Grupa II
Zamierzenia dydaktyczno-opiekuńczo- wychowawcze
Czerwiec 2023 r.
- Temat „ Dzień Dziecka”
– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat „ Dziecięce marzenia”
– „ W świecie liczb” – rozwijanie kompetencji matematycznych, przeliczanie, porównywanie w zakresie 1-5 na konkretach.
– Rozwijanie sprawności dłoni i palców w zadaniach przy użyciu kredek, nożyczek i farb- prace plastyczne.
– „ Uśmiechnij się”- rozpoznawanie i nazywanie emocji, przedstawienie emocji za pomocą mimiki i gestów.
- Temat „ Mali podróżnicy”
– Wskazywanie podobieństw w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata.
– „ Podróż dookoła świata”-poznawanie i nazywanie kontynentów.
– Dokonywanie pomiaru długości.
– Poznanie wybranych potraw z innych krajów- zajęcia z użyciem tablicy multimedialnej.
- Temat „ Letnie obserwacje”
– Prowadzenie obserwacji przyrodniczych
– Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych.
– Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt mieszkających na łące.
-Rozwijanie zmysłu dotyku poprzez zabawy z różnymi fakturami.
4.Temat „ Jedziemy na wakacje”
– Rozbudzanie kreatywności poprzez tworzenie prac plastycznych różnymi technikami, wykorzystywanie materiałów przyrodniczych.
– Nazywanie wybranych środków transportu.
– Ćwiczenia w dostrzeganiu i kontynuowaniu rytmów.
– Doskonalenie znajomości swojego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania.
-„ Pocztówka”, oglądanie kartek pocztowych- rozmowa kierowana.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE.
Maj 2023 r.
- Temat „ Majowe Święta”
- Poznawanie znaczenia świąt państwowych ( 1,2,3 maj)
- Wzbogacanie wiedzy na temat swojej ojczyzny – utrwalanie symboli narodowych.
- Rozwijanie koordynacji ruchowej poprzez taniec, zabawy ruchowe.
- Kształtowanie postaw, kultury zachowań w zabawach inscenizowanych z wykorzystaniem literatury dziecięcej.
- Temat „ Zagraniczne podróże”
- „Wiem kim jestem i gdzie mieszkam”- dostrzeganie ważności znaczenia swoich danych: imienia, nazwiska, adresu zamieszkania.
- Szacowanie i porównywanie odległości- zabawy matematyczne.
- „Dalekie podróże” – poznawanie nazw wybranych państw Europy- zabawy tematyczne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Klasyfikacja obrazków według wybranych kategorii.
- Temat „ Wiosna w pełni”
- Poznawanie warunków potrzebnym roślinom do życia.
- Utrwalenie nazw pór roku- dostrzeganie różnic.
- „Kto mieszka na łące?”- zabawy inscenizacyjne z wykorzystaniem eksponatów owadów.
- Zabawy z wykonywaniem eksperymentów przy użyciu farb i wody- utrwala nazwy kolorów.
- Temat „ Rodzinne fotografie”
- Rozwijanie przynależności do rodziny, rozpoznawanie bliższych i dalszych członków jej rodziny.
- Zabawy dźwiękonaśladowcze, ortofoniczne z wykorzystaniem sylab- wg. Propozycji G. Demelowej.
- Doskonalenie poprawnej wypowiedzi w toku opowiadań o swojej rodzinie.
- Zabawy matematyczne w\g metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej określające znaczenie „na”, „obok”, „nad”, „pod”, „za”.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE
KWIECIEŃ 2023 r.
Tydzień 1 „ Wielkanocne tradycje”
- Poznawanie tradycyjnych techniki zdobienia jaj.
- „W wielkanocnym koszyku”- zapoznanie z tradycyjnymi produktami /i ich nazwami / znajdującymi się w koszyku.
- Doskonalenie orientacji w przestrzeni -zabawy tematyczne, ruchowe.
- Tworzenie prac plastycznych związanych z tematyką świąteczną „ Świąteczne kartki”, „ Pisanki-wydzieranki”.
Tydzień 2 „ Na wsi”
- Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących na wsi.
- Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wielkość.
- Poznanie zawodu rolnika oraz wykorzystywane w jego pracy maszyny rolnicze.
- Doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego – zabawy logopedyczne
Tydzień 3 „ Dbamy o środowisko”
- Kształtowanie postaw „ pro ekologicznych”- dbamy o czystość środowiska, segregujemy śmieci.
- „ Skarby Ziemi” zabawy z globusem, rozmowy z wykorzystaniem ilustracji na temat tego co może być skarbem ziemi.
- „ W gospodarstwie ekologicznym” słuchanie opowieści E. i S. Stolarczyk, rozmowa na temat treści wiersza – poznanie znaczenia słowa” ekologia”, żywność ekologiczna , gospodarstwo ekologiczne.
- Zabawy muzyczno- ruchowe związane z tematem tygodnia
Tydzień 4 „ Książki i książeczki”
- Kształtowanie zainteresowań czytelniczych, wdrażanie do dbania o książki.
- Rozwijanie fantazji i wyobraźni podczas tworzenia własnych książeczek – praca techniczno-plastyczna.
- Poznanie zawodu bibliotekarza, wykorzystanie zdjęć, filmu edukacyjnego.
- Doskonalenie i rozróżnianie emocji za pomocą mimiki – zabawy z lustrem.
- Przeliczanie na konkretach do 4-ch „ Której książki brakuje”
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo-opiekuńcze
Marzec 2023 r.
1 tydzień
„ Dbamy o zdrowie”
- Światowy Dzień Wody -22 marca – poznanie znaczenia ważności wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin.
- Dostrzeganie walorów smakowych i zdrowotnych – warzyw i owoców, degustacja- dzielenie się spostrzeżeniami.
- Kształtowanie postaw zdrowego stylu życia – wykorzystanie opowiadań, piosenek, wierszyków, filmów edukacyjnych z wyk.tablicy multimedialnej.
- „Ruch to zdrowie” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem mat sensorycznych, tuneli i klocków piankowych
2 tydzień
„Jak dawniej było”
- Kształtowanie pojęć „dawniej – dzisiaj” – poznawanie domów, jakie były kiedyś, a jakie są obecnie wykorzystanie utworów literackich, ilustracji – wyszczególnianie różnic.
- „Świat bez prądu” -dostrzeganie znaczenia prądu – praca z obrazkami.
- Poznajemy urządzenia elektryczne wykorzystywane w każdym domu.
- Doskonalenie motoryki małej poprzez wydzieranie, naklejanie, lepienie, rysowanie.
3 tydzień
„ Pierwsze oznaki wiosny”
- „W marcu jak w garncu”- poznajemy oznaki przedwiośnia, charakterystykę pogodową.
- „Zwiastuny wiosny”- słuchanie wiersza „ Pierwiosnek” W. Broniewskiego, analiza treści utworu-zachęcanie do udzielania odpowiedzi na pytania nauczyciela.
- Rozwijanie koordynacji ruchowej poprzez zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem muzyki.
- Dostrzeganie wiosennego przebudzenia świata przyrody – analiza utworów literackich , filmy przyrodnicze, obserwacje – dzielenie się spostrzeżeniami.
4 tydzień
„ Morski świat”
- Poznajemy rodzaje pojazdów wodnych – praca z obrazkami, zabawy dźwiękonaśladowcze.
- „Morskie stwory”- co żyje w morzu? – zabawy tematyczne o podwodnym świecie i jego mieszkańcach.
- „Nasze morze” poznajemy ciekawostki na temat bursztynów i muszli.
- Doskonalenie klasyfikowania przedmiotów wg określonej cechy.
Zamierzenia pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej
Luty 2023.
Tydzień 1 „ Wesoły karnawał”
- Co to jest karnawał?- rozpoznawanie przedmiotów związanych z karnawałem – rozmowa kierowana.
- Projektujemy karnawałowe stroje- zabawa twórcza.
- „Karnawał” słuchanie wiersza E. Stadtmuller,- analiza treści utworu.
- Zabawa Karnawałowa- pląsy do muzyki z wykorzystaniem kolorowych wstążek i strojów z bajek.
Tydzień 2 „Zimowe zabawy”
- Biała zima- słuchanie utworu A. Vivaldiego „ Zima”- rozbudzanie dziecięcej wyobraźni słyszanymi dźwiękami.
- Lepimy bałwana- składanie sylwety bałwana z części.
- Ciepło czy zimno? Słuchanie opowiadania G. Kazdepke „Uprzejmy termometr” , przeprowadzanie prostych eksperymentów z użyciem termometrów.
- Bałwanek- zabawa paluszkowa do wiersza K. Sąsiadka / nauczyciel czyta wiersz wykorzystując ruch, gesty, mimikę – dzieci próbują naśladować/.
Tydzień 3 „ Wisła- polska rzeka”
- Zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem mapy i globusa.
- Słuchanie wiersza Władysława Bełzy „ Kto ty jesteś?” – kształtowanie postaw patriotycznych.
- Pływa czy tonie?- Zabawa badawcza. Zastanawiamy się wspólnie dlaczego niektóre przedmioty toną a inne unoszą się na powierzchni.
- „Gdzie mieszka smok?”- słuchanie legendy o smoku wawelskim – próby opowiadania wg kolejności zdarzeń.
Tydzień 4 „ Sztuka wokół nas”
- „ Eksperymenty z kolorami” – zabawa badawcza, mieszanie kolorów.
- „Masa porcelanowa”- zabawa plastyczna /wspólnie wykonujemy miseczki z masy, które po wyschnięciu malujemy farbami/.
- „Czym jest rzeźba?”, oglądanie dzieł sztuki, które później tworzymy z drewnianych klocków.
- „Lustro”, zabawa naśladowcza / jedno z dzieci pokazuje minę, reszta je naśladuje/.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze
Styczeń 2023 r.
Temat: I Zima wokół nas
- Poznawanie charakterystycznych cech pory roku zimy oraz ptaków pozostających na zimę.
- Zachęcanie dzieci do obserwacji najbliższego otoczenia – „Badamy eksperymentujemy, doświadczamy” – poznajemy właściwości śniegu.
- Dostrzeganie przyczyny i skutku w historyjkach obrazkowych.
- Rozwijanie zainteresowań konstrukcyjnych z wykorzystaniem klocków różnego typu i sposobu łączenia – kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Pobudzanie aktywności i kreatywności dzieci poprzez eksperymenty z wodą i lodem.
Temat: II Kocham Babcię, kocham dziadka
- Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka.
- Rozwijanie aktywności werbalnej poprzez indywidualne rozmowy na temat „ Jak spędzam czas u mojej Babci i Dziadka”.
- Wdrażanie do budowania życzliwych relacji oraz zgodnej i bezpiecznej zabawy.
- Doskonalenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
- Utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie 4-ch – przeliczanie przedmiotów.
Temat: III A gwiazdy wirują, wirują….
- Rozbudzanie zainteresowań kosmosem, planetami – wykorzystanie ilustracji, opowiadań, bajek.
- Poznanie nazw planet układu słonecznego – wspólne tworzenie makiety.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
- Doskonalenie umiejętności poradzenia sobie w różnych sytuacjach – budowanie wiary we własne możliwości.
- Rozwijanie umiejętności zgodnych relacji, współpracy z rówieśnikami podczas zabaw w grupie.
Temat: IV Kim będę jak dorosnę?
- Stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów z wykorzystaniem scenek dramowych, filmów edukacyjnych, opowiadań.
- Zabawy improwizowane do tematu „ Mój ulubiony zawód” z wykorzystaniem rekwizytów.
- Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne z klocków rożnego typu i sposobu łączenia – tworzymy „ Domki dla ptaszków”.
- Utrwalenie figur geometrycznych w zabawie matematycznej „ Dobierz taki sam kształt”.
- Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
GRUDZIEŃ 2022 R.
Tydzień 1. „ Zapraszamy do teatru”
- -Czym jest TEATR, jak powstaje spektakl teatralny- rozmowa na podstawie filmu edukacyjnego.
- „Skarpetkowa postać” – tworzenie pacynek ze skarpetek – zabawy z wykorzystaniem scenek.
- „Aktorska rozgrzewka”-ćwiczenia narządów artykulacyjnych przy użyciu lustra.
- Zabawy rytmiczno- ruchowe – rozbudzanie poczucia rytmu, wdrażanie do życzliwych relacji koleżeńskich.
Tydzień 2. „ Kulinarne wyzwania”
- „ Kanapki” -zabawy paluszkowe- rozwijanie zwinności, giętkości dłoni, palców.
- Jak powstaje czekolada? – zajęcia kulinarne – rozmowa na temat historii powstania czekolady.
- Kuchenny quiz- zgadywanki o wyposażeniu, przedmiotach znajdujących się w kuchni.
- „ Na tacy”- ćwiczenia zwinności i sprawności – rozwijanie koordynacji ruchowej.
Tydzień 3. „ Święta tuż, tuż”
- Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych.
- Wspólne ubieranie choinki – śpiewanie kolęd – przygotowywanie sali do świątecznego wystroju.
- Tworzenie ozdób choinkowych i prac plastycznych związanych z tematyką świąteczną.
- Wspólna wigilia- „ Jasełka” z udziałem Rodziców.
Tydzień 4. „ Witamy nowy rok”
- Poznanie różnego rodzaju kalendarzy.
- Rozpoznawanie pór roku- cech charakterystycznych.
- Utrwalanie norm i zasad obowiązujących w grupie, wdrażanie do życzliwości i poprawnych relacji podczas zabaw.
- Oglądanie różnych typów zegarów- poznanie pracy zegarmistrza.
Zamierzenia wychowawczo- opiekuńczo -dydaktyczne
Listopad 2022 r.
- Tydzień „Bezpieczny przedszkolak”
- „ Na ratunek” słuchanie fragmentów wierszy E. Śnieżkowskiej- Bielak – rozmowa o pojazdach służb ratunkowych.
- Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na jezdni i chodniku;
– zapoznanie z sygnalizacja świetlną oraz zasadami bezpiecznego przejścia przez pasy.
- Utrwalenie kształtu figur geometrycznych na przykładzie znaków drogowych
– próby klasyfikacji figur ze względu na kształt.
- Poznawanie numeru alarmowego 112 oraz sytuacji w jakich można go użyć – scenki dramowe
„ Rozmowa przez telefon”
- Tydzień „ Nasz kraj- Polska”
- Poznajemy „ Symbole narodowe” – zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez działania plastyczne, konstrukcyjne.
- Zabawa matematyczna: manipulacyjno – liczbowa „ Czerwone maki” z wykorzystaniem sylwet kwiatów.
- „ Warszawska syrenka”- poznanie legendy o warszawskiej syrence, oraz miasta z nią związanego.
- Tydzień „ Listopadowy deszcz”
- Wdrażanie do przestrzegania zasad panujących w grupie „ Kodeks przedszkolaka”
- Praca plastyczna rozwijająca sprawność manualną „ Krople deszczu”, przyklejamy krople deszczu pod chmurką.
- Zabawy muzyczno- naśladowcze rozwijające percepcję wzrokowo- słuchową.
- Poszerzenie wiedzy na temat pory roku- jesieni /cechy charakterystyczne jesieni, wybrane gatunki drzew ich owoce/
- Tydzień „ Poznajemy swoje emocje”
- Poznajemy podstawowe emocje takie jak; złość, radość, smutek z wyk. ilustracji i opowiadań.
- Zabawy mimiczne z wykorzystaniem lustra – „ Rozróżniamy i naśladujemy emocje”.
- Rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe i zabawy sensoryczne.
- Dostrzeganie podobieństw i różnic – rozwijanie syntezy i analizy wzrokowej w zabawach matematycznych.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZO- OPIEKUŃCZE
PAŹDZIERNIK 2022R.
Tydzień 1. Owoce i warzywa.
- „ Zdrowo jem!” M. Górna słuchanie opowiadania i rozmowa na temat treści utworu.
- „ Gdzie jest więcej, a gdzie mniej?” zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność przeliczania.
- „ Piramida zdrowego żywienia” oglądanie i omawianie schematu, zachęcanie do przestrzegania zdrowego stylu życia.
- „ Owocowo-warzywny quiz” zabawa sprawdzająca wiedzę na temat poznanych warzyw i owoców.
Tydzień 2. Razem się bawimy.
- „ O lisku Rudasku i zajączku Długouszku” opowiadanie B. Kozłowskiej – słuchanie opowiadania – rozmowa na temat treści.
- „Wszyscy razem” zabawa ruchowa według W. Sherborne.
- „ Moja ulubiona zabawka” praca plastyczna ( wyklejanka).
- Zabawy integracyjne – zachęcanie wszystkich dzieci do aktywnego uczestnictwa.
Tydzień 3. Jesienne drzewa i ich tajemnice.
- „ Poznajemy różne gatunki drzew” oglądanie książek i albumów – dzielenie się spostrzeżeniami.
- „ Małe drzewo” Historia opowiadana za pomocą dźwięków/nauczyciel czyta opowiadanie a dzieci ilustrują tekst za pomocą dźwięków wydawanych przez trzymane przedmioty takie jak, gałązki, kamyki, szyszki, korę, patyki/.
- „ Wirujące liście” zabawa ruchowa do muzyki.
- „ Jesienne drzewo” praca plastyczna /przy pomocy małych gąbek i farb stemplujemy narysowany pień drzewa tworząc kolorowe liście/.
Tydzień 4. Jak zwierzęta przygotowują się do zim
- Dostrzeganie charakterystycznych cech pory roku – jesieni.
- „ Trójkątny lis” praca plastyczna/tworzenie lisa za pomocą czterech trójkątów różnej wielkości/.
- „ Chodzi lisek koło drogi” zabawa ruchowa ze śpiewem – poznanie słów i melodii
- „ Ile kropek ma muchomor? ” zabawa matematyczna, przeliczanie w zakresie 3-ch.
Zamierzenia dydaktyczno –opiekuńczo- wychowawcze
Wrzesień 2022 r.
Tydzień 1. Jestem przedszkolakiem
- Omówienie rytmu dnia i kodeksu przedszkolaka.
- Słuchanie bajki Urszuli Piotrowskiej „ Miś Anatol przychodzi do przedszkola”.
- Wprowadzenie nowej piosenki na powitanie „ Przytul mnie”.
- „ Lustro” zabawa naśladowcza budująca miłą i wesołą atmosferę w grupie.
Tydzień 2. W przedszkolu jest miło i bezpiecznie
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych takich jak: „ dzień dobry” i „ do widzenia”.
- Próby klasyfikacji zabawek według rodzaju.
- Prezentacja kącika książek, wdrażanie do prawidłowego z nich korzystania , aby nie uległy zniszczeniu /oglądamy nowe książki/- rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą.
- „ Stoi Różyczka” zabawa integracyjna w kole.
Tydzień 3. Lubię bawić się w przedszkolu
- „ Chodzi pajac” zabawa ruchowa z elementem równoważnym z wykorzystaniem rymowanek- wdrażanie do siedzenia w kręgu w siadzie skrzyżnym.
- Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne np. „ Tańczące piórka”, „ Zmęczony konik”, „ Bąk”.
- Słuchanie opowiadania W. Widłaka pt. „ Przyjaciel”
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i spacerów.
Tydzień 4. W przedszkolu nie jestem sam
- Próby opisywania własnego wyglądu i udzielanie odpowiedzi na pytanie: Po czym poznaje mnie mama?
- „ Kumkające żabki” zabawa artykulacyjna- naśladowanie głosu żaby przez powtarzanie: re, re, kum, kum, raz cicho raz głośno.
- Swobodne rysowanie kredkami, nazywanie kolorów kredek – wdrażanie do prawidłowego chwytu kredki.
- Swobodne zabawy masą plastyczną, ugniatanie, rozciąganie, rozrywanie, rolowanie, próby wykonania wałka lub kulki -ćwiczenia motoryki małej.