Grupa I

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Kwiecień 2025 r.
- Temat: Wielkanocne tradycje
- Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi – nazywanie produktów znajdujących się w koszyczku wielkanocnym, poznanie tradycyjnych technik zdobienia jajek;
- Rozmowy połączone z obserwacją /wygląd, przeznaczenie/ jaja kurzego;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
- Ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi – przeliczanie w zakresie 3;
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców poprzez kreślenie określonych wzorów na dużej powierzchni;
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych poprzez udział w zajęciach plastycznych – wykonanie ozdoby wielkanocnej;
- Temat: Na wsi
- Rozwijanie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi, próby samodzielnego rozpoznawania i nazywania ich;
- Poznanie pracy rolnika oraz nazw wybranych maszyn rolniczych;
- Rozwijanie aparatu artykulacyjnego poprzez udział w zabawach logopedycznych;
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi;
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i odpowiadania na pytania dotyczące ich treści.
- Temat: Dbamy o środowisko
- Zdobywanie wiadomości na temat dbania o środowisko przyrodnicze- nabywanie umiejętności prawidłowego segregowania odpadów;
- Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy i życzliwych relacji między dziećmi;
- Doskonalenie spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej – kontynuacja rytmów, klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wspólną cechę;
- Doskonalenie sprawności dłoni oraz palców poprzez zabawy manipulacyjne, porządkowe oraz plastyczne;
- Temat: Książki i książeczki
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych – zachęcanie do uważnego słuchania utworów literackich;
- Pogłębianie wiedzy na temat książek – poznanie wartości książki jak nośnika informacji i przedmiotu budzącego emocje;
- Stymulacja zmysłu słuchu – zagadki słuchowe, lokalizowanie źródła dźwięku;
- Wdrażanie do odczytywania emocji prezentowanych za pomocą mimiki – podejmowanie prób odtworzenia danej emocji;
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych, muzyczno – ruchowych oraz naśladowczych – rozwijanie motoryki dużej;
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze
Marzec 2025 r.
Tydzień 1: Dbamy o zdrowie
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego trybu życia: poznanie zasad zdrowego odżywiania, zachęcanie do ćwiczeń gimnastycznych i aktywności ruchowej na świeżym powietrzu;
- Kształtowanie świadomości dbałości o higienę całego ciała – poznanie zasad higieny osobistej, prawidłowego mycia rąk;
- Poznanie nazw wybranych części garderoby oraz rozwijanie umiejętności dobierania ubrań stosowanie do pogody;
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i odtwarzania rytmów;
- Rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi poprzez układanie mozaik i kompozycji z różnych materiałów;
- Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw i zajęć;
- Wdrażanie do budowania życzliwych relacji z rówieśnikami.
Tydzień 2: Jak dawniej było?
- Poznawanie przedmiotów z dawnych lat, a także współczesnych wynalazków oraz osiągnieć techniki;
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania się oraz stosowania zwrotów grzecznościowych;
- Rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 3;
- Rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych w tym naśladowniczych i rytmicznych;
- Respektowanie przestrzegania zasad obowiązujących podczas wspólnej zabawy – rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Tydzień 3: Pierwsze oznaki wiosny
- Rozwijanie kompetencji związanych z wnioskowaniem na podstawie zachodzących zmian w przyrodzie – poznanie charakterystycznych cech wiosny;
- Poznanie nazw i wyglądu wybranych roślin i zwierząt;
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć – przejawianie życzliwości w stosunku do kolegów i koleżanek, radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami;
- Wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw grupowych;
- Doskonalenie cierpliwości w czekaniu na swoją kolej;
Tydzień 4: Morski świat
- Rozbudzanie zainteresowań podwodnym światem;
- Dostrzeganie potrzeby dbania o środowisko, budowanie wiedzy o ochronie przyrody;
- Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie;
- Rozwijanie umiejętności matematycznych – przeliczanie na konkretach, posługiwanie się pojęciami: „mniejszy”, „większy”, wskazywanie, gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
- Wdrażanie do sprzątania stanowiska pracy po wykonanym zadaniu;
- Rozwijanie motoryki małej poprzez udział w zajęciach sensorycznych;
- Wdrażanie do okazywania emocji w sposób akceptowany społecznie;
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Luty 2025 r.
Wesoły karnawał
- Poznanie nazw wybranych części garderoby;
- Wdrażanie do respektowania reguł i zasad w czasie wspólnych zabaw;
- Usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.
- Kształtowanie u dzieci orientacji przestrzennej i posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami;
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji;
Zimowe zabawy
- Poznanie różnych rodzajów termometrów i ich funkcji;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie w zakresie 3-ch;
- Poznanie zimowych dyscyplin sportowych;
- Ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami;
- Rozwijanie percepcji wzrokowej – układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
Wisła – polska rzeka
- Zapoznanie z polskimi symbolami narodowymi, próby samodzielnego nazywania ich;
- Poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt);
- Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych;
- Wdrażanie do umiejętności posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem;
Sztuka wokół nas
- Rozbudzanie zainteresowania sztuką, poznanie znaczenia słów „portret”, „rzeźba”;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę (kolor, długość);
- Wdrażanie do umiejętności godzenia się z porażką oraz cierpliwego czekania na swoją kolej.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów;
- Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wyszukiwanie przedmiotów na ilustracji;
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze .
Styczeń 2025 r.
Tydzień 1: Rakietą w kosmos
- Poznanie ciekawostek związanych z kosmosem;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy: kolor, wielkość;
- Wdrażanie do współdziałania z grupą rówieśniczą poprzez przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach oraz podejmowanie współpracy dążąc do osiągnięcia wspólnego celu;
- Czerpanie radości z zabaw w grupie, czynności przynoszących satysfakcję.
Tydzień 2: Zima w pełni
- Rozpoznawanie zjawisk pogodowych charakterystycznych dla zimy poprzez wskazanie ich na ilustracjach;
- Poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych;
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
- Uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Tydzień 3: Droga babciu, drogi dziadku
- Wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym;
- Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych osób;
- Zwiększanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej;
- Rozbudzanie kreatywności artystycznej podczas zabaw plastycznych.
Tydzień 4: Każdy zawód jest ważny
- Poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności;
- Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w różnorodnych zabawach ruchowych z przyborami;
- Budowanie poczucia własnej wartości poprzez wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy;
- uczestniczenie w zabawach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Grudzień 2024 r.
Tydzień 1: Zapraszamy do teatru
- Jesteśmy w teatrze – zabawy z pacynkami .
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez zabawy teatralne, pantomimiczne.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
- Doskonalenia percepcji wzrokowej.
- Uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Tydzień 2: Kulinarne wyzwania
- Poznanie sprzętów i akcesoriów kuchennych.
- Rozwijanie zmysłu smaku, węchu i dotyku – zabawy sensoryczne.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i zasad podczas zabaw.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji.
Tydzień 3: Święta tuż, tuż
- Poznanie zwyczajów i tradycji świątecznych.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Kształtowanie orientacji w położeniu ( przede mną, za mną, obok..) .
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
Tydzień 4: Witamy nowy rok
- Zapoznanie z pracą zegarmistrza, poznanie różnych rodzajów kalendarzy, zegarków i zegarów.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi czasu.
- Poznanie pory roku zimy.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie pojęcia „para”, łączenia przedmiotów w pary.
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców.
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze.
Listopad 2024 r.
Tydzień 1: Bezpieczny przedszkolak
- Poznawanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze – nazywanie obiektów związanych z ruchem drogowym oraz bezpieczeństwem na ulicy.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej oraz wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw dydaktycznych.
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych takich jak: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na posiadany kształt.
Tydzień 2: Nasz kraj – Polska
- Poznawanie symboli narodowych Polski: godło, flaga, hymn „Mazurek Dąbrowskiego”.
- Kształtowanie postawy patriotycznej odnoszącej się z szacunkiem do kraju oraz innych osób .
- Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy oraz piosenek.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie.
Tydzień 3: Listopadowy deszcz
- Obserwowanie i rozpoznawanie zjawisk pogodowych typowych dla późnej jesieni.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku.
- Doskonalenie motoryki małej i precyzji ruchów dłoni poprzez manipulacje różnymi przedmiotami.
- Doskonalenie umiejętności powtarzania prostych układów rytmicznych.
Tydzień 4: Poznajemy swoje emocje
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji: radość, smutek, złość, strach.
- Poznawanie sposobów prawidłowej reakcji w wyniku odczuwania nieprzyjemnych emocji.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
- Rozwijanie umiejętności artykulacyjnych poprzez udział w zabawach logopedycznych.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze.
Październik 2024 r.
Tydzień I: Owoce i warzywa
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, owoców, warzyw.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych miedzy przedmiotami i względem siebie.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 3.
- Wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw i zajęć dydaktycznych, a także utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu.
Tydzień II: Razem się bawimy
- Rozwijanie umiejętności współdziałania oraz wzmacniania pozytywnych relacji w grupie.
- Wdrażanie do rozwijania motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w toku zabaw.
Tydzień III: Jesienne drzewa i ich tajemnice
- Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew.
- Obserwacja drzew i oglądanie liści w ogrodzie przedszkolnym.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określonych zjawisk przyrodniczych.
- Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez uczestnictwo z zabawach ruchowych i gimnastyce ogólnorozwojowej.
Tydzień IV: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie oraz sposobów przygotowywania się ich do zimy.
- Rozbudzanie umiejętności przejawiania życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.
- Kształtowanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek, zabawy głosem.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz podczas zabaw.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Wrzesień 2024 r.
Tydzień 1; Pierwszy raz w przedszkolu
- Poznawanie najbliższego otoczenia; imion kolegów i koleżanek z grupy/ zabawy integracyjne.
- Kształtowanie bezpieczeństwa w grupie, w przedszkolu, w ogrodzie przedszkolnym.
- Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w grupie; poznanie kodeksu grupy.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Tydzień 2; Żegnamy wakacje
- Rozwijanie umiejętności koncentracji, uwagi podczas zajęć dydaktycznych.
- Motywowanie do uczestnictwa całej grupy w różnych formach aktywności.
- Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw plastycznych ( lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami).
- Nazywanie podstawowych części ciała, dostrzeganie różnic pomiędzy chłopcem i dziewczynką; zabawy przy muzyce.
Tydzień 3: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień
- Zachęcanie do rozwijania aktywności werbalnej w toku zajęć i swobodnych wypowiedzi.
- Poznawanie określeń: duży- mały.
- Rozpoznawanie podstawowych barw (żółty, czerwony, niebieski).
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych, logorytmicznych w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym.
Tydzień 4; Cuda na ziemi
- Wdrażanie do wspólnego uczestnictwa w zabawach swobodnych i manipulacyjnych.
- Ćwiczenia słuchowe w zabawach dźwiękonaśladowczych i muzycznych.
- Rozumienie określeń: wysoko- nisko.
- Usprawnianie aparatu mowy podczas ćwiczeń oddechowych, logopedycznych.