Misja i wizja
Publicznego Przedszkola ” Akademia Pana Kleksa „
Wizja przedszkola.
Akademia Pana Kleksa jest wyjątkową akademią, w której każde dziecko tworzy własną wizję swojego świata, aby w trakcie kolejnych lat edukacji rozwijać ją, budować i porządkować.
Dzięki koncepcji kreatywnego nauczania poprzez zabawę, będącą podstawą planowania i organizowania przestrzeni edukacyjnej, dzieci motywowane są do działania i rozbudzania ciekawości poznawczej. W akademii dzieci mają możliwość rozwijania zainteresowań i talentów, zdobywania różnorakich umiejętności, nabywania kompetencji kluczowych, które umożliwiają dobry start przy przekraczaniu progu edukacji szkolnej.
Doświadczona i wykwalifikowana kadra pedagogów oraz specjaliści: logopeda, psycholog, filolodzy, rytmiczka, trenerzy: baletu, karate, malarstwa, z pasją dbają o najwyższą jakość opieki nad dziećmi oraz towarzyszą im w codziennej nauce i zabawie, współtworząc niezapomniany świat dzieciństwa.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania – traktuje rodziców jako równoprawnych partnerów w działaniach edukacyjnych i wychowawczych.
Misja przedszkola
- Kierujemy się zasadą, że dziecko jest wartością nadrzędną, źródłem inspiracji dla kadry pedagogicznej, która przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka oraz przyjętymi normami społecznymi i moralnymi. Istotą działań nauczycieli jest ustawiczne kształcenie, samoocena efektów pracy, ewaluacja i doskonalenie.
- Szanujemy odrębność dziecka, widząc w każdym potencjał i niepowtarzalną osobowość. Uwzględniamy potencjał rozwojowy dzieci podczas projektowania zadań i celów.
- Wspieramy wychowanków w rozwijaniu umiejętności i zdolności oraz dbamy o ich harmonijny rozwój. Tworzymy bezpieczne warunki do nabywania przez dzieci umiejętności zgodnie z ich możliwościami. Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa i tolerancji.
- Realizujemy Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego i kształcenia ogólnego, wzbogacając ją o treści i zadania wynikające z zainteresowań dzieci.
- Tworzymy na każdy rok szkolny roczny plan pracy przedszkola. Nauczyciele poszczególnych grup tworzą comiesięczne plany pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze.
- Tworzymy klimat edukacyjny przyjazny dla wszystkich podmiotów uczestniczących w edukacji przedszkolnej. Wspieramy działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
Ogólne założenia koncepcji pracy przedszkola
- Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie uzdolnień dzieci.
- Zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących oraz możliwości zabawy w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
- Wychowywanie i rozwijanie takich cech dziecka: jak optymizm, empatia, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne siły, odporność na porażkę w ścisłej współpracy z rodzicami.
- Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań na dziecko – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
- Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola, udział rodziców w organizacji wspólnych spotkań, świąt, wyjazdów w plener, przedstawień teatralnych, zajęć otwartych, akcji charytatywnych, konkursów przeglądów.
- Realizacja programów, które mają na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań dzieci, promocję czytelnictwa, ekologię, zainteresowania własnym miastem-krajem, aktywność ruchową, zdrowy styl życia.
- Zapewnienie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Diagnozowanie i monitorowanie prowadzonej pracy oraz po każdym roku szkolnym dokonywanie ewaluacji działań.
- Propagowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym.
- Zapewnienie odpowiedniej bazy przedszkola.
- Motywowanie nauczycieli do nowatorskiego i twórczego stylu pracy oraz ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy.
Cele główne
Głównym celem naszych działań jest wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad tolerancji, demokracji, solidarności, sprawiedliwości i wolności oraz kształcenie osobowości twórczych, szlachetnych i wrażliwych. Pragniemy wyposażyć dzieci w taki zakres kompetencji kluczowych, które pozwolą im:
- szybko adaptować się w nowych warunkach
- zdobywać umiejętności i wiedzę bez zbędnych trudności
- mądrze gospodarować posiadanym czasem
- umiejętnie wybierać kierunki działań
- wykorzystywać posiadany potencjał do rozwoju osobowości
- umiejętnie planować i realizować zaplanowane działania
- być życzliwym, otwartym wobec innych
Planowane działania
- Budowanie klimatu sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
- Stwarzanie warunków odpowiednich do zdobywania przez dziecko umiejętności i wiadomości niezbędnych w szkole i codziennym życiu.
- Stałe podnoszenie poziomu nauczania, wychowania i opieki.
- Samokształcenie kadry, poszerzanie kwalifikacji oraz doskonalenie własnego warsztatu pracy.
- Efektywne współdziałanie z rodzicami.
- Angażowanie i pozyskiwanie środowiska lokalnego do udziału w życiu przedszkola.
- Dostosowanie bazy przedszkola do wybranej koncepcji pracy.
- Doskonalenie procesu zarządzania i organizacji pracy.
- Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki.
Zadania realizowane będą poprzez:
- Szkolenie kadry w zakresie dokonywania diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozpoznawania zainteresowań, zdolności i talentów, wspierania dzieci wymagających pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Poszerzenie działalności innowacyjnej.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej o zajęcia dodatkowe.
- Tworzenie funkcjonalnego i bezpiecznego placu zabaw
- Poszerzenie form upowszechniania prawa oświatowego, wiedzy pedagogicznej i praw dziecka wśród pracowników i rodziców.
- Rozwój zawodowy nauczycieli – uzupełnienie i zdobycie dodatkowych kwalifikacji, wzbogacanie warsztatu pracy.
- Poszerzenie współpracy z instytucjami, organizacjami i osobami w środowisku w celu wzbogacenia treści i metod pracy dydaktyczno- opiekuńczo-wychowawczych.
- Systematyczne podejmowanie starań o wzrost efektów współpracy z rodzicami.
- Doskonalenie umiejętności gromadzenia, analizy i wykorzystania informacji o pracy przedszkola
Kryteria sukcesu
- Nauczyciele aktywnie realizują zadania przedszkola, tworzą i realizują indywidualne programy dostosowane do potrzeb dziecka, grupy i przedszkola.
- Nauczyciele monitorują efektywność własnej pracy.
- Przedszkole diagnozuje, monitoruje i ocenia poziom wiedzy i umiejętności dzieci.
- Dzieci mają możliwość indywidualnego rozwoju i osiągają sukcesy.
- Dzieci są samodzielne i podejmują różnorodne aktywności na rzecz własnego rozwoju.
- Dzieci wykazują umiejętność współpracy w grupie.
- Dzieci osiągają gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
- Dzieci znają swoje prawa i obowiązki.
- Dostrzegane są mocne strony wychowanków.
- Rodzice otrzymują obiektywną i rzetelną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Przedszkole posiada określone i akceptowane cele i kierunki działania.
- Przedszkole posiada specyfikę pracy.
- Koncepcja pracy przedszkola jest znana nauczycielom i rodzicom.