Grupa V

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze .

Listopad 2024 r.

Temat 1. „Kraina bezpieczeństwa”

  • Doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym.
  • Utrwalanie numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji w których dziecko powinno je zastosować.
  • Wdrażanie do szanowania praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie.
  • Zaznajamianie się z cyfrą „4” , tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie.

Temat 2. „Polska naszym domem”

  • Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego.
  • Słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem prawidłowej postawy ciała.
  • Rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych.
  • Wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu.

Temat 3. „Deszczowa muzyka”

  • Poznawanie obrazu graficznego liczby „5”
  • Poznawanie obrazu graficznego głoski „k”, „K”
  • Rozpoznawanie rodzajów deszczów ( kapuśniaczek, ulewa, burza), oraz zrozumienie obiegu wody w przyrodzie.
  • Rozumienie jak działa termometr.

Temat 4. „ W świecie emocji”

  • Uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość litery „u”, „U”.
  • Klasyfikowanie, przeliczanie w zakresie 10 -ciu.
  • Wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatorów werbalnych i pozawerbalnych ( tańca, gestów, ruchu, impresji plastycznej, technicznej, teatralnej).
  • Próby określania swoich potrzeb, podejmowanych decyzji  oraz wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Październik 2024 r.

Temat I.

Zaczarowana jesień.

  1. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
  2. Wdrażanie do umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej;
  3. Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, układanie matematycznych rytmów, zapoznanie się z obrazem graficznym cyfry 2 oraz zrozumienie pojęcia „para”;
  4. Rozbudzanie zainteresowania literami- poznanie obrazu graficznego litery „M”, „m”;
  5. Rozwijanie wrażliwości zmysłowej- rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem;
  6. Wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców.

Temat II.  

Jak dobrze być razem?

  1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych;
  2. Budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku;
  3. Wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość;
  4. Doskonalenie umiejętności samooceny, oceny zachowania;
  5. Doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze.

Temat III.  

W koronach drzew.

  1. Uwrażliwia się na piękno przyrody;
  2. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zjawisk charakterystycznych dla jesieni;
  3. Wzbogacanie wiedzy na temat mieszkańców lasu oraz gatunków drzew;
  4. Utrwalanie umiejętności matematycznych- podejmowanie prób wykonywania prostych obliczeń na materiale konkretnym, szacując „na oko”;
  5. Wprowadzanie w świat pisma- poznanie obrazu graficznego litery „L”; „l”;
  6. Doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami w zabawie.

Temat IV.  

Jesienne kołysanki.

  1. Doskonalenie chwytu pisarskiego podczas rysowania i kreślenia;
  2. Poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywania zwierząt leśnych;
  3. Rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery „I”, „i”;
  4. Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej;
  5. Kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów;
  6. Dostrzeganie wartości współpracy oraz określanie zasad fair play podczas zabaw.

Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze

Wrzesień 2024 r.

1 Tydzień „Znowu razem”

  • Dostrzeganie znaczenia stosowania zwrotów grzecznościowych.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu.
  • Eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem – doskonalenie percepcji słuchowej.
  • Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów.

2 Tydzień „ Z latawcem w przedszkolu”

  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
  • Określanie położenia latawca względem siebie i innych.
  • Wzbudzanie zainteresowania literami: litera „O”.
  • Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

3 Tydzień „ Żegnamy lato”

  • Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów.
  • Zabawy rozbudzające zainteresowanie  literami: litera : „A”, „a”.
  • Wskazywanie zjawisk związanych z odejściem lata.
  • Rozbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw.

4 Tydzień „Ziemia- nasza planeta”

  • Nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego.
  • Zdobywanie wiedzy o naszej planecie.
  • Okazywanie zainteresowania poznawaniem litery: „T”, „t”.
  • Poznanie obrazu graficznego cyfry „1”.