Grupa II

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

KWIECIEŃ

 

  1. krąg tematyczny : Co słychać Pani Wiosno?
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwiastunów wiosny- obserwacja przyrody i pogody , praca z tekstem literackim i ilustracjami, filmiki multimedialne
  • Zapoznanie z wyglądam i nazwami wybranych kwiatów wiosennych ( krokus, żonkil, tulipan)- wirtualny spacer po łące, oglądanie i porównywanie zdjęć kwiatów, obserwacja wzrostu zasadzonych cebulek kwiatowych w sali, ćwiczenia percepcji wzrokowej, prace plastyczne
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej, poczucia rytmu i umiejętności wokalnych – zabawy ze śpiewem, nauka piosenek o tematyce wiosennej
  • poznawanie cześci roślin ( kwiat, łodyga, liście) oraz elementów niezbednych im do wzrostu (woda, słońce, ziemia) – zaabwy dydaktyczne, historyjki obrazkowe, obserwacje przyrodnicze, opowieści ruchowe, zabawy rozwijające spostrzegawczość
  • doskonalenie umiejetności liczenia na konretach –zabawy matematyczne oparte na przeliczaniu, porównywaniu liczebności
  1. krąg tematyczny: POGODA W KRATKĘ
  • poznanie znaczenia przysłowia „Kwiecień plecień” – wykorzystanie piktogramów zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
  • wdrażanie do zauważania podobieństw i różnic- zabawy matematyczne, ćwiczenia percepcji wzrokowej
  • dosknalenie umiejętności logicznego myślenia i wdrażanie do formułowania wniosków – obserwacja i uczestnictwo  w prostych doświadczeniach
  • doskonalenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej – rysowanie po śladzie  z zachowaniem prawidłowego kierunku kreślenia
  • rozwijanie zmysłu dotyku podczas obcowania z materiałami o różnych fakturach i kształtach
  1. krąg tematyczny: PSTRYCZEK ELEKTRYCZEK
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń elektrycznych i uświadomienie zagrożeń związanych z prądem elektrycznym- nazywanie wybranych urządzeń , określanie ich cech i przeznaczenia, zabawy dotykowe, rozmowy kierowane, filmiki multimedialne, praca techniczna – pudełkowe urządzenie
  • utrwalenie figury geometrycznej- KWADRAT – zabawy oparte na spostrzeganiu wzrokowym, zabawy polisensoryczne i manipulacyjne, mozaiki geometryczne
  • doskonalenie percepcji wzrokowej – układanie obrazków z kilku części, dostrzeganie różnic          i podobieństw
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych- zabawy dramowe, zabawy naśladowcze
  • uwrażliwianie na nastrój i charakter utworów muzycznych w wyniku słuchania muzyki, zajęć rytmicznych i zabaw muzycznych
  1. krąg tematyczny: MAŁE ODKRYCIA

  + „KODOWANIE NA DYWANIE”-  zabawy rozwijające  kreatywne i logiczne  myślenie, ćwiczenia samodzielności, poszerzanie  wyobraźni, przygotowywanie do nauki programowania                                            z  wykorzystaniem m.in. kolorowych kubeczków, planszy- kratownicy, kostki z wymiennymi ściankami itp.

  • poznawanie polisensoryczne- zabawy badawcze doskonalące zmysł dotyku, smaku, węchu i wzroku,  ścieżki sensoryczne
  • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała- zabawy orientacyjno-porządkowe, masażyki logopedyczne, ćwiczenia metodą RR W.Sherborne
  • rozwijanie pamięci mechanicznej – nauka i recytacja krótkich rymowanek oraz wierszyków
  • kształtowanie umiejętności opisywania cech przedmiotów tj.: ciężki, lekki, miękki, szorstki, gładki- manipulowanie przedmiotami o różnych fakturach, zabawy z masami plastycznymi, ćwiczenia z elementami Integracji Sensorycznej
  • kształtowanie współpracy z rówieśnikami w sytuacjach zadaniowych organizowanych przez nauczycieli
  • Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji
  • Ustalanie położenia przedmiotów
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne.

Marzec 2021

  1. Krąg tematyczny: Jak wygląda nasza planeta?
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o Kosmosie
  • Zachęcanie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody przez obserwowanie i analizowanie najbliższego otoczenia
  • Wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez zabawy oparte na naturalnej potrzebie ruchu
  • uważne słuchanie wybranych fragmentów tekstu literackiego, oglądanie obrazków Ziemi, Księżyca, Układu Słonecznego, planet, gwiazd i kosmonautów, odpowiadanie

na pytania dotyczące utworów

  • Doskonalenie pamięci, koncentracji uwagi i umiejętności wokalnych poprzez uczestnictwo w zajęciach muzycznych ”Jak wygląda nasza planeta?
  • Rozpoznawanie i utrwalanie kształtu koła pośród innych kształtów w zabawach „Gdzie jest koło?”
  • „Małe modele Ziemi” – doskonalenie sprawności rąk poprzez zagniatanie plasteliny, formowanie okrągłych kształtów
  1. Krąg tematyczny: W świecie roślin i zwierząt
  • „Niezwykłe zwierzęta” – oglądanie krótkich filmów przyrodniczych o zwierzętach i roślinach; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami; dostrzeganie piękna i różnorodności świata przyrody
  • Kształtowanie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie, segregowanie, liczenie w dostępnym zakresie „ Kolorowe kwiaty”
  • „Uważny obserwator” – obserwowanie roślin oraz zwierząt w ogrodzie przedszkolnym; wykorzystanie lupek oraz szkieł powiększających
  • Aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych z elementem czworakowania oraz równowagi „ Godne żyrafy”, „Małe kotki – dzikie kotki”
  • Wyjaśnienie pojęcia „ogród zoologiczny”, objaśnienie celowości tworzenia takich miejsc
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – rozpoznawanie zwierząt po odgłosach oraz naśladowanie
  1. Krąg tematyczny : Tam, gdzie Słońce, księżyc i gwiazdy
  • Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń „ Jak powstaje cień”, „ Kolorowe gwiazdki”, „ Balonowe rakiety”
  • „Poznajemy Kosmos” – rozmowa na podstawie ilustracji, zdjęć, filmów edukacyjnych; prezentowanie Układu Słonecznego, planet, gwiazd; wskazywanie różnic między planetami, określanie wielkości, kolorów, obecności pierścieni, nazywanie planety, na której mieszkamy
  • Przejawianie życzliwości w stosunku do koleżanek i kolegów, nazywanie podstawowych emocji poprzez zabawy integracyjne „Promienny uśmiech”
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych
  • Zabawy rozwijające logiczne myślenie; odtwarzanie, układanie i kontynuowanie rytmów dwuelementowych „Kosmiczne rytmy”
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez tworzenie prac plastycznych
  1. Krąg tematyczny: Kiedy Ziemia źle się czuje?
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk przyrodniczych
  • Kształtowanie umiejętności segregowania i klasyfikowania odpadów
  • „Szanujmy naszą planetę” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dostrzeganie potrzeby dbania o środowisko
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez układanie i omawianie historyjek obrazkowych
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez tworzenie prac plastycznych
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych
  • „Przeciwieństwa” – klasyfikowanie ilustracji ze względu na podane kryterium, rozpoznawanie co jest dobre, a co złe dla naszego środowiska, formułowanie wniosków

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

LUTY

 

  1. krąg tematyczny : MUZYCZNE OPOWIEŚCI
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania dźwięków wysokich i niskich, cichych i głośnych podczas zajęć rytmicznych, zabaw muzycznych i ruchowych
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej, poczucia rytmu i umiejętności wokalnych podczas zabaw ze śpiewem, nauki śpiewania piosenek, słuchania muzyki
  • zapoznanie z wyglądem i grą na wybranych instrumentach podczas zabaw umuzykalniajacych – „tworzymy orkiestę”
  • wzmacnianie więzi w grupie przedszkolnej podczas zabaw integracyjnych i swobodnych
  • stwarzanie sytuacji do odczuwania radości ze wspólnej zabawy w toku codziennych działań
  1. krąg tematyczny: W SWIECIE KSZTAŁTÓW I KOLORÓW
  • rozwijanie umiejętności nazywania kolorów podstawowych podczas zajęć i zabaw plastycznych oraz ruchowych
  • kształtowanie umiejętnośc klasyfikowania przedmiotów ze względu na podaną cechę – zabawy matematyczne bazujące na klasyfikacji
  • rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej podczas wykonywania prac plastycznych , oglądania wytworów innych dzieci oraz artystów
  • doskonalenie sprawności manualnych podczas podejmowania różnego rodzaju działań twórczych
  • rozwijanie zmysłu dotyku podczas obcowania z materiałami o różnych fakturach i kształtach
  1. krąg tematyczny: BAWIMY SIĘ W TEATR
  • aktywizowanie dziecięcej wyobraźni przez odgrywanie ról w zabawach teatralnych i dramowych
  • zapoznanie z wybranymi formami teatralnymi tj. teatr słowa,muzyczny, kukiełkowy, cieni,kartonowy,, teatr lalkowy oraz wybranymi technikami dramy, pantomimą, scenkami rodzajowymi i improwizacjami
  • doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania obrazków z kilku części, dostrzeganie różnic i podobieństw
  • wdrażanie do rozumienia i stosowania pojęć dotyczacych położenia przedmiotów w przestrzeni: na górze, na dole, przede mną, za mną, przed siebie, w tył
  • uwrażliwia się na nastrój i charakter utworów muzycznych w wyniku słuchania muzyki, zajęć rytmicznych i zabaw muzycznych
  1. krąg tematyczny: MAM TALENT
  • rozwijanie pamięci mechanicznej poprzez naukę i recytację krótkich rymowanek oraz wierszyków
  • wdrażanie do pokonywania swojej nieśmiałości, występowania przed grupą rówieśniczą, mówienia o sobie
  • zapoznanie z pojęciem „talent” i rozwijanie umiejetności dostrzegania talentów u innych
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni podczas zabaw ruchowych w sali i podrówku przedszkolnym
  • kształtowanie współpracy z rówieśnikami w sytuacjach zadaniowych organizowanych przez nauczycieli

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne: Styczeń

  1. Krąg tematyczny: Kiedy zimno jest na dworze
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego i wyodrębnianie wszystkich istotnych elementów treści
  • Różnicowanie pojęć „głośno, cicho” w zabawach ruchowych z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • „Zimowe krajobrazy” – rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie pracy plastycznych oraz poprzez rysowanie po śladzie
  • Rozwijanie umiejętności analizy słuchowej i poczucie rytmu poprzez uczestnictwo w zajęciach muzycznych” Kiedy zimno jest na dworze”
  • Rozwijanie logicznego myślenia, spostrzegawczości poprzez układanie dwuelementowych rytmów oraz poprzez wyszukiwanie takich samych elementów
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowanie ze wzglądu na podaną cechę „ W pudełku Pani Zimy”
  1. Krąg tematyczny: Hop, hop na śniegu
  • „Jestem samodzielny” – zabawy doskonalące umiejętność samodzielnego ubierania i rozbierania, zapinania guzików i zamków
  • Rozwijanie umiejętności liczenia oraz klasyfikowania ze względu na podaną cechę poprzez zabawy matematyczne „ Guziki dla bałwana”
  • Doskonalenie zmysłu dotyku, rozpoznawanie dwóch takich samych przedmiotów
  • „Przyjaciel ze śniegu” – umiejętność układania obrazów z części, rozwijanie spostrzegawczości
  • Umiejętność współpracy w małych grupach poprzez wspólne tworzenie prac plastycznych
  • „Zimowa olimpiada” – omawianie i rozpoznawanie podstawowych zimowych dyscyplin sportowych, rozmowa na temat symboliki flagi oraz znicza olimpijskiego
  1. Krąg tematyczny : Moja babcia i mój dziadek
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych, rozmowy na podstawie fotografii rodzinnych, nazywanie członków rodziny, ustalanie stopnia pokrewieństwa.
  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych uczuć: wesoły, smutny, zły, przestraszony; pokazywanie stanów emocjonalnych za pomocą mimiki
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu poprzez zajęcia muzyczne „Moja babci i mój dziadek”
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych
  • „Fotografia” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, uważnego słuchania tekstu literackiego
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez tworzenie prac plastycznych
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez układanie i omawianie historyjek obrazkowych
  1. Krąg tematyczny: Czas na zimowe obserwacje
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w naturze związane z obecną porą roku poprzez obserwacje, oglądanie obrazów o tematyce zimowej, rozmowa na temat kolorystyki
  • Kształtowanie ciekawości poznawczej przez eksperymentowanie ze śniegiem lodem i wodą, próba formułowania wniosków
  • Kształtowanie życzliwych relacji w grupie poprzez zabawy integracyjne
  • Utrwalenie podstawowych kolorów oraz położenia przedmiotów w przestrzeni poprzez zabawy dydaktyczne
  • Zabawy rozwijające pamięć wzrokowa, spostrzegawczość – praca z obrazkiem
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych
  • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez zabawy matematyczne
  • Poznawanie ptaków zimujących w Polsce np.: wróbel, sikora, jemiołuszka, dzięcioł, gil

Nastał świąteczny czas. Atmosferą tej radości dzielimy się z Państwem.

Dzień Małego Przedszkolaka!

Wielkie święto, pełne wspaniałych zabaw

i innych niespodzianek!

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne.

Miesiąc grudzień

  1. krąg tematyczny : W MOJEJ RODZINIE
  • Wzmacnianie więzi uczuciowych w rodzinie poprzez rozmowy w oparciu o zdjęcia rodzinne dzieci.
  • Stworzenie kącika rodzinnego- zabawy tematyczne, pozawanie członków  swojej rodziny, przedstawianie ich na forum grupy.
  • Wdrażanie do wypowidania się na temat swojej rodziny podczas rozmów kierowanych, zabaw tematycznych, pracy z ilustracją
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia podczas zabaw typu: „Co nie psauje, co pasuje?”
  • Rozwijanie sprawności manulanych poprzez zabawy paluszkowe.
  • Doskonalenie koordynacji ruchowej w toku codziennych ćwiczeń i zabaw ruchowych oraz rytmicznych
  • „ Witamy Cię  świety Mikołaju” – pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych
  1. krąg tematyczny: Kiedy w domu pachnie choinką
  • Wprowadzanie nastrou oczekiwania na zbliżające się święta Bożego Narodzenia poprzez wykonanie ozdób świątecznych , dekoracje sali.
  • Zapoznanie z tradycjami świąt Bożego Narodzenia podczas słuchania opowiadań, oglądania ilustracji, zabaw tematyczncyh i teatralnych
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na podaną cechę – zabawy matematyczne.
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej podczas wykonywania prac plastycznych  oglądania wytworów innych dzieci oraz artystów.
  • Kształtowanie umiejętności społecznych – zgodne funkcjonowanie w zabawie – w toku codziennych zabaw dowolnych, tematycznych.
  1. krąg tematyczny: BOŻE NARODZENIE
    • Poznawanie sposobów przygotowań do świąt – wymiana doświadczeń dzieci, praca z ilustracją, tekstem literackim .
    • Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania obrazków z kilku części, puzzli, dostrzeganie różnic i podobieństw.
    • Wdrażanie do rozumienia i stosowania pojęć dotyczacych położenia przedmiotów w przestrzeni: na górze, na dole, przede mną, za mną, przed siebie, w tył.
    • Zapoznanie z wybranymi tradycjami i zwyczajami świąt Bożego Narodzenia – literatura dziecięca, filmiki multimedialne, rozmowy kierowane.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

Godziny zajęć według programuTreściZajęcia uzupełniające
8:00-8:30• Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci
• Praca indywidualna
8:30-8:40• Ćwiczenia poranne gimnastyczne
8:40-8:50• Czynności higieniczne
8:50-9:20• Śniadanie
9:30-9:45Poniedziałek:
• Zajęcia dydaktyczne zgodne z Podstawą Programową
10:30-10:45 Język Angielski
10:50-11:05 Teatr
10:00-10:15Wtorek:
• Zajęcia dydaktyczne zgodne z Podstawą Programową
9:30-9:50 Rytmika
10:30-10:45 Język Angielski
9:30-9:45Środa:
• Zajęcia dydaktyczne zgodne z Podstawą Programową
10:05-10:20 Plastyka
10:30-10:45 Język Angielski
10:00-10:15Czwartek:
• Zajęcia dydaktyczne zgodne z Podstawą Programową
9:30-9:50 Rytmika
10:30-10:45 Język Angielski
9:30-9:45Piątek:
• Zajęcia dydaktyczne zgodne z Podstawą Programową
10:30-10:45 Język Angielski
11:00-11:30• Zupa
11:30-13:15• Relaksacja
13:15-13:30• Czynności higieniczno-porządkowe
13:30-14:00• Obiad
14:00-14:40• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, integracja z grupami
14:50-15:10• Podwieczorek
15:10-17:30• Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci
• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym