Grupa V

Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze.

Luty 2025 r.

 

Tydzień 1 „ W karnawale”

  • Zapoznanie z obrazem graficznym litery „b”, „B” oraz poznanie zapisu liczby „0”.
  • Doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenie odpowiednich zbiorów.
  • Wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów.
  • Poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski.

Tydzień 2 „ Mroźne krainy”

  • Zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnych wyglądach, z różnych krajów, o różnej sprawności.
  • Analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów.
  • Zapoznanie się ze znakiem graficznym litery „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.
  • Poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”.

Tydzień 3 „ Płynie Wisła, płynie”

  • Poszerzenie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, poznawanie legend, i elementów historii.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych.
  • Rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych.
  • Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski.

Tydzień 4 „ Sztuka wokół nas”

  • Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych.
  • Wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego związanego z daną tematyką.
  • Rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna – uczenie należnego im szacunku.
  • Rozwijanie zainteresowania muzyką klasyczną , próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze

Styczeń 2025 r.

Tydzień 1 Kosmiczne podróże”

  • Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „ w prawo”, „ w lewo”, „ do tyłu”, „ do przodu”.
  • Doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „ mniej”, „więcej”, „ tyle samo”.
  • Interesowanie się głoską „p”, samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską „p”
  • Doskonalenie analizy i syntezy prostych słów.

Tydzień 2 „ Zimowe szaleństwo”

  • Porównywanie długości, używanie określeń: „ dłuższy”, „ krótszy”, przechodzenie do bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości.
  • Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią.
  • Szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek.
  • Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów.

Tydzień 3 „ Babcia i dziadek to skarb”

  • Utrwalenie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe.
  • Poznawanie liter drukowanych- małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.
  • Wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny, rozmowa na temat tradycji, pasji i zainteresowań rodzinnych.
  • Wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych.

Tydzień 4 „ Zawodowe plany”

  • Słuchanie utworów literackich dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat.
  • Odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości.
  • Układanie zdań w taki sposób, aby tworzyły logiczną i poprawnie sformułowaną całość.
  • Dostrzeganie uniwersalnych wartości, ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Grudzień 2024 .

 

Temat : W świecie teatru

  • wdrażanie do rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych – rozwijanie świadomości o odczuwaniu tych emocji przez innych ludzi;
  • utrwalanie zasad odpowiedniego zachowania w miejscach upowszechniających kulturę;
  • rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie scenek dramowych, zabaw teatralnych z
  • poznanie graficznego obrazu litery „y”- rozbudzanie zainteresowania światem pisma;
  • rozwijanie współpracy w grupie poprzez realizowanie swoich pomysłów w zabawach improwizowanych.
  • poznanie zawodu aktora- rozbudzanie zainteresowań artystycznych.

Temat : Kulinarne wyzwania

  • wdrażanie do nabierania umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz przewidywanie skutków swojego zachowania;
  • rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania;
  • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych- szacowanie liczby przedmiotów w zbiorach, stosowanie określeń „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
  • utrwalanie stosowania form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania poprzez organizowanie tematycznych zabaw.

Temat: Świąteczny czas

  • dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie;
  • wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami;
  • wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne;
  • dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery;
  • odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem.

Temat: Nowy Rok tuż-tuż

  • wdrażanie do określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem;
  • poznanie rodzajów zegarów, sposobów odmierzania czasu dziś i dawniej;
  • utrwalanie nazw pór roku, miesięcy w odpowiedniej kolejności;
  • rozwijanie świadomości na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć;
  • doskonalenie rozpoznawania emocji i uwrażliwianie dzieci na emocje innych, okazywanie współczucia itp.;
  • rozumienie pojęcia: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”- kształtowanie umiejętności planowania swojego czasu.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze .

Listopad 2024 r.

Temat 1. „Kraina bezpieczeństwa”

  • Doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym.
  • Utrwalanie numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji w których dziecko powinno je zastosować.
  • Wdrażanie do szanowania praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie.
  • Zaznajamianie się z cyfrą „4” , tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie.

Temat 2. „Polska naszym domem”

  • Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego.
  • Słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem prawidłowej postawy ciała.
  • Rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych.
  • Wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu.

Temat 3. „Deszczowa muzyka”

  • Poznawanie obrazu graficznego liczby „5”
  • Poznawanie obrazu graficznego głoski „k”, „K”
  • Rozpoznawanie rodzajów deszczów ( kapuśniaczek, ulewa, burza), oraz zrozumienie obiegu wody w przyrodzie.
  • Rozumienie jak działa termometr.

Temat 4. „ W świecie emocji”

  • Uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość litery „u”, „U”.
  • Klasyfikowanie, przeliczanie w zakresie 10 -ciu.
  • Wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatorów werbalnych i pozawerbalnych ( tańca, gestów, ruchu, impresji plastycznej, technicznej, teatralnej).
  • Próby określania swoich potrzeb, podejmowanych decyzji  oraz wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Październik 2024 r.

Temat I.

Zaczarowana jesień.

  1. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
  2. Wdrażanie do umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej;
  3. Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, układanie matematycznych rytmów, zapoznanie się z obrazem graficznym cyfry 2 oraz zrozumienie pojęcia „para”;
  4. Rozbudzanie zainteresowania literami- poznanie obrazu graficznego litery „M”, „m”;
  5. Rozwijanie wrażliwości zmysłowej- rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem;
  6. Wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców.

Temat II.  

Jak dobrze być razem?

  1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych;
  2. Budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku;
  3. Wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość;
  4. Doskonalenie umiejętności samooceny, oceny zachowania;
  5. Doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze.

Temat III.  

W koronach drzew.

  1. Uwrażliwia się na piękno przyrody;
  2. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zjawisk charakterystycznych dla jesieni;
  3. Wzbogacanie wiedzy na temat mieszkańców lasu oraz gatunków drzew;
  4. Utrwalanie umiejętności matematycznych- podejmowanie prób wykonywania prostych obliczeń na materiale konkretnym, szacując „na oko”;
  5. Wprowadzanie w świat pisma- poznanie obrazu graficznego litery „L”; „l”;
  6. Doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami w zabawie.

Temat IV.  

Jesienne kołysanki.

  1. Doskonalenie chwytu pisarskiego podczas rysowania i kreślenia;
  2. Poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywania zwierząt leśnych;
  3. Rozbudzanie zainteresowania światem pisma- poznanie obrazu graficznego litery „I”, „i”;
  4. Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej;
  5. Kształtowanie umiejętności matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów;
  6. Dostrzeganie wartości współpracy oraz określanie zasad fair play podczas zabaw.

Zamierzenia dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawcze

Wrzesień 2024 r.

1 Tydzień „Znowu razem”

  • Dostrzeganie znaczenia stosowania zwrotów grzecznościowych.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu.
  • Eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem – doskonalenie percepcji słuchowej.
  • Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy, tworzenie grup pasujących do siebie przedmiotów.

2 Tydzień „ Z latawcem w przedszkolu”

  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
  • Określanie położenia latawca względem siebie i innych.
  • Wzbudzanie zainteresowania literami: litera „O”.
  • Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

3 Tydzień „ Żegnamy lato”

  • Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów.
  • Zabawy rozbudzające zainteresowanie  literami: litera : „A”, „a”.
  • Wskazywanie zjawisk związanych z odejściem lata.
  • Rozbudzanie zainteresowania mapą podczas zabaw.

4 Tydzień „Ziemia- nasza planeta”

  • Nabywanie gotowości do nauki czytania poprzez doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i emisyjnego.
  • Zdobywanie wiedzy o naszej planecie.
  • Okazywanie zainteresowania poznawaniem litery: „T”, „t”.
  • Poznanie obrazu graficznego cyfry „1”.