Grupa III
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze
Kwiecień 2024 r.
Temat: Zwierzęta domowe i hodowlane.
- poznawanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych oraz ich znaczenia dla ludzi;
- rozwijanie umiejętności matematycznych podczas przeliczania, tworzenia zbiorów, klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę, zapoznanie z obrazem graficznym cyfr;
- kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała podczas zabaw ruchowych;
- rozbudzanie empatii w stosunku do zwierząt;
- rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy logopedyczne, onomatopeiczne oraz naśladowcze.
Temat: Wiosna wśród nas-zabawy z kolorami.
- poznanie znaczenia pojęcia “roślina pod ochroną”, rozwijanie poszanowania roślin;
- dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody oraz obserwowanie zachodzących zmian w otaczającym nas świecie;
- nazywanie wiosennych kwiatów- doskonalenie analizy sylabowej wyrazów;
- kształtowanie umiejętności współpracy podczas wykonywanych działań z rówieśnikami;
- rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków podczas eksperymentowania;
- utrwalanie nazw kolorów podstawowych oraz barw pochodnych, jakie można uzyskać mieszając odpowiednie kolorowy podstawowe.
Temat: Kraina bajek i baśni.
- kształtowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej oraz życzliwego nastawienia do siebie i innych;
- zapoznanie z procesem powstawania książek oraz wprowadzenie zawodów zajmujących się produkcją, naprawą książek;
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich oraz wypowiadania się na ich temat;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej w czasie zabaw;
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych;
- nabywanie doświadczeń związanych z porządkowym aspektem liczby- doskonalenie umiejętności matematycznych.
Temat: Co to znaczy eko?
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne, zapoznanie z żywiołami;
- wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej;
- zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz z ich przetwarzaniem;
- wprowadzenie pojęcia „recykling”, zapoznanie z symbolem recyklingu, odszukiwanie go na pudełkach itd.;
- rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy słowne i plastyczne rozwijające wyobraźnię- tworzenie ekologicznych zabawek.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze
Marzec 2024 r.
Tydzień 1. „Jak dbać o zdrowie ?”
- wdrażanie do przestrzegania zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności ruchowej;
- nabywanie świadomości, że w razie potrzeby należy poddawać się leczeniu;
- poznawanie wybranych zawodów / lekarz, pielęgniarka, stomatolog/związanych z leczeniem ludzi;
- doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczbami porządkowymi w zakresie 7.
Tydzień 2. „Jak było kiedyś ?”
- poznanie różnych wynalazków i ich zastosowanie;
- poznawanie sylwetek wybranych wynalazców i ich wynalazków,
- kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat;
- rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie figur geometrycznych.
Tydzień 3. „W morskich głębinach.”
- poznawanie wybranych zwierząt żyjących w morzach i oceanach;
- zdobywanie wiedzy na temat latarni morskich;
- poznawanie różnych gatunków soli i ich zastosowanie;
- zdobywanie wiedzy na temat statków morskich.
Tydzień 4. „Wielkanocne radości.”
- zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą;
- rozwijanie zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku w toku zabaw;
- kształtowanie słuchu muzycznego – zabawy ze śpiewem;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze
Luty 2024 r.
Tydzień 1: „ Karnawałowe zabawy”
- Zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego- poznanie znaczenia słów związanych z karnawałowymi akcesoriami.
- „Bal Karnawałowy”- tworzenie radosnej atmosferę w oczekiwaniu na bal karnawałowy w przedszkolu – rozmowy o strojach, tworzenie
- Tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych elementów.
- Rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego- wykonywanie ćwiczeń oddechowych i dźwiękonaśladowczych.
Tydzień 2: „Zimowa wyprawa”
- Poznanie sposobów aktywnie spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
- Budowanie doświadczeń związanych z orientacją w przestrzeni oraz orientacją na kartce
papieru.
- Doskonalenie słuchu poprzez zabawy muzyczne, zabawy ze śpiewem oraz zabawy słuchowe.
- Kształtowanie słuchu fonematycznego poprzez zabawy z wyrazami i zdaniami.
Tydzień 3: „ Nasza Wisła”
- Poznanie wybranych legend związanych z polskimi miastami.
- Zapoznanie się z wybranymi gatunkami zwierząt zamieszkujących Wisłę i jej okolice.
- Kształtowanie umiejętności matematycznych, przeliczanie, porównywanie.
- Aktywny udział w zabawach ruchowych, naśladowczych i pantomimicznych.
Tydzień 4: „ Co to jest sztuka”
- Poznanie pojęcia „ sztuka” wskazywanie przykładów z życia codziennego, w których przenikają się różne dziedziny sztuki.
- Tworzenie dzieł malarskich na różnych strukturach oraz rzeźbienie w glinie.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych.
- Integracja grupy – budowanie pozytywnych relacji w grupie, poprzez wspólne zabawy i działania.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze.
Styczeń 2024 r.
- Tydzień „ Kosmos pełen gwiazd”
- Układ Słoneczny- doskonalenie nazw planet układu słonecznego oraz nazywanie obiektów w przestrzeni kosmicznej.
- Poznawanie następstw dnia i nocy – zapoznanie się z wierszem Doroty Gellner „ Słońce zachodzi”.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez zabawy sprawnościowe : nawlekanie guzików na sznurek ,układanie konstrukcji z klocków drewnianych, wycinanie nożyczkami.
- Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pantomimicznych.
- Tydzień „ Zimowy krajobraz”
- Poznawanie charakterystycznych cech zimy- utrwalenie pór roku, analiza wiersza Ireny Kopeć „ Bardzo lubię zimę”.
- Omawianie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
- Poznawanie liczebników głównych z wykorzystaniem zabawy matematycznej „ Śnieżynki łączcie się”.
- Rozwijanie kreatywności, fantazji, wyobraźni poprzez tworzenie prac plastycznych.
- Tydzień „ Czas z babcią i dziadkiem”
- Wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nowymi wyzwaniami / pokonywanie tremy, trudnych emocji, ćwiczenie pamięci/ podczas przygotowań do przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka.
- Rozumienie pojęcia „ para”- zabawy matematyczne.
- Porównywanie długości- krótki, długi, równe.
- Tydzień „ Dawne zawody”
- Poznawanie różnych zawodów- wzbogacenie słownictwa.
- Rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych.
- Doskonalenie wrażliwości i słuchowej poprzez śpiewanie piosenek, wystukiwanie rytmu.
- Poznawanie przedmiotów używanych w kuchni dawniej i dziś.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo-opiekuńcze.
Grudzień 2023 r.
Tydzień 1 „ W teatrze”
- Poznawanie zasad kulturalnego zachowania się w teatrze.
- Rozwijanie wyobraźni poprzez zabawy teatralne, naśladowcze, dramowe, improwizacje ruchowe – wcielanie się w role.
- Podejmowanie prób do przedstawienia jasełkowego, tworzenie możliwości rozwijania twórczej ekspresji teatralnej.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i klasyfikowania na konkretach w zakresie 6-ciu.
Tydzień 2 „ Kuchenne ciekawostki”
- Poznawanie zawodu kucharza.
- Kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z dokonywaniem zakupów produktów pakowanych.
- Rozwijanie słownictwa związanego z produktami, przedmiotami i procesami kuchennymi.
- Kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne .
Tydzień 3 „ Święta za pasem”
- Tworzenie możliwości do poznawania pojęć związanych z upływem czasu.
- Nabywanie doświadczeń w zakresie mierzenia długości.
- Zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych, konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów.
- Poznawanie tradycji rodzinnych i regionalnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
Tydzień 4 „ Krok w nowy rok”
- Utrwalanie nazw dni tygodnia i miesięcy.
- Tworzenie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem i wykorzystaniem liczebników porządkowych.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych.
- Stymulowanie wrażliwości słuchowej oraz sprawności aparatu artykulacyjnego.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze
Listopad 2023 r.
- Tydzień „Bezpieczni i rozważni”
- Wzbogacanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy.
- Zapoznaje się z numerami alarmowymi.
- Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi osobami.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad w miejscach publicznych podczas wyjść i spotkań w środowisku społecznym.
- Tydzień „Polska- nasz Ojczyzna”
- Zapoznanie ze słowami i melodią hymnu Polskiego – poznanie symboli narodowych.
- „ Kto należy do mojej rodziny” – zapoznanie z pojęciami „bliższa i dalsza rodzina” rozróżnianie
- poszczególnych członków rodziny.
- Dostrzeganie różnic pomiędzy mieszkaniem w bloku, domu jednorodzinnym, kamienicy.
- Rozwijanie fantazji, wyobraźni w tworzeniu prac plastycznych.
- Tydzień „ Preludium deszczowe”
- Dostrzeganie zmian w sposobie ubierania się w zależności od pory roku
- Utrwalenie nazw jesiennych kolorów – poznanie ich pochodnych.
- Rozróżnianie różnego rodzaju deszczu oraz zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla j
- Rozwijanie ekspresji ruchowo – wokalnych z wykorzystaniem piosenek o tematyce jesiennej.
- Tydzień „ Rozpoznaje emocje”
- Poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania, odczuć , stosownie do analizowanego tematu – poznanie znaczenia słowa „marzenia”.
- Rozwijanie aktywności werbalnej, poprawności gramatycznej wypowiedzi.
- Przeliczanie i klasyfikowanie elementów w zakresie 5-ciu.
Zamierzenia wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczne
Październik 2023 r.
- Tydzień „ Warzywa i owoce”
- Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw i owoców
- Poznawanie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia
- Klasyfikowanie i przeliczanie warzyw i owoców.
- Doskonalenie ogólnej sprawności manualnej.
- Tydzień „ W naszej grupie”
- Próby odczytywania i nazywania emocji innych oraz samodzielnego ich wyrażania za pomocą mimiki, gestu i ruchu.
- Utrwalanie wiedzy dotyczącej znajomości bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, przedszkolu i ogrodzie.
- Doskonalenie przeliczania na konkretach.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
- Tydzień „ Co nam dają drzewa?”
- Rozpoznawanie i nazywanie pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych oraz miejsc, w których rosną.
- Poznawanie roli i znaczenia drzew w życiu człowieka.
- Rozwijanie zdolności komunikacyjnych przez dostosowanie wypowiedzi do sytuacji i tematyki.
- Poznawanie podczas działań różnych materiałów naturalnych.
- Tydzień „ Przygotowanie do zimy”
- Wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy.
- Poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe, budowanie świadomości, że zwierząt nie można krzywdzić.
- Zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku.
- Klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy np. kształtu, koloru, wielkości.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze
Wrzesień 2023 r.
Tydzień 1 „ Razem w przedszkolu”
- Stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych
podróży.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy , zabawy oraz higieny.
- Rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia- ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowej.
- – Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
Tydzień 2 „ Zabawy z latawcem”
- Stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny: zabawy plastyczne, konstrukcyjno- techniczne.
- Zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, muzycznej, plastycznej, ruchowej.
- Poznanie budowy latawca oraz jego działania.
- Rozpoznawanie figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów.
Tydzień 3 „ Nadchodzi jesień”
- „Co nam pani jesień w koszu niesie?” – dostrzeganie zmian związanych z jesienią.
- Stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami.
- Rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne.
- „Wiem kim jestem i gdzie mieszkam”- zabawy uświadamiające znaczenia znajomości swojego adresu zamieszkania.
Tydzień 4 „ Ziemia pełna tajemnic”
- Zapoznanie z modelem ziemi – swobodne rozmowy o naszej planecie – wyk. filmu edukacyjnego.
- Poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka.
- Kształtowanie słuch fonemowego przez zabawy z wyk. metody M. Bogdanowicz.
- Rozwijanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji, pokazów.