Grupa I
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze .
Styczeń 2025 r.
Tydzień 1: Rakietą w kosmos
- Poznanie ciekawostek związanych z kosmosem;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy: kolor, wielkość;
- Wdrażanie do współdziałania z grupą rówieśniczą poprzez przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach oraz podejmowanie współpracy dążąc do osiągnięcia wspólnego celu;
- Czerpanie radości z zabaw w grupie, czynności przynoszących satysfakcję.
Tydzień 2: Zima w pełni
- Rozpoznawanie zjawisk pogodowych charakterystycznych dla zimy poprzez wskazanie ich na ilustracjach;
- Poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych;
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
- Uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Tydzień 3: Droga babciu, drogi dziadku
- Wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym;
- Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych osób;
- Zwiększanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej;
- Rozbudzanie kreatywności artystycznej podczas zabaw plastycznych.
Tydzień 4: Każdy zawód jest ważny
- Poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności;
- Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w różnorodnych zabawach ruchowych z przyborami;
- Budowanie poczucia własnej wartości poprzez wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy;
- uczestniczenie w zabawach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Grudzień 2024 r.
Tydzień 1: Zapraszamy do teatru
- Jesteśmy w teatrze – zabawy z pacynkami .
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez zabawy teatralne, pantomimiczne.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
- Doskonalenia percepcji wzrokowej.
- Uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Tydzień 2: Kulinarne wyzwania
- Poznanie sprzętów i akcesoriów kuchennych.
- Rozwijanie zmysłu smaku, węchu i dotyku – zabawy sensoryczne.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i zasad podczas zabaw.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji.
Tydzień 3: Święta tuż, tuż
- Poznanie zwyczajów i tradycji świątecznych.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Kształtowanie orientacji w położeniu ( przede mną, za mną, obok..) .
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
Tydzień 4: Witamy nowy rok
- Zapoznanie z pracą zegarmistrza, poznanie różnych rodzajów kalendarzy, zegarków i zegarów.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi czasu.
- Poznanie pory roku zimy.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie pojęcia „para”, łączenia przedmiotów w pary.
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców.
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze.
Listopad 2024 r.
Tydzień 1: Bezpieczny przedszkolak
- Poznawanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze – nazywanie obiektów związanych z ruchem drogowym oraz bezpieczeństwem na ulicy.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej oraz wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw dydaktycznych.
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych takich jak: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na posiadany kształt.
Tydzień 2: Nasz kraj – Polska
- Poznawanie symboli narodowych Polski: godło, flaga, hymn „Mazurek Dąbrowskiego”.
- Kształtowanie postawy patriotycznej odnoszącej się z szacunkiem do kraju oraz innych osób .
- Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy oraz piosenek.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie.
Tydzień 3: Listopadowy deszcz
- Obserwowanie i rozpoznawanie zjawisk pogodowych typowych dla późnej jesieni.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku.
- Doskonalenie motoryki małej i precyzji ruchów dłoni poprzez manipulacje różnymi przedmiotami.
- Doskonalenie umiejętności powtarzania prostych układów rytmicznych.
Tydzień 4: Poznajemy swoje emocje
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji: radość, smutek, złość, strach.
- Poznawanie sposobów prawidłowej reakcji w wyniku odczuwania nieprzyjemnych emocji.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
- Rozwijanie umiejętności artykulacyjnych poprzez udział w zabawach logopedycznych.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.
Październik 2024 r.
Tydzień I: Owoce i warzywa
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, owoców, warzyw.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych miedzy przedmiotami i względem siebie.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 3.
- Wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw i zajęć dydaktycznych, a także utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu.
Tydzień II: Razem się bawimy
- Rozwijanie umiejętności współdziałania oraz wzmacniania pozytywnych relacji w grupie.
- Wdrażanie do rozwijania motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w toku zabaw.
Tydzień III: Jesienne drzewa i ich tajemnice
- Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew.
- Obserwacja drzew i oglądanie liści w ogrodzie przedszkolnym.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określonych zjawisk przyrodniczych.
- Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez uczestnictwo z zabawach ruchowych i gimnastyce ogólnorozwojowej.
Tydzień IV: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie oraz sposobów przygotowywania się ich do zimy.
- Rozbudzanie umiejętności przejawiania życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.
- Kształtowanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek, zabawy głosem.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz podczas zabaw.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Wrzesień 2024 r.
Tydzień 1; Pierwszy raz w przedszkolu
- Poznawanie najbliższego otoczenia; imion kolegów i koleżanek z grupy/ zabawy integracyjne.
- Kształtowanie bezpieczeństwa w grupie, w przedszkolu, w ogrodzie przedszkolnym.
- Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w grupie; poznanie kodeksu grupy.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Tydzień 2; Żegnamy wakacje
- Rozwijanie umiejętności koncentracji, uwagi podczas zajęć dydaktycznych.
- Motywowanie do uczestnictwa całej grupy w różnych formach aktywności.
- Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw plastycznych ( lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami).
- Nazywanie podstawowych części ciała, dostrzeganie różnic pomiędzy chłopcem i dziewczynką; zabawy przy muzyce.
Tydzień 3: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień
- Zachęcanie do rozwijania aktywności werbalnej w toku zajęć i swobodnych wypowiedzi.
- Poznawanie określeń: duży- mały.
- Rozpoznawanie podstawowych barw (żółty, czerwony, niebieski).
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych, logorytmicznych w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym.
Tydzień 4; Cuda na ziemi
- Wdrażanie do wspólnego uczestnictwa w zabawach swobodnych i manipulacyjnych.
- Ćwiczenia słuchowe w zabawach dźwiękonaśladowczych i muzycznych.
- Rozumienie określeń: wysoko- nisko.
- Usprawnianie aparatu mowy podczas ćwiczeń oddechowych, logopedycznych.