Statut przedszkola
Statut Publicznego Przedszkola ”Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. Poz.59 z późn. zmianami i aktami wykonawczymi).

Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
Rozdział 2. Cele i zadania Przedszkola
Rozdział 3. Opieka nad dziećmi
Rozdział 4. Formy współdziałania z rodzicami
Rozdział 5.Organy Przedszkola
Rozdział 6. Organizacja pracy Przedszkola
Rozdział 7. Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
Rozdział 8. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
Rozdział 9. Prawa i obowiązki dzieci
Rozdział 10. Prawa i obowiązki rodziców
Rozdział 11. Postanowienia końcowe
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2017r. poz.59); - Statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu;
- Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Publicznym Przedszkolu „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu;
- wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu;
- rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
- opiekun oddziału – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów w Publicznym Przedszkolu „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Danutę Szlęzak;
- organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Dolnośląskiego Kuratora Oświaty;
§ 2
- Przedszkole ”Akademia Pana Kleksa” jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku nr 18 przy ul. Wielkiej we Wrocławiu.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Danuta Szlęzak, zamieszkała 57-210 Henryków Wadochowice18
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Ustalona nazwa Publiczne Przedszkole „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach.
- Przedszkole posiada stronę internetową przedszkole.wroclaw.pl oraz profil na Facebooku.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
Celem Przedszkola jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek. - Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. - Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych .
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej. - Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej. - Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane do przedszkola.
§ 4
Zadaniem przedszkola wynikającym z przepisów prawa jest:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie.
- Organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania
o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo. - Organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości
i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychiczn
- organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
- organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
- organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
- systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami- umożliwiających dziecku poznawanie kultury
i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
§ 5
- Cele i zadania Przedszkola realizowane są w czasie zajęć grupowych oraz w trakcie indywidualnej pracy z dzieckiem.
- Cele i zadania realizowane są poprzez:
- właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
- umożliwianie korzystania z opieki psychologiczno- pedagogicznej;
- organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
- organizację zajęć dodatkowych;
- organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
- stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
- prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
- Sposoby realizacji celów i zadań Przedszkola uwzględniają:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
- rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
§ 6
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu – w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego – obejmują organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
- działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
- działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
- działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
- działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych koncepcji poszerzających podstawę programową;
- gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka , rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określa się w arkuszu organizacyjnym pracy Przedszkola
§ 7
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu ( (Dz.U. z dnia 1 stycznia 2017 r.).
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola oraz organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
- rodziców dziecka;
- dyrektora przedszkola;
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- poradni;
- kuratora sądowego;
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- porad i konsultacji.
- diagnozowanie środowiska dzieci;
- ustalanie przez fachowców zatrudnionych w przedszkolu indywidualnego programu
- edukacyjno- terapeutycznego ( art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, § 6) dla dzieci na postawawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspakajania
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i nauczycieli;
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- udzielanie wsparcia dziecku uzdolnionemu;
- badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
- podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych .
- Zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we współpracy
z rodzicami, poradniami pedagogiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi współpracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka. - W Publicznym Przedszkolu Akademia Pana Kleksa organizowanę sa następujące zajecia wyrównawczo-kompensacyjne:
- Dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność organizowane są zajecia Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.
- w zależności od rodzaju niepełnosprawności zajęcia rewalidacyjne organizowane są w zakresie korekcji wad postawy, korygowania wad wymowy, nauki orientacji przestrzennej i poruszania, innych form rewalidacji, które wynikają z indywidualnego programu wsparcia
- Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, planowania i koordynowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, którą określa zespół, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, ustalając wymiar godzin, w którym poszczególne formy jakie będą realizowane,
- Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Rozdział 3
Opieka nad dziećmi
§ 8
Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
- Poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych.
- Wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień.
- Poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy.
- Wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli.
- Rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola.
- Umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami
i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. - Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 9
- Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
- Rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach pracy Przedszkola ustalonych przez organ prowadzący.
- Rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku Przedszkola, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi dyżurującemu.
- Rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do odbioru dziecka
z Przedszkola. - Pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola, tj., przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni.
- Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych.
- Nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy).
- Stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu.
- W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami w celu odebrania dziecka z Przedszkola.
- Powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców mogą być dziecku podawane leki, zgodnie z obowiązującą w Przedszkolu procedurą.
- W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 3, rodzice zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego określającego nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia.
- W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy
w nagłych wypadkach. - W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe
i powiadamia rodziców. - Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
§ 10
- Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inną upoważnioną przez nich osobę od nauczyciela oddziału lub nauczyciela dyżurującego.
- W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
- Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu.
§ 11
- Nie odebranie dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po wyznaczonym czasie, upoważnia nauczyciel do poinformowania o tym fakcie Dyrektora Przedszkola.
- W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.1,nie ma charakteru sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z powiadomieniem rodziców o wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola.
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
- kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
- w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres jednej godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę;
- jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Policję.
- Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
- Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka z Przedszkola.
§ 12
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
- Przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach.
- Zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób.
- Oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i lodu.
- Utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.
- Zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania.
- Dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii.
- Utrzymywanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie.
- Wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
- Zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole.
- Zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury, co najmniej 18°C.
- Wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją
o zasadach jej udzielania. - Zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren Przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi.
- Zapewnienie opieki dziecku uległemu wypadkowi, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy.
§ 13
- Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583)dzieci będący obywatelami Ukrainy, o których mowa w § 1, którzy mogą pobierać naukę w przedszkolu, aliczba dzieci w grupach przedszkola może być zwiększona o nie więcej niż 2 dzieci.
- Dzieci realizują podstawę programową obowiązująca w Polsce.
- Dzieci objęte są pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Przedszkole przyjmuje dzieci będące obywatelami Ukrainy do czasu obowiązywania rozporządzeń w tej sprawie.
Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami
§ 14
- Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
- konsultacje pedagogiczne – w miarę bieżących potrzeb;
- zebrania ogólne i oddziałowe organizowane co najmniej trzy razy w roku szkolnym;
- pogadanki w zakresie zagadnień interesujących rodziców, rozwiązywania problemów wychowawczych;
- kontakty indywidualne;
- zajęcia otwarte dla rodziców;
- spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
- wycieczki, festyny;
- spotkania adaptacyjne,
- kąciki zainteresowań dla rodziców.
- materiały do zajęć i zabaw w czasie zawieszenia zajęć dydaktycznych w przedszkolu.
- Rodzice mają możliwość otrzymania informacji o dziecku w godzinach pracy Przedszkola
w sposób bezpośredni lub telefoniczny oraz podczas spotkań z nauczycielami oddziału. - Przedszkole oraz Rodzice współpracują w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w przedszkolu.
§ 15
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska; - ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań nauczycieli oddziału w porozumieniu
z rodzicami; - angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 16
- Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwóm nauczycielom
w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców. - W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
- Zmiana nauczyciela opiekującego się danym oddziałem może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach z inicjatywy Dyrektora Przedszkola lub na umotywowany wniosek rodziców.
- Informacje o sposobie załatwienia wniosku, o którym mowa w ust.3, Dyrektor Przedszkola przekazuje rodzicom w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Rozdział 5
Organy Przedszkola
§ 17
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§ 18
- Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
- kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi Przedszkola, w tym:
- organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Przedszkola;
- organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi Przedszkola;
- współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
- organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
- dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 44 ust.1 niniejszego Statutu;
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
- przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom Przedszkola;
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor Przedszkola:
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
- stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom Przedszkola;
- inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- przedstawia Padzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 19
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
- przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
- wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
- dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
- Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
- Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 20
Strukturę Rady Pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania decyzji oraz stanowisk przez Radę Pedagogiczną, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej
§ 21
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań oddziałów, po jednym przedstawicielu rad oddziałowych.
- Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy Rady, tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz ich przedstawicieli do Rady Rodziców.
§ 22
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- Uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 23
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. - Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 24
- Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów
i zadań Przedszkola. - Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
- zasady pozytywnej motywacji;
- zasady partnerstwa;
- zasady wielostronnego przepływu informacji;
- zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
- zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
- zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w statucie Przedszkola poprzez:
- udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
- organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola;
- możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
- rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
- opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami poszczególnych organów;
- bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
- uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
- kontakty indywidualne przewodniczących organów.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.
§ 25
Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
- dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi mediator zaakceptowany przez strony sporu;
- komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istota sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad;
- rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
- w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
Rozdział 6
Organizacja pracy Przedszkola
§ 26
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi 25.
- Dzienny czas pracy Przedszkola ustala organ prowadzący i wynosi on 11 godzin, od godziny 7:00 do godziny 18:00.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych, dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
- Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
- 7 sal zabaw,
- Salę komputerową,
- Gabinet logopedyczny,
- Ogród przedszkolny,
- Zaplecza sanitarno- gospodarcze,
- Kuchnię z jadalnią.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Terminy przerw pracy, w tym przerwę wakacyjną Przedszkola, ustala organ prowadzący.
- W okresie wakacyjnym, feryjnym i o niskiej frekwencji dzieci w przedszkolu dopuszcza się okresowe zmniejszenie ilości oddziałów i łączenie grup. Decyzję o okresowej zmianie organizacji podejmuje dyrektor przedszkola i podaje do wiadomości rodzicom.
§ 27
- Dodatkowe informacje o organizacji pracy Przedszkola umieszczone są w szczegółowym rozkładzie dnia każdego oddziału na dany rok szkolny.
- W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. Zajęcia dodatkowe finansowane są z darowizn i innych środków pozyskiwanych na podstawie odrębnych przepisów
§ 28
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ prowadzący Przedszkole.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustawowo wolnych od pracy oraz przerw ustalonych przez organ prowadzący, które ujęte są w arkuszu organizacji na dany rok szkolny i podany do wiadomości rodziców.
§ 29
- Zajęcia w Publicznym Przedszkolu Akademia Pana Kleksa mogą być zawieszone na czas oznaczony w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3- w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 11.
- Decyzje o zawieszeniu zajęć podejmuje organ prowadzący przedszkole i podaje do wiadomości Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom / prawnym opiekunom czas i powód zawieszenia.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni Dyrektor przedszkola oraz wychowawcy grup organizują dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć w przedszkolu.
- O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, dyrektor przedszkola informują organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Technologia informacyjno-komunikacyjna wykorzystywana przez nauczycieli do realizacji zajęć to poczta elektroniczna podana przez rodziców/prawnych opiekunów.
- Rodzice zgodnie z własna wolą i ustalonym przez siebie czasie realizują przesłane przez nauczycieli materiały do realizacji zajęć i zabaw.
§ 30
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności, a także oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia zawiera:
- godziny pracy Przedszkola;
- godziny pracy poszczególnych oddziałów;
- godziny posiłków;
- harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w ramach środków finansowych Przedszkola, w tym religii oraz obowiązkowej, bezpłatnej nauki języka obcego w stosunku do dzieci sześcioletnich realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
- propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela, swobodną zabawą dziecka;
- potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
- potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
- godziny posiłków
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o której mowa w ustawie, realizowane są bezpłatnie w wymiarze
5 godzin dziennie, w godzinach 08.00- 13.00, na zasadach określonych w statucie Przedszkola. - Świadczenia udzielane w Przedszkolu w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego podlegają opłacie w wysokości określonej w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie ustalenia czasu bezpłatnego nauczania, wychowywania i opieki oraz wysokości za korzystanie z wychowania przedszkolnego.
Rozdział 7
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
§ 31
- W Przedszkolu zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin.
- Opłata za godzinę przekraczającą wymiar 5 godzin wynosi 1 zł do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Warunki korzystania z wyżywienia w Przedszkolu, w tym wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor w oparciu o kalkulację rynkowych cen żywności.
- Dzienny koszt wyżywienia uzależniony jest od czasu pobytu dziecka w Przedszkolu oraz ilości posiłków wybranych przez rodziców.
- Czas pobytu dziecka w Przedszkolu określają rodzice w zawartej Umowie cywilno – prawnej
z Dyrektorem.
§ 32
- Opłatę za wyżywienie i liczbę godzin płatnych zajęć wnosi się do 10-go dnia każdego miesiąca, którego należność dotyczy.
- Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek zgodnie z odrębnymi przepisami
§ 33
- Odpłatność za Przedszkole pobierana jest od rodziców w postaci wpłaty na konto bankowe Przedszkola lub na druku ścisłego zarachowania – kwitariusz przychodowy – imiennie dla każdego dziecka. Numer konta bankowego zawiera Umowa cywilno – prawna
z Dyrektorem. Dowodem wpłaty przelewu należności za Przedszkole jest wyciąg bankowy. - Za dni nieobecności dziecka w Przedszkolu przysługuje odpis / zwrot/ stawki żywieniowej. Osobą odpowiedzialną za wyliczenie dni i płatnych godzin jest nauczyciel danego oddziału. Osobą odpowiedzialną za ustalenie wysokości kwoty do odpisu jest upoważniony pracownik administracyjny. Odpisu dokonuje się w miesiącu następnym.
- Rezygnację z Przedszkola lub korzystania z posiłków rodzice składają na piśmie u Dyrektora Przedszkola do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego następuje rezygnacja
§ 34
- Koszt posiłku dla dzieci obejmuje koszty produktów zużytych do przygotowania tego posiłku.
- Pracownicy przedszkola mają możliwość korzystania z stołówki przedszkolnej. Cenę posiłku dla pracowników ustala organ prowadzący.
Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 35
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, specjalistów oraz pracowników administracyjno-obsługowych.
- Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia zgodnie z przepisami Dyrektor Przedszkola.
- Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno-obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności dla danego stanowiska
§ 36
- Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
- organizowanie zabaw i zajęć zgodnie z zasadami bezpieczeństwa;
- systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
- powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
- kontrola obecności dzieci na zajęciach;
- powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
- przestrzeganie obowiązujących w Przedszkolu procedur;
- organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu Regulaminem wycieczek i spacerów;
- organizowanie zajęć i zabaw w formie elektronicznej w czasie zawieszenia zajęć w przedszkolu.
2.Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno-obsługowi Przedszkola
§ 37
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska; - ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań z rodzicami;
- angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 38
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
- udział w opracowywaniu Koncepcji Pracy Przedszkola oraz planów jego pracy;
- opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
- uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
- wybór programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
- przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
- kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej- w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
- dbałość o estetykę pomieszczeń;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
§ 39
Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
§ 40
Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 oraz w § 5;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.
§ 41
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 42
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
- rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie bieżącej diagnostyki;
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
- dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
§ 42
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
- rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie bieżącej diagnostyki;
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
- dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
§ 43
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
- organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, lekarz, pedagog);
- udział w omówieniu pracy z logopedą, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej, rytmiki.
§ 44
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
- Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 45
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową
o pracę. - Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie;
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niebędących nauczycielami ustala Dyrektor Przedszkola.
- Pracownicy Przedszkola wykonują swoje zadania zgodnie z umową o pracę i przydziałem czynności.
- Pracownicy Przedszkola mają prawo do:
- znajomości zakresu obowiązków oraz sposobu wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach;
- znajomości przysługujących im praw i uprawnień;
- wynagrodzenia;
- urlopu;
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
- tolerancji i szacunku;
Rozdział 9
Prawa i obowiązki dzieci
§ 46
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
- nagradzania wysiłku;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- nauki regulowania własnych potrzeb;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, tzw. edukacji domowej, zgodnie z przepisami ustawy.
- Wychowankowie przedszkola mają prawo do uzyskiwania materiałów do zajęć i zabaw w czasie zawieszenia zajęć w przedszkolu. Materiały i wszystkie informacje z tym związane przesyłane są na pocztę elektroniczną rodziców.
- Do obowiązków dziecka należy:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- pełnienie dyżurów;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez Przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub Dyrektora Przedszkola według określonej procedury:
- skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola;
- odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
- w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 47
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
- niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z psychologiem sprawującym opiekę nad dziećmi;
- uchylania się rodziców od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad oddziaływania wychowawczego;
- braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- W przypadku zaległości w wysokości dwukrotności opłaty stałej, Dyrektor Przedszkola po uprzednim bezskutecznym wezwaniu rodziców dziecka do zapłaty, wykreśla dziecko z listy dzieci Przedszkola.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- W przypadku wykreślenia z rejestru dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne
z powodów określonych w ust.1, dziecko to kierowane jest z urzędu do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole, w obwodzie której dziecko zamieszkuje. - Informację o wykreśleniu dziecka z rejestru dzieci Przedszkola i obowiązku realizacji przez nie rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej
w formie pisemnej Dyrektor Przedszkola przekazuje rodzicom. - Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci Przedszkola stanowi także:
- rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;
- zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;
- umieszczenie dziecka w innym przedszkolu (np. w wyniku przeprowadzonej rekrutacji);
- niezgłoszenie się dziecka w okresie dwóch tygodni po rozpoczęciu roku szkolnego.
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola i wysyłane jest listem poleconym na adres podany przez rodziców.
- Od decyzji o skreśleniu dziecka z Przedszkola rodzicom przysługuje odwołanie do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o skreśleniu.
Rozdział 10
Prawa i obowiązki rodziców
§ 48
- Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
- przekazywanie Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy Przedszkola;
- przekazywanie opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo (Radę Rodziców)
- prowadzenia tzw. edukacji domowej, rozumianej jako zezwolenie na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem w trybie odrębnych przepisów;
- realizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ich dziecka w trybie odrębnych przepisów.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- przestrzeganie obowiązujących w przedszkolu regulaminów i procedur;
- przyprowadzanie do Przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych przez Przedszkole;
- terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
- Rodzice mogą zrezygnować z określonych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych proponowanych przez przedszkole.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 49
- Przedszkole nie jest jednostką budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Działalność przedszkola finansowana jest z:
- dotacji z budżetu Gminy,
- opłat wnoszonych przez rodziców,
- darowizn,
- innych środków pozyskiwanych na podstawie odrębnych przepisów.
- Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący. W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.
- Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb instytucji oświatowych.
- Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
- licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu;
- gdy statut był wielokrotnie nowelizowany lub zmieniły się przepisy
- Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
- Do wszelkich zmian statutu uprawnieni są:
- Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym
- Rada Pedagogiczna przy 1/3 głosów jej członków w porozumieniu z organem prowadzącym Przedszkole.
- Statut wchodzi w życie z dniem 14 września 2022 roku, jednocześnie traci moc statut dotychczas obowiązujący.
Wrocław, 14.09.2022r.
Załącznik do Uchwały Nr 5/ 2022-2023 Rady Pedagogicznej z dnia 14.09.2022r. w sprawie Statutu Publicznego Przedszkola „Akademia Pana Kleksa” we Wrocławiu
Dyrektor Danuta Szlęzak