Grupa III

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Styczeń   2025 r.

 

  1. Kosmos pełen gwiazd
  • Rozbudzanie zainteresowań kosmosem oraz poznanie nazw planet w Układzie Słonecznym.
  • Zapoznanie z wyglądem globusa oraz poznanie nazw wybranych kontynentów.
  • Wdrażanie do umiejętności rozumienia następstw czasu (dzień, noc), oraz nazywanie poszczególnych części dnia.
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnych relacji, współpracy z rówieśnikami podczas zabaw w grupie.

 

 

  1. Zimowy krajobraz
  • Poznanie charakterystycznych cech pór roku (zimy) oraz ptaków pozostających na zimę.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranej cechy oraz umiejętności posługiwania się pojęciami w orientacji przestrzennej względem własnego ciała.
  • Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich.
  • Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

  1. 3. Czas z Babcią i Dziadkiem
  • Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka.
  • Zapoznanie z wyglądem kalendarza oraz poznanie daty Dnia Babci i Dziadka.
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej- dostrzeganie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
  • Ćwiczenia umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie, wydzieranie.

 

 

  1. Dawne zawody
  • Poznanie wybranych nazw zawodów ( szewc, kucharz, ludwisarz) oraz wytworów ich pracy.
  • Poznanie różnego rodzaju obuwia oraz próby dobierania go do odpowiednich warunków pogodowych oraz pory roku.
  • Poznanie przedmiotów używanych w kuchni dawniej i dziś oraz przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez samodzielne przeliczanie w dostępnym zakresie oraz tworzeniu par.
  • Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi.

 

  1. Karnawałowe zabawy
  • Poznanie historii karnawału oraz zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego.
  • Rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnie.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez samodzielne dokonywanie pomiarów długości za pomocą różnych miar.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
  • Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Grudzień   2024 r.

 

 

  1. W teatrze
  • Doskonalenie świadomości ciała w przestrzeni, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności odgrywania ról w scenkach dramowych.
  • Utrwalanie melodii i słów poznanych kolęd, świątecznych piosenek oraz tekstów do przedstawienia bożonarodzeniowego- Jasełek.
  • Rozwijanie aktywności werbalnej podczas zabaw teatralno- dramowych.
  • Kształtowanie przynależności do grupy poprzez udział w zabawach integracyjnych.
  • Poznanie Krainy Świętego Mikołaja- spotkanie ze Świętym Mikołajem w przedszkolu.

 

  1. Kuchenne ciekawostki
  • Poznawanie ramowego rozkładu dnia poprzez poznanie dni tygodnia.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, dostrzeganie zmian w najbliższym otoczeniu związanych ze zmieniającą się porą roku.
  • Uwrażliwienie na los zwierząt podczas zimy, rozpoznawanie wybranych gatunków ptaków.
  • Utrwalanie nawyków związanych z kulturą bycia- dziękuje, proszę, przepraszam
  • Aktywne uczestnictwo w przedstawieniu Jasełkowym- wspólna Wigilia.

 

  1. Tradycje Bożego Narodzenia

  • Kształtowanie szacunku do rodziców, rozumienie znaczenia wspólnego spędzania czasu w gronie rodzinnym.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania, spostrzegawczości, odtwarzanie układu według wzoru.
  • Poznanie tradycji związanych z Wigilią.
  • Kształtowanie umiejętności składania życzeń.
  • Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał podczas zabaw i ćwiczeń ogólnorozwojowych.

 

  1. Krok w nowy rok
  • Kształtowanie pojęć matematycznych, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne.
  • Dostrzeganie stałego następstwa dnia i nocy, intuicyjne doświadczanie upływu czasu.
  • Bogacenie słownika czynnego i biernego.
  • Kształtowanie postaw proekologicznych, zajęcia tematyczne, filmy edukacyjne.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Listopad 2024 r.

  1. Bezpieczni i rozważni
  • Doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej, kształtowanie świadomośoci siebie jako osoby.
  • Rozwijanie logicznego myślenia, przypomnienie zasad reguł i współżycia w grupie
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami przejść dla pieszych, utrwalanie znaków drogowych.
  • Nabywanie umiejętności odmawiania obcym w sytuacjach mogących stanowić dla nich zagrożenie.
  • Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową wyrazów, ćwiczenia rytmiczne.
  1. Polska- nasza Ojczyzna
  • Ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
  • Odczytywanie i utrwalanie symboli drzewa genealogicznego, doskonalenie motoryki małej.
  • Kształtowanie postaw patriotycznych, rozpoznawanie symboli narodowych.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej w relacjach społecznych .
  • Doskonalenie prawidłowego poruszania się w przestrzeni .
  1. Preludium deszczowe
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5, klasyfikowania, porównywania.
  • Ćwiczenia spostrzegawczości, koncentracji uwagi i refleksu.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów.
  • Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
  • Tworzenie muzyki, wydobywanie dźwięków z różnych przedmiotów.
  1. Rozpoznajemy emocje
  • Nabywanie umiejętności rysowania własnego wizerunku, oraz wskazywania swoich mocnych stron.
  • Dostrzeganie elementów humorystycznych w opowiadaniach i wierszach.
  • Ćwiczenia umiejętności łączenia w pary, poznanie znaczenia „para”
  • Rozwijanie umiejętności wcielania się w role.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych, nazywania emocji

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Październik 2024 r.

 I. Owoce i warzywa

  1. Prowadzenie obserwacji w kąciku przyrody, nazywanie i gromadzenie owoców i warzyw;
  2. Kształtowanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie eksponatów z podziałem na owoce i warzywa, przeliczanie, segregowanie według określonego kryterium;
  3. Tworzenie rytmicznego układu według podanego wzoru;
  4. Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju człowieka, zapoznanie dzieci z piramidą żywienia.

II. W naszej grupie

  1. Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka;
  2. Wdrażanie do nazywania swoich uczuć oraz poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami;
  3. Kształtowanie umiejętności matematycznych: stosowanie pojęcia „po równo”
  4. Reagowanie na akcent, przerwę w muzyce oraz rozwijanie percepcji słuchowej

III. Co nam dają drzewa?

  1. Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania otaczającego środowiska;
  2. Zwiększenie świadomości swojego ciała i jego możliwości poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych;
  3. Wdrażanie do nazywania pór roku oraz cech charakteryzujących je;
  4. Poznanie gatunków drzew oraz ich role w życiu człowieka.

IV. Przygotowanie do zimy

  1. Poznanie pojęcia „zwierzęta domowe”;
  2. Poznanie środowiska życia zwierząt zapadających w sen zimowy;
  3. Utrwalanie umiejętności liczenia oraz stosowanie pojęć: „mniej”, „więcej”;
  4. Doskonalenie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i zabawy z plasteliną.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze

Wrzesień 2024 r.

  1. Razem w przedszkolu
  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz zasad zachowań w grupie w sali i w ogrodzie – wprowadzenie kodeksu przedszkolaka;
  • rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia według metody I. Majchrzak;
  • zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka;
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy (kolor, wielkość, kształt) –  porównywanie liczebności zbiorów.
  1. Zabawy z latawcem
  • zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych książek i zabawek;
  • rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, na podstawie wysłuchanych utworów literackich, ilustracji
  • poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania- utrwalanie wyglądu figur geometrycznych w szczególności trójkąta;
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
  1. Nadchodzi jesień
  • zabawy z mapą – poznajemy położenie naszego kraju na mapie;
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni- tworzenie kącika przyrodniczego z darów jesieni w sali;
  • zapoznanie z różnymi rodzajami grzybów oraz uwrażliwianie dzieci, aby samodzielnie ich nie zbierały;
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody w okresie jesiennym.
  1. Ziemia pełna tajemnic
  • poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych;
  • utrwalanie nazwy miejscowości i kraju zamieszkania;
  • kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy słuchowe.