Grupa VI A i VI B

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze.

Styczeń 2025 r.

 

Coraz bliżej gwiazd

  1. Poznanie zawodów: pilot, astronauta i astronom.
  2. Ćwiczenia spostrzegawczości w różnych formach aktywności.
  3. Rozwija nie umiejętności przegrywania i bycia zwycięzcą.
  4. Zabawy literami – poznanie obrazu graficznego litery P,p oraz głoski „p”- przygotowanie do nauki pisania i czytania.
  5. Kształtowanie pojęcia liczy 8, poznanie cyfry 8, utrwalanie pojęć matematycznych.
  6. Dostrzeganie związku między ruchem obrotowym Ziemi, a zmiennością czasu i pór roku.

Za zimową szybą

  1. Rozwijanie motoryki małej i dużej.
  2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  3. Rozwijanie umiejętności eksperymentowania, obserwacji i wyciągania wniosków.
  4. Poznawanie wielozmysłowe,
  5. Rozwijanie koncentracji i uwagi- poznawanie mnemotechniki w zabawie.
  6. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, rozpoznawanie małych i wiekich liter, odczytywanie prostych wyrazów.
  7. Utrwalanie pojęć matematycznych, znaków „+, -„, tworzenie zbiorów, porównywanie liczebności, doskonalenie orientacji w schemacie ciała.

Serce dla babci i dziadka

  1. Rozumienie pojęcia drzewo genealogiczne
  2. Poznanie liter „s”, „S”– przygotowanie do czytania i pisania.
  3. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej- ćwiczenie mięśni grzbietu, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie oddechowe, ćwiczenie stóp, ćwiczenie uspokajające.
  4. Rozwiązywanie zagadek słuchowych -ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej.
  5. Rozwijanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji
  6. Kształtowanie nawyków higienicznych i porządkowych, umiejętności właściwego dbania o swoje rzeczy

Kim będę?

  1. Ekspozycja rzemiosła użytkowego i artystycznego, tworzenie kącika.
  2. Poznawanie dawnych zawodów, wyjaśnienie znaczenia pojęć „rzemiosło”, „rzemieślnik”.
  3. Doskonalenie pamięci wzrokowej.
  4. Rozwijanie umiejętności budowania swobodnych wypowiedzi na określony temat.
  5. Ćwiczenia grafomotoryczne i graficzne
  6. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i prezentowania swoich talentów.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Grudzień 2024 r.

 

Temat: Zabawy w teatr.

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści;
  • wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: wprowadzenie litery „y”, „Y”;
  • poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych kształtując umiejętności dodawania i odejmowania;
  • kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – wykorzystanie techniki dramy pantomimę;
  • wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji;
  • doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi oraz zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym.

Temat: Kulinarne ciekawostki.

  • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji;
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”, poznanie cyfry 6;
  • wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania oraz nabywanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku;
  • kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie- wspierając dzieci w radzeniu sobie w trudnościach;
  • kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter.

Temat: Magia Świąt.

  • wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia- przygotowanie występu świątecznego;
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej podczas tworzenia kartek świątecznych;
  • kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie;
  • doskonalenie motoryki dużej i małej- sprzątanie, wycinanie, klejenie, rysowanie, kreślenie, malowanie, posługiwanie się nożyczkami, kredkami, ołówkiem, pędzlem;
  • kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia.

Temat: Zegary i kalendarze.

  • zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy) – porównywanie czasu wykonywania różnych czynności;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia;
  • kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością- poznanie cyfry 7;
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia;
  • wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Listopad 2024 r.

 

Dbamy o bezpieczeństwo

 

  1. Utrwalanie orientacji w przestrzeni, wobec drugiej osoby i na kartce.
  2. Rozwijanie pamięci wzrokowej oraz słuchowej.
  3. Przygotowanie do czytania i pisania- utrwalanie poznanych liter.
  4. Utrwalenie numerów alarmowych i zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim.
  5. Kształtowanie pojęć matematycznych, tworzenie zbiorów, rozwijanie umiejętności przeliczania, dopełnianie i odzwierciedlanie liczebności zbiorów.
  6. Kształtowa­nie właściwego schematu reagowania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

 

Kochamy Cię, Polsko!

 

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  2. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie rzutu i chwytu, ćwiczenie oddechowe i uspokajające.
  3. Doskonalenie zmysłów: słuchu, równowagi i orientacji.
  4. Ćwiczenie grafomotoryczne, stymulowanie obu półkul w czasie synchronicz­nego rysowania kredą.
  5. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  6. „Koncert patriotyczny”- aktywne uczestnictwo w spektaklu słowno- muzycznym
    z okazji rocznicy odzyskania niepodległości.

Deszczem malowane

  1. Poznawanie zmysłowe, zabawy sensoryczne
  2. Wdrażanie do oszczędnego gospodarowania wodą. Rozumienie znaczenia deszczu w przyrodzie i dla człowieka
  3. Eksperymentowanie dźwiękiem- pobudzająca koncentracji uwagi.
  4. Rozwijanie logicznego myślenia- kodowanie
  5. Prowadzenie obserwacji pogody i zapisu temperatury na termometrze zewnętrznym, próba odczytywania temperatury.
  6. Pobudzanie kreatywnego myślenia

Nasze emocje

 

  1. Wdrażanie strategii radzenia sobie ze złością.
  2. Rozwijanie umiejętności przedstawiania emocji w zabawach dramowych.
  3. Przygotowanie do czytania i pisania, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
    i wzrokowej.
  4. Rozwijanie odporności emocjonalnej
  5. Poznawanie pojęć matematycznych, porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie znaków „<”, „>”, „=”.
  6. Rozwijanie umiejętności komunikowania potrzeb oraz pokojowego rozwiązywania konfliktów.
  7. Kształtowanie wrażliwości i empatii- odchody Dnia Życzliwości.
  8. Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą, dostarczanie radości i przyjemności wspólnej zabawy- świętowanie Międzynarodowego Dnia Pluszowego Misia.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Październik

 

Temat I.

 Zapachy i smaki jesieni.

 

  1. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy;
  2. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości związanych z oszczędnością i rozsądnym planowaniem wydatków;
  3. Kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2 oraz rozpoznawanie modeli monet 1- i 2-złotowych;
  4. Rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru;
  5. Wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych;
  6. Wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: wprowadzenie litery „m” „M”.

Temat II.

Sztuka bycia razem.

 

  1. Wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich;
  2. Rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem i literami: wprowadzenie litery „e”, „E”;
  3. Doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie;
  4. Kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób;
  5. Kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3 oraz stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1-3;
  6. Wprowadzanie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość.

Temat III.

O czym szumią drzewa?

 

  1. Rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem– odgłosy lasu oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego;
  2. Kształtowanie postawy proekologicznej;
  3. Doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami, zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków;
  4. Rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej;
  5. Wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: wprowadzenie litery „l” „L” oraz wyrazów do globalnego czytania;
  6. Wdrażanie do podjęcia współpracy oraz zdrowej rywalizacji w parach i w zespołach.

Temat IV.

Jesienne strategie zwierząt.

 

  1. Wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: wprowadzenie litery „i” „I”;
  2. Doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter);
  3. Utrwalanie umiejętności matematycznych: ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania oraz porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”;
  4. Budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów;
  5. Poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym rozwijając empatię w stosunku do zwierząt.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

WRZESIEŃ 2024 r.

Krąg tematyczny: Ja i ty to my

  1. Integracja grupy, rozwijanie współpracy w grupie i zespołach.
  2. Doskonalenie myśle­nia skojarzeniowego i pamięci wzrokowej.
  3. Zmysłowe poznawanie
  4. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
  5. Kształtowanie pojęć matematycznych- Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
  6. Ustalenie kodeksu grupy- utrwalanie zasad bezpieczeństwa i kulturalnego zachowania w przedszkolu i poza terenem przedszkola.

Krąg tematyczny: Spotkanie z latawcem

  1. Tworzenie kreatywnych rysunków i opowiadań.
  2. Wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie rozciągające mięśnie piersiowe, ćwiczenie mięśni grzbietu, karku i mięśni ściągających łopatki, ćwiczenie oddechowe, ćwiczenie z elementem czworakowania, ćwiczenie relaksacyjne.
  3. Eksperymentowanie z balonami.
  4. Rozwijanie umiejętności spostrzegania, orientacji na kartce, odtwarzania wzoru.
  5. Utrwalanie nazw i cech figur geometrycznych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
  6. Ćwiczenia oddechowe

Krąg tematyczny: Pożegnanie lata

 

  1. Ćwiczenia utrwalające orientację na mapie, odczytywanie informacji przedstawionych symbolicznie.
  2. Utrwalanie obrazu graficznego poznanych liter, przygotowanie do nauki czytania i pisania.
  3. Ćwi­czenie spostrzegawczości słuchowej.
  4. Doskonalenie umiejętności odzwierciedlenia liczebności na zbiorach zastępczych, kształtowanie spostrzegawczości.
  5. Eksperymentowanie- założenie hodowli dżdżownic
  6. Ćwiczenie doskonalące spostrze­ganie oraz myślenie logiczne, kolorowanie zgod­nie z kodem.

Krąg tematyczny: Tajemnice Ziemi

  1. Zorganizowanie kącika zabaw badawczych i sensorycznych.
  2. Bogacenie słownika, doskonalenie myślenia skojarzeniowego.
  3. Poznawanie świata dinozaurów.
  4. Ćwiczenia logorytmiczne.
  5. Analiza i synteza sylabowa i głoskowa prostych wyrazów.
  6. Kula i koło- dostrzeganie różnic.