Plany pracy
Roczny plan pracy Publicznego Przedszkola "Akademia Pana Kleksa" we Wrocławiu rok szkolny 2024/2025
„Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka”
Jan Paweł II
Roczny Plan Pracy powstał zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
(13.06.2024)
Cele ogólne:
- Kształtowanie postaw społecznych – nabywanie umiejętności rozwijających zainteresowania dzieci w różnych dziedzinach i formach aktywności.
- Rozwijanie sprawności fizycznej i aktywności ruchowej poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
- Wzbogacanie dziecięcego świata przeżyć i wartości poprzez stosowanie innowacyjnych metod i eksperymentów z wykorzystaniem bogatej bazy pomocy.
- Rozbudzanie zainteresowania własnym krajem, jego tradycjami, historią -kształtowanie postaw patriotycznych.
- Kształtowanie wartości moralnych – empatii i wrażliwości w stosunku do ludzi i zwierząt.
Tematyka | |
---|---|
Edukacja dla bezpieczeństwa | Zadania i środki realizacji |
„Jestem bezpieczny”. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. | 1. Spotkanie z Policjantem, rola i zadania policji w dbaniu o bezpieczeństwo dzieci i innych. 2. Zorganizowanie alarmu próbnego i ewakuacji przedszkola 3. Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zagrożeń wynikających z niezachowywania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim. |
Tematyka | |
---|---|
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. | Zadania i środki realizacji |
„W poszukiwaniu wartości moralnych”. Kształtowanie nawyków higienicznych i kulturowych. | 1.Słuchanie i analiza literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania. 2. Realizacja zadań i celów „Programu adaptacyjnego”- tworzenie warunków do rozwoju samodzielności dzieci 3. „Pasowanie na Przedszkolaka” 4. Realizacja projektu „ABC- empatii” 5. Zbiórka na rzecz dzieci z Domu Dziecka 6. Współpraca rodziców z zespołem psychologiczno- pedagogicznym w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych dzieci- udzielanie wsparcia w zakresie podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, ukierunkowywanie w fachową pomoc specjalistów i nauczycieli. |
Tematyka | |
---|---|
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. | Zadania i środki realizacji |
„W zdrowym ciele zdrowy duch” . Promowanie zdrowego stylu życia poprzez wzbudzanie zamiłowania do sprawności ruchowej oraz poszerzanie wiedzy na temat zdrowej żywności | 1. Olimpiada sportowa 2. Zajęcia kulinarne „Smaki świata” 3. Karate w samoobronie- filozofia sztuk walk wschodnich. 4. „Działania medyczne ćwiczymy, na pomoc innych liczymy”- spotkanie z Ratownikiem Medycznym 5. Rozwijanie ogólnej sprawności, koordynacji ruchowej i kondycji poprzez zabawy ruchowe, rytmiczne, logorytmiczne i ogólnorozwojowe. 6. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z elementami gimnastyki korekcyjnej, Labana, Sherborne, Wlaźnik. 7. Systematyczne zabawy na świeżym powietrzu. |
„Bob Budowniczy”. Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne. Rozbudzanie zainteresowań technicznych. Inspirowanie dzieci do zabaw konstrukcyjnych i udział w nich nauczyciela | 1. Dostrzeganie różnorodności architektury 2. Krajobrazy 3. Minerały 4. „Pozwól mi stworzyć to samemu” M. Montessori- zabawy manipulacyjno- konstrukcyjno- techniczne- Dzień bez zabawki 5. Wykonanie prac przestrzennych z wykorzystaniem surowców wtórnych i darów nztury 6.Wystawa prac przestrzennych. 7. Poznawanie budowy maszyn i urządzeń |
Tematyka | |
---|---|
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. | Zadania i środki realizacji |
„Informatyka w przedszkolu”. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci. Uwzględnienie bezpiecznego poruszania się w sieci. | 1 Cykliczne zajęcia z wykorzystaniem komputerów 2. Nauka programowania 3. Pogadanki na temat niebezpieczeństw w sieci 4. Korzystanie z tablicy multimedialnej |
Tematyka | |
---|---|
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. | Zadania i środki realizacji |
„Kreatywna Matematyka”. Rozwijanie uwagi, pamięci, logicznego myślenia, rozumienie pojęć matematycznych oraz sprawnego posługiwania się w działaniach matematycznych. Praca z dziećmi uzdolnionymi matematycznie. | 1.Korzystanie ze zgromadzonych zestawów pomocniczych do edukacji matematycznej „Bawimy się matematyką”. 2. Zorganizowanie kącików „Nasze matematyczne skarby”(waga, miarki, liczmany, gry matematyczno – dydaktyczne, itp 3. Budowanie fundamentów matematycznych poprzez wykorzystanie elementów dziecięcej matematyki prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej. 4. Organizowanie zabaw ruchowych, muzycznych w połączeniu z pojęciami matematycznymi (Cykl zajęć matematycznych wg metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej w połączeniu z zabawami M. Bogdanowicz) 5. Zabawy z matematyką „Willego” |
„Jestem pasjonatem przyrody”. Pogłębianie wiedzy na temat roślin i zwierząt, różnych ekosystemów, zjawisk przyrodniczych. Rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów przyrody. Poznawanie zasad ochrony środowiska i przestrzeganie ich. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt. | 1. Laboratorium fizyczno- matematyczno- przyrodnicze- gromadzenie pomocy do eksperymentów, cykliczne zajęcia w grupach zerowych. Realizacja zajęć z wykorzystaniem „Wielkiej Księgi Eksperymentów”, „Fizyka dla najmłodszych”, „Przyroda wokół nas”
2. Organizacja kącików przyrodniczych- stałych i okresowych. |
Tematyka | |
---|---|
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym, w zakresie nauczania języka polskiego, jako języka obcego. | Zadania i środki realizacji |
„Polska to wszystko co sercu drogie, dlatego drogie, bo swoje” L. Staff. Rozwijanie poczucia własnej tożsamości, budzenie świadomości narodowej. Udzielanie wsparcia dzieciom obcojęzycznym | 1. Stworzenie kącików patriotycznych w sali 2. Zorganizowanie wewnątrz przedszkolnego konkursu recytatorskiego -„Jestem małym aktorem” we współpracy z rodzicami 3. Koncert słowno- muzyczny „Polska moja ojczyzna” 4. Udział w akcji „Góra Grosza” 5. Pomoc w nauce języka polskiego. |
„Mali aktorzy na wielkiej scenie”. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i świadomego posługiwania się słowem. | 1. Zbudowanie i wykorzystywanie wirtualnego studia do przekazywania ważnych informacji – nauka korzystania z mikrofonów. 2. Cykliczne spotkania z „Dziadkiem Bachem”- koncerty muzyczne 3. „Teatr w przedszkolu” -prezentacja przedstawienia teatralnego przygotowanego przez grupy starsze na kanwie znanego utworu literackiego. 4. Tworzenie muzycznych ekspresji ruchowych z wyk. muzyki różnego typu: poważnej, ludowej, relaksacyjnej z repertuaru dziecięcego. 5. Uczestnictwo w dostępnych imprezach kulturalnych dla dzieci |
„Mali czytelnicy”. Książki kochają każdego, kto je otwiera, dając mu poczucie bezpieczeństwa, niczego w zamian nie żądając” C. Funke | 1 Zorganizowania kącika czytelniczego, wykorzystanie literatury dziecięcej podczas wypoczynku 2. Cała Polska czyta dzieciom- realizacja projektu z udziałem rodziców 3. Cykl wyjść do Miejskiej Biblioteki Publicznej 4 Zorganizowanie pokazu umiejętności czytelniczych chętnych dzieci z grup starszych. |
Tematyka | |
---|---|
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. | Zadania i środki realizacji |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym | 1. Wycieczka śladem ciekawych budowli architektonicznych. (Np. Sky Tower) 2. Wycieczka do Skansenu Wsi Opolskiej 3. Wycieczka do Muzeum Poczty i telekomunikacji 4 Współpraca z nadleśnictwem- Milicz- Dom Drzewa 5. Współpraca ze Szkołą Podstawową |