Grupa II

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

MAJ 2025 r.

  1. Krąg tematyczny: ŚWIĘTA MAJOWE
  • Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
  • Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych;
  • Rozwijanie świadomości na temat symboli narodowych i ich znaczenia; słuchanie pieśni patriotycznych;
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z względu na wybraną cechę, rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności skupienia się podczas zabaw grupowych i indywidualnych.
  1. Krąg tematyczny: ZAGRANICZNE PODRÓŻE
  • Współuczestniczenie w zabawach ruchowych oraz muzycznych; kształtowanie umiejętności dostrzegania oraz kontynuowania rytmów (z użyciem instrumentów muzycznych);
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych; kształtowanie umiejętności określania zbiorów – mniejszy/większy/równy (przedmioty realne, karty pracy);
  • Rozwijanie wiedzy na temat środków transportu, zachowania bezpieczeństwa w podróży;
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania danego utworu oraz budowanie wypowiedzi na temat jego treści; wspólne układanie opowiadania;
  • Doskonalenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej; uwrażliwienie na emocje innych.
  1. Krąg tematyczny: WIOSNA W PEŁNI
  • Doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowej w zabawach kształtujących spostrzegawczość oraz poczucie rytmu;
  • Rozwijanie umiejętności określania warunków niezbędnych do wzrostu roślin;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania różnych gatunków roślin oraz zwierząt polnych;
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania figur geometrycznych – wykorzystywanie tej umiejętności podczas zabaw dydaktycznych oraz plastycznych
  • Rozwijanie umiejętności zagospodarowania wyznaczonej przestrzeni podczas zajęć plastycznych (wykorzystanie farb oraz brystoli).
  1. Krąg tematyczny: RODZINNA FOTOGRAFIA
  • Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców zarówno w pracach plastycznych jak i przy kontakcie z nożyczkami;
  • Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na tematy związane ze swoją rodziną; omawianie istoty drzewa genealogicznego;
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych;
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na kolor oraz rozmiar;
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; godzenie się z porażką podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie.

Zamierzenia  dydaktyczno- wychowawcze

KWIECIEŃ 2025 r.

 1 Krąg tematyczny: NA WSI

  • Poznawanie zwierząt żyjących na wsi (krowa, koń, świnia, kura, kogut, koza itp.) – organizacja kącika tematycznego, opowiadania, zabawy tematyczne, ruchowe, plastyczne, słuchowe, czytanie książeczek.
  • Zapoznanie z życiem ludzi na wsi, wiejskim krajobrazem, wybranymi maszyn i narzędziami (traktor, kombajn, taczka, grabie itp.), pracą rolnika i domami zwierząt (obora, chlewik, kurnik) – filmiki i bajki edukacyjne, literatura dziecięca, albumy tematyczne, historyjki obrazkowe, zabawy dramowe i naśladowcze.
  • Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki słuchowe i obrazkowe,  ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
  • Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.

2 Krąg tematyczny : DBAMY O ŚRODOWISKO

  • Zdobywanie wiedzy o ekologii, poznanie sposobu podziału odpadów i ich segregacji, zapoznanie z pojęciem recykling, kształtowanie postaw proekologicznych – zajęcia tematyczne i przyrodnicze, zabawy klasyfikacyjne, rozmowy, prace plastyczne, obserwacje, kącik tematyczny
  • Rozwijanie zmysłu dotyku podczas wykonywania prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem rożnego rodzaju materiału przyrodniczego.
  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych odczuwanych w rożnych sytuacjach -zabawy tematyczne, dramowe, pogadanki sytuacyjne.
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
  • Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe.

3 Krąg tematyczny: WIELKANOCNE TRADYCJE

  • Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi – opowiadania, praca z ilustracja, zajęcia plastyczne, dekorowanie sali, uczestnictwo w uroczystym Śniadaniu Wielkanocnym w przedszkolu.
  • Wdrażanie do współdziałania w grupie – zabawy zespołowe, ruchowe, integracyjne, utrwalanie Kodeksu Grupowego, bajki terapeutyczne, literatura dziecięca.
  • Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
  • Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
  • Kształtowanie koncentracji uwagi , umiejętności wypowiadania się – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?

4 Krąg tematyczny : KSIĄŻKI I KSIĄŻECZKI

  • Zdobywanie wiedzy na temat książek, poznanie sposobu ich powstawania, zapoznanie z zawodem pisarza i bibliotekarza, rozbudzanie zainteresowania czytelnictwem – wirtualna wycieczka do biblioteki, organizacja kącika czytelniczego z wykorzystaniem ulubionych książek dzieci, poznanie różnych rodzajów książek, ich tematyki i wyglądu, kontynuacja zwyczaju codzienne popołudniowego czytania w grupie.
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych.
  • Wdrażanie do werbalizowania swoich potrzeb i obaw w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Rozwijanie sprawności dłoni, palców i nadgarstka poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

MARZEC  2025 r.

  1. krąg tematyczny :  DBAMY O ZDROWIE
  • Kształtowanie postawy dbania o swoje zdrowie, zdobywanie  wiedzy na temat zdrowego stylu życia (jedzenie warzyw i owoców, podejmowanie aktywności fizycznej, picie wody, dbanie o higienę osobistą itp.) – smakowanie warzyw i owoców, organizacja kącika tematycznego, oglądanie filmów edukacyjnych, pogadanki, udział w różnych formach aktywności fizycznej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie części garderoby, dobieranie ubrań do odpowiedniej pogody – zabawy tematyczne, klasyfikacyjne, czynności samoobsługowe.
  • Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki.
  • Kształtowanie właściwego chwytu dłoni podczas codziennych czynności: rysowania, zabaw, posługiwania się sztućcami itd..
  • Stwarzanie sytuacji do odczuwania radości ze wspólnej zabawy w toku codziennych działań.
  • krąg tematyczny: JAK BYŁO DAWNIEJ ?
  • Zdobywanie wiedzy o życiu ludzi w danych czasach (miejscach zamieszkania, transporcie, komunikacji, codziennych czynnościach) – organizacja kącika tematycznego, prezentacje multimedialne, praca z obrazkami, zabawy tematyczne.
  • Próby obserwowania, dostrzegania podobieństw i różnic między ludźmi  oraz miejscami – oglądanie ilustracji przedstawiających ludzi różnej narodowości, dawniejsze domy, ubrania, oglądanie filmów multimedialne, uczestnictwo w wirtualnych wycieczkach.
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
  • Zwiększanie świadomości własnego ciała oraz jego możliwości -zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania obrazków z kilku części, dostrzeganie różnic i podobieństw.
  • krąg tematyczny:  PIERWSZE OZNAKI WIOSNY
  • Poznawanie charakterystycznych cech wiosny oraz nazw wiosennych kwiatów (krokus, przebiśnieg) – obserwacje przyrodnicze, filmiki edukacyjne, albumy przyrodnicze, prace plastyczne, zabawy ruchowe.
  • Zakładanie i pielęgnowanie roślinnych upraw w sali i w przedszkolnej rabacie, obserwacje wzrostu roślin i poznawanie warunków dla nich niezbędnych, nazywanie roślinnych elementów (korzeń, liście, owoce, łodyga).
  • Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy z rówieśnikami  i utrwalania pozytywnych relacji w grupie podczas zabaw swobodnych, integracyjnych, tematycznych, ruchowych, konstrukcyjnych.
  • krąg tematyczny: MORSKI ŚWIAT
  • Rozbudzanie zainteresowania morską przyrodą, zdobywanie wiedzy dzieci na temat wodnych akwenów – korzystania z technologii multimedialnych,(oglądanie albumów przyrodniczych, opowiadania, kącik tematyczny).
  • Poznanie stanów skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie – zabawy badacze i proste eksperymenty.
  • Doskonalenie orientacji w przestrzeni podczas zabaw ruchowych w sali i na podwórku przedszkolnym.
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
  • Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i wyciszenia – elementy metody Mindfullness dla dzieci, trening uważności

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

LUTY 2025 r.

 

  1. Krąg tematyczny: WESOŁY KARNAWAŁ
  • Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
  • Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat karnawału; rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania elementów garderoby (karty obrazkowe, krótkie filmiki edukacyjne);
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z względu na wybraną cechę, rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności skupienia się podczas zabaw grupowych i indywidualnych.
  1. Krąg tematyczny: ZIMOWE ZABAWY
  • Współuczestniczenie w zabawach ruchowych oraz muzycznych; kształtowanie umiejętności dostrzegania oraz kontynuowania rytmów (z użyciem instrumentów muzycznych);
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych; kształtowanie umiejętności określania zbiorów – mniejszy/większy/równy (przedmioty realne, karty pracy);
  • Rozwijanie wiedzy na temat rodzajów termometrów; branie czynnego udziału w doświadczeniach objaśniających działanie tego urządzenia;
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania danego utworu oraz budowanie wypowiedzi na temat jego treści;
  • Doskonalenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej; uwrażliwienie na emocje innych.
  1. Krąg tematyczny: WISŁA – POLSKA RZEKA
  • Doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowej w zabawach kształtujących spostrzegawczość oraz poczucie rytmu;
  • Rozwijanie umiejętności odczuwania przynależności do swojego narodu; posługiwanie się swoim imieniem oraz nazwiskiem w sposób bezpieczny;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania polskich symboli narodowych; poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce;
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania figur geometrycznych – wykorzystywanie tej umiejętności podczas zabaw dydaktycznych oraz plastycznych
  • Rozwijanie umiejętności zagospodarowania wyznaczonej przestrzeni podczas zajęć plastycznych (wykorzystanie farb oraz brystoli).
  1. Krąg tematyczny: SZTUKA WOKÓŁ NAS
  • Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców zarówno w pracach plastycznych jak i przy pierwszym kontakcie z nożyczkami;
  • Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na tematy związane ze sztuką – wyrażanie subiektywnej opinii o danych dziełach (np. malarskich);
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania kolorów; rozszerzanie znanej już kolorystyki poprzez doświadczenia z farbami;
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na kolor oraz rozmiar;
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; godzenie się z porażką podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie.

Zamierzenia  dydaktyczno- wychowawcze

STYCZEŃ 2025 r.

1 Krąg tematyczny: RAKIETĄ W KOSMOS

  • Poznawanie pojęć związanych z kosmosem- planety, Słońce, Księżyc gwiazdy, astronauta, rakieta – organizacja kącika tematycznego, opowiadania, zabawy tematyczne, ruchowe, plastyczne, filmy multimedialne.
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
  • Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych odczuwanych w rożnych sytuacjach -zabawy tematyczne, dramowe, pogadanki sytuacyjne.

2 Krąg tematyczny : ZIMA W PEŁNI

  • rozpoznawanie i nazywanie zimowych zjawisk atmosferycznych ( opady śniegu, zamarzanie, szron) oraz wybranych zwierząt pozostających w Polsce na zimę – kalendarz pogody, obserwacje pogody, prezentacje multimedialne, zabawy badawcze, opowiadania, albumy przyrodnicze.
  • Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe, zabawy ze sztucznym śniegiem, ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
  • Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
  • Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe.

3 Krąg tematyczny: DROGA BABCIU, DROGI DZIADKU

  • Nazywanie członków najbliższej rodziny, wzbogacanie poczucia przynależności i wyjątkowości swoich najbliższych – oglądanie zdjęć rodzinnych, literatura dziecięca, uroczystość Dnia Babci i Dziadka, organizacja kącika rodzinnego.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych w toku przygotowań do występu dla Babć i Dziadków.
  • Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
  • Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
  • Kształtowanie koncentracji uwagi , umiejętności wypowiadania się – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?

4 Krąg tematyczny : KAŻDY ZAWÓD JEST WAŻNY

  • Poznawanie wybranych zawodów ludzi i czynności z nimi związanych ( strażak, policjant, lekarz, rolnik, piekarz, muzyk, fryzjer) – opowiadania, filmy edukacyjne, zabawy tematyczne i teatralne, opowiadania, wiersze.
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń   i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;
  • Wdrażanie do werbalizowania swoich potrzeb i obaw w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

GRUDZIEŃ 2024 r.

  1. Krąg tematyczny: ZAPRASZAMY DO TEATRU
  • Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
  • Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych, kształtowanie umiejętności nazywania towarzyszących nam emocji (karty obrazkowe, zabawy orientacyjno-porządkowe);
  • Poznanie teatru – kształtowanie umiejętności wcielania się w role, rozwijanie wyobraźni podczas wymyślania krótkich historyjek, rozwijanie logicznego myślenia przy objaśnianiu kolejności wydarzeń.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej i rozwijanie spostrzegawczości;
  • Rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi na dany temat, kształtowanie umiejętności odróżniania kłamstwa od prawdy;
  1. Krąg tematyczny: KULINARNE WYZWANIA
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania szacunku do drugiej osoby, wypowiadania się na dany temat z uwzględnieniem cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania określonych zasad zabawy, uwzględnianie w swoich działaniach emocji oraz uczuć współuczestników.
  • Rozwijanie wiedzy na temat sprzętów oraz akcesoriów kulinarnych, kształtowanie percepcji dotyku poprzez aktywności sensoryczne (zaczarowane pudełka z zagadkami);
  • Rozwijanie umiejętności dbania o higienę i bezpieczeństwo podczas zajęć kulinarnych, wspólne przyrządzanie deseru z uwzględnieniem respektowania omówionych zasad bezpieczeństwa;
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z wykonaniem   powierzonego zadania.
  1. Krąg tematyczny: ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ
  • Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia zarówno ludzi jak i zwierząt, uwrażliwienie na czynienie dobra oraz podkreślanie istoty empatii.
  • Rozwijanie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów świątecznych, budowanie wypowiedzi na temat domowych zwyczajów.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę, doskonalenie pomiaru długości oraz poznanie przedmiotów, które do tego służą;
  • Kształtowanie motoryki małej w tworzeniu świątecznych prezentów.
  • Tworzenie świątecznego klimatu poprzez opowiadanie bajek o tematyce bożonarodzeniowej  oraz poznawanie i słuchanie polskich kolęd .
  1. Krąg tematyczny: WITAMY NOWY ROK
  • Rozwijanie wiedzy na temat różnych rodzajów kalendarzy, zapoznanie się z rodzajami zegarów, oraz  pracą zegarmistrza.
  • Poznanie pory roku zimy – symboli z nią związanych rozwijanie umiejętności kojarzenia cech charakterystycznych tej pory roku.
  • Kształtowanie logicznego myślenia w toku działań z wykorzystaniem obrazków.
  • Uwrażliwienie na zachowania bezpieczeństwa w stosunku do zwierząt  podczas nocy sylwestrowej- wykorzystanie scenek dramowych.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, rozwijające przyjazne relacje w grupie.

Zamierzenia  dydaktyczno- wychowawcze

LISTOPAD 2024 r.

  1. Krąg tematyczny: BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
  • Poznanie bezpiecznych sposobów poruszania się po drogach (przechodzenie przez jezdnie, wybrane znaki drogowe ) – historyjki obrazkowe, zabawy tematyczne, zabawy ze znakami drogowymi, filmiki multimedialne.
  • Zapoznanie z numerem alarmowym 112 i sytuacjami, w jakich można go używać- zabawy dramowe, plastyczne, odgrywanie scenek, praca z ilustracją.
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
  • Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki.
  • Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne , pogadanki, praca z historyjka obrazkową.
  1. Krąg tematyczny : NASZ KRAJ – POLSKA
  • Zapoznanie z symbolami narodowymi ( flagą, godłem, hymnem), dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego, wzbudzanie pozytywnych skojarzeń związanych z Polską – multimedialne filmy edukacyjne, zajęcia muzyczne, prace plastyczne, nauka refrenu Hymnu, udział w uroczystym Apelu Patriotycznym.
  • Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.
  • Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.
  1. Krąg tematyczny: LISTOPADOWY DESZCZ
  • Obserwowanie i nazywanie zjawisk pogodowych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
  • Nazywanie elementów garderoby potrzebnych podczas deszczowej jesiennej pogody – gry planszowe, zagadki słowne i obrazkowe, puzzle, działania praktyczne samoobsługowe.
  • Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne.
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
  • Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych
  1. Krąg tematyczny : POZNAJEMY SWOJE EMOCJE
  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji ( radość, smutek, złość, strach).
  • Rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi, uświadamianie znaczenia emocji w życiu człowieka- zabawy dramowe, bajki terapeutyczne, zabawy badawcze, literatura dziecięca, zabawa z lusterkami, praca  z historyjką obrazkową, elementy TUS.
  • Podnoszenie świadomości własnego ciała – zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego, zabawy orientacyjno- porządkowe, zabawy matematyczne, masażyki.
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

PAŹDZIERNIK 2024 r.

 

I Krąg tematyczny: OWOCE I WARZYWA

  1. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, warzyw i owoców; rozwijanie umiejętności klasyfikowania warzyw i owoców; zabawy spostrzegawcze ze wskazywaniem cech wspólnych;
  2. Rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami; rozwiązywanie zagadek o zróżnicowanym stopniu trudności;
  3. Zapoznanie się z pracą sprzedawcy w sklepie z warzywami i owocami; kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi; scenki dramowe;
  4. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, wdrażanie do cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej podczas zabaw grupowych;
  5. Motywowanie do uczestnictwa w zabawach grupowych, przestrzegania zasad obowiązujących w danych zabawach oraz obdarzania uwagą innych podczas wspólnych aktywności;

II Krąg tematyczny: RAZEM SIĘ BAWIMY

  1. Kształtowanie umiejętności wyrażania szacunku do drugiej osoby, wypowiadania się na dany temat z uwzględnieniem cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
  2. Rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania oraz rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych (koło, trójkąt, prostokąt); gry edukacyjne na tablicy multimedialnej;
  3. Rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych oraz innych aktywności z elementem konkurencji; kształtowanie umiejętności nazywania emocji pozytywnych i negatywnych;
  4. Rozwijanie sprawności dłoni z uwrażliwieniem zmysłu dotyku; masaże sensoryczne; rozwijanie czucia głębokiego oraz motoryki małej i dużej;
  5. Wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie z podkreślaniem istoty pomagania sobie nawzajem oraz dzielenia się; zabawy integracyjne; aktywności swobodne w sali oraz w ogrodzie;

III Krąg tematyczny: JESIENNE DRZEWA I ICH TAJEMNICE

  1. Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew – edukacyjne filmy multimedialne, obserwacje prowadzone w ogrodzie przedszkolnym, tworzenie prac plastycznych ukazujących różnorodność drzew
  2. Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych – poznawanie oraz utrwalanie z wykorzystaniem kart obrazkowych; utożsamianie wybranych emocji z wybranymi zjawiskami przyrodniczymi;
  3. Dostrzeganie roli odpoczynku oraz relaksacji – wykorzystanie leśnych dźwięków do kształtowania percepcji słuchowej;
  4. Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie – gry i zabawy drużynowe dodatkowo wzmacniające relacje w grupie;
  5. Eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami – zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem instrumentów muzycznych; powtarzanie i odwzorowanie rytmów; usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;

IV  Krąg tematyczny: JAK ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY?

  1. Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie; kształtowanie umiejętności wypowiadania się na ich temat; filmiki multimedialne; zabawy paluszkowe z wykorzystaniem pacynek zwierząt;
  2. Rozwijanie świadomości na temat zasad obowiązujących w lesie (i nie tylko) w okresie przedzimowym; scenki dramowe; kształtowanie umiejętności odróżniania dobrych zachowań od tych niewłaściwych;
  3. Kształtowanie motoryki małej podczas prac plastycznych; wykorzystanie masy solnej; kształtowane zmysłu estetyki;
  4. Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych oraz czynności samoobsługowych;
  5. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, aktywności swobodne dające możliwość utrwalania przyjaznych relacji w grupie;

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Wrzesień 2024 r.

1 Krąg tematyczny: PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU

  • Poznawanie najbliższego otoczenia, imion kolegów,  koleżanek, pań  z grupy poprzez udział w zabawach integracyjnych, kierowanych i swobodnych;
  • Poznanie i utrwalanie norm oraz zasad obowiązujących w grupie – opracowanie Kodeksu Grupy;
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia;
  • Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne i dramowe, pogadanki, praca z historyjka obrazkową.

2 Krąg tematyczny : ŻEGNAMY WAKACJE

  • Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, ptaków, kamieni itp.) ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
  • Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe;
  • Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe;
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.

3 Krąg tematyczny: KOŃCZY SIĘ WRZESIEŃ,  NADCHODZI JESIEŃ

  • Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
  • Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne;
  • Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych;
  • Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych;
  • Kształtowanie koncentracji uwagi – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?

4 Krąg tematyczny: CUDA NA ZIEMI

  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt dzikich i hodowlanych, zjawisk przyrodniczych, skarbów przyrody (kasztanów, bursztynów, liści itp)– filmiki multimedialne, zabawy naśladowcze, opowiadania, ilustracje, organizacja kącika tematycznego;
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;
  • Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.