazów na sylaby – przeliczanie

 

Tydzień 3: O czym szumią drzewa?

 

  • dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako inspiracji poznawczej i estetycznej;
  • rozpoznawanie i nazywanie  niektórych drzew iglastych, liściastych, owocowych oraz ich owoców;
  • zabawy sensoryczne z wykorzystaniem dotyku „Skarby natury” z materiałem przyrodniczym:  owoców, nasion wybranych drzew;
  • poznanie litery „l”, „L” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „l”;
  • posługiwanie się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami ;dotyczącymi następstw czasu, wymienianie w poprawnej kolejności pór roku i dni tygodnia.

Tydzień 4: Jesienne strategie zwierząt

 

  • poznanie zwierząt leśnych, przejawianie troski w stosunku do otoczenia przyrodniczego- dostrzeganie potrzeb zwierząt;
  • przedstawianie wyglądu, cech charakterystycznych zwierząt za pomocą scenek pantomimicznych, odwzorowywanie opowieści ruchem ciała;
  • rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców lasu- udzielanie odpowiedzi na pytania;
  • poznanie litery „i”, „I” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „i”;
  • tworzenie zbiorów, porównywanie ich liczebności, stosując różne strategie, dobierania, zabierania w czasie zabawy oraz w sytuacjach użytkowych.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Wrzesień 2021

 

Tydzień 1: Ja i Ty to my

  1. Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie i grupie rówieśniczej/ miłość, wdzięczność, szacunek, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie.
  2. Zabawy z wykorzystaniem dramy, stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
  1. Zabawy matematyczne wg. metody E. Guszczyk-Kolczyńskie, E. Zielińskiej
  • Ćwiczenia kształtujące orientacje w przestrzeni na kartce papieru a także w schemacie własnego ciała
  1. Ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowywanie ręki do nauki pisania, kreślenie znaków literopodobnych zgodnie z podanym kierunkiem
  2. Wdrożenie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji w Narodowym Dniu Sportu
  • rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy

 

Tydzień 2­: Spotkanie z latawcem

 

  1. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik
  2. Umacnianie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania grupowe
  3. Poznanie litery „O’’, „o” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • Odczytywanie wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • Wyróżnianie głoski w wygłosie, sródgłosiu, nagłosie
  1. Rozwiązywanie zadań matematycznych z przekroczeniem progu dziesiątkowego w czasie

zadań praktycznych

  • Wdrożenie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi

 

 

Tydzień 3: Pożegnanie lata

 

  1. Nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą
  • dostrzeganie cech charakterystycznych krajobrazów Polski
  • utrwalanie znajomości symboli narodowych i wzbudzanie do nich szacunku
  1. Utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców
  2. Zapoznanie z literą ,,a”, ,,A” pisaną, drukowaną, wielką, małą
  • rozwijanie umiejętności tworzenia prostych tekstów złożonych z poznanych liter
  1. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, przeliczania oraz porównywania elementów w zbiorach według określonej cechy
  2. Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układów na podstawie rytmu graficznego

Tydzień 4: Tajemnice ziemi

 

  1. Rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie/ nauka piosenki „W układzie słonecznym”
  2. Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy kontynentów, państw stolic, mórz i oceanów, poszerzanie wiedzy o florze, faunie i mieszkańcach
  • Praca z mapą z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
  1. Poznanie litery „T”, „t”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
  • Wdrożenie do czytania globalnego.
  • Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
  1. Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów: o tyle więcej, o tyle mniej. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 10.
  • Poznanie obrazu graficznego cyfry 1.
  1. Kształtowanie postawy badawczej- budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji/ zabawy z lupą.