Grupa III
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Styczeń 2025 r.
- Kosmos pełen gwiazd
- Rozbudzanie zainteresowań kosmosem oraz poznanie nazw planet w Układzie Słonecznym.
- Zapoznanie z wyglądem globusa oraz poznanie nazw wybranych kontynentów.
- Wdrażanie do umiejętności rozumienia następstw czasu (dzień, noc), oraz nazywanie poszczególnych części dnia.
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
- Rozwijanie umiejętności zgodnych relacji, współpracy z rówieśnikami podczas zabaw w grupie.
- Zimowy krajobraz
- Poznanie charakterystycznych cech pór roku (zimy) oraz ptaków pozostających na zimę.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranej cechy oraz umiejętności posługiwania się pojęciami w orientacji przestrzennej względem własnego ciała.
- Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich.
- Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
- 3. Czas z Babcią i Dziadkiem
- Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka.
- Zapoznanie z wyglądem kalendarza oraz poznanie daty Dnia Babci i Dziadka.
- Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej- dostrzeganie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
- Ćwiczenia umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie, wydzieranie.
- Dawne zawody
- Poznanie wybranych nazw zawodów ( szewc, kucharz, ludwisarz) oraz wytworów ich pracy.
- Poznanie różnego rodzaju obuwia oraz próby dobierania go do odpowiednich warunków pogodowych oraz pory roku.
- Poznanie przedmiotów używanych w kuchni dawniej i dziś oraz przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych.
- Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez samodzielne przeliczanie w dostępnym zakresie oraz tworzeniu par.
- Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi.
- Karnawałowe zabawy
- Poznanie historii karnawału oraz zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego.
- Rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnie.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez samodzielne dokonywanie pomiarów długości za pomocą różnych miar.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
- Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Grudzień 2024 r.
- W teatrze
- Doskonalenie świadomości ciała w przestrzeni, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności odgrywania ról w scenkach dramowych.
- Utrwalanie melodii i słów poznanych kolęd, świątecznych piosenek oraz tekstów do przedstawienia bożonarodzeniowego- Jasełek.
- Rozwijanie aktywności werbalnej podczas zabaw teatralno- dramowych.
- Kształtowanie przynależności do grupy poprzez udział w zabawach integracyjnych.
- Poznanie Krainy Świętego Mikołaja- spotkanie ze Świętym Mikołajem w przedszkolu.
- Kuchenne ciekawostki
- Poznawanie ramowego rozkładu dnia poprzez poznanie dni tygodnia.
- Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, dostrzeganie zmian w najbliższym otoczeniu związanych ze zmieniającą się porą roku.
- Uwrażliwienie na los zwierząt podczas zimy, rozpoznawanie wybranych gatunków ptaków.
- Utrwalanie nawyków związanych z kulturą bycia- dziękuje, proszę, przepraszam
- Aktywne uczestnictwo w przedstawieniu Jasełkowym- wspólna Wigilia.
- Tradycje Bożego Narodzenia
- Kształtowanie szacunku do rodziców, rozumienie znaczenia wspólnego spędzania czasu w gronie rodzinnym.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania, spostrzegawczości, odtwarzanie układu według wzoru.
- Poznanie tradycji związanych z Wigilią.
- Kształtowanie umiejętności składania życzeń.
- Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał podczas zabaw i ćwiczeń ogólnorozwojowych.
- Krok w nowy rok
- Kształtowanie pojęć matematycznych, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
- Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne.
- Dostrzeganie stałego następstwa dnia i nocy, intuicyjne doświadczanie upływu czasu.
- Bogacenie słownika czynnego i biernego.
- Kształtowanie postaw proekologicznych, zajęcia tematyczne, filmy edukacyjne.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Listopad 2024 r.
- Bezpieczni i rozważni
- Doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej, kształtowanie świadomośoci siebie jako osoby.
- Rozwijanie logicznego myślenia, przypomnienie zasad reguł i współżycia w grupie
- Zapoznanie z różnymi rodzajami przejść dla pieszych, utrwalanie znaków drogowych.
- Nabywanie umiejętności odmawiania obcym w sytuacjach mogących stanowić dla nich zagrożenie.
- Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową wyrazów, ćwiczenia rytmiczne.
- Polska- nasza Ojczyzna
- Ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
- Odczytywanie i utrwalanie symboli drzewa genealogicznego, doskonalenie motoryki małej.
- Kształtowanie postaw patriotycznych, rozpoznawanie symboli narodowych.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej w relacjach społecznych .
- Doskonalenie prawidłowego poruszania się w przestrzeni .
- Preludium deszczowe
- Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5, klasyfikowania, porównywania.
- Ćwiczenia spostrzegawczości, koncentracji uwagi i refleksu.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów.
- Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
- Tworzenie muzyki, wydobywanie dźwięków z różnych przedmiotów.
- Rozpoznajemy emocje
- Nabywanie umiejętności rysowania własnego wizerunku, oraz wskazywania swoich mocnych stron.
- Dostrzeganie elementów humorystycznych w opowiadaniach i wierszach.
- Ćwiczenia umiejętności łączenia w pary, poznanie znaczenia „para”
- Rozwijanie umiejętności wcielania się w role.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych, nazywania emocji
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Październik 2024 r.
I. Owoce i warzywa
- Prowadzenie obserwacji w kąciku przyrody, nazywanie i gromadzenie owoców i warzyw;
- Kształtowanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie eksponatów z podziałem na owoce i warzywa, przeliczanie, segregowanie według określonego kryterium;
- Tworzenie rytmicznego układu według podanego wzoru;
- Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju człowieka, zapoznanie dzieci z piramidą żywienia.
II. W naszej grupie
- Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka;
- Wdrażanie do nazywania swoich uczuć oraz poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami;
- Kształtowanie umiejętności matematycznych: stosowanie pojęcia „po równo”
- Reagowanie na akcent, przerwę w muzyce oraz rozwijanie percepcji słuchowej
III. Co nam dają drzewa?
- Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania otaczającego środowiska;
- Zwiększenie świadomości swojego ciała i jego możliwości poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych;
- Wdrażanie do nazywania pór roku oraz cech charakteryzujących je;
- Poznanie gatunków drzew oraz ich role w życiu człowieka.
IV. Przygotowanie do zimy
- Poznanie pojęcia „zwierzęta domowe”;
- Poznanie środowiska życia zwierząt zapadających w sen zimowy;
- Utrwalanie umiejętności liczenia oraz stosowanie pojęć: „mniej”, „więcej”;
- Doskonalenie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i zabawy z plasteliną.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze
Wrzesień 2024 r.
- Razem w przedszkolu
- utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz zasad zachowań w grupie w sali i w ogrodzie – wprowadzenie kodeksu przedszkolaka;
- rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia według metody I. Majchrzak;
- zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka;
- ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy (kolor, wielkość, kształt) – porównywanie liczebności zbiorów.
- Zabawy z latawcem
- zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych książek i zabawek;
- rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, na podstawie wysłuchanych utworów literackich, ilustracji
- poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania- utrwalanie wyglądu figur geometrycznych w szczególności trójkąta;
- doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
- Nadchodzi jesień
- zabawy z mapą – poznajemy położenie naszego kraju na mapie;
- poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni- tworzenie kącika przyrodniczego z darów jesieni w sali;
- zapoznanie z różnymi rodzajami grzybów oraz uwrażliwianie dzieci, aby samodzielnie ich nie zbierały;
- rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody w okresie jesiennym.
- Ziemia pełna tajemnic
- poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka;
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych;
- utrwalanie nazwy miejscowości i kraju zamieszkania;
- kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy słuchowe.