Grupa V

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne 

LISTOPAD 2025 r.

 

 

Tydzień I: Mała i duża ojczyzna

  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie –wskazywanie Wisły, wybranych miast, terenów górskich, pomorza, granic Polski- praca z mapą i tablicą multimedialną, puzzle tematyczne
  • doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania obrazków z kilku części, dostrzeganie różnic i podobieństw
  • rozwijanie umiejętności muzycznych, rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego
  • rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej, różnicowania faktur dotykiem, doskonalenie współpracy, rozwijanie umiejętności rozumienia sygnałów werbalnych i symboli

Tydzień II:  W świecie wyobraźni

  • wprowadzenie pojęcia „wyobraźnia”, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć słowami, rozwijanie wrażliwości zapachowej, nauka relaksacji, kształtowanie empatii
  • utrwalenie zapisu graficznego litery t, T, rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego, wprowadzenie do pisania i czytania,
  • doskonalenie kompetencji matematycznych, utrwalenie znajomości cyfry 5, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 5, rozwijanie wyobraźni, doskonalenie umiejętności stawiania hipotez i wyciągania wniosków
  • poznanie różnych sposobów ekspresji muzycznej, rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu muzycznego, doskonalenie współpracy w grupie
  • doskonalenie współpracy, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych

 

Tydzień III: Przygotowania do zimy

  • wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt i ich nawyków żywieniowych, poznanie budowy i zastosowania domku dla owadów, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wdrażanie do odpowiedzialności za przyrodę, budzenie wrażliwości na potrzeby zwierząt
  • utrwalenie zapisu graficznego litery d, D, doskonalenie słuchu fonematycznego, poznanie podstawowych wiadomości na temat przygotowań do zimy różnych zwierząt, kształtowanie sprawności manualnej, wdrażanie do odpowiedzialnego korzystania z przyrody i dokarmiania zwierząt
  • poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących i pozostających w Polsce, kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, przeliczania i rozwiązywania zadań z treścią, wzmacnianie wiary we własne możliwości
  • poznanie wybranej piosenki z repertuaru dziecięcego, kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
  • utrwalenie wiadomości na temat zwierząt, rozwijanie sprawności manualnej,  rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie

 

Tydzień IV:  Nasze ciało

 

  • utrwalenie nazw części ciała i roli niektórych organów, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, zachęcanie do uważnego obserwowania swojego ciała
  • utrwalenie zapisu graficznego litery y, Y, rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego, wprowadzenie do pisania i czytania, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania
  • poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów do utrzymania czystości i pielęgnacji włosów, wdrażanie do utrzymywania higieny osobistej
  • kształcenie słuchu muzycznego, rozwijanie umiejętności wokalnych, rozwijanie sprawności tanecznej, nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne
  • poznanie wybranych zasad zdrowego stylu życia, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów, zachęcanie do odkrywania nowych smaków

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Październik 2025

  1. Jesień w sadzie
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni oraz poszerzanie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią;
  • utrwalanie zapisu graficznego litery „O”, „o”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „o” w nagłosie;
  • rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich lub ilustracji;
  • doskonalenie kompetencji matematycznych poprzez zabawy z użyciem pojęcia „para”, „mniej”, „więcej”, „tyle samo”, utrwalanie znajomości cyfry „1”, próby samodzielnego tworzenia prostych działań matematycznych;
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wskazanego kryterium oraz tworzenia i układania matematycznych rytmów;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez zabawy dramowe.
  1. Jesień w ogrodzie
  • poznanie jadalnych części roślin oraz odróżnianie, które rosną pod, a które nad ziemią;
  • utrwalanie zapisu graficznego litery „A”, „a”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „a” w nagłosie;
  • doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawania figur geometrycznych, przeliczania elementów w zbiorze;
  • kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych oraz próby ich rozumienia;
  • integrowanie z grupą rówieśniczą oraz próby samodzielnego wskazywania wartości, które są dla danego dziecka ważne;
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
  1. Jesienny krajobraz
  • poznanie budowy drzewa, klasyfikowanie drzew na drzewa liściaste i iglaste, pogłębianie wiedzy o tym, dlaczego liście zmieniają kolor;
  • utrwalanie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie;
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej o zwierzęta zamieszkujące w koronach, pniach, korzeniach drzew oraz rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt;
  • utrwalanie zapisu graficznego litery „I”, „i”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „i” w nagłosie, rozwijanie słuchu fonematycznego

oraz znajomości cyfry „2”, określanie jej aspektu kardynalnego i porządkowego;

  • doskonalenie aparatu artykulacyjnego, emisyjnego i oddechowego podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych;
  • kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
  1. Deszczowa pogoda
  • poszerzanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, omówienie powstawania kałuż oraz deszczowej pogody;
  • utrwalanie zapisu graficznego litery „E”, „e”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „e” w nagłosie i w wygłosie, rozwijanie słuchu fonematycznego oraz znajomości cyfry „3”;
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami oraz umiejętności nazywania emocji;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych.
  1. Mała i duża ojczyzna
  • poznanie pojęć: patriotyzm, ojczyzna, troska oraz poszerzanie słownika czynnego;
  • rozpoznawanie i podawanie nazw symboli narodowych;
  • utrwalanie znajomości swojego adresu zamieszkania, uświadamianie dzieci, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać;
  • utrwalanie zapisu graficznego litery „M”, „m”, próby samodzielnego odnajdowania jej w słowach oraz wskazywania głoski „m” w nagłosie i w wygłosie, rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • rozbudzanie zainteresowania cyfrą „4”, tworzenie zbiorów równolicznych;
  • rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez opowiadanie, co dzieje się na obrazku;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

Wrzesień  2025 r.

Tydzień I. Poznajmy się!

  • Wzmacnianie więzi z grupą przedszkolną, utrwalanie zasad obowiązujących w relacjach interpersonalnych z rówieśnikami i dorosłymi – pogadanki, zabawy teatralne, działanie przykładem, zabawy tematyczne i integracyjne.
  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nimi w różnych sytuacjach, wdrażanie do rozumienia, że nasze zachowanie ma wpływ na emocje i uczucia innych, rozwijanie empatii – zabawy dramowe, opowiadania i wiersze, bajki terapeutyczne, praca z ilustracją, zajęcia z pedagogiem specjalnym.
  • Rozbudzanie zainteresowania literami i czytaniem – wprowadzanie elementów czytania globalnego, zabawy rozwijające słuch fonematyczny i percepcję wzrokową, zabawy słowne, utrwalanie obrazu graficznego liter, analiza i synteza sylabowa oraz głoskowa.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i utrwalanie chwytu pisarskiego– zabawy plastyczne i manipulacyjne, ćwiczenia grafomotoryczne, kreślenie znaków literopodonych.
  • Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, analizowania i wyciągania wniosków – zabawy matematyczne, konstrukcyjne, eksperymenty i zabawy badawcze.

Tydzień II. W naszym przedszkolu

 

  • Utrwalenie zasad bezpieczeństwa, doskonalenie uważnego słuchania wiersza, ćwiczenie pamięci, integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych.
  • Przekraczanie w liczeniu progu dziesiątkowego, wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi –zabawy matematyczne.
  • Doskonalenie nawyków higienicznych, poznanie sposobów pozbycia się wirusów i bakterii z dłoni, rozwijanie zainteresowań badawczych, doskonalenie sprawności manualnej, ćwiczenie zauważania związków przyczynowo-skutkowych, rozwijanie samodzielności badawczej.
  • Uwrażliwienie na muzykę klasyczną, rozwijanie słuchu muzycznego, ilustrowanie treści utworu ruchem, rozwijanie współpracy, dbałość o komfort osoby z pary.
  • Wzbogacanie wiadomości o bezpiecznych sposobach spędzania czasu na placu zabaw, dokonywanie analizy sylabowej, rozwijanie sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, budowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności.

 

Tydzień III. Jesteśmy podobni, jesteśmy różni

  • Poznanie sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc, rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie uważności, doskonalenie orientacji w schemacie ciała, rozwijanie współpracy, wdrażanie do kulturalnego zachowania się.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia, dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia – liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidach, rozsypce.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, koordynacji ruchowej, wdrażanie do samodyscypliny podczas podejmowanych zadań ruchowych – zajęcia fizyczne, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat cech wspólnych dzieci w grupie, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie słuchu muzycznego, motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za siebie i innych w grupie, współdziałanie.
  • Poszerzanie wiedzy na temat dzieci w grupie, poznanie znaczenia słowa „przyjaciel”, kształtowanie umiejętności określania cech poszczególnych osób, wypowiadania się na temat cech wspólnych, wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie współpracy, integracja grupy.

Tydzień IV. Bezpieczni na drodze

  • Utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze, rozwijanie sprawności ruchowej oraz umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie.
  • Poznanie sposobów bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie sprawności manualnej, umiejętności językowych, przeliczania, określania głoski w nagłosie i wygłosie, wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw, rozwijanie współdziałania, empatii.
  • Utrwalenie znaków drogowych, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności podawania nazw figur geometrycznych, kształtowanie umiejętności współpracy, dbałości o komfort innych dzieci w grupie.
  • Rozpoznawanie i nazywanie różnych dźwięków z otoczenia, kształcenie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności fizycznej i manualnej, nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne, rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych dzieci.
  • Utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy, rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych znaków drogowych, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych materiałów, zachęcanie do poznawania nowych faktur, wdrażanie do odpowiedzialności za siebie i innych.