Grupa V
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze .
Listopad 2024 r.
Temat 1. „Kraina bezpieczeństwa”
- Doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym.
- Utrwalanie numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji w których dziecko powinno je zastosować.
- Wdrażanie do szanowania praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie.
- Zaznajamianie się z cyfrą „4” , tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie.
Temat 2. „Polska naszym domem”
- Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego.
- Słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem prawidłowej postawy ciała.
- Rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych.
- Wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu.
Temat 3. „Deszczowa muzyka”
- Poznawanie obrazu graficznego liczby „5”
- Poznawanie obrazu graficznego głoski „k”, „K”
- Rozpoznawanie rodzajów deszczów ( kapuśniaczek, ulewa, burza), oraz zrozumienie obiegu wody w przyrodzie.
- Rozumienie jak działa termometr.
Temat 4. „ W świecie emocji”
- Uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość litery „u”, „U”.
- Klasyfikowanie, przeliczanie w zakresie 10 -ciu.
- Wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatorów werbalnych i pozawerbalnych ( tańca, gestów, ruchu, impresji plastycznej, technicznej, teatralnej).
- Próby określania swoich potrzeb, podejmowanych decyzji oraz wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Październik 2024 r.
Temat I.
Zaczarowana jesień.
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
- Wdrażanie do umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej;
- Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, układanie matematycznych rytmów, zapoznanie się z obrazem graficznym cyfry 2 oraz zrozumienie pojęcia „para”;
- Rozbudzanie zainteresowania literami- poznanie obrazu graficznego litery „M”, „m”;
- Rozwijanie wrażliwości zmysłowej- rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem;
- Wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców.
Temat II.
Jak dobrze być razem?
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych;
- Budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku;
- Wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość;
- Doskonalenie umiejętności samooceny, oceny zachowania;
- Doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze.
Temat III.
W koronach drzew.
- Uwrażliwia się na piękno przyrody;
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zjawisk charakterystycznych dla jesieni;
- Wzbogacanie wiedzy na temat mieszkańców lasu oraz gatunków drzew;
- Utrwalanie umiejętności matematycznych- podejmowanie prób wykonywania prostych obliczeń na materiale konkretnym, szacując „na oko”;
- Wprowadzanie w świat pisma- poznanie obrazu graficznego litery „L”; „l”;
- Doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami w zabawie.
Temat IV.
Jesienne kołysanki.
- Doskonalenie chwytu pisarskiego podczas rysowania i kreślenia;
- Poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywania zwierząt leśnych;
- Rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery „I”, „i”;
- Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej;
- Kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów;
- Dostrzeganie wartości współpracy oraz określanie zasad fair play podczas zabaw.
Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze
Wrzesień 2024 r.
1 Tydzień „Znowu razem”
- Dostrzeganie znaczenia stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu.
- Eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem – doskonalenie percepcji słuchowej.
- Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów.
2 Tydzień „ Z latawcem w przedszkolu”
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
- Określanie położenia latawca względem siebie i innych.
- Wzbudzanie zainteresowania literami: litera „O”.
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
3 Tydzień „ Żegnamy lato”
- Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów.
- Zabawy rozbudzające zainteresowanie literami: litera : „A”, „a”.
- Wskazywanie zjawisk związanych z odejściem lata.
- Rozbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw.
4 Tydzień „Ziemia- nasza planeta”
- Nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego.
- Zdobywanie wiedzy o naszej planecie.
- Okazywanie zainteresowania poznawaniem litery: „T”, „t”.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry „1”.