Grupa V
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Czerwiec 2022 r.
Tydzień 1: Dzieciaki w ruchu
- Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, z wykorzystaniem rekwizytów.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej, określanie przyczyny i skutku.
- Zabawy matematyczne wg. metody E. Gruszczyk-Kolczyńskie, E. Zielińskiej;
- Ćwiczenia kształtujące orientacje w przestrzeni na kartce papieru, a także w schemacie własnego ciała
- Ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowywanie ręki do nauki pisania, kreślenie znaków litero podobnych zgodnie z podanym kierunkiem.
- Wdrożenie do przestrzegania zasad fair play, godzenia się z przegraną podczas zabaw z elementami rywalizacji;
- rozwijanie postawy współdziałania, jako postawy budowania współpracy.
Tydzień 2: Lato w sadzie i ogrodzie
- Dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń.
- doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych, wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych.
- Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia i sposobami na uniknięcie tych zagrożeń.
- Umacnianie więzi z grupą rówieśniczą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania grupowe.
- Zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie;
- zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata.
- Ćwiczenia słuchu fonemowego- wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie.
Tydzień 3: Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
- Wdrażanie do respektowania przyjętych norm i zasad postępowania, w tym do przestrzegania zasad bezpieczeństwa np. podczas pobytu na wsi.
- Utrwalanie nazw, wyglądu zwierząt wiejskich oraz miejsca ich zamieszkania.
- Zdobywanie wiedzy na temat uprawy warzyw i owoców i zbóż na wsi.
- Określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”, „w przód”, „w tył”, „w bok”, „za”, „przed”, „między.”
- Ćwiczenia umiejętności układania sylab i wyrazów z liter – odczytywanie, doskonalenie syntezy i analizy wzrokowej.
- Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układów na podstawie rytmu graficznego.
Tydzień 4: Nadchodzi lato
- Określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków.
- Wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek, rebusów o tematyce przyrodniczej.
- Zabawy z wykorzystaniem mapy Polski , wskazywanie morza, gór, jezior;
- poznanianie ciekawych miejsc na spędzenie wakacji z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Doskonalenie umiejętności pisania znaków litero podobnych po śladzie, rozwijanie chwytu pisarskiego.
- Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
MAJ 2022 r.
- Książka moim przyjacielem
- budzenie zainteresowania literaturą dziecięcą ,czytaniem;
- rozpoznawanie bohaterów literackich- przyporządkowywanie z odpowiednim utworem literackim.
- rozwijanie aktywności werbalnej i poprawności gramatycznej podczas tworzenia wypowiedzi;
- doskonalenie sprawności manualnej – w tworzeniu wzorów graficznych;
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ź” i „ź”,- rozpoznawanie jej w wyrazach.
- Wielkie talenty, ciekawe zawody
- poznawanie różnych zawodów- budzenie szacunku do wykonywanej pracy;
- rozwijanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas zabaw i gier z elementami współzawodnictwa;
- podejmowanie prób poszukiwania odpowiedzi na tematy związane z odkrywaniem świata;
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ć”, „ć”, doskonalenie analizy i syntezy wyrazowej;
- posługiwanie się nazwami figur geometrycznych – dostrzeganie różnic i cech charakterystycznych.
- Kocham Cię, mamo!
- wzmacnianie więzi rodzinnych, wobec osób z najbliższego otoczenia;
- rozwijanie umiejętności odgrywania ról w inscenizacjach, improwizacjach, w pantomimie – doskonalenie umiejętności teatralnych, wokalnych oraz tanecznych;
- eksperymentowanie, doświadczanie – dzielenie się spostrzeżeniami, wyciąganie wniosków;
- określanie kierunków, położenia przedmiotów względem siebie i innej osoby;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, liczenia, klasyfikowania.
- Duże i małe rodziny w akcji
- poszerzanie wiedzy o rodzinie jej pochodzeniu, tradycjach, członkach i pełnionych przez nich ról społecznych;
- rozwijanie umiejętności dostrzegania zachowań pozytywnych od zachowań sprawiającym innym przykrość.
- poznawanie procesów związanych z oczyszczaniem wody;
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ó”, „ó”, doskonalenie analizy i syntezy wyrazowej;
- zabawy matematyczne na materiale konkretnym/ dobieranie, zabieranie, ustalanie wyniku/ – przeliczanie w zakresie 10-ciu.

Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze.
Kwiecień 2022 r.
Tydzień 1: Witaj Wiosno!
- Uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną;
- Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika;
- Wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania
wzrostu roślin od nasienia do kwiatu, owocu;
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji
- Rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych;
- Zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
Tydzień 2: Ach, ta pogoda!
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji związanych z pogodą;
- Rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie;
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach społecznie akceptowanych- werbalnych/niewerbalnych;
- Wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych- prowadzenie dziennika pogody;
- Rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab i krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter (w formie drukowanej);
- Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
Tydzień 3: Tajemnice komputerów i robotów
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne wg. propozycji K. Wlaźnik;
- Przygotowanie do bezpiecznego korzystania z multimediów -wykorzystanie programów komputerowych;
- Rozumienie znaczenia nowoczesnych technologii, zwrócenie uwagi na wartości i zagrożenia wynikające z ich użytkowania/ zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej;
- Poznanie graficznego obrazu litery ,,Ż”, ,,ż”, ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej;
- Wdrażanie do poprawnego posługiwanie się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych (większy, mniejszy, dłuższy, krótszy, wyższy, niższy).
Tydzień 4: Co to znaczy być odkrywcą?
- Budowanie motywacji do odkrywania rzeczy nieodkrytych;
- „Detektywi”- poznanie atrybutów pracy detektywa;
- Zabawy z wykorzystaniem dramy, rozwijanie wyobraźni, postawy twórczej- zachęcanie do aktywnego działania ,wyrażania własnych emocji podczas tworzenia i oglądania występów;
- „Kto pyta, nie błądzi” – inspirowanie dzieci do zadawania pytań o rzeczy, zjawiska, które je interesują, których nie rozumieją i chciałyby ich wyjaśnienia;
- Określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, stosunku do innych przedmiotów;
- rozróżnianie strony lewej i prawej;
- Ćwiczenia słuchu fonemowego, wyróżnianie głosek w nagłosie, wygłosie.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
MARZEC 2022 r.
- Ziemia- nasza planeta
- rozwiązywanie zagadek o tematyce przyrodniczej;
- nazywanie i rozpoznawanie zwierząt mieszkających w różnych częściach świata;
- przyporządkowywanie zwierząt do środowisk przyrodniczych w których występują;
- doskonalenie sprawności manualnej podczas eksperymentów graficznych;
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „G” i „g”, i rozpoznawanie jej w wyrazach.
- Życie na naszej planecie
- nazywanie i rozpoznawanie zwierząt lądowych i wodnych;
- wyróżnianie cech charakteryzujące gatunki zwierząt;
- podejmowanie prób poszukiwania odpowiedzi na tematy związane z odkrywaniem świata;
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ł”, „ł”, doskonalenie analizy i syntezy wyrazów;
- posługiwanie się nazwami figur geometrycznych, wskazywanie różnic między figurami.
- Kosmos- co to takiego?
- rozbudzanie zainteresowania Kosmosem, Drogą Mleczną, Gwiazdami i Planetami;
- obserwowanie zjawisk związanych z pojęciami „grawitacja” i „ciężar”;
- eksperymentowanie przy użyciu różnych materiałów plastycznych;
- określanie kierunków i położenia przedmiotów względem siebie i innej osoby;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, liczenia, klasyfikowania.
- Duzi i mali obrońcy przyrody
- nabywanie i utrwalanie wiedzy na temat segregowania śmieci, kształtowanie postawy proekologicznej;
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,
- spostrzeganie procesów związanych z oczyszczaniem wody;
- zna nazwę swojego kraju, wie gdzie na mapie położone są rzeki, góry i lasy;
- przeliczanie w zakresie 10, eksperymentowanie z tworzeniem kolejnych liczb.
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
LUTY 2022 r.
- Odkrywamy świat muzyki
- rozpoznawanie elementów charakterystycznych dla danej pory roku na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń;
- utrwalanie nazw dni tygodnia i miesięcy;
- rozumienie pojęć dotyczących następstw czasowych w trakcie zabaw dydaktycznych;
- wdrażanie do czynnego uczestnictwa w zabawach matematycznych przedstawiających obraz graficzny cyfry 10;
- poznanie obrazu graficznego literki „R,r – wyszukiwanie literki wielkiej, małej R,r w wyrazach.
- Jak powstają obrazy i rzeźby?
- opisywanie obrazów ze zwróceniem uwagi na barwę, nastrój i treść, dostrzeganie i określanie różnic między rzeźbą a obrazem;
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w temacie rzeźby i obrazu w odwołaniu do wiedzy własnej;
- wyrażanie przeżyć i skojarzeń powstałych podczas słuchania muzyki poprzez działania plastyczne;
- wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w gimnastyce porannej i ogólnorozwojowej;
- doskonalenie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń z wykorzystaniem kart pracy.
- Idziemy do teatru
- poznanie i wyjaśnie znaczenia słów związanych z teatrem – wzbogacanie słownictwa o nowe pojęcia;
- rozwijanie umiejętności odgrywania ról z wykorzystaniem technik dramy: inscenizacji, improwizacji, pantomimy – doskonalenie umiejętności teatralnych, wokalnych, tanecznych;
- zabawy z literami „w” i „W”: wyszczególnianie litery w wyrazach, utrwalanie obrazu graficznego;
- doskonalenie aktywności werbalnej, poprawności gramatycznej wypowiedzi;
- konstruowanie z dostępnych materiałów pacynek i marionetek.
- Jesteśmy artystami
- doskonalenie umiejętności motorycznych, emocjonalnych i społecznych podczas codziennej aktywności;
- zabawy z literami „z” i „Z”: wyszczególnianie litery w wyrazach, utrwalanie obrazu graficznego;
- rozwiązywanie i tworzenie zagadek o tematyce zimowej;
- przeliczanie elementów zbiorów, dobieranie, zabieranie elementów – ustalanie wyniku;
- określanie kierunków położenia przedmiotów względem własnej osoby.
Zamierzenia dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcze
STYCZEŃ 2022 r.
- Jak mija czas?
- rozpoznawanie cech charakterystycznych dla danej pory roku na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń;
- utrwalanie nazw dni tygodnia i miesięcy ;
- rozumienie pojęć dotyczących następstw czasowych w trakcie zabaw dydaktycznych;
- utrwalenie obrazu graficznego cyfry 9 w zabawach matematycznych;
- rozwijanie wiedzy dotyczącej liter „b” i „B”: rozpoznawanie obrazu graficznego, wyszukiwanie poznanych literek w wyrazach.
- Sporty zimowe dla każdego
- nabywanie i utrwalanie wiedzy dotyczącej sportów zimowych;
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w temacie sportu w odwołaniu do wiedzy własnej;
- dostrzeganie korelacji między sportem a zdrowiem;
- aktywne uczestnictwo w gimnastyce porannej i ogólnorozwojowej;
- doskonalenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania ćwiczeń w kartach pracy.
- Zabawy z babcią i dziadkiem
- rozwijanie poczucia więzi rodzinnych z dziadkami;
- wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, określanie relacji między poszczególnymi jej członkami;
- doskonalenie umiejętności wokalnych, teatralnych oraz tanecznych podczas przygotowania występu dla babci i dziadka;
- zabawy z literami „n” i „N”: wyszczególnianie litery i głoski w wyrazach, słowach, utrwalanie obrazu graficznego
- Zimowe obserwacje i eksperymenty
- „eksperymentowanie, doświadczanie, wnioskowanie”-poznawanie właściwości lodu;
- rozwiązywanie i tworzenie zagadek o tematyce zimowej;
- przeliczanie elementów zbiorów, poprzez dokładanie elementów, odbieranie;
- określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów względem własnej osoby.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Grudzień 2021 r.
Tydzień 1: Nasze rodziny
- Kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach, wdrażanie do kulturalnego komunikowania się „ Akademia Dyplomacji”
- Zapoznanie z obrazem graficznym litery „d” i „D”- zabawy wg Metody Bogdanowicz : rysowanie po śladzie, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się poznaną literę , podawanie słów w nazwach których występuje głoska d.
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała- kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem – Zabawy logorytmiczne według M. Barańskiej „Śpiewasz ty i śpiewam ja”
- Wdrażanie do prawidłowego posługiwania się pojęciami „kuzyn”, „wujek”, krewny”, „stryjek” itp.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów- (przeliczanie według możliwości dziecka) według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „Moja rodzina”.
Tydzień 2: Co to znaczy być dobrym?
- Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, wdrażanie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
- Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 8- zabawy w przeliczaniu, klasyfikowaniu przedmiotów według określonych kryteriów: kolor, kształt, wielkość.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce -zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań.
- Doskonalenie zręczności, zwinności, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Kształtowanie otwartości na podejmowanie nowych wyzwań – tworzenie scenek dramowych.
Tydzień 3: Boże Narodzenie
- Poszerzanie zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia z uwzględnieniem czynności umysłowych: porównywania, analizy, syntezy.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne -rozbudzanie zainteresowań technicznych.
- Rozwijanie wyobraźni i fantazji dziecięcej – zabawa słowna „Boże Narodzenie w moim domu wygląda …”
- Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych – zabawy muzyczne.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej: aktywne uprawianie sportu, pobyt na świeżym powietrzu, wdrażanie do umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody.
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze
LISTOPAD 2021
Tydzień 1. Odkrywam świat wokół mnie
- Kształtowanie orientacji przestrzennej, określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby.
- stosowanie zwrotów: przede mną , za mną , obok mnie , z prawej strony, z lewej strony, blisko, bliżej, daleko, dalej.
- Zapoznanie z obrazem graficznym litery „t” i „T” w zabawach: rysowanie po śladzie, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się poznaną literą, podawanie słów w nazwach których słychać głoskę „t”.
- Posługiwanie się w zabawie i podczas wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi strony lewej, prawej, a także pojęciami ukazującymi położenie obiektu w przestrzeni.
- Rozróżnianie i rozpoznawanie elementów charakterystycznych dla miasta i wsi.
- Rozwijanie sprawności ruchowej podczas ćwiczeń porannych i gimnastycznych z elementami: biegu, skoku, skłonu i czworakowania.
Tydzień 2. Moja ojczyzna- Polska
- Kształtowanie tożsamości Narodowej poprzez poznawanie historii Polski, sylwetek słynnych Polaków;
- wycieczki wirtualne;
- rozróżnianie smaków kuchni regionalnych.
- Dostrzeganie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi.
- Zapoznanie z obram graficznym litery „l” i „L” w zabawach: rysowanie po śladzie, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się poznaną literą, podawanie słów w nazwach których jest głoska „l”.
- Poznanie znaczenia historycznego ważnych miejsc w Polsce: Kraków, Warszawa.
- Rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności: muzycznej: śpiew taniec, działalności plastycznej.
Tydzień 3. Dawniej i dziś
- Poznanie, obserwowanie charakterystycznych cech przedmiotów używanych kiedyś i dziś – dostrzeganie logicznego powiązywania.
- Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi takimi jak: szacunek, empatia, bezinteresowność.
- Zapoznanie z obrazem graficznym litery „u” i „U” w zabawach: rysowanie po śladzie, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się poznaną literą, podawanie słów w nazwach których słychać głoskę „u”.
- Zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 6- zabawy w przeliczaniu, klasyfikowaniu przedmiotów według określonych kryteriów: kolor, kształt, wielkość.
- Odkrywanie ról teatralnych z wykorzystaniem: gestu, słowa, ruchu, treści opowiadania.
Tydzień 4. Podróżujemy w dawne czasy
- Rozwijanie poczucie przynależności do Polski przez poznawanie legend i opowieści historycznych o ważnych postaciach i miejscach.
- Odczytywanie emocji i przeżyć – wczuwanie się w wybraną postać z legendy i ocenianie jej postępowania.
- Kształtowanie umiejętność wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami.
- Zapoznanie z obrazem graficzny litery „k” i „K”, określanie miejsca głoski w wyrazie, próby odczytywania prostych wyrazów.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry 7;
- układanie cyfry 7 z liczmanów;
- rozpoznawanie i układanie cyfry od 1 do 7.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Październik 2021.
Tydzień 1: Pani Jesień i jej wspaniałe stroje
- Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach.
- wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za kkpomocą komunikacji werbalnej.
- Zabawy z literkami- poznawanie obrazu graficznego literki ,,A”, ,,a”- rozwijanie syntezy i analizy wzrokowej;
- ćwiczenia słuchu fonemowego/ rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie.
- Poznanie obrazu graficznego cyfry „2”;
- zabawy matematyczne wg. metody E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
- Wdrażanie do eksperymentowania farbą, mieszania kolorów i ich nazywania podczas kkwykonywania pracy plastycznej.
- Doskonalenie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz).
Tydzień 2: Co nam jesień w koszu niesie?
- Rozwijanie koordynacji ruchowej podczas ćwiczeń ogólnorozwojowych- zachęcanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
- Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach;
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej i umiejętności wygrywania i przegrywania.
- Rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie jesienią poprzez ich obserwacje w czasie wyjścia do parku, ogrodu;
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych.
- Zabawy z literkami- poznanie obrazu graficznego – litery„E”, „e”.
- ćwiczenia syntezy, analizy wzrokowej, słuchu fonematycznego- zabawy z wykorzystaniem elementów metody „Dobrego Startu”- Marty Bogdanowicz .
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich, klasyfikowanie kkfigur geometrycznych według kilku wybranych cech;
- poznanie obrazu graficznego cyfry „3”.
Tydzień 3: Uczymy się dbać o swoje zdrowie
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej: zdrowe odżywianie, aktywne uprawianie sportu, pobyt na świeżym powietrzu;
- wdrażanie do umiejętności dokonywania wyboru ubrania odpowiedniego stosownie do pogody.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat zdaniami rozwiniętymi poprawnymi gramatycznie.
- Zabawy z literkami – „I” „i”- wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na literkę ,,i”;
- ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej.
- Wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”;
- poznanie obrazu graficznego cyfry „4”.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce.
- Doskonalenie przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu, zabawy dzieci w ogrodzie przedszkolnym.
Tydzień 4: Niezwykły rytm przyrody
- Rozwijanie ciekawości poznawczej, oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody;
- tworzenie eksperymentów i doświadczeń- wnioskowanie.
- Budowanie systemu wartości dziecka- tolerancja, empatia, szacunek, uznanie.
- Zabawy z literką „M’’, ,,m”;
- rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania, ćwiczeń grafomotorycznych, wzorów litero podobnych.
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętności przeliczania w zakresie10 (liczebniki główne, porządkowe) wg. metody E.Guszczyk -Kolczyńskiej, E.Zielińskiej;
- poznanie obrazu graficznego liczby „5”.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej, pokonywania trudności w różnych sytuacjach społecznych- zabawy z wykorzystaniem dramy.
Zamierzenia opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcze
Wrzesień 2021
Tydzień 1: Przyjaciele w przedszkolu
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji, zabawy z dramą
- określanie swojego nastroju z wykorzystaniem „buziek”.
- Budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej poprzez zabawy integracyjne
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek, tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco
- Kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod) w stosunku do własnego ciała
- Kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów – „Zabawa z wizytówkami”
- Ćwiczenia utrwalające znajomość imion koleżanek i kolegów z grupy przedszkolnej
Tydzień 2: Jesteśmy bezpieczni
- Kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem oraz adresem. Szukanie odpowiedzi na pytanie „Czy dzieci powinny znać swoje nazwisko i adres?” na podstawie opowiadania S. Szuchowej
- Rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka poprzez tworzenie prac plastycznych i technicznych, zgodnie z podaną techniką
- Ćwiczenia słuchu fonemowego, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
- Wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak) . Zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętności przeliczania w zakresie10 (liczebniki główne, porządkowe) wg. metody E.Guszczyk -Kolczyńskiej, E.Zielińskiej
Tydzień 3: Razem się bawimy
- Rozwijanie chwytu pisarskiego podczas rysowania, kolorowania , ćwiczeń grafomotorycznych, wzorów litero podobnych
- Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat, zwrócenie uwagi na poprawność budowania zdań
- Kształtowanie umiejętności szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie, dokładanie, zabieranie elementów, wskazywanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej
- Ćwiczenia syntezy, analizy wzrokowej, słuchu fonematycznego- zabawy z wykorzystaniem metody „Dobrego Startu”- Marty Bogdanowicz
- Doskonalenie wyczucia własnego ciała- kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
Tydzień 4: Różni ludzie-to my
- Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie aktywności twórczej w muzyce, plastyce, teatrze -zachęcanie dzieci nieśmiałych do podejmowania nowych wyzwań
- Poznanie obrazu graficznego litery „O”, „o” wielkiej, małej, pisanej, drukowanej
- Ćwiczenia syntezy, analizy wzrokowej, słuchu fonematycznego- zabawy z wykorzystaniem metody „Dobrego Startu”- Marty Bogdanowicz
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich, klasyfikowanie figur geometrycznych według kilku wybranych cech
- poznanie obrazu graficznego cyfry „1”