Plany pracy

Roczny plan pracy Publicznego Przedszkola "Akademia Pana Kleksa" we Wrocławiu rok szkolny 2024/2025

„Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka”
Jan Paweł II

Roczny Plan Pracy powstał zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

(13.06.2024)

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie postaw społecznych – nabywanie umiejętności rozwijających zainteresowania dzieci w różnych dziedzinach i formach aktywności.
  2. Rozwijanie sprawności fizycznej i aktywności ruchowej poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
  3. Wzbogacanie dziecięcego świata przeżyć i wartości poprzez stosowanie innowacyjnych metod i eksperymentów z wykorzystaniem bogatej bazy pomocy.
  4. Rozbudzanie zainteresowania własnym krajem, jego tradycjami, historią -kształtowanie postaw patriotycznych.
  5. Kształtowanie wartości moralnych – empatii i wrażliwości w stosunku do ludzi i zwierząt.

 

Tematyka
Edukacja dla bezpieczeństwaZadania i środki realizacji
„Jestem bezpieczny”.
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
1. Spotkanie z Policjantem, rola i zadania policji w dbaniu o bezpieczeństwo dzieci i innych.
2. Zorganizowanie alarmu próbnego i ewakuacji przedszkola
3. Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zagrożeń wynikających z niezachowywania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim.
Tematyka
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Zadania i środki realizacji
„W poszukiwaniu wartości moralnych”.
Kształtowanie nawyków higienicznych i kulturowych.
1.Słuchanie i analiza literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania.
2. Realizacja zadań i celów „Programu adaptacyjnego”- tworzenie warunków do rozwoju samodzielności dzieci
3. „Pasowanie na Przedszkolaka”
4. Realizacja projektu „ABC- empatii”
5. Zbiórka na rzecz dzieci z Domu Dziecka
6. Współpraca rodziców z zespołem psychologiczno- pedagogicznym w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych dzieci- udzielanie wsparcia w zakresie podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, ukierunkowywanie w fachową pomoc specjalistów i nauczycieli.
Tematyka
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.Zadania i środki realizacji
„W zdrowym ciele zdrowy duch” .
Promowanie zdrowego stylu życia poprzez wzbudzanie zamiłowania do sprawności ruchowej oraz poszerzanie wiedzy na temat zdrowej żywności
1. Olimpiada sportowa
2. Zajęcia kulinarne „Smaki świata”
3. Karate w samoobronie- filozofia sztuk walk wschodnich.
4. „Działania medyczne ćwiczymy, na pomoc innych liczymy”- spotkanie z Ratownikiem Medycznym
5. Rozwijanie ogólnej sprawności, koordynacji ruchowej i kondycji poprzez zabawy ruchowe, rytmiczne, logorytmiczne i ogólnorozwojowe.
6. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z elementami gimnastyki korekcyjnej, Labana, Sherborne, Wlaźnik.
7. Systematyczne zabawy na świeżym powietrzu.
„Bob Budowniczy”.
Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne.
Rozbudzanie zainteresowań technicznych.
Inspirowanie dzieci do zabaw konstrukcyjnych i udział w nich nauczyciela
1. Dostrzeganie różnorodności architektury
2. Krajobrazy
3. Minerały
4. „Pozwól mi stworzyć to samemu” M. Montessori- zabawy manipulacyjno- konstrukcyjno- techniczne- Dzień bez zabawki
5. Wykonanie prac przestrzennych z wykorzystaniem surowców wtórnych i darów nztury
6.Wystawa prac przestrzennych.
7. Poznawanie budowy maszyn i urządzeń
Tematyka
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.Zadania i środki realizacji
„Informatyka w przedszkolu”.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci.
Uwzględnienie bezpiecznego poruszania się w sieci.
1 Cykliczne zajęcia z wykorzystaniem komputerów
2. Nauka programowania
3. Pogadanki na temat niebezpieczeństw w sieci
4. Korzystanie z tablicy multimedialnej
Tematyka
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.Zadania i środki realizacji
„Kreatywna Matematyka”.
Rozwijanie uwagi, pamięci, logicznego myślenia, rozumienie pojęć matematycznych oraz sprawnego posługiwania się w działaniach matematycznych.
Praca z dziećmi uzdolnionymi matematycznie.
1.Korzystanie ze zgromadzonych zestawów pomocniczych do edukacji matematycznej „Bawimy się matematyką”.
2. Zorganizowanie kącików „Nasze matematyczne skarby”(waga, miarki, liczmany, gry matematyczno – dydaktyczne, itp
3. Budowanie fundamentów matematycznych poprzez wykorzystanie elementów dziecięcej matematyki prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
4. Organizowanie zabaw ruchowych, muzycznych w połączeniu z pojęciami matematycznymi
(Cykl zajęć matematycznych wg metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej w połączeniu z zabawami M. Bogdanowicz)
5. Zabawy z matematyką „Willego”
„Jestem pasjonatem przyrody”.
Pogłębianie wiedzy na temat roślin i zwierząt, różnych ekosystemów, zjawisk przyrodniczych. Rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów przyrody. Poznawanie zasad ochrony środowiska i przestrzeganie ich. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
1. Laboratorium fizyczno- matematyczno- przyrodnicze- gromadzenie pomocy do eksperymentów, cykliczne zajęcia w grupach zerowych. Realizacja zajęć z wykorzystaniem „Wielkiej Księgi Eksperymentów”, „Fizyka dla najmłodszych”, „Przyroda wokół nas”

2. Organizacja kącików przyrodniczych- stałych i okresowych.
3. Prowadzenie zajęć „w kąciku łamigłówki”- rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, łamigłówek
4. Wdrażanie do zachowań proekologicznych
– Dzień Ziemi
– Wycieczka na Uniwersytet Przyrodniczy, do Ogrodu Botanicznego
– Zbiórka darów na rzecz Schroniska dla zwierząt.
– „Dzień Drzewa”- wycieczki do parku, wyjazd zerówek do Domu Drzewa
5. Zorganizowanie konkursu przyrodniczego dla dzieci 5 i 6 letnich.
6. Realizacja projektu „Gramy w zielone”

Tematyka
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym, w zakresie nauczania języka polskiego, jako języka obcego.
Zadania i środki realizacji
„Polska to wszystko co sercu drogie, dlatego drogie, bo swoje” L. Staff.
Rozwijanie poczucia własnej tożsamości, budzenie świadomości narodowej.
Udzielanie wsparcia dzieciom obcojęzycznym
1. Stworzenie kącików patriotycznych w sali
2. Zorganizowanie wewnątrz przedszkolnego konkursu recytatorskiego -„Jestem małym aktorem” we współpracy z rodzicami
3. Koncert słowno- muzyczny „Polska moja ojczyzna”

4. Udział w akcji „Góra Grosza”

5. Pomoc w nauce języka polskiego.

„Mali aktorzy na wielkiej scenie”.
Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i świadomego posługiwania się słowem.
1. Zbudowanie i wykorzystywanie wirtualnego studia do przekazywania ważnych informacji –
nauka korzystania z mikrofonów.
2. Cykliczne spotkania z „Dziadkiem Bachem”- koncerty muzyczne
3. „Teatr w przedszkolu” -prezentacja przedstawienia teatralnego przygotowanego przez grupy starsze na kanwie znanego utworu literackiego.
4. Tworzenie muzycznych ekspresji ruchowych z wyk. muzyki różnego typu: poważnej, ludowej, relaksacyjnej z repertuaru dziecięcego.
5. Uczestnictwo w dostępnych imprezach kulturalnych dla dzieci
„Mali czytelnicy”.
Książki kochają każdego, kto je otwiera, dając mu poczucie bezpieczeństwa, niczego w zamian nie żądając” C. Funke
1 Zorganizowania kącika czytelniczego, wykorzystanie literatury dziecięcej podczas wypoczynku
2. Cała Polska czyta dzieciom- realizacja projektu z udziałem rodziców
3. Cykl wyjść do Miejskiej Biblioteki Publicznej
4 Zorganizowanie pokazu umiejętności czytelniczych chętnych dzieci z grup starszych.
Tematyka
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.Zadania i środki realizacji
Współpraca ze środowiskiem lokalnym1. Wycieczka śladem ciekawych budowli architektonicznych.
(Np. Sky Tower)
2. Wycieczka do Skansenu Wsi Opolskiej
3. Wycieczka do Muzeum Poczty i telekomunikacji
4 Współpraca z nadleśnictwem- Milicz- Dom Drzewa
5. Współpraca ze Szkołą Podstawową