Grupa VI
Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze
Marzec 2023 r.
Tydzień 1: Recepta na zdrowie.
- wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji;
- poznanie obrazu graficznego cyfry 9:
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie;
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach
życiowych;
- doskonalenie umiejętności mowy w zakresie formułowania dłuższych wypowiedzi;
- kształtowanie umiejętności bezpiecznej zabawy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych i czasie wolnym.
Tydzień 2: Kiedyś i dziś.
- budzenie zainteresowań technicznych:
- doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
- wdrażanie do korzystania z różnych źródeł (książek, albumów oraz nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji);
- poznanie literki ,z”, ,,Z” wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej;
- kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy;
- doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia;
- integrowanie się podczas planowania i przygotowywania wspólnej zabawy.
Tydzień 3: Na tropach wiosny.
- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości;
- poznanie literki ,,c” ,,C”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze;
- doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowanie znaków <,>, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęć ,,o ile więcej?”, ,,o ile mniej?”;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. dzisiaj, jutro, rano, wieczorem;
- Rozpoznawanie wartości, obowiązkowości w wypełnianiu codziennych zadań, oraz poleceń dorosłych.
Tydzień 4: Morskie podróże i opowieści.
- doskonalenie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych;
- wzbogacanie zainteresowań osiągnięciami i wynalazkami człowieka;
- zainteresowanie literami i czytaniem , doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze
Luty 2023 r.
Tydzień 1: Karnawał na świecie
- Ćwiczenia sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych.
- Kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji.
- Doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnych.
- Zabawy z wykorzystaniem dramy, posługiwanie się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji.
- Utrwalanie zapisu graficznego litery ,,b”, ,,B” pisanej, drukowanej, wielkiej, małej;
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
- Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
- kształtowanie pojęcia liczby zero, poznanie cyfry „0”.
Tydzień 2: Polarna wyprawa
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i nazywania podobieństw oraz różnic między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów.
- Kształtowanie świadomości, wpływu działalności człowieka na przyrodę poprzez zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne.
- Poznanie litery „n”, „N”, wielkiej, malej, pisanej i drukowanej.
- Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
- Tworzenie zdań z kropką, pytających i wykrzyknikiem.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: <, >, =.
- Rysunek pod dyktando – doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej na kartce papieru.
Tydzień 3: Na wiślanym szlaku
- Kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki.
- Poszerzanie wiedzy o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach;
- Pogłębianie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”-zabawy z mapą.
- Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci.
- Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, rozwijanie chwytu pisarskiego.
- Tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek z poznanych liter.
- Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej podczas zajęć gimnastycznych wg. propozycji K. Wlaźnik.
Tydzień 4: Sztuka blisko nas
- Wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonych i wyeksponowanych w sali różnorodnych materiałów do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy/- tworzenie prac plastyczno-technicznych.
- Kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki. /-zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Doskonalenie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki.
- Poznanie litery „w”, „W”, wielkiej, małej, pisanej, drukowane;j
- Ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej.
- Poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i brzmienia instrumentów muzycznych.
- Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
Styczeń 2023 r.
Tydzień 1: Co raz bliżej gwiazd
- poznawanie i utrwalanie wiadomości na temat Kosmosu i Układu Słonecznego;
- kształtowanie pojęcia następstwa pór roku oraz dnia i nocy;
- poznanie litery „p”, „P” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski p w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „p”;
- rozumienie pojęcia liczby osiem,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8;
- posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunków w przestrzeni w odniesieniu od siebie i innej osoby.
Tydzień 2: Za zimową szybą
- rozpoznawanie i opisywanie cech i zjawisk charakterystycznych dla zimy;
- wzbogacanie wiedzy na temat ptaków zimujących w Polsce;
- uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy;
- układanie i wykonywanie działań dodawania i odejmowania/ poprawne stosowanie znaków = / +/-
- współdziałanie w pracach zespołowych.
Tydzień 3: Serce dla babci i dziadka
- odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny;
- rozpoznawanie i nazywanie pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny;
- nazywanie i rozpoznawanie zachowań społecznych takich jak: szacunek, życzliwość, kultura zachowań;
- poznanie litery „s”, „S” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski s w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „s”;
- radzenie sobie z trudnymi emocjami, na przykład w sytuacji niepowodzenia;
- eksperymentowanie, stawianie hipotez i sprawdzanie ich poprzez działanie;
Tydzień 4: Kim będę
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych zawodów rzemieślniczych;
- rozumienie pojęcia „rzemiosło”, wyjaśnianie czym zajmuje się rzemieślnik;
- rozbudzanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka;
- rozwiązywanie i wymyślanie zagadek słownych;
- radzenie sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji drużynowej.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Grudzień 2022 r.
Tydzień 1: Zabawy w teatr
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści.
- Zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów.
- Poznanie literki ,,y’’, ,,Y”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- ćwiczenie syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej.
- Poznanie znaków ,,+’’, ,,=”:
- układanie i odczytywanie zapisów matematycznych.
- Wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji.
Tydzień 2: Kulinarne ciekawostki
- Kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowania elementów do określonych jej poziomów.
- Wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji.
- Kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 6:
- Doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie.
- Kształtowanie umiejętności przekładania regularności z jednej reprezentacji na drugą.
Tydzień 3: Magia Świąt
- Wzbogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
- Doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce:
- rozróżnianie prawej i lewej strony.
- Kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy.
- Doskonalenie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości.
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa.
Tydzień 4: Zegary i kalendarze
- Zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności.
- Doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 7: kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością. Utrwalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia.
- Wdrażanie do rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) łączenie podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych.
- Kształtowanie postawy otwartej na nowe wyzwania.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.
Listopad 2022 r.
Tydzień 1: Dbamy o bezpieczeństwo
- Dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania;
- uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą.
- Doskonalenie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi pod względem gramatycznym.
- Poznanie literki „D”, „d”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej;
- ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
- Utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112, oraz numeru straży pożarnej pogotowia, policji.
- Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej;
- poznanie obrazu graficznego cyfry 4;
- wdrożenie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych.
Tydzień 2: Kochamy Cię, Polsko!
- Kształtowanie postaw patriotycznych: poczucia przynależności narodowej – budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
- Pogłębianie wiedzy na temat swojego kraju;
- utrwalenie symboli narodowych
- ważnych miejsc
- Doskonalenie umiejętności orientowania się na mapie Polski, wyszukiwanie miast, rzek.
- Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów z wykorzystaniem rożnych miar.
- Rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez tworzenie teatrzyku sylwetkowego do poznanego tekstu literackiego;
- zabawy z wykorzystaniem dramy.
Tydzień 3: Deszczem malowane
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji wywoływanych przez codzienne zdarzenia, kontakty z ludźmi, przyrodą, sztuką.
- Rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju;
- poznanie postaci, wydarzeń historycznych, ważnych miejsc mających znaczenie dla Polaków.
- Poznanie litery „K”, „k”, wielkiej, malej, pisanej i drukowanej;
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 6;
- wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji;
- rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy.
Tydzień 4: Nasze emocje
- Dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń;
- doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych;
- wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych.
- Zapoznanie z literą „U”, „u”, wielką, małą, pisaną, drukowaną;
- tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek.
- Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów np. o dwa więcej, o trzy mniej;
- ćwiczenia kształtujące orientacje przestrzenną na kartce papieru.
- Ćwiczenia słuchu fonemowego na sylabach i wyrazach.
- Doskonalenie koordynacji ruchowej z wykorzystaniem ćwiczeń z Kinezjologi Edukacyjnej.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Październik 2022r.
Tydzień 1: Zapachy i smaki jesieni
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw oraz owoców, utrwalenie ich wyglądu oraz budowy – dostrzeganie zdrowotnych korzyści wynikających z ich spożywania;
- zabawy sensoryczne identyfikowanie owoców i warzyw po zapachu i dotyku przy zamkniętych oczach;
- podejmowanie świadomych działań chroniących zasoby przyrodnicze (np. wykorzystuje materiały odpadowe do wykonywania prac plastycznych);
- poznanie litery m”, „M” drukowanej, pisanej, małej,wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie- podejmowanie próby pisania litery „m”;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych emocji.
Tydzień 2: Sztuka bycia razem
- dostrzeganie pozytywnych zachowań i postaw wobec środowiska społecznego, przyrodniczego, w najbliższym otoczeniu oraz na ilustracjach;
- nawiązywanie życzliwych relacji rówieśniczych podczas zabaw- integrowanie się z rówieśnikami;
- rozumienie pojęcia liczby trzy,/dziecko zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy, tworzy zbiory ,posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–3;
- poznanie litery „e”, „E” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „e”
- dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnianie głosek w sylabach, wyrazach, dzielenie wyrazów na sylaby – przeliczanie.
Tydzień 3: O czym szumią drzewa?
- dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako inspiracji poznawczej i estetycznej;
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych drzew iglastych, liściastych, owocowych oraz ich owoców;
- zabawy sensoryczne z wykorzystaniem dotyku „Skarby natury” z materiałem przyrodniczym: owoców, nasion wybranych drzew;
- poznanie litery „l”, „L” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „l”;
- posługiwanie się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi: następstw czasu, wymienianie w poprawnej kolejności pór roku i dni tygodnia.
Tydzień 4: Jesienne strategie zwierząt
- poznanie zwierząt leśnych, przejawianie troski w stosunku do otoczenia przyrodniczego- dostrzeganie potrzeb zwierząt;
- przedstawianie wyglądu, cech charakterystycznych zwierząt za pomocą scenek pantomimicznych, odwzorowywanie opowieści ruchem ciała;
- rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców lasu- udzielanie odpowiedzi na pytania;
- poznanie litery „i”, „I” drukowanej, pisanej, małej i wielkiej, wyróżnianie głoski m w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, podejmowanie próby pisania litery „i”;
- tworzenie zbiorów, porównywanie ich liczebności, stosując różne strategie, dobierania, zabierania w czasie zabawy oraz w sytuacjach użytkowych.
Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze
Wrzesień 2022 r.
Tydzień 1: Ja i Ty to my
- Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie i grupie rówieśniczej/ miłość, wdzięczność, szacunek, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie/.
- Zabawy z wykorzystaniem dramy, stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji:
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.
- Zabawy matematyczne wg. metody E. Guszczyk-Kolczyńskie, E. Zielińskiej:
- ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni na kartce papieru, a także w schemacie własnego ciała.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowywanie ręki do nauki pisania: kreślenie znaków literopodobnych zgodnie z podanym kierunkiem.
- Wdrożenie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji.
Tydzień 2: Spotkanie z latawcem
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik.
- Wzmacnianie więzi z grupą rówieśniczą oraz zachęcanie do aktywnych działań w grupie.
- Poznanie litery „O’’, „o” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej:
- odczytywanie wyrazów utworzonych z poznanych liter;
- wyróżnianie głoski w wygłosie, sródgłosiu, nagłosie.
- Rozwiązywanie zadań matematycznych z przekroczeniem progu dziesiątkowego w praktycznym działaniu:
- wdrożenie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Tydzień 3: Pożegnanie lata
- „Zabawy z mapą” -nabywanie wiedzy o własnym kraju:
- dostrzeganie cech charakterystycznych dla krajobrazów Polski;
- utrwalanie znajomości symboli narodowych – wzbudzanie do nich szacunku.
- Utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców.
- Zapoznanie z literą ,,a”, ,,A” pisaną, drukowaną, wielką, małą:
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych wyrazów z poznanych liter.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, przeliczania oraz porównywania elementów w zbiorach – według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układów na podstawie rytmu graficznego.
Tydzień 4: Tajemnice ziemi
- Rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie/ nauka piosenki „W układzie słonecznym”/.
- Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy kontynentów, państw stolic, mórz i oceanów, poszerzanie wiedzy o florze, faunie:
- zabawy z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Poznanie litery „T”, „t”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej:
- wdrożenie do globalnego czytania;
- podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze.
- Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów: o tyle więcej, o tyle mniej. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 10:
- poznanie obrazu graficznego cyfry 1.
- Kształtowanie postawy badawczej- budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji- zabawy z lupą.