Grupa V

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Kwiecień

 

Tydzień 1: Wiosna w parku i ogrodzie

  1. Uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną;
  2. Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika;
  3. Wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia do kwiata, owoca.

– kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji

  1. Zapoznanie z wielką, małą, pisaną i drukowaną literą „H” „h”;

– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie/ doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów/.

  1. Kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji – nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech
  2. Rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 10, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”

Tydzień 2­: Obserwujemy pogodę

 

  1. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji związanych z pogodą;

– Rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez    prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie;

  1. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach społecznie akceptowanych- werbalnych/niewerbalnych;
  2. Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa, barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika;
  3. Rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych;
  4. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

– Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze prostych zdań.

Tydzień 3: Jak mądrze korzystać z technologii?.

 

  1. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik;
  2. Przygotowanie do bezpiecznego korzystania z multimediów -wykorzystanie programów komputerowych ;
  3. Rozumienie znaczenia nowoczesnych technologii, zwrócenie uwagi na wartości i zagrożenia wynikające z ich użytkowania/ zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej/;
  4. Kodowanie i dekodowanie – zabawy matematyczne;
  5. Doskonalenie umiejętności dodawania ,odejmowania , ustalania wyniku – liczenie  z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
  6. Zabawy z wykorzystaniem metody „Dobrego startu” M. Bogdanowicz;

– Ćwiczenia słuchu fonemowego/ tworzenie rymów do słów rozpoczynających się głoską   – „ż”. „Dyktando słuchowe” – oznaczanie miejsca występowania podanej głoski.

Tydzień 4: Mali odkrywcy

  1. Budowanie motywacji do odkrywania rzeczy nieodkrytych;

– „Detektywi”- poznanie atrybutów pracy detektywa;

  1. Rozwijanie myślenia logicznego, oraz przyczynowo- skutkowego;

– Zabawy matematyczne wg E. Guszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej;

  1. Tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek;
  2. Zabawy z wykorzystaniem dramy, rozwijanie wyobraźni, postawy twórczej- zachęcanie do aktywnego działania , wyrażania własnych emocji podczas tworzenia i oglądania występów;
  3. „Kto pyta, nie błądzi” – inspirowanie dzieci do zadawania pytań o rzeczy, zjawiska ,które je interesują, których nie rozumieją i chciałyby ich wyjaśnienia.

Wielkanocne zajęcia i zabawy

 

  • Budowanie szacunku i przywiązania do tradycji. Swobodne wypowiedzi na temat przygotowań do świąt wielkanocnych/wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób.
  • Rozmowa kierowana na temat zwyczajów i symboli wielkanocnych (pisanki, święconka, śmigus-dyngus).
  • Wielkanocne hodowle” – prace hodowlane w kąciku przyrody z wykorzystaniem rzeżuchy.
  • Wielkanocny zajączek- praca plastyczno-techniczna.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.

Marzec 2021

 

Tydzień 1: Ziemia błękitna planeta

1.Rozwijanie ciekawości poznawczej, oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody.

  • Tworzenie eksperymentów i doświadczeń
  1. Budowanie systemu wartości dziecka- tolerancja, empatia, szacunek, uznanie 3. Poznanie litery „G’’ wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • Odczytywanie wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • Wyróżnianie głoski w wygłosie, sródgłosiu, nagłosie
  1. Rozwiązywanie zadań matematycznych z przekroczeniem progu dziesiątkowego w czasie zadań praktycznych . 5. Kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne

Tydzień 2­: Dookoła świata

1.Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy kontynentów, państw stolic, mórz i oceanów

  • Praca z mapą z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
  1. Poznanie litery „Ł”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
  • Ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej
  1. Zabawy matematyczne wg. metody E. Guszczyk Kolczyńskie, E, Zielińskiej
  • Wykonywanie działań odejmowania i dodawania na konkretach z wykorzystaniem liczmanów
  • Przeliczanie banknotów i monet o nominałach: 1zl, 2zł, 5 zł, 10zł
  1. Wdrożenie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  2. Kształtowanie poczucia rytmu, umiejętności interpretacji muzyki ruchem, doskonalenie poczucia własnego ciała

Tydzień 3: Wyprawa w kosmos

1.Kształtowanie umiejętności opowiadania o wytworach własnej pracy, formułowanie pytań i odpowiedzi na nie.

  1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „F’’
  • Rozwijanie umiejętności czytania liter, sylab, wyrazów oraz prostych tekstów.
  • Zabawy z wykorzystaniem metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
  1. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami :<, >, =
  • „Kodowanie na dywanie”- rozwijanie logicznego myślenia , odczytywanie zakodowanych informacji
  1. Kształtowanie postawy badawczej- budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji.

Tydzień 4: Chronimy przyrodę

1.Budowanie poczucia więzi z przyrodą, poczucia odpowiedzialności za działania na rzecz środowiska przyrodniczego, dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody

  1. Poznanie litery „J” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • Ćwiczenia słuchu fonemowego
  • Tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek, spółgłosek
  • Tworzenie zdań twierdzących, pytających i rozkazujących
  1. Rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez obserwacje przyrody, odkrywanie tajemnic przyrody / dokonywanie doświadczeń, eksperymentów
  2. Rozwijanie i kształtowanie zdolności manualnych i twórczych poprzez tworzenie prac z róznuch materiałów/ zwrócenie uwagi na prace bogatą w szczegóły
  3. Zabawy z wykorzystaniem dramy
  • Rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez przygotowanie występu z okazji Dnia Wiosny do poznanego tekstu

Śniadanie wielkanocne zaplanowane jest na 31 marca /termin jest wcześniejszy z powodu rodzinnych wyjazdów dzieci/.

Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze realizowane w lutym

 

Tydzień 1: W krainie muzyki

  1. Kształtowanie postaw aktywnego odbioru sztuki muzycznej
  2. Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji związanych ze słuchaniem i tworzeniem muzyki
  3. Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układów na podstawie rytmu graficznego
  4. Zapoznanie z literą ,,r”, ,,R” pisaną, drukowaną, wielką, małą
  • rozwijanie umiejętności tworzenia prostych tekstów złożonych z poznanych liter
  1. Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej

Tydzień 2: Wśród malarzy i rzeźbiarzy

  1. Wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki
  2. Doskonalenie umiejętności wymiany zdań argumentowania swoich wypowiedzi na miarę własnego wieku, uważnego słuchania partnera i utrzymywania kontaktu wzrokowego w czasie rozmowy
  3. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych liter
  • podejmowanie prób pisania prostych zdań w powiększonej literaturze
  • tworzenie zdań z kropką, pytających i wykrzyknikiem
  1. Rysunek pod dyktando – doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej na kartce papieru
  2. Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji

Tydzień 3: Mali artyści to my!

  1. Wyzwalanie zadowolenia ze swoich osiągnięć, efektów swojej pracy
  2. Budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych plastyką, baletem i dźwiękiem
  3. Zapoznanie z literą ,,z”, ,,Z” małą wielką, pisaną i drukowaną
  • ćwiczenia słuchu fonemowego, wyróżnianie głoski w nagłosie, śródgłosiu, wygłosie
  1. Wdrażanie do eksperymentowania farbą podczas mieszania kolorów i ich nazywania
  2. Rozwijanie umiejętności przeliczania z przekroczeniem progu 10 wg. metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej

Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze

realizowane w styczniu

 

Tydzień 1: Nowy Rok – mija czas

  1. Zapoznanie z przysłowiami noworocznymi.
  2. Rozwijanie umiejętności analizy treści wiersza oraz umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na podstawie wiersza „Cudowna podróż” J. Krakowskiego.
  3. Przypomnienie pojęć i nazw związanych z upływem czasu, porami roku.
  4. Rozwiązywanie zagadek słownych o miesiącach, odczytywanie globalne nazw.
  • Posługiwanie się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności.
  • „Siedem dni tygodnia” – proste wprawki dramowe rozwijające świadomość ruchu.
  1. Poznanie litery ,,B”, ,,b” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • ćwiczenia słuchu fonemowego, wyróżnianie głoski w nagłosie, śródgłosiu, wygłosie
  • zabawy z wykorzystaniem metody ,,Dobrego Startu” – M. Bogdanowicz
  • Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  1. Poznanie zapisu graficznego cyfry i liczby 9
  • mierzenie długości przedmiotów za pomocą wspólnej miary
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów

Tydzień 2: Zimowa olimpiada przedszkolaków

1.Uświadamianie wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie.

  1. Poznanie litery „C”, „c” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • wdrożenie do czytania globalnego
  1. Rozwijanie słownictwa dzieci poprzez rozmowe kierowana o zimowej olimpiadzie na podstawie ilustracji, krótkich filmów oraz doświadczeń własnych
  • zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

4.Kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych.

5.Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach z przekroczeniem progu dziesiątkowego

  • Poznanie opisu graficznego liczby 0

Tydzień 3:  Z pamiętnika babci i dziadka

1.Kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności do dziadków.

  • Rozwijanie umiejętności formułowania spójnej wypowiedzi na temat swoich dziadków, relacji z nimi, sposobów spędzania czasu wolnego z nimi, treści rozmów

2.Doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych.

3.Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny

4.Poznanie litery „N”, „n” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej

  • ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej
  • Rozwijanie umiejętności pisania: znaków literopodobnych, po śladzie, poznanych liter.
  1. Wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych.

 

Tydzień 4: Eksperymenty z wodą i śniegiem

  1. Uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania działań.

Doświadczenia z wodą, poznawanie różnych stanów skupienia

  • Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych.
  1. Utrwalanie zapisu graficznego poznanych liter.
  2. Poznanie litery ,,P”, ,,p” wielkiej, małej, pisanej i drukowanej
  • podejmowanie próby pisania w większej liniaturze
  1. Zapoznanie z pojęciami: „pieniądz”, „moneta”, „banknot”, „waluta”
  • Poznanie polskich monet i banknotów
  • Ćwiczenia w przeliczaniu, dodawaniu i odejmowaniu na konkretach
  1. Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych .

Zajęcia dydaktyczne w grupie rocznego przygotowania realizują:

nauczycielki grupy:

Agata Piecyk

Alicja Rybacka

Dyrektor ds. pedagogicznych Mariola Pietruch

Nastał świąteczny czas. Atmosferą tej radości dzielimy się z Państwem.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne.

Miesiąc grudzień

Tydzień 1: Moja Rodzina 

  1. Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie).
  2. Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu- określanie ich funkcji.
  • Zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
  1. Poznanie litery „D”, „u”, wielkiej, małej, pisanej i drukowanej.
  • Ćwiczenia słuchu fonemowego, wyróżnianie głoski w nagłosie, sródgłosiu, wygłosie.
  • Zabawy z wykorzystaniem metody „Dobrego startu”- M. Bogdanowicz
  1. Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów: o tyle więcej, o tyle mniej. Dodawanie i odejmowanie na konkretach z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
  • Poznanie obrazu graficznego liczby 8.
  1. Kształtowanie zręczności, zwinności , równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zajęć gimnastycznych

Tydzień 2­: Jak być dobrym dla innych  

  1. Kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez ofiarowanie prostej pomocy, miłe słowo, gest.
  • Zabawy z wykorzystaniem scenek improwizowanych.
  1. Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach.
  2. Poznanie litery „Y”, „y”, wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
  • Wdrożenie do czytania globalnego.
  • Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
  1. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „˂ ‘’, ,,˃’’, „=”
  • Zabawy matematyczne z wykorzystaniem metody E. Guszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej.
  1. Kształtowanie poczucia rytmu, umiejętności interpretacji muzyki ruchem, doskonalenie wyczucia własnego ciała.

 

Tydzień 3: Boże Narodzenie

  1. Wywoływanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością osób bliskich.
  2. Zapoznanie ze świątecznymi tradycjami, potrawami, symbolami, kolędami.
  • Poznanie tradycji wysyłania kartek okolicznościowych oraz składania życzeń świątecznych.
  1. Rozwijanie i kształtowanie zdolności manualnych i twórczych poprzez tworzenie prac plastycznych, zwrócenie uwagi na estetykę pracy.
  2. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz rozwijanie współczucia i empatii w stosunku do zwierząt.
  • Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym, obserwacja przyrody.
  1. Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, rozwijanie chwytu pisarskiego.
  • Tworzenie modeli wyrazów z uwzględnieniem samogłosek i spółgłosek z poznanych liter.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

Godziny zajęćTreściZajęcia uzupełniające
8:00-8:451.Zabawy dowolne
2.Zabawy w kącikach zainteresowań
3.Praca indywidualna
4.Zabawy dowolne, korzystanie z gier, układanek, puzzli
8:45-9:00Ćwiczenia poranne gimnastyczne
9:00-9:20Śniadanie
9:20-11:00
11:30-13:30
Poniedziałek
Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową
9:30-10:30 – technika
10:30-11:00 – karate
11:05-11:30 – teatr
11:30-12:30 – szachy
12:30-13:30 – j.angielski
13:30-13:45 – logorytmika
9:20-11:00
11:30-13:30
Wtorek
Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową
9:30-10:00 – gimn. ogólnorozwojowa
10:05-10:20 – logorytmika
10:25-10:55 – rytmika
11:00-12:00 – j.angielski
13:00-14:00 – laboratorium
9:20-11:00
11:30-13:30
Środa
Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową
9:30-9:45 – logorytmika
10:00-11:00 – komputery
11:00-11:30 – tańce
11:30-12:00-szachy
12:00-12:30 – plastyka
12:30-13:00 – gimn. ogólnorozwojowa
13:00-14:00 – j.angielski
9:20-11:00
11:30-13:30
Czwartek
Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową
9:55-10:25 – logopedia
10:25-10:55 – rytmika
11:00-12:00 – j.angielski
12:00-13:00 – robotyka
13:13:15 – logorytmika
9:20-11:00
11:30-13:30
Piątek
Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową
9:30-10:00 – plastyka
10:00-11:00 – komputery
11:30-12:00 – piłka nożna
12:00-13:00 – j.angielski
13:00-13:15 – logorytmika
9:00-9:20Śniadanie
11:15-11:30Zupa
14:00-14:30Obiad, mycie zębów
15:30-15:45Podwieczorek
15:45-18:00Zabawy dowolne, integracyjne z innymi grupami
Pomiędzy zajęciami, popołudniuPobyt na świeżym powietrzu, zabawy w ogrodzie przedszkolnym