Grupa I

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Kwiecień 2025 r.

    

  1. Temat: Wielkanocne tradycje
  • Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi – nazywanie produktów znajdujących się w koszyczku wielkanocnym, poznanie tradycyjnych technik zdobienia jajek;
  • Rozmowy połączone z obserwacją /wygląd, przeznaczenie/ jaja kurzego;
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
  • Ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi – przeliczanie w zakresie 3;
  • Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców poprzez kreślenie określonych wzorów na dużej powierzchni;
  • Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych poprzez udział w zajęciach plastycznych – wykonanie ozdoby wielkanocnej;
  1. Temat: Na wsi
  • Rozwijanie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi, próby samodzielnego rozpoznawania i nazywania ich;
  • Poznanie pracy rolnika oraz nazw wybranych maszyn rolniczych;
  • Rozwijanie aparatu artykulacyjnego poprzez udział w zabawach logopedycznych;
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi;
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i odpowiadania na pytania dotyczące ich treści.
  1. Temat: Dbamy o środowisko
  • Zdobywanie wiadomości na temat dbania o środowisko przyrodnicze- nabywanie umiejętności prawidłowego segregowania odpadów;
  • Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy i życzliwych relacji między dziećmi;
  • Doskonalenie spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej – kontynuacja rytmów, klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wspólną cechę;
  • Doskonalenie sprawności dłoni oraz palców poprzez zabawy manipulacyjne, porządkowe oraz plastyczne;
  1. Temat: Książki i książeczki
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych – zachęcanie do uważnego słuchania utworów literackich;
  • Pogłębianie wiedzy na temat książek – poznanie wartości książki jak nośnika informacji i przedmiotu budzącego emocje;
  • Stymulacja zmysłu słuchu – zagadki słuchowe, lokalizowanie źródła dźwięku;
  • Wdrażanie do odczytywania emocji prezentowanych za pomocą mimiki – podejmowanie prób odtworzenia danej emocji;
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych, muzyczno – ruchowych oraz naśladowczych – rozwijanie motoryki dużej;

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze

Marzec 2025 r.

 

Tydzień 1: Dbamy o zdrowie

  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego trybu życia: poznanie zasad zdrowego odżywiania, zachęcanie do ćwiczeń gimnastycznych i aktywności ruchowej na świeżym powietrzu;
  • Kształtowanie świadomości dbałości o higienę całego ciała – poznanie zasad higieny osobistej, prawidłowego mycia rąk;
  • Poznanie nazw wybranych części garderoby oraz rozwijanie umiejętności dobierania ubrań stosowanie do pogody;
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i odtwarzania rytmów;
  • Rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi poprzez układanie mozaik i kompozycji z różnych materiałów;
  • Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw i zajęć;
  • Wdrażanie do budowania życzliwych relacji z rówieśnikami.

Tydzień 2: Jak dawniej było?

  • Poznawanie przedmiotów z dawnych lat, a także współczesnych wynalazków oraz osiągnieć techniki;
  • Doskonalenie umiejętności przedstawiania się oraz stosowania zwrotów grzecznościowych;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 3;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych w tym naśladowniczych i rytmicznych;
  • Respektowanie przestrzegania zasad obowiązujących podczas wspólnej zabawy – rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Tydzień 3: Pierwsze oznaki wiosny

  • Rozwijanie kompetencji związanych z wnioskowaniem na podstawie zachodzących zmian w przyrodzie – poznanie charakterystycznych cech wiosny;
  • Poznanie nazw i wyglądu wybranych roślin i zwierząt;
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć – przejawianie życzliwości w stosunku do kolegów i koleżanek, radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami;
  • Wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw grupowych;
  • Doskonalenie cierpliwości w czekaniu na swoją kolej;

Tydzień 4: Morski świat

  • Rozbudzanie zainteresowań podwodnym światem;
  • Dostrzeganie potrzeby dbania o środowisko, budowanie wiedzy o ochronie przyrody;
  • Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie;
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych – przeliczanie na konkretach, posługiwanie się pojęciami: „mniejszy”, „większy”, wskazywanie, gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
  • Wdrażanie do sprzątania stanowiska pracy po wykonanym zadaniu;
  • Rozwijanie motoryki małej poprzez udział w zajęciach sensorycznych;
  • Wdrażanie do okazywania emocji w sposób akceptowany społecznie;

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Luty 2025 r.

Wesoły karnawał

  • Poznanie nazw wybranych części garderoby;
  • Wdrażanie do respektowania reguł i zasad w czasie wspólnych zabaw;
  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.
  • Kształtowanie u dzieci orientacji przestrzennej i posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami;
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji;

Zimowe zabawy

  • Poznanie różnych rodzajów termometrów i ich funkcji;
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie w zakresie 3-ch;
  • Poznanie zimowych dyscyplin sportowych;
  • Ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami;
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej – układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.

Wisła – polska rzeka

  • Zapoznanie z polskimi symbolami narodowymi, próby samodzielnego nazywania ich;
  • Poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce;
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt);
  • Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych;
  • Wdrażanie do umiejętności posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem;

Sztuka wokół nas

  • Rozbudzanie zainteresowania sztuką, poznanie znaczenia słów „portret”, „rzeźba”;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę (kolor, długość);
  • Wdrażanie do umiejętności godzenia się z porażką oraz cierpliwego czekania na swoją kolej.
  • Rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów;
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyszukiwanie przedmiotów na ilustracji;

Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze .

Styczeń 2025 r.

 

Tydzień 1: Rakietą w kosmos  

  • Poznanie ciekawostek związanych z kosmosem;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy: kolor, wielkość;
  • Wdrażanie do współdziałania z grupą rówieśniczą poprzez przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach oraz podejmowanie współpracy dążąc do osiągnięcia wspólnego celu;
  • Czerpanie radości z zabaw w grupie, czynności przynoszących satysfakcję.

Tydzień 2: Zima w pełni

  • Rozpoznawanie zjawisk pogodowych charakterystycznych dla zimy poprzez wskazanie ich na ilustracjach;
  • Poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych;
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
  • Uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Tydzień 3: Droga babciu, drogi dziadku  

  • Wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym;
  • Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych osób;
  • Zwiększanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej;
  • Rozbudzanie kreatywności artystycznej podczas zabaw plastycznych.

Tydzień 4: Każdy zawód jest ważny  

  • Poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w różnorodnych zabawach ruchowych z przyborami;
  • Budowanie poczucia własnej wartości poprzez wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy;
  • uczestniczenie w zabawach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Grudzień 2024 r.

 Tydzień 1:  Zapraszamy do teatru

  • Jesteśmy w teatrze – zabawy z pacynkami .
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez zabawy teatralne, pantomimiczne.
  • Rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
  • Doskonalenia percepcji wzrokowej.
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych.

Tydzień 2: Kulinarne wyzwania

  • Poznanie sprzętów i akcesoriów kuchennych.
  • Rozwijanie zmysłu smaku, węchu i dotyku – zabawy sensoryczne.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i zasad podczas zabaw.
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji.

Tydzień 3: Święta tuż, tuż

  • Poznanie zwyczajów i tradycji świątecznych.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Kształtowanie orientacji w położeniu ( przede mną, za mną, obok..) .
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę.
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy

Tydzień 4: Witamy nowy rok

  • Zapoznanie z pracą zegarmistrza, poznanie różnych rodzajów kalendarzy, zegarków i zegarów.
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi czasu.
  • Poznanie pory roku zimy.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie pojęcia „para”, łączenia przedmiotów w pary.
  • Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców.

Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze.

Listopad 2024 r.

Tydzień 1: Bezpieczny przedszkolak

  • Poznawanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze – nazywanie obiektów związanych z ruchem drogowym oraz bezpieczeństwem na ulicy.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej oraz wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw dydaktycznych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych takich jak: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na posiadany kształt.

Tydzień 2: Nasz kraj – Polska

  • Poznawanie symboli narodowych Polski: godło, flaga, hymn „Mazurek Dąbrowskiego”.
  • Kształtowanie postawy patriotycznej odnoszącej się z szacunkiem do kraju oraz innych osób .
  • Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy oraz piosenek.
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie.

Tydzień 3: Listopadowy deszcz

  • Obserwowanie i rozpoznawanie zjawisk pogodowych typowych dla późnej jesieni.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku.
  • Doskonalenie motoryki małej i precyzji ruchów dłoni poprzez manipulacje różnymi przedmiotami.
  • Doskonalenie umiejętności powtarzania prostych układów rytmicznych.

Tydzień 4: Poznajemy swoje emocje

  • Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji: radość, smutek, złość, strach.
  • Poznawanie sposobów prawidłowej reakcji w wyniku odczuwania nieprzyjemnych emocji.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
  • Rozwijanie umiejętności artykulacyjnych poprzez udział w zabawach logopedycznych.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.

Październik 2024 r.

 

Tydzień I: Owoce i warzywa

  1. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, owoców, warzyw.
  2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych miedzy przedmiotami i względem siebie.
  3. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 3.
  4. Wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw i zajęć dydaktycznych, a także utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu.

Tydzień II: Razem się bawimy

  1. Rozwijanie umiejętności współdziałania oraz wzmacniania pozytywnych relacji w grupie.
  2. Wdrażanie do rozwijania motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
  3. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  4. Rozwijanie umiejętności matematycznych w toku zabaw.

Tydzień III: Jesienne drzewa i ich tajemnice

  1. Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew.
  2. Obserwacja drzew i oglądanie liści w ogrodzie przedszkolnym.
  3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określonych zjawisk przyrodniczych.
  4. Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez uczestnictwo z zabawach ruchowych i gimnastyce ogólnorozwojowej.

Tydzień IV: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy

  1. Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie oraz sposobów przygotowywania się ich do zimy.
  2. Rozbudzanie umiejętności przejawiania życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.
  3. Kształtowanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek, zabawy głosem.
  4. Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz podczas zabaw.

Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze

Wrzesień 2024 r.

Tydzień 1; Pierwszy raz w przedszkolu

  • Poznawanie najbliższego otoczenia; imion kolegów i koleżanek z grupy/ zabawy integracyjne.
  • Kształtowanie bezpieczeństwa w grupie, w przedszkolu, w ogrodzie przedszkolnym.
  • Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w grupie; poznanie kodeksu grupy.
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych.

Tydzień 2; Żegnamy wakacje

  • Rozwijanie umiejętności koncentracji, uwagi podczas zajęć dydaktycznych.
  • Motywowanie do uczestnictwa całej grupy w różnych formach aktywności.
  • Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw plastycznych ( lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami).
  • Nazywanie podstawowych części ciała, dostrzeganie różnic pomiędzy chłopcem i dziewczynką; zabawy przy muzyce.

Tydzień 3: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień

  • Zachęcanie do rozwijania aktywności werbalnej w toku zajęć i swobodnych wypowiedzi.
  • Poznawanie określeń: duży- mały.
  • Rozpoznawanie podstawowych barw (żółty, czerwony, niebieski).
  • Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych, logorytmicznych w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym.

Tydzień 4; Cuda na ziemi

  • Wdrażanie do wspólnego uczestnictwa w zabawach swobodnych i manipulacyjnych.
  • Ćwiczenia słuchowe w zabawach dźwiękonaśladowczych i muzycznych.
  • Rozumienie określeń: wysoko- nisko.
  • Usprawnianie aparatu mowy podczas ćwiczeń oddechowych, logopedycznych.