Grupa V
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze.
Luty 2025 r.
Tydzień 1 „ W karnawale”
- Zapoznanie z obrazem graficznym litery „b”, „B” oraz poznanie zapisu liczby „0”.
- Doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenie odpowiednich zbiorów.
- Wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów.
- Poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski.
Tydzień 2 „ Mroźne krainy”
- Zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnych wyglądach, z różnych krajów, o różnej sprawności.
- Analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów.
- Zapoznanie się ze znakiem graficznym litery „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.
- Poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”.
Tydzień 3 „ Płynie Wisła, płynie”
- Poszerzenie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, poznawanie legend, i elementów historii.
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych.
- Rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych.
- Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski.
Tydzień 4 „ Sztuka wokół nas”
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych.
- Wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego związanego z daną tematyką.
- Rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna – uczenie należnego im szacunku.
- Rozwijanie zainteresowania muzyką klasyczną , próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze
Styczeń 2025 r.
Tydzień 1 „ Kosmiczne podróże”
- Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „ w prawo”, „ w lewo”, „ do tyłu”, „ do przodu”.
- Doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „ mniej”, „więcej”, „ tyle samo”.
- Interesowanie się głoską „p”, samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską „p”
- Doskonalenie analizy i syntezy prostych słów.
Tydzień 2 „ Zimowe szaleństwo”
- Porównywanie długości, używanie określeń: „ dłuższy”, „ krótszy”, przechodzenie do bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości.
- Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią.
- Szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek.
- Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów.
Tydzień 3 „ Babcia i dziadek to skarb”
- Utrwalenie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe.
- Poznawanie liter drukowanych- małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.
- Wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny, rozmowa na temat tradycji, pasji i zainteresowań rodzinnych.
- Wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych.
Tydzień 4 „ Zawodowe plany”
- Słuchanie utworów literackich dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat.
- Odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości.
- Układanie zdań w taki sposób, aby tworzyły logiczną i poprawnie sformułowaną całość.
- Dostrzeganie uniwersalnych wartości, ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Grudzień 2024 .
Temat : W świecie teatru
- wdrażanie do rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych – rozwijanie świadomości o odczuwaniu tych emocji przez innych ludzi;
- utrwalanie zasad odpowiedniego zachowania w miejscach upowszechniających kulturę;
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie scenek dramowych, zabaw teatralnych z
- poznanie graficznego obrazu litery „y”- rozbudzanie zainteresowania światem pisma;
- rozwijanie współpracy w grupie poprzez realizowanie swoich pomysłów w zabawach improwizowanych.
- poznanie zawodu aktora- rozbudzanie zainteresowań artystycznych.
Temat : Kulinarne wyzwania
- wdrażanie do nabierania umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz przewidywanie skutków swojego zachowania;
- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania;
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia;
- doskonalenie umiejętności matematycznych- szacowanie liczby przedmiotów w zbiorach, stosowanie określeń „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
- utrwalanie stosowania form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania poprzez organizowanie tematycznych zabaw.
Temat: Świąteczny czas
- dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie;
- wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami;
- wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne;
- dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery;
- odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem.
Temat: Nowy Rok tuż-tuż
- wdrażanie do określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem;
- poznanie rodzajów zegarów, sposobów odmierzania czasu dziś i dawniej;
- utrwalanie nazw pór roku, miesięcy w odpowiedniej kolejności;
- rozwijanie świadomości na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć;
- doskonalenie rozpoznawania emocji i uwrażliwianie dzieci na emocje innych, okazywanie współczucia itp.;
- rozumienie pojęcia: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”- kształtowanie umiejętności planowania swojego czasu.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze .
Listopad 2024 r.
Temat 1. „Kraina bezpieczeństwa”
- Doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym.
- Utrwalanie numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji w których dziecko powinno je zastosować.
- Wdrażanie do szanowania praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie.
- Zaznajamianie się z cyfrą „4” , tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie.
Temat 2. „Polska naszym domem”
- Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego.
- Słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem prawidłowej postawy ciała.
- Rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych.
- Wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu.
Temat 3. „Deszczowa muzyka”
- Poznawanie obrazu graficznego liczby „5”
- Poznawanie obrazu graficznego głoski „k”, „K”
- Rozpoznawanie rodzajów deszczów ( kapuśniaczek, ulewa, burza), oraz zrozumienie obiegu wody w przyrodzie.
- Rozumienie jak działa termometr.
Temat 4. „ W świecie emocji”
- Uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość litery „u”, „U”.
- Klasyfikowanie, przeliczanie w zakresie 10 -ciu.
- Wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatorów werbalnych i pozawerbalnych ( tańca, gestów, ruchu, impresji plastycznej, technicznej, teatralnej).
- Próby określania swoich potrzeb, podejmowanych decyzji oraz wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Październik 2024 r.
Temat I.
Zaczarowana jesień.
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
- Wdrażanie do umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej;
- Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, układanie matematycznych rytmów, zapoznanie się z obrazem graficznym cyfry 2 oraz zrozumienie pojęcia „para”;
- Rozbudzanie zainteresowania literami- poznanie obrazu graficznego litery „M”, „m”;
- Rozwijanie wrażliwości zmysłowej- rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem;
- Wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców.
Temat II.
Jak dobrze być razem?
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych;
- Budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku;
- Wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość;
- Doskonalenie umiejętności samooceny, oceny zachowania;
- Doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze.
Temat III.
W koronach drzew.
- Uwrażliwia się na piękno przyrody;
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zjawisk charakterystycznych dla jesieni;
- Wzbogacanie wiedzy na temat mieszkańców lasu oraz gatunków drzew;
- Utrwalanie umiejętności matematycznych- podejmowanie prób wykonywania prostych obliczeń na materiale konkretnym, szacując „na oko”;
- Wprowadzanie w świat pisma- poznanie obrazu graficznego litery „L”; „l”;
- Doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami w zabawie.
Temat IV.
Jesienne kołysanki.
- Doskonalenie chwytu pisarskiego podczas rysowania i kreślenia;
- Poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywania zwierząt leśnych;
- Rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery „I”, „i”;
- Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej;
- Kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów;
- Dostrzeganie wartości współpracy oraz określanie zasad fair play podczas zabaw.
Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze
Wrzesień 2024 r.
1 Tydzień „Znowu razem”
- Dostrzeganie znaczenia stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu.
- Eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem – doskonalenie percepcji słuchowej.
- Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów.
2 Tydzień „ Z latawcem w przedszkolu”
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
- Określanie położenia latawca względem siebie i innych.
- Wzbudzanie zainteresowania literami: litera „O”.
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
3 Tydzień „ Żegnamy lato”
- Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów.
- Zabawy rozbudzające zainteresowanie literami: litera : „A”, „a”.
- Wskazywanie zjawisk związanych z odejściem lata.
- Rozbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw.
4 Tydzień „Ziemia- nasza planeta”
- Nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego.
- Zdobywanie wiedzy o naszej planecie.
- Okazywanie zainteresowania poznawaniem litery: „T”, „t”.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry „1”.