Grupa III
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
LISTOPAD 2025 r.
1 Krąg tematyczny: BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
- Utrwalanie bezpiecznych sposobów poruszania się po drogach (przechodzenie przez jezdnie, wybrane znaki drogowe ) – historyjki obrazkowe, zabawy tematyczne, zabawy ze znakami drogowymi, filmiki multimedialne, spacery i wycieczki
- Zapoznanie z numerem alarmowym 112 i sytuacjami, w jakich można go używać- zabawy dramowe, plastyczne, odgrywanie scenek, praca z ilustracją
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia
- Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i poza nim, nabywanie umiejętności odmawiania obcym w sytuacjach mogących stanowić dla dzieci zagrożenie. – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne , pogadanki, praca z historyjka obrazkową
2 Krąg tematyczny : POLSKA – NASZ OJCZYZNA
- Utrwalanie symboli narodowych ( flaga, godło, hymn), dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego, wzbudzanie pozytywnych skojarzeń związanych z Polską – multimedialne filmy edukacyjne, zajęcia muzyczne, prace plastyczne, nauka refrenu Hymnu, udział w uroczystym Apelu Patriotycznym
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności
- Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.
3 Krąg tematyczny: PRELUDIUM DESZCZOWE
- Obserwowanie i nazywanie zjawisk pogodowych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
- Nazywanie elementów garderoby potrzebnych podczas deszczowej jesiennej pogody – gry planszowe, zagadki słowne i obrazkowe, puzzle, działania praktyczne samoobsługowe
- Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne
- Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe
- Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych
4 Krąg tematyczny : ROZPOZNAJEMY EMOCJE
- Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji ( radość, smutek, złość, strach),
- Rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi, uświadamianie znaczenia emocji w życiu człowieka- zabawy dramowe, bajki terapeutyczne, zabawy badawcze, literatura dziecięca, zabawa z lusterkami, praca z historyjką obrazkową, elementy TUS
- Podnoszenie świadomości własnego ciała – zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego, zabawy orientacyjno- porządkowe, zabawy matematyczne, masażyki
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
PAŹDZIERNIK 2025 r.
Krąg tematyczny: Warzywa i owoce
- Rozróżnianie i nazywanie owoców i warzyw. Rozwijanie zmysłu smaku poprzez zabawy badawcze.
- Utrwalenie nazewnictwa kolorów. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej poprzez zabawy i gry np. memory
- Kształtowanie poczucia rytmu i wyobraźni muzycznej poprzez zabawy ruchowo-taneczne i gry rytmiczne .
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania za pomocą zabaw słownych i słuchania opowiadań.
- Zapoznanie z zasadami prawidłowego odżywiania, konieczności aktywności fizycznej oraz jej wpływu na nasze zdrowie- trening czystości, omówienie piramidy zdrowego żywienia.
Krąg tematyczny: W naszej w grupie
- Budowanie poczucia wspólnoty , doskonalenie umiejętności wspólnej i zgodnej zabawy oraz kształtowanie pozytywnej samoocen gry integracyjne, zabawy słowne.
- Poznawanie różnych stanów emocjonalnych jak radość, złość, smutek. Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć- wykorzystanie technik teatralnych w tym elementów dramy.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej poprzez śpiewanie piosenek i ilustrowanie słów ruchem. Utrwalenie zasad zgodnej zabawy
i korzystania ze wspólnych zabawek- ,,burza mózgów’’ - Utrwalenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w czasie zabaw w domu, przedszkolu i na dworze oraz przypomnienie zasad zgodnej zabawy i korzystania ze wspólnych zabawek- ,, burza mózgów’’ i wykorzystanie zabaw dydaktycznych.
- Nauka empatii w stosunku do innych osób. Zapoznanie z formami niesienia pomocy ludziom, zwierzętom i roślinom- zabawy integracyjne przy muzyce, trening zadaniowy.
Krąg tematyczny: Co nam dają drzewa?
- Rozpoznawanie gatunków drzew liściastych – w szczególności dąb, świerk, brzoza oraz utrwalanie nazw i miejsc (sad, las, park) w których rosną- zabawy dydaktyczne i ruchowo- naśladowcze Utrwalenie nazw pór roku oraz zmian zachodzących w przyrodzie.
- Rozwijanie i stymulacja zmysłów sensorycznych poprzez rozpoznawanie darów natury ( zabawy polisensoryczne).
- Poznanie przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania , utrwalenie zasad pracy i koncentrowania uwagi podczas zajęć z całą grupą poprzez wykonanie wspólnej pracy plastycznej oraz ćwiczenia angażujące zmysły i ruch- ,,rysowanie w powietrzu’’ ,, rysowanie na plecach’’.
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach z wykorzystaniem patyków.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego poprzez zapoznanie z cyklem życia drzewa oraz układaniem historyjek obrazkowych.
Krąg tematyczny: Przygotowania do zimy
- Zapoznanie z potrzebami zwierząt , poznanie znaczenia pojęcia ,,zwierzęta domowe”. Budowanie świadomości, że zwierząt nie można krzywdzić.- ilustracje i zdjęcia zwierząt, słuchanie wiersza ,, istota czująca’’
- Klasyfikowanie przedmiotów według ilości i rodzaju, przeliczanie elementów zbioru wykorzystując zabawy dydaktyczne, oraz organizacyjno- porządkowe.
- Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez uczestnictwo w grach i rozgrywkach z rówieśnikami oraz ćwiczeniach gimnastycznych.
- Usprawnianie motoryki małej poprzez malowanie i kolorowanie
- Rozwijanie logicznego myślenia oraz doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi- zabawy w zgadywanie, gry liczbowe.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze
WRZESIEŃ 2025 r.
1 Krąg tematyczny: RAZEM W PRZEDSZKOLU
- Przypominanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz zasad zachowań w przedszkolu– utrwalanie kodeksu przedszkolnego, pogadanki, zabawy dramowe i sytuacyjne, praca z ilustracją.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
- Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne, pogadanki, praca z historyjka obrazkową
- Zapoznanie ze schematem ciała człowieka – zabawy ruchowe, masażyki, ćwiczenia gimnastyczne.
- Ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy (kolor, wielkość, kształt) – porównywanie liczebności zbiorów, zabawy matematyczne.
2 Krąg tematyczny : ZABAWY Z LATAWCEM
- Poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania- utrwalanie wyglądu figur geometrycznych w szczególności trójkąta, zabawy plastyczne, ruchowe i matematyczne.
- Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI.
- Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
- Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
3 Krąg tematyczny: NADCHODZI JESIEŃ
- Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody.
- Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne.
- Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody w okresie jesiennym.
- Kształtowanie koncentracji uwagi – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?”
4 Krąg tematyczny : CUDA NA ZIEMI
- Rozpoznawanie i nazywanie zjawisk przyrodniczych, skarbów Ziemi, poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i w życiu człowieka – filmiki multimedialne, zabawy naśladowcze, opowiadania, ilustracje, organizacja kącika tematycznego.
- Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne.
- Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.