Grupa II
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
MAJ 2025 r.
- Krąg tematyczny: ŚWIĘTA MAJOWE
- Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
- Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych;
- Rozwijanie świadomości na temat symboli narodowych i ich znaczenia; słuchanie pieśni patriotycznych;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z względu na wybraną cechę, rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności skupienia się podczas zabaw grupowych i indywidualnych.
- Krąg tematyczny: ZAGRANICZNE PODRÓŻE
- Współuczestniczenie w zabawach ruchowych oraz muzycznych; kształtowanie umiejętności dostrzegania oraz kontynuowania rytmów (z użyciem instrumentów muzycznych);
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych; kształtowanie umiejętności określania zbiorów – mniejszy/większy/równy (przedmioty realne, karty pracy);
- Rozwijanie wiedzy na temat środków transportu, zachowania bezpieczeństwa w podróży;
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania danego utworu oraz budowanie wypowiedzi na temat jego treści; wspólne układanie opowiadania;
- Doskonalenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej; uwrażliwienie na emocje innych.
- Krąg tematyczny: WIOSNA W PEŁNI
- Doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowej w zabawach kształtujących spostrzegawczość oraz poczucie rytmu;
- Rozwijanie umiejętności określania warunków niezbędnych do wzrostu roślin;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania różnych gatunków roślin oraz zwierząt polnych;
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania figur geometrycznych – wykorzystywanie tej umiejętności podczas zabaw dydaktycznych oraz plastycznych
- Rozwijanie umiejętności zagospodarowania wyznaczonej przestrzeni podczas zajęć plastycznych (wykorzystanie farb oraz brystoli).
- Krąg tematyczny: RODZINNA FOTOGRAFIA
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców zarówno w pracach plastycznych jak i przy kontakcie z nożyczkami;
- Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na tematy związane ze swoją rodziną; omawianie istoty drzewa genealogicznego;
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych;
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na kolor oraz rozmiar;
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; godzenie się z porażką podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
KWIECIEŃ 2025 r.
1 Krąg tematyczny: NA WSI
- Poznawanie zwierząt żyjących na wsi (krowa, koń, świnia, kura, kogut, koza itp.) – organizacja kącika tematycznego, opowiadania, zabawy tematyczne, ruchowe, plastyczne, słuchowe, czytanie książeczek.
- Zapoznanie z życiem ludzi na wsi, wiejskim krajobrazem, wybranymi maszyn i narzędziami (traktor, kombajn, taczka, grabie itp.), pracą rolnika i domami zwierząt (obora, chlewik, kurnik) – filmiki i bajki edukacyjne, literatura dziecięca, albumy tematyczne, historyjki obrazkowe, zabawy dramowe i naśladowcze.
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki słuchowe i obrazkowe, ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
- Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
- Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
2 Krąg tematyczny : DBAMY O ŚRODOWISKO
- Zdobywanie wiedzy o ekologii, poznanie sposobu podziału odpadów i ich segregacji, zapoznanie z pojęciem recykling, kształtowanie postaw proekologicznych – zajęcia tematyczne i przyrodnicze, zabawy klasyfikacyjne, rozmowy, prace plastyczne, obserwacje, kącik tematyczny
- Rozwijanie zmysłu dotyku podczas wykonywania prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem rożnego rodzaju materiału przyrodniczego.
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych odczuwanych w rożnych sytuacjach -zabawy tematyczne, dramowe, pogadanki sytuacyjne.
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
- Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe.
3 Krąg tematyczny: WIELKANOCNE TRADYCJE
- Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi – opowiadania, praca z ilustracja, zajęcia plastyczne, dekorowanie sali, uczestnictwo w uroczystym Śniadaniu Wielkanocnym w przedszkolu.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie – zabawy zespołowe, ruchowe, integracyjne, utrwalanie Kodeksu Grupowego, bajki terapeutyczne, literatura dziecięca.
- Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
- Kształtowanie koncentracji uwagi , umiejętności wypowiadania się – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?
4 Krąg tematyczny : KSIĄŻKI I KSIĄŻECZKI
- Zdobywanie wiedzy na temat książek, poznanie sposobu ich powstawania, zapoznanie z zawodem pisarza i bibliotekarza, rozbudzanie zainteresowania czytelnictwem – wirtualna wycieczka do biblioteki, organizacja kącika czytelniczego z wykorzystaniem ulubionych książek dzieci, poznanie różnych rodzajów książek, ich tematyki i wyglądu, kontynuacja zwyczaju codzienne popołudniowego czytania w grupie.
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych.
- Wdrażanie do werbalizowania swoich potrzeb i obaw w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami i dorosłymi.
- Rozwijanie sprawności dłoni, palców i nadgarstka poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
MARZEC 2025 r.
- krąg tematyczny : DBAMY O ZDROWIE
- Kształtowanie postawy dbania o swoje zdrowie, zdobywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia (jedzenie warzyw i owoców, podejmowanie aktywności fizycznej, picie wody, dbanie o higienę osobistą itp.) – smakowanie warzyw i owoców, organizacja kącika tematycznego, oglądanie filmów edukacyjnych, pogadanki, udział w różnych formach aktywności fizycznej.
- Rozpoznawanie i nazywanie części garderoby, dobieranie ubrań do odpowiedniej pogody – zabawy tematyczne, klasyfikacyjne, czynności samoobsługowe.
- Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki.
- Kształtowanie właściwego chwytu dłoni podczas codziennych czynności: rysowania, zabaw, posługiwania się sztućcami itd..
- Stwarzanie sytuacji do odczuwania radości ze wspólnej zabawy w toku codziennych działań.
- krąg tematyczny: JAK BYŁO DAWNIEJ ?
- Zdobywanie wiedzy o życiu ludzi w danych czasach (miejscach zamieszkania, transporcie, komunikacji, codziennych czynnościach) – organizacja kącika tematycznego, prezentacje multimedialne, praca z obrazkami, zabawy tematyczne.
- Próby obserwowania, dostrzegania podobieństw i różnic między ludźmi oraz miejscami – oglądanie ilustracji przedstawiających ludzi różnej narodowości, dawniejsze domy, ubrania, oglądanie filmów multimedialne, uczestnictwo w wirtualnych wycieczkach.
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
- Zwiększanie świadomości własnego ciała oraz jego możliwości -zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania obrazków z kilku części, dostrzeganie różnic i podobieństw.
- krąg tematyczny: PIERWSZE OZNAKI WIOSNY
- Poznawanie charakterystycznych cech wiosny oraz nazw wiosennych kwiatów (krokus, przebiśnieg) – obserwacje przyrodnicze, filmiki edukacyjne, albumy przyrodnicze, prace plastyczne, zabawy ruchowe.
- Zakładanie i pielęgnowanie roślinnych upraw w sali i w przedszkolnej rabacie, obserwacje wzrostu roślin i poznawanie warunków dla nich niezbędnych, nazywanie roślinnych elementów (korzeń, liście, owoce, łodyga).
- Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy z rówieśnikami i utrwalania pozytywnych relacji w grupie podczas zabaw swobodnych, integracyjnych, tematycznych, ruchowych, konstrukcyjnych.
- krąg tematyczny: MORSKI ŚWIAT
- Rozbudzanie zainteresowania morską przyrodą, zdobywanie wiedzy dzieci na temat wodnych akwenów – korzystania z technologii multimedialnych,(oglądanie albumów przyrodniczych, opowiadania, kącik tematyczny).
- Poznanie stanów skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie – zabawy badacze i proste eksperymenty.
- Doskonalenie orientacji w przestrzeni podczas zabaw ruchowych w sali i na podwórku przedszkolnym.
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
- Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i wyciszenia – elementy metody Mindfullness dla dzieci, trening uważności
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
LUTY 2025 r.
- Krąg tematyczny: WESOŁY KARNAWAŁ
- Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
- Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych;
- Wzbogacanie wiedzy na temat karnawału; rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania elementów garderoby (karty obrazkowe, krótkie filmiki edukacyjne);
- Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z względu na wybraną cechę, rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności skupienia się podczas zabaw grupowych i indywidualnych.
- Krąg tematyczny: ZIMOWE ZABAWY
- Współuczestniczenie w zabawach ruchowych oraz muzycznych; kształtowanie umiejętności dostrzegania oraz kontynuowania rytmów (z użyciem instrumentów muzycznych);
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na przedmiotach realnych; kształtowanie umiejętności określania zbiorów – mniejszy/większy/równy (przedmioty realne, karty pracy);
- Rozwijanie wiedzy na temat rodzajów termometrów; branie czynnego udziału w doświadczeniach objaśniających działanie tego urządzenia;
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania danego utworu oraz budowanie wypowiedzi na temat jego treści;
- Doskonalenie cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej; uwrażliwienie na emocje innych.
- Krąg tematyczny: WISŁA – POLSKA RZEKA
- Doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowej w zabawach kształtujących spostrzegawczość oraz poczucie rytmu;
- Rozwijanie umiejętności odczuwania przynależności do swojego narodu; posługiwanie się swoim imieniem oraz nazwiskiem w sposób bezpieczny;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania polskich symboli narodowych; poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce;
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania figur geometrycznych – wykorzystywanie tej umiejętności podczas zabaw dydaktycznych oraz plastycznych
- Rozwijanie umiejętności zagospodarowania wyznaczonej przestrzeni podczas zajęć plastycznych (wykorzystanie farb oraz brystoli).
- Krąg tematyczny: SZTUKA WOKÓŁ NAS
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców zarówno w pracach plastycznych jak i przy pierwszym kontakcie z nożyczkami;
- Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na tematy związane ze sztuką – wyrażanie subiektywnej opinii o danych dziełach (np. malarskich);
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania kolorów; rozszerzanie znanej już kolorystyki poprzez doświadczenia z farbami;
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na kolor oraz rozmiar;
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; godzenie się z porażką podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
STYCZEŃ 2025 r.
1 Krąg tematyczny: RAKIETĄ W KOSMOS
- Poznawanie pojęć związanych z kosmosem- planety, Słońce, Księżyc gwiazdy, astronauta, rakieta – organizacja kącika tematycznego, opowiadania, zabawy tematyczne, ruchowe, plastyczne, filmy multimedialne.
- Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
- Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych odczuwanych w rożnych sytuacjach -zabawy tematyczne, dramowe, pogadanki sytuacyjne.
2 Krąg tematyczny : ZIMA W PEŁNI
- rozpoznawanie i nazywanie zimowych zjawisk atmosferycznych ( opady śniegu, zamarzanie, szron) oraz wybranych zwierząt pozostających w Polsce na zimę – kalendarz pogody, obserwacje pogody, prezentacje multimedialne, zabawy badawcze, opowiadania, albumy przyrodnicze.
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe, zabawy ze sztucznym śniegiem, ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
- Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
- Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe.
3 Krąg tematyczny: DROGA BABCIU, DROGI DZIADKU
- Nazywanie członków najbliższej rodziny, wzbogacanie poczucia przynależności i wyjątkowości swoich najbliższych – oglądanie zdjęć rodzinnych, literatura dziecięca, uroczystość Dnia Babci i Dziadka, organizacja kącika rodzinnego.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych w toku przygotowań do występu dla Babć i Dziadków.
- Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych.
- Kształtowanie koncentracji uwagi , umiejętności wypowiadania się – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?
4 Krąg tematyczny : KAŻDY ZAWÓD JEST WAŻNY
- Poznawanie wybranych zawodów ludzi i czynności z nimi związanych ( strażak, policjant, lekarz, rolnik, piekarz, muzyk, fryzjer) – opowiadania, filmy edukacyjne, zabawy tematyczne i teatralne, opowiadania, wiersze.
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;
- Wdrażanie do werbalizowania swoich potrzeb i obaw w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami i dorosłymi.
- Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
GRUDZIEŃ 2024 r.
- Krąg tematyczny: ZAPRASZAMY DO TEATRU
- Doskonalenie zmysłu dotyku poprzez aktywności sensoryczne, rozwijanie sprawności dłoni oraz palców (aktywności z wykorzystaniem zróżnicowanych struktur oraz powierzchni);
- Rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej oraz godzenia się z przegraną podczas zabaw ruchowych oraz zajęć dydaktycznych, kształtowanie umiejętności nazywania towarzyszących nam emocji (karty obrazkowe, zabawy orientacyjno-porządkowe);
- Poznanie teatru – kształtowanie umiejętności wcielania się w role, rozwijanie wyobraźni podczas wymyślania krótkich historyjek, rozwijanie logicznego myślenia przy objaśnianiu kolejności wydarzeń.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych (przeliczanie na przedmiotach realnych), doskonalenie percepcji wzrokowej i rozwijanie spostrzegawczości;
- Rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi na dany temat, kształtowanie umiejętności odróżniania kłamstwa od prawdy;
- Krąg tematyczny: KULINARNE WYZWANIA
- Kształtowanie umiejętności wyrażania szacunku do drugiej osoby, wypowiadania się na dany temat z uwzględnieniem cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
- Rozwijanie umiejętności przestrzegania określonych zasad zabawy, uwzględnianie w swoich działaniach emocji oraz uczuć współuczestników.
- Rozwijanie wiedzy na temat sprzętów oraz akcesoriów kulinarnych, kształtowanie percepcji dotyku poprzez aktywności sensoryczne (zaczarowane pudełka z zagadkami);
- Rozwijanie umiejętności dbania o higienę i bezpieczeństwo podczas zajęć kulinarnych, wspólne przyrządzanie deseru z uwzględnieniem respektowania omówionych zasad bezpieczeństwa;
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z wykonaniem powierzonego zadania.
- Krąg tematyczny: ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ
- Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia zarówno ludzi jak i zwierząt, uwrażliwienie na czynienie dobra oraz podkreślanie istoty empatii.
- Rozwijanie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów świątecznych, budowanie wypowiedzi na temat domowych zwyczajów.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę, doskonalenie pomiaru długości oraz poznanie przedmiotów, które do tego służą;
- Kształtowanie motoryki małej w tworzeniu świątecznych prezentów.
- Tworzenie świątecznego klimatu poprzez opowiadanie bajek o tematyce bożonarodzeniowej oraz poznawanie i słuchanie polskich kolęd .
- Krąg tematyczny: WITAMY NOWY ROK
- Rozwijanie wiedzy na temat różnych rodzajów kalendarzy, zapoznanie się z rodzajami zegarów, oraz pracą zegarmistrza.
- Poznanie pory roku zimy – symboli z nią związanych rozwijanie umiejętności kojarzenia cech charakterystycznych tej pory roku.
- Kształtowanie logicznego myślenia w toku działań z wykorzystaniem obrazków.
- Uwrażliwienie na zachowania bezpieczeństwa w stosunku do zwierząt podczas nocy sylwestrowej- wykorzystanie scenek dramowych.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, rozwijające przyjazne relacje w grupie.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
LISTOPAD 2024 r.
- Krąg tematyczny: BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
- Poznanie bezpiecznych sposobów poruszania się po drogach (przechodzenie przez jezdnie, wybrane znaki drogowe ) – historyjki obrazkowe, zabawy tematyczne, zabawy ze znakami drogowymi, filmiki multimedialne.
- Zapoznanie z numerem alarmowym 112 i sytuacjami, w jakich można go używać- zabawy dramowe, plastyczne, odgrywanie scenek, praca z ilustracją.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
- Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki.
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne , pogadanki, praca z historyjka obrazkową.
- Krąg tematyczny : NASZ KRAJ – POLSKA
- Zapoznanie z symbolami narodowymi ( flagą, godłem, hymnem), dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego, wzbudzanie pozytywnych skojarzeń związanych z Polską – multimedialne filmy edukacyjne, zajęcia muzyczne, prace plastyczne, nauka refrenu Hymnu, udział w uroczystym Apelu Patriotycznym.
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.
- Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.
- Krąg tematyczny: LISTOPADOWY DESZCZ
- Obserwowanie i nazywanie zjawisk pogodowych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
- Nazywanie elementów garderoby potrzebnych podczas deszczowej jesiennej pogody – gry planszowe, zagadki słowne i obrazkowe, puzzle, działania praktyczne samoobsługowe.
- Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne.
- Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe.
- Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych
- Krąg tematyczny : POZNAJEMY SWOJE EMOCJE
- Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji ( radość, smutek, złość, strach).
- Rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi, uświadamianie znaczenia emocji w życiu człowieka- zabawy dramowe, bajki terapeutyczne, zabawy badawcze, literatura dziecięca, zabawa z lusterkami, praca z historyjką obrazkową, elementy TUS.
- Podnoszenie świadomości własnego ciała – zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego, zabawy orientacyjno- porządkowe, zabawy matematyczne, masażyki.
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
PAŹDZIERNIK 2024 r.
I Krąg tematyczny: OWOCE I WARZYWA
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, warzyw i owoców; rozwijanie umiejętności klasyfikowania warzyw i owoców; zabawy spostrzegawcze ze wskazywaniem cech wspólnych;
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami; rozwiązywanie zagadek o zróżnicowanym stopniu trudności;
- Zapoznanie się z pracą sprzedawcy w sklepie z warzywami i owocami; kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi; scenki dramowe;
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, wdrażanie do cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej podczas zabaw grupowych;
- Motywowanie do uczestnictwa w zabawach grupowych, przestrzegania zasad obowiązujących w danych zabawach oraz obdarzania uwagą innych podczas wspólnych aktywności;
II Krąg tematyczny: RAZEM SIĘ BAWIMY
- Kształtowanie umiejętności wyrażania szacunku do drugiej osoby, wypowiadania się na dany temat z uwzględnieniem cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej;
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania oraz rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych (koło, trójkąt, prostokąt); gry edukacyjne na tablicy multimedialnej;
- Rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych oraz innych aktywności z elementem konkurencji; kształtowanie umiejętności nazywania emocji pozytywnych i negatywnych;
- Rozwijanie sprawności dłoni z uwrażliwieniem zmysłu dotyku; masaże sensoryczne; rozwijanie czucia głębokiego oraz motoryki małej i dużej;
- Wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie z podkreślaniem istoty pomagania sobie nawzajem oraz dzielenia się; zabawy integracyjne; aktywności swobodne w sali oraz w ogrodzie;
III Krąg tematyczny: JESIENNE DRZEWA I ICH TAJEMNICE
- Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew – edukacyjne filmy multimedialne, obserwacje prowadzone w ogrodzie przedszkolnym, tworzenie prac plastycznych ukazujących różnorodność drzew
- Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych – poznawanie oraz utrwalanie z wykorzystaniem kart obrazkowych; utożsamianie wybranych emocji z wybranymi zjawiskami przyrodniczymi;
- Dostrzeganie roli odpoczynku oraz relaksacji – wykorzystanie leśnych dźwięków do kształtowania percepcji słuchowej;
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie – gry i zabawy drużynowe dodatkowo wzmacniające relacje w grupie;
- Eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami – zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem instrumentów muzycznych; powtarzanie i odwzorowanie rytmów; usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;
IV Krąg tematyczny: JAK ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY?
- Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie; kształtowanie umiejętności wypowiadania się na ich temat; filmiki multimedialne; zabawy paluszkowe z wykorzystaniem pacynek zwierząt;
- Rozwijanie świadomości na temat zasad obowiązujących w lesie (i nie tylko) w okresie przedzimowym; scenki dramowe; kształtowanie umiejętności odróżniania dobrych zachowań od tych niewłaściwych;
- Kształtowanie motoryki małej podczas prac plastycznych; wykorzystanie masy solnej; kształtowane zmysłu estetyki;
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych oraz czynności samoobsługowych;
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, aktywności swobodne dające możliwość utrwalania przyjaznych relacji w grupie;
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Wrzesień 2024 r.
1 Krąg tematyczny: PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU
- Poznawanie najbliższego otoczenia, imion kolegów, koleżanek, pań z grupy poprzez udział w zabawach integracyjnych, kierowanych i swobodnych;
- Poznanie i utrwalanie norm oraz zasad obowiązujących w grupie – opracowanie Kodeksu Grupy;
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia;
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne i dramowe, pogadanki, praca z historyjka obrazkową.
2 Krąg tematyczny : ŻEGNAMY WAKACJE
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, ptaków, kamieni itp.) ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
- Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe;
- Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała – ćwiczenia gimnastyczne, zabawy muzyczne i ruchowe;
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności.
3 Krąg tematyczny: KOŃCZY SIĘ WRZESIEŃ, NADCHODZI JESIEŃ
- Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
- Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne;
- Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych;
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych;
- Kształtowanie koncentracji uwagi – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?
4 Krąg tematyczny: CUDA NA ZIEMI
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt dzikich i hodowlanych, zjawisk przyrodniczych, skarbów przyrody (kasztanów, bursztynów, liści itp)– filmiki multimedialne, zabawy naśladowcze, opowiadania, ilustracje, organizacja kącika tematycznego;
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych;
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;
- Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.