Grupa I
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZE
Maj 2024 r.
Temat: Święta majowe.
- kształtowanie postawy patriotycznej oraz rozwijanie zainteresowań symbolami narodowymi: flaga, godło, hymn;
- kształtowanie umiejętności matematycznych: porównywanie wielkości, wysokości używając określeń „duży”, „mały”, „wysoko”, „nisko”;
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez taniec, śpiew oraz wytwory plastyczne;
- doskonalenie umiejętności tworzenia rytmicznego układu według podanego wzoru;
- wdrażanie do obdarzania uwagą innych osób, uważne słuchanie wypowiedzi innych.
Temat: Zagraniczne podróże.
- zapoznanie z różnymi środkami transportu, kształtowanie umiejętności klasyfikowania według wybranej kategorii: lądowej, powietrznej, morskiej;
- rozwijanie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie ze względu na podaną cechę, przeliczanie, segregowanie;
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów poprzez udział w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- doskonalenie chwytu pisarskiego w toku zabaw grafomotorycznych – kreślenie dróg po śladzie palcem oraz kredką;
- doskonalenie umiejętności wokalnych – odkrywanie swoich umiejętności i zainteresowań.
Temat: Wiosna w pełni.
- rozpoznawanie i nazywanie roślin w otaczającym środowisku, poznanie warunków niezbędnych do ich wzrostu – zakładanie ogródka przedszkolnego;
- wdrażanie do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami;
- rozpoznawanie kolorów i figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
- rozwijanie pamięci dziecka poprzez naukę i recytację wiersza;
- ćwiczenie sprawności manualnej poprzez wykonywanie prac plastycznych i zabaw z rekwizytem;
- kształtowanie poczucia rytmu poprzez udział w zabawach muzyczno-ruchowych;
Temat: Rodzinna fotografia.
- kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych członków rodziny;
- rozwijanie słownictwa związanego z rodziną;
- kształtowanie właściwego sposobu wyrażania emocji i wrażeń;
- doskonalenie orientacji przestrzennej: do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo;
- kształtowanie poczucia przynależności do własnej rodziny i grupy rówieśniczej;
- doskonalenie umiejętności matematycznych –segregowanie elementów, porównywanie długości: dłuższy od, krótszy od, taki sam;
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego poprzez wykonywanie ćwiczeń oddechowych;
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Kwiecień 2024 r.
- Temat: Morski świat
- rozbudzanie zainteresowań podwodnym światem;
- dostrzeganie potrzeby dbania o środowisko, budowanie wiedzy o ochronie przyrody;
- tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie;
- utrwalanie umiejętności matematycznych- większy- mniejszy, przeliczanie elementów, wskazywanie gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
- wdrażanie do sprzątania stanowiska pracy;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej.
- Temat: Na wsi
- rozwijanie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi, próby samodzielnego rozpoznawania i nazywania ich;
- poznanie pracy rolnika oraz wybranych maszyn rolniczych;
- doskonalenie umiejętności rozróżniania przyjemnych i nieprzyjemnych emocji i uczuć, próby samodzielnego mówienia o nich;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie pozytywnych relacji między dziećmi;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i odpowiadania na pytania dotyczące ich treści.
- Temat: Dbamy o środowisko
- zdobywanie wiadomości na temat dbania o środowisko przyrodnicze-umiejętności prawidłowego segregowania odpadów;
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów używając pojęć mniej, więcej, tyle samo;
- doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy i życzliwych relacji między dziećmi;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich oraz umiejętności wypowiadania się na ich temat;
- rozwijanie sprawności motoryki małej poprzez wyklejanie, wydzieranie, lepienie z różnych mas.
- Temat: Książki i książeczki
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych -obcowania z książeczkami;
- poznanie wartości książki jak nośnika informacji i przedmiotu budzącego emocje;
- doskonalenie sprawności dłoni oraz palców poprzez zabawy manipulacyjne, porządkowe oraz plastyczne;
- rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji przedstawionych za pomocą mimiki oraz wdrażanie do samodzielnego przestawiania emocji z jej pomocą;
- kształtowanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie oraz czerpania radości ze wspólnej zabawy.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze
Marzec 2024 r.
Tydzień 1: Dbamy o zdrowie
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego trybu życia: poznanie zasad zdrowego odżywiania, zachęcanie do ćwiczeń gimnastycznych i aktywności ruchowej na świeżym powietrzu;
- Poznawanie nazw wybranych części garderoby oraz rozwijanie umiejętności dobierania ubrań stosowanie do pogody;
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i odtwarzania rytmów matematycznych;
- Rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi poprzez układanie mozaik i kompozycji z różnych materiałów;
- Doskonalenie prawidłowego chwytu kredki poprzez rysowanie po śladzie;
- Kształtowanie świadomości dbałości o higienę całego ciała – poznanie zasad higieny osobistej, prawidłowego mycia rąk;
- Wdrażanie do budowania życzliwych relacji z rówieśnikami.
Tydzień 2: Jak dawniej było?
- Poznawanie przedmiotów z dawnych lat, a także współczesnych wynalazków oraz osiągnieć techniki;
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się, wzbogacanie słownictwa;
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania się oraz stosowania zwrotów grzecznościowych;
- Kształtowanie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie, segregowanie, przeliczanie w zakresie 4;
- Rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych w tym naśladowniczych i rytmicznych;
- Respektowanie przestrzegania zasad obowiązujących podczas wspólnej zabawy – rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Tydzień 3: Pierwsze oznaki wiosny
- Rozwijanie kompetencji związanych z wnioskowaniem na podstawie zachodzących zmian w przyrodzie – poznanie charakterystycznych cech wiosny;
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę;
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć – przejawianie życzliwości w stosunku do kolegów i koleżanek, radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami;
- Wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw grupowych;
- Rozwijanie umiejętności rozumienia stosunków przestrzennych, określanie prawej i lewej strony.
Tydzień 4: Wielkanocne tradycje
- Poszerzanie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi – nazywanie produktów znajdujących się w koszyczku wielkanocnym, poznanie tradycyjnych technik zdobienia jajek;
- Poznanie budowy jaja kurzego – wskazywanie oraz nazywanie jego poszczególnych elementów;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
- Ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi – przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów;
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców poprzez kreślenie określonych wzorów na dużej powierzchni.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych poprzez udział w zajęciach plastycznych – wykonanie ozdoby wielkanocnej.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Luty 2024 r.
Wesoły karnawał
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich oraz doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Poznanie pojęcia „karnawał” oraz związanych z nim zwyczajów.
- Usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.
- Kształtowanie u dzieci orientacji przestrzennej i posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji.
Zimowe zabawy
- Poznanie różnych rodzajów i funkcji termometrów, próby samodzielnego dokonywania pomiarów temperatury.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie w zakresie 4-ch oraz stosowanie pojęcia „tyle samo”.
- Poznanie zimowych dyscyplin sportowych oraz pojęcia „igrzyska zimowe”.
- Ćwiczenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami oraz próby mówienia o nich.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej – układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
Wisła – polska rzeka
- Zapoznanie z polskimi symbolami narodowymi, próby samodzielnego nazywania ich.
- Poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt).
- Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
- Wdrażanie do umiejętności posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem
Sztuka wokół nas
- Rozbudzanie zainteresowania sztuką, poznanie znaczenia słów „portret”, „rzeźba”.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę ( kolor, długość) oraz umiejętności kontynuowania rytmów.
- Wdrażanie do umiejętności godzenia się z porażką oraz cierpliwego czekania na swoją kolej.
- Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców, wdrażanie do używania prawidłowego chwytu pisarskiego podczas rysowania.
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze
Styczeń 2024 r.
Tydzień 1: Rakietą w kosmos
- Poznanie pojęć związanych z kosmosem: Układ Słoneczny, planety, Księżyc, gwiazdozbiory;
- Wdrażanie do współdziałania z grupą rówieśniczą poprzez przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach oraz podejmowanie współpracy dążąc do osiągnięcia wspólnego celu;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy: kolor, wielkość;
- Doskonalenie umiejętności wyrażania emocji za pomocą charakterystycznych form wyrazu;
Tydzień 2: Ziemia w pełni
- Rozwijanie umiejętności odwoływania się do własnych uczuć i doświadczeń podczas rozmowy;
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
- Rozpoznawanie zjawisk pogodowych charakterystycznych dla zimy poprzez wskazanie ich na ilustracjach;
- Kształtowanie postawy respektującej swoje prawa i obowiązki;
Tydzień 3: Droga babciu, drogi dziadku
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego chwytu pisarskiego;
- Wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym;
- Kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje innych osób;
- Zwiększanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej;
Tydzień 4: Każdy zawód jest ważny
- Rozwijanie wiedzy na temat wybranych zawodów i związanych z nimi czynności;
- Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w różnorodnych zabawach ruchowych z rekwizytami;
- Budowanie poczucia własnej wartości poprzez wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy;
- Poznanie numeru alarmowego: 112;
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Grudzień 2023 r.
Tydzień 1: Zapraszamy do teatru
- rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie;
- poznanie instytucji teatru oraz elementów składowych tworzących teatr;
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez zabawy teatralne, pantomimiczne;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, ćwiczenia w budowaniu zdań rozwiniętych poprawnych gramatycznie.
Tydzień 2: Kulinarne wyzwania
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez zabawę – przeliczanie w zakresie 4-ch;
- wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzmacniania pozytywnych relacji;
- rozwijanie zmysłu smaku, węchu i dotyku – zabawy sensoryczne.
- rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i zasad podczas zabaw.
Tydzień 3: Święta tuż, tuż
- rozwijanie narządów artykulacyjnych poprzez zabawy logopedyczne, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego;
- kształtowanie orientacji w położeniu ( przede mną, za mną) oraz kierunkach ruchu (z boku, z prawej, z lewej, przed siebie, w tył);
- wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych – wspólna wigilia;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę oraz umiejętności kontynuowania rytmów.
Tydzień 4: Witamy nowy rok
- zapoznanie z pracą zegarmistrza, poznanie różnych rodzajów kalendarzy, zegarków i zegarów;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi czasu;
- wzbogacanie wiedzy na temat pór roku;
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez poznanie pojęcia „para”, łączenia przedmiotów w pary;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich oraz wypowiadania się.
Zamierzenia opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze
Listopad 2023 r.
Tydzień 1: Bezpieczny przedszkolak
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej oraz wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw dydaktycznych .
- Poznawanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze – nazywanie obiektów związanych z ruchem drogowym oraz bezpieczeństwem na ulicy.
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych takich jak: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na posiadany kształt .
Tydzień 2: Nasz kraj – Polska
- Kształtowanie postawy patriotycznej odnoszącej się z szacunkiem do kraju oraz innych osób .
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie.
- Poznawanie symboli narodowych Polski: godło, flaga, hymn „Mazurek Dąbrowskiego”.
- Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę fragmentu wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”.
Tydzień 3: Listopadowy deszcz
- Doskonalenie motoryki małej i precyzji ruchów dłoni poprzez manipulacje różnymi przedmiotami.
- Obserwowanie i rozpoznawanie zjawisk pogodowych typowych dla późnej jesieni.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku .
- Doskonalenie umiejętności powtarzania prostych układów rytmicznych.
Tydzień 4: Poznajemy swoje emocje
- Rozwijanie umiejętności artykulacyjnych poprzez udział w zabawach logopedycznych.
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji: radość, smutek, złość, strach.
- Poznawanie sposobów prawidłowej reakcji w wyniku odczuwania nieprzyjemnych emocji.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Październik 2023 r.
Tydzień 1: Owoce i warzywa
- Wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw i zajęć dydaktycznych, a także korzystania z toalety.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów, owoców, warzyw.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych miedzy przedmiotami i względem siebie.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 3.
Tydzień 2: Razem się bawimy
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania oraz wzmacniania pozytywnych relacji w grupie.
- Wdrażanie do rozwijania motoryki małej poprzez zabawy paluszkowe, wyklejanie, wydzieranie.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w toku zabaw.
Tydzień 3: Jesienne drzewa i ich tajemnice
- Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez uczestnictwo z zabawach ruchowych i gimnastyce ogólnorozwojowej.
- Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew.
- Obserwacja drzew i oglądanie liści w ogrodzie przedszkolnym.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi określonych zjawisk przyrodniczych.
Tydzień 4: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie oraz sposobów przygotowywania się ich do zimy.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz podczas zabaw.
- Kształtowanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenek, zabawy głosem.
- Rozbudzanie umiejętności przejawiania życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.
Zamierzenia opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcze
Wrzesień 2023 r.
Tydzień 1: Pierwszy raz w przedszkolu
- Poznawanie najbliższego otoczenia; imion kolegów i koleżanek z grupy/ zabawy integracyjne.
- Kształtowanie bezpieczeństwa w grupie, w przedszkolu, w ogrodzie przedszkolnym.
- Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w grupie; poznanie kodeksu grupy.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Tydzień 2: Żegnamy wakacje
- Motywowanie do uczestnictwa całej grupy w różnych formach aktywności.
- Nazywanie i wskazywanie podstawowych części ciała, dostrzeganie różnic pomiędzy chłopcem a dziewczynką; zabawy przy muzyce.
- Rozwijanie motoryki małej podczas zabaw plastycznych ( lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami.)
- Rozwijanie umiejętności koncentracji, skupienia, uwagi podczas zajęć dydaktycznych oraz doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
Tydzień 3: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień
- Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni: stworzenie grupowego kalendarza pogody.
- Rozpoznawanie podstawowych barw: niebieski, żółty, zielony, czerwony/ klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor.
- Rozwijanie motoryki dużej podczas zabaw ruchowych logorytmicznych w sali i w ogrodzie.
- Poznawanie określeń: długi- któtki, duży- mały.
Tydzień 4 : Cuda na ziemi
- Ćwiczenia słuchowe w zabawach dźwiękonaśladowczych i muzycznych.
- Usprawnianie aparatu mowy podczas ćwiczeń oddechowych, logopedycznych.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką.
- Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne.