Grupa I

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Luty 2023 r.

  1. Wesoły karnawał
  • Wdrażanie do umiejętności uważnego słuchania dłuższych tekstów literackich oraz doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • poznanie pojęcia „karnawał” oraz związanych z nim zwyczajów;
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego;
  • kształtowanie u dzieci orientacji przestrzennej i posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami;
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji.
  1. Zimowe zabawy
  • Poznanie różnych rodzajów i funkcji termometrów, próby samodzielnego dokonywania pomiarów temperatury;
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie w zakresie 4-ch oraz stosowanie pojęcia „tyle samo”;
  • poznanie zimowych dyscyplin sportowych oraz pojęcia „igrzyska zimowe”;
  • ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami oraz próby mówienia o nich;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej – układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
  1. Wisła – polska rzeka
  • Zapoznanie z polskimi symbolami narodowymi, próby samodzielnego nazywania ich;
  • poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce;
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt);
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych;
  • wdrażanie do umiejętności posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem.
  1. Sztuka wokół nas
  • Rozbudzanie zainteresowania sztuką, poznanie znaczenia słów „portret”, „rzeźba”;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę ( kolor, długość) oraz umiejętności kontynuowania rytmów;
  • wdrażanie do umiejętności godzenia się z porażką oraz cierpliwego czekania na swoją kolej;
  • rozwijanie sprawności dłoni oraz palców, wdrażanie do używania prawidłowego chwytu pisarskiego podczas rysowania.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze

Styczeń 2023 r.

Temat I:     Rakietą w kosmos

  • Zapoznanie z nazwami planet układu słonecznego
  • Zachęcanie dzieci do obserwacji najbliższego otoczenia – „Badamy eksperymentujemy, doświadczamy” – poznajemy właściwości śniegu.
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała, kształtowanie poczucia rytmu.
  • Rozwijanie zainteresowań konstrukcyjnych z wykorzystaniem  klocków różnego typu i sposobu łączenia –  kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
  • Doskonalenie pracy zmysłów , rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku- rozwijanie wyobraźni i fantazji.

Temat II:     Zima w pełni

  • Budowanie życzliwych relacji z rówieśnikami, rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy na śniegu.
  • Doskonalenie umiejętności precyzyjnych, samodzielnego ubierania się, zapinania i rozpinania guzików, zamków.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
  • Rozwijanie motoryki małej podczas zajęć manualnych i plastycznych.
  • Wdrażanie do uważnego obserwowania i naśladowania prawidłowych zachowań -omówienie naturalnych emocji, które towarzyszą podczas wygranej i porażki, uświadomienie dzieciom, nad którymi z nich trzeba zapanować.

Temat III: Droga babciu, drogi dziedku

  • Odczuwanie więzi emocjonalnych z rodziną i przywiązania do najbliższych.
  • Kształtowanie umiejętności matematycznych- poznajemy podstawowe figury geometryczne (kwadrat, koło, trójkąt).
  • Wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu przez nauczyciela – rozwijanie pamięci.
  • Doskonalenie spostrzegawczości- łączenie przedmiotów wg wzoru.
  • Utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie 4-ch – przeliczanie przedmiotów.
  • Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych.

Temat IV: Każdy zawód jest ważny

  • Stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów i wskazywanie na społeczną użyteczność pracy ludzkiej.
  • Pobudzanie aktywności i kreatywności dzieci poprzez eksperymenty z wodą i lodem.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnej i wspólnej pracy z rówieśnikami podczas prac w grupie -nawiązywanie pozytywnych relacji
  • “Gawron” – poznanie słów i melodii piosenki – wspólne śpiewanie , rozwijanie pamięci.
  • Utrwalanie nazw poznanych kolorów.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Grudzień 2022 r.

  1. Zapraszamy do teatru

 

  • rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie;
  • poznanie instytucji teatru oraz elementów składowych tworzących teatr;
  • rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez zabawy teatralne, pantomimiczne;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, ćwiczenia w budowaniu zdań rozwiniętych poprawnych gramatycznie.
  1. Kulinarne wyzwania

 

  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez zabawę – przeliczanie w zakresie 4-ch;
  • wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych;
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji;
  • rozwijanie zmysłu smaku, węchu i dotyku – zabawy sensoryczne.
  • rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i zasad podczas zabaw.
  1. Święta tuż, tuż
  • rozwijanie narządów artykulacyjnych poprzez zabawy logopedyczne, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego;
  • kształtowanie orientacji w położeniu ( przede mną, za mną) oraz kierunkach ruchu (z boku, z prawej, z lewej, przed siebie, w tył);
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych – wspólna wigilia;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę oraz umiejętności kontynuowania rytmów.
  1. Witamy nowy rok
  • zapoznanie z pracą zegarmistrza, poznanie różnych rodzajów kalendarzy, zegarków i zegarów;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi czasu;
  • wzbogacanie wiedzy na temat pór roku;
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie pojęcia „para”, łączenia przedmiotów w pary;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich oraz wypowiadania się.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze.

Listopad 2022 r.

 

 

 

Tydzień I: Bezpieczny przedszkolak

  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i po zanim, poznanie numerów alarmowych;
  • poznawanie swojego najbliższego otoczenia;
  • doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy i życzliwych relacji koleżeńskich;
  • utrwalanie nazywania i wskazywania barw podstawowych: niebieski, czerwony, żółty, zielony;
  • zachęcanie do wypowiedzi przed całą grupą oraz wdrażanie do oczekiwania w ciszy i spokoju na swoja kolej;
  • rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.

Tydzień II: Nasz kraj- Polska

  • rozwijanie przynależności do grupy (ojczyzny), okazywanie szacunku w stosunku do innych osób oraz miejsc pamięci narodowej;
  • utrwalanie umiejętności liczenia, przeliczania w zakresie 4-ch;
  • wdrażanie do współpracy z rówieśnikami, nawiązywanie życzliwych relacji;
  • przestrzeganie norm i zasad obowiązujących w grupie – zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w organizowanych zabawach i zajęciach;
  • wdrażanie do samodzielnego spożywania posiłków, kulturalnego zachowania przy stole.

Tydzień III: Listopadowy deszcz

  • wypowiadanie zapamiętanych treści poprzez powtarzanie jesienno- listopadowych rymowanek i wierszy- ćwiczenia pamięci;
  • rozwijanie aktywności werbalnej podczas tworzenia wypowiedzi;
  • określanie wyglądu przedmiotów „małe i duże”, „cienkie i grube” – dostrzeganie różnic między tymi znaczeniami;
  • rozwijanie chwytu pęsetkowego, ćwiczenia motoryki małej- mięśni palców i dłoni;
  • kształtowanie konieczności poszanowania pamiątek – wskazywanie odpowiedników współczesnych przedmiotów z dawnymi.

Tydzień IV: Poznajemy swoje emocje

  • poznanie i nazywanie podstawowych emocji: radość, smutek, złość, strach;
  • usprawnianie umiejętności prawidłowego chwytu kredki, ołówka;
  • rozwijanie umiejętności koncentracji, uwagi, skupienia podczas zajęć dydaktycznych;
  • wdrażanie do zabaw taneczno – kołowych, rozwijanie poczucia rytmu;
  • kształtowanie umiejętności opowiadania bajek i opowieści o swoich ulubionych bohaterach bajkowych ;
  • wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia-zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Październik 2022 r.

  1. Owoce i warzywa

 

  • wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw i zajęć dydaktycznych;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, owoców i warzyw;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 3-ch.
  1. Razem się bawimy

 

  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • kształtowanie umiejętności współdziałania oraz wzmacniania pozytywnych relacji w grupie;
  • rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych w toku zabaw.
  1. Jesienne drzewa i ich tajemnice
  • rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych;
  • poznawanie oraz nazywanie wybranych gatunków drzew;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określonych zjawisk przyrodniczych;
  • rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi podczas zajęć dydaktycznych.

 

  1. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie oraz sposobów przygotowywania się ich do zimy;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz podczas zabaw;
  • kształtowanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek i zabawy głosem;
  • kształtowanie umiejętności przejawiania życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze.

Wrzesień 2022 r.

Tydzień 1; Pierwszy raz w przedszkolu

  • kształtowanie bezpieczeństwa w grupie, w przedszkolu
  • rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych
  • poznawanie najbliższego otoczenia
  • wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w grupie

Tydzień 2; Żegnamy wakacje

  • rozwijanie umiejętności koncentracji, uwagi podczas zajęć dydaktycznych
  • zachęcanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności
  • rozwijanie motoryki małej podczas zabaw plastycznych (malowanie palcami, zabawy gliną itp.)
  • nazywanie podstawowych części ciała, dostrzeganie różnic pomiędzy chłopcem i dziewczynką

Tydzień 3: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień

  • zachęcanie do rozwijania aktywności werbalnej w toku zajęć i swobodnych wypowiedzi
  • poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały
  • rozpoznawanie podstawowych barw (żółty, czerwony, niebieski)
  • rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych, logorytmicznych, gimnastyki porannej.

Tydzień 4; Cuda na ziemi

  • wdrażanie do wspólnego uczestnictwa w zabawach swobodnych i manipulacyjnych
  • ćwiczenia słuchowe w zabawach dźwiękonaśladowczych i muzycznych
  • rozumienie określeń: na górze- na dole, wysoko- nisko
  • usprawnianie aparatu mowy z wykorzystaniem ćwiczeń oddechowych