Grupa VIa i VIb
Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze
Czerwiec 2022 r.
Tydzień 1: Prawa wszystkich dzieci.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji.
- Poznanie literki ,h”, ,,H” wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej.
- Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawach matematycznych oraz w sytuacjach życiowych.
- Doskonalenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
- Kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje.
- 1 czerwca świętujemy „ Dzień Dziecka” pod hasłem „ Zaczarowany ogród przedszkolaka”
- 4 czerwca Rodzinny Piknik pod hasłem „ Jesteśmy częścią Europy”
Tydzień 2: Egzotyczne podróże.
- Utrwalenie nazw kontynentów i państw.
- Poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw pomiędzy ludźmi:
- kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie i występujących dysfunkcjach.
- Rozwijanie poczucia rytmu i wyobraźni ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi.
- Wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej.
Tydzień 3: Letni obserwator przyrody.
- Doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez obserwację, eksperymenty, doświadczenia, rozmowy, właściwe wnioskowanie.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. dzisiaj, jutro, rano, wieczorem.
- Rozpoznawanie wartości, obowiązkowości w wypełnianiu codziennych zadań, oraz poleceń dorosłych.
- Kształtowanie umiejętności tworzenia zdań rozwiniętych, poprawnych gramatycznie.
Tydzień 4: Radosne wakacje.
- „Miejsca znane i nieznane” – poznanie ciekawych zakątków świata.
- Wakacyjne podróże po mapie- wyszczególnianie miejsc służących do wakacyjnego odpoczynku, zwiedzania, podziwianie piękna przyrody.
- Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska.
- Kształtowanie postawy szacunku i troski wobec środowiska przyrodniczego.
- Kształtowanie zachowań proekologicznych podczas pobytu w lesie, na wycieczce górskiej i na łące.
Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze
Maj 2022r.
Tydzień 1: Biało-czerwony maj
- Kształtowanie postawy szacunku, akceptacji, tolerancji i życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższymi dalszym środowisku, uwrażliwianie na ich potrzeby;
- Nadawanie świadomości, przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych;
- Wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu;
- Rozwijanie orientacji na mapie Polski;
- Prezentacja portretów słynnych Polaków;
- Zapoznanie z wielką, małą, pisaną i drukowaną literą „F”, „f”;
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie/ doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów;
- Rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 10, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”.
Tydzień 2: Podróże po Europie
- Wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną, zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych;
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną;
- Kształtowanie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji w plastyce, technice, muzyce;
- Poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich poprzez poznawanie kultur krajów sąsiadujących z Polską/zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej/;
- Zabawy z wykorzystaniem metody „Dobrego startu” M. Bogdanowicz,
- Ćwiczenia słuchu fonemowego/ tworzenie rymów do słów rozpoczynających się daną głoską „Dyktando słuchowe” – oznaczanie miejsca występowania podanej głoski.
- Doskonalenie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni w schemacie własnego ciała i na kartce papieru.
Tydzień 3: Wiosenne barwy i dźwięki
- Uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną;
- Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika;
- Poszerzanie wiadomości o zwierzętach i roślinach związanych z łąką;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę;
- Rozwijanie i kształtowanie zdolności manualnych i twórczych poprzez tworzenie prac z różnych materiałów/ zwrócenie uwagi na prace bogatą w szczegóły/;
- „Kodowanie na dywanie”- rozwijanie logicznego myślenia , odczytywanie zakodowanych informacji.
Tydzień 4: W rodzinnym kręgu
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik;
- Kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec osób w najbliższym otoczeniu, świadomości własnych praw oraz praw innych;
- Poszerzanie wiedzy o rodzinie i jej pochodzeniu : tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich ról społecznych;
- Tworzenie własnego drzewa genealogicznego;
- Zabawy matematyczne wg. metody E. Guszczyk Kolczyńskie, E, Zielińskiej.
- Wykonywanie działań odejmowania i dodawania na konkretach z wykorzystaniem liczmanów;
- Przeliczanie banknotów i monet o nominałach: 1zl, 2zł, 5 zł, 10zł;
- Tworzenie zdań twierdzących, pytających i rozkazujących- przeliczanie wyrazów z zdaniu.

Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
Kwiecień 2022 r.
Tydzień 1: W domu i zagrodzie
- nazywanie i rozpoznawanie zwierząt hodowlanych oraz miejsc w jakich mieszkają;
- wyjaśnianie znaczenia zwierząt hodowlanych w życiu człowieka;
- prezentowanie swojej wiedzy i doświadczeń na temat zwierząt domowych;
- dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski;
- rozumienie pojęcia liczby dziesięć,/dziecko zna cyfry oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–10/.
Tydzień 2: Radosna Wielkanoc
- nazywanie wybranych zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą;
- rozpoznawanie potraw Wielkanocnych, nazywanie czynności związanych ze świętami;
- wypowiadanie się na temat rozmnażania zwierząt- wymienianie tych, które składają jaja;
- poznanie litery „j”, „J” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski s w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „j”;
- kodowanie i dekodowanie układów przedmiotów.
Tydzień 3: Eko stylem życia
- rozumienie pojęcia „ekologia”, tłumaczenie jej swoimi słowami;
- podawanie przykładów zwierząt żyjących w określonym środowisku, wymienianie gatunków zagrożonych;
- poznawanie globusa jako modelu Ziemi, poznawanie oznaczeń na nim występujących;
- poznanie litery „g”, „G” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski s w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „g”;
- wymyślanie wtórnego zastosowania śmieci;
- rozpoznawanie kolorów pojemników na śmieci, dopasowywanie odpadów do odpowiednich pojemników.
Tydzień 4: Strażnicy książek
- rozpoznawanie bohaterów znanych z książek dla dzieci;
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości;
- uświadamianie, że istnieją różne rodzaje książek, które pełnią różne funkcje;
- uświadamianie, że należy dbać o książki, odkładać je na miejsce i szanować, ponieważ stanowią źródło wiedzy;
- poszerzanie swojego słownika czynnego o pojęcia związane z procesem powstawania książek.
Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze
Marzec 2022 r.
Tydzień 1: Recepta na zdrowie.
- wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji;
- poznanie obrazu graficznego cyfry 9:
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie;
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach życiowych,
- doskonalenie umiejętności mowy w zakresie formułowania dłuższych wypowiedzi;
- kształtowanie umiejętności bezpiecznej zabawy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych i czasie wolnym.
Tydzień 2: Kiedyś i dziś.
- budzenie zainteresowań technicznych:
- doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
- wdrażanie do korzystania z różnych źródeł (książek, albumów oraz nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji);
- poznanie literki ,z”, ,,Z” wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej;
- kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy;
- doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia;
- Integrowanie się podczas planowania i przygotowywania wspólnej zabawy.
Tydzień 3: Na tropach wiosny.
- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości;
- poznanie literki ,,c” ,,C”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze;
- doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowanie znaków <,>, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęć ,,o ile więcej?”, ,,o ile mniej?”;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. dzisiaj, jutro, rano, wieczorem;
- Rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych zadań, oraz poleceń dorosłych.
Tydzień 4: Morskie podróże i opowieści.
- Doskonalenie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych;
- wzbogacanie zainteresowań osiągnięciami i wynalazkami człowieka;
- zainteresowanie literami i czytaniem , doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze
Luty 2022
Tydzień 1: Karnawał na świecie
- Ćwiczenia sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych.
- Kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji.
- Doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnych.
- Zabawy z wykorzystaniem dramy, posługiwanie się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji.
- Utrwalanie zapisu graficznego litery ,,b”, ,,B” pisanej, drukowanej, wielkiej, małej.
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
- Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
- kształtowanie pojęcia liczby zero, poznanie cyfry „0”.
Tydzień 2: Polarna wyprawa
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i nazywania podobieństw oraz różnic między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów.
- Kształtowanie świadomości, wpływu działalności człowieka na przyrodę poprzez zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne.
- Poznanie litery „n”, „N”, wielkiej, malej, pisanej i drukowanej.
- Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
- Tworzenie zdań z kropką, pytających i wykrzyknikiem.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: <, >, =.
- Rysunek pod dyktando – doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej na kartce papieru.
Tydzień 3: Na wiślanym szlaku
- Kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki.
- Poszerzanie wiedzy o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach.
- Pogłębianie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”/ zabawy z mapą
- Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci.
- Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, rozwijanie chwytu pisarskiego.
- Tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek z poznanych liter.
- Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej podczas zajęć gimnastycznych wg. metody K. Wlaźnik
Tydzień 4: Sztuka blisko nas
- Wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonych i wyeksponowanych w sali różnorodnych materiałów do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy/ tworzenie prac plastyczno-technicznych.
- Kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki. / Zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Doskonalenie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki.
- Poznanie litery „w”, „W”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
- Ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej
- Poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i brzmienia instrumentów muzycznych.
- Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
Styczeń 2022 r.
Tydzień 1: Co raz bliżej gwiazd
- poznawanie i utrwalanie wiadomości na temat Kosmosu i Układu Słonecznego;
- kształtowanie pojęcia następstwa pór roku oraz dnia i nocy;
- poznanie litery „p”, „P” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski p w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „p”;
- rozumienie pojęcia liczby osiem,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8;
- posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunków w przestrzeni w odniesieniu od siebie i innej osoby.
Tydzień 2: Za zimową szybą
- rozpoznawanie i opisywanie cech i zjawisk charakterystycznych dla zimy;
- wzbogacanie wiedzy na temat ptaków zimujących w Polsce;
- uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy;
- układanie i wykonywanie działań dodawania i odejmowania/ poprawne stosowanie znaków = / +/-
- współdziałanie w pracach zespołowych.
Tydzień 3: Serce dla babci i dziadka
- odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny;
- rozpoznawanie i nazywanie relacji między poszczególnymi członkami rodziny;
- nazywanie i rozpoznawanie zachowań społecznych takich jak: szacunek i podziw dla osób starszych;
- poznanie litery „s”, „S” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski s w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „s”;
- radzenie sobie z trudnymi emocjami, na przykład w sytuacji niepowodzenia;
- eksperymentowanie, stawianie hipotez i sprawdzanie ich poprzez działanie;
Tydzień 4: Kim będę
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych zawodów rzemieślniczych;
- rozumienie pojęcia „rzemiosło”, wyjaśnianie czym zajmuje się rzemieślnik;
- rozbudzanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka;
- rozwiązywanie i wymyślanie zagadek słownych;
- radzenie sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji drużynowej.

Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze
Grudzień 2021r.
Tydzień 1: Zabawy w teatr
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści.
- Zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów.
- Poznanie literki ,,y’’, ,,Y”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej.
- Poznanie znaków ,,+’’, ,,=”:
- układanie i odczytywanie zapisów matematycznych.
- Wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji.
Tydzień 2: Kulinarne ciekawostki
- Kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowania elementów do określonych jej poziomów.
- Wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji.
- Kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 6:
- Doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie.
- Kształtowanie umiejętności przekładania regularności z jednej reprezentacji na drugą.
Tydzień 3: Magia Świąt
- Wzbogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
- Doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce:
- rozróżnianie prawej i lewej strony.
- Kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy.
- Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości.
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i
Współzawodnictwa.
Tydzień 4: Zegary i kalendarze
- Zapoznanie ze sposobami mierzenia czasów za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności.
- Doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 7: kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością. Utrwalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia.
- Wdrażanie do rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) łączenie podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Listopad 2021
Tydzień 1: Dbamy o bezpieczeństwo
- Dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania;
- uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą.
- Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
- Poznanie literki „D”, „d”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej;
- ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
- Utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112, oraz numeru straży pożarnej pogotowia, policji.
- Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej;
- poznanie obrazu graficznego cyfry 4;
- wdrożenie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych.
Tydzień 2: Kochamy Cię, Polsko!
- Kształtowanie postaw patriotycznych: poczucia przynależności narodowej – budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
- Pogłębianie wiedzy na temat swojego kraju;
- rozpoznawanie godła, hymnu oraz barw narodowych Polski.
- Doskonalenie umiejętności orientowania się na mapie Polski, wyszukiwanie miast, rzek.
- Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów z wykorzystaniem rożnych miar.
- Rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez tworzenie teatrzyku sylwetkowego do poznanego tekstu literackiego;
- zabawy z wykorzystaniem dramy.
Tydzień 3: Deszczem malowane
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji wywoływanych przez codzienne zdarzenia, kontakty z ludźmi, przyrodą, sztuką.
- Rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju;
- poznanie postaci, wydarzeń historycznych, ważnych miejsc mających znaczenie dla Polaków.
- Poznanie litery „K”, „k”, wielkiej, malej, pisanej i drukowanej;
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 6;
- wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji;
- rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy.
Tydzień 4: Nasze emocje
- Dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń;
- doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych;
- wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych.
- Zapoznanie z literą „U”, „u”, wielką, małą, pisaną, drukowaną;
- tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek.
- Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów np. o dwa więcej, o trzy mniej;
- ćwiczenia kształtujące orientacje przestrzenną na kartce papieru.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Październik 2021
Tydzień 1: Zapachy i smaki jesieni
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw oraz owoców, poznawanie wyglądu oraz budowy wybranych owoców i warzyw, dostrzeganie zdrowotnych korzyści wynikających ze spożywania owoców i warzyw;
- identyfikowanie owoców i warzyw po zapachu i dotyku;
- podejmowanie świadomych działań chroniących zasoby przyrodnicze (np. wykorzystuje materiały odpadowe do wykonywania prac plastycznych);
- poznanie litery m”, „M” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „m”;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji.
Tydzień 2: Sztuka bycia razem
- dostrzeganie pozytywnych zachowań i postaw wobec środowiska społecznego, przyrodniczego, w najbliższym otoczeniu oraz na ilustracjach;
- nawiązywanie życzliwych relacji rówieśniczych podczas zabaw- integrowanie się z rówieśnikami;
- rozumienie pojęcia liczby trzy,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–3;
- poznanie litery „e”, „E” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „e”
- dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnianie głosek w sylabach, wyrazach, dzielenie wyrazów na sylaby – przeliczanie
Tydzień 3: O czym szumią drzewa?
- dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako inspiracji poznawczej i estetycznej;
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych drzew iglastych, liściastych, owocowych oraz ich owoców;
- zabawy sensoryczne z wykorzystaniem dotyku „Skarby natury” z materiałem przyrodniczym: owoców, nasion wybranych drzew;
- poznanie litery „l”, „L” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „l”;
- posługiwanie się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami ;dotyczącymi następstw czasu, wymienianie w poprawnej kolejności pór roku i dni tygodnia.
Tydzień 4: Jesienne strategie zwierząt
- poznanie zwierząt leśnych, przejawianie troski w stosunku do otoczenia przyrodniczego- dostrzeganie potrzeb zwierząt;
- przedstawianie wyglądu, cech charakterystycznych zwierząt za pomocą scenek pantomimicznych, odwzorowywanie opowieści ruchem ciała;
- rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców lasu- udzielanie odpowiedzi na pytania;
- poznanie litery „i”, „I” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „i”;
- tworzenie zbiorów, porównywanie ich liczebności, stosując różne strategie, dobierania, zabierania w czasie zabawy oraz w sytuacjach użytkowych.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Wrzesień 2021
Tydzień 1: Ja i Ty to my
- Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie i grupie rówieśniczej/ miłość, wdzięczność, szacunek, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie.
- Zabawy z wykorzystaniem dramy, stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- Zabawy matematyczne wg. metody E. Guszczyk-Kolczyńskie, E. Zielińskiej
- Ćwiczenia kształtujące orientacje w przestrzeni na kartce papieru a także w schemacie własnego ciała
- Ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowywanie ręki do nauki pisania, kreślenie znaków literopodobnych zgodnie z podanym kierunkiem
- Wdrożenie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji w Narodowym Dniu Sportu
- rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy
Tydzień 2: Spotkanie z latawcem
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik
- Umacnianie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania grupowe
- Poznanie litery „O’’, „o” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
- Odczytywanie wyrazów utworzonych z poznanych liter
- Wyróżnianie głoski w wygłosie, sródgłosiu, nagłosie
- Rozwiązywanie zadań matematycznych z przekroczeniem progu dziesiątkowego w czasie
zadań praktycznych
- Wdrożenie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
Tydzień 3: Pożegnanie lata
- Nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą
- dostrzeganie cech charakterystycznych krajobrazów Polski
- utrwalanie znajomości symboli narodowych i wzbudzanie do nich szacunku
- Utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców
- Zapoznanie z literą ,,a”, ,,A” pisaną, drukowaną, wielką, małą
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych tekstów złożonych z poznanych liter
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, przeliczania oraz porównywania elementów w zbiorach według określonej cechy
- Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układów na podstawie rytmu graficznego
Tydzień 4: Tajemnice ziemi
- Rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie/ nauka piosenki „W układzie słonecznym”
- Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy kontynentów, państw stolic, mórz i oceanów, poszerzanie wiedzy o florze, faunie i mieszkańcach
- Praca z mapą z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
- Poznanie litery „T”, „t”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
- Wdrożenie do czytania globalnego.
- Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
- Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów: o tyle więcej, o tyle mniej. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 10.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 1.
- Kształtowanie postawy badawczej- budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji/ zabawy z lupą.