Grupa III

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze

Maj 2024 r.

  1. Tydzień 1. „Patriotyczny maj”
  • utrwalanie znajomości symboli narodowych, budowanie szacunku do ojczyzny i symboli narodowych;
  • wzbogacanie wiedzy o Warszawie, Krakowa (wzbogacanie umiejętności wypowiedzenia się na podane tematy);
  • poznawanie wybranych legend polskich;
  • dostrzeganie różnic w znaczeniu „mała ojczyzna” , „duża ojczyzna”.
  1. Tydzień 2. „Europa wita nas”

 

  • zdobywanie wiedzy na temat niektórych krajów Europy i ich zabytków;
  • poznawanie symboli Unii Europejskiej, rozbudzenie uczuć patriotyzmu oraz poczucia przynależności do Unii Europejskiej;
  • rozbudzanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych poprzez udział w różnego rodzaju zabawach  ruchowo-muzycznych;
  • doskonalenie sprawności manualnej przez zabawy gimnastyczne z piłką.
  1. 3. Tydzień 3. „Kolorowa wiosna”
  • rozbudzanie zainteresowań książkami – słuchanie utworów literackich dla dzieci;
  • udoskonalanie umiejętności przeliczania na konkretach i zbiorach oraz szeregowanie ( w zakresie do 8);
  • rozbudzanie zainteresowania przyrodą – zdobywanie wiedzy na temat wybranych owadów oraz ich roli w przyrodzie;
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności podczas tworzenia prac plastycznych z różnorodnych materiałów.
  1. Tydzień 4. „Moja rodzina”
  • wypowiadanie się na temat rodziny, poznawanie sposobów spędzania czasu wolnego z najbliższymi;
  • utrwalanie znajomości funkcji kalendarza;
  • zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczebników porządkowych;
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej podczas wykonywania prac plastycznych.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze

Kwiecień 2024 r.

Temat: Zwierzęta domowe i hodowlane.

  • poznawanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych oraz ich znaczenia dla ludzi;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych podczas przeliczania, tworzenia zbiorów, klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę, zapoznanie z obrazem graficznym cyfr;
  • kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała podczas zabaw ruchowych;
  • rozbudzanie empatii w stosunku do zwierząt;
  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy logopedyczne, onomatopeiczne oraz naśladowcze.

Temat: Wiosna wśród nas-zabawy z kolorami.

  • poznanie znaczenia pojęcia “roślina pod ochroną”, rozwijanie poszanowania roślin;
  • dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody oraz obserwowanie zachodzących zmian w otaczającym nas świecie;
  • nazywanie wiosennych kwiatów- doskonalenie analizy sylabowej wyrazów;
  • kształtowanie umiejętności współpracy podczas wykonywanych działań z rówieśnikami;
  • rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków podczas eksperymentowania;
  • utrwalanie nazw kolorów podstawowych oraz barw pochodnych, jakie można uzyskać mieszając odpowiednie kolorowy podstawowe.

Temat: Kraina bajek i baśni.

  • kształtowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej oraz życzliwego nastawienia do siebie i innych;
  • zapoznanie z procesem powstawania książek oraz wprowadzenie zawodów zajmujących się produkcją, naprawą książek;
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich oraz wypowiadania się na ich temat;
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej w czasie zabaw;
  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych;
  • nabywanie doświadczeń związanych z porządkowym aspektem liczby- doskonalenie umiejętności matematycznych.

Temat: Co to znaczy eko?

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne, zapoznanie z żywiołami;
  • wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej;
  • zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz z ich przetwarzaniem;
  • wprowadzenie pojęcia „recykling”, zapoznanie z symbolem recyklingu, odszukiwanie go na pudełkach itd.;
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy słowne i plastyczne rozwijające wyobraźnię- tworzenie ekologicznych zabawek.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze

Marzec 2024 r.

 Tydzień  1. „Jak dbać o zdrowie ?”

  • wdrażanie do przestrzegania zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności ruchowej;
  • nabywanie świadomości, że w razie potrzeby należy poddawać się leczeniu;
  • poznawanie wybranych zawodów / lekarz, pielęgniarka, stomatolog/związanych z leczeniem ludzi;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczbami porządkowymi w zakresie 7.   

Tydzień  2. „Jak było kiedyś ?”

  • poznanie różnych wynalazków i ich zastosowanie;
  • poznawanie sylwetek wybranych wynalazców i ich wynalazków,
  • kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat;
  • rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie figur geometrycznych.

 Tydzień  3. „W morskich głębinach.”

  • poznawanie wybranych zwierząt żyjących w morzach i oceanach;
  • zdobywanie wiedzy na temat latarni morskich;
  • poznawanie różnych gatunków soli i ich zastosowanie;
  • zdobywanie wiedzy na temat statków morskich.

 Tydzień  4. „Wielkanocne radości.”

  • zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą;
  • rozwijanie zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku w toku zabaw;
  • kształtowanie słuchu muzycznego – zabawy ze śpiewem;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze

Luty 2024 r.

Tydzień 1: „ Karnawałowe zabawy”

  • Zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego- poznanie znaczenia słów związanych z karnawałowymi akcesoriami.
  • „Bal Karnawałowy”- tworzenie radosnej  atmosferę w oczekiwaniu na bal karnawałowy w przedszkolu – rozmowy o strojach,  tworzenie
  • Tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych elementów.
  • Rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego- wykonywanie ćwiczeń oddechowych i dźwiękonaśladowczych.

Tydzień 2: „Zimowa wyprawa”

  • Poznanie sposobów  aktywnie   spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
  • Budowanie doświadczeń związanych z orientacją w przestrzeni oraz orientacją na kartce

papieru.

  • Doskonalenie słuchu poprzez zabawy muzyczne, zabawy ze śpiewem oraz zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie słuchu fonematycznego poprzez zabawy z wyrazami i zdaniami.

Tydzień 3: „ Nasza Wisła”

  • Poznanie wybranych   legend  związanych  z polskimi miastami.
  • Zapoznanie się z wybranymi gatunkami  zwierząt zamieszkujących Wisłę i jej okolice.
  • Kształtowanie umiejętności matematycznych, przeliczanie, porównywanie.
  • Aktywny udział w zabawach ruchowych, naśladowczych i pantomimicznych.

Tydzień 4: „ Co to jest sztuka”

  • Poznanie pojęcia „ sztuka” wskazywanie przykładów  z życia codziennego, w których przenikają się różne dziedziny sztuki.
  • Tworzenie dzieł malarskich na różnych strukturach oraz rzeźbienie w glinie.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych.
  • Integracja grupy – budowanie pozytywnych  relacji w grupie, poprzez wspólne zabawy i działania.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze.

Styczeń 2024 r.

  1. Tydzień „ Kosmos pełen gwiazd”
  • Układ Słoneczny- doskonalenie nazw planet układu słonecznego oraz nazywanie obiektów w przestrzeni kosmicznej.
  • Poznawanie następstw dnia i nocy – zapoznanie się z wierszem Doroty Gellner „ Słońce zachodzi”.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez zabawy sprawnościowe : nawlekanie guzików na sznurek ,układanie konstrukcji z klocków drewnianych, wycinanie nożyczkami.
  • Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pantomimicznych.
  1. Tydzień „ Zimowy krajobraz”
  • Poznawanie charakterystycznych cech zimy- utrwalenie pór roku, analiza wiersza Ireny Kopeć „ Bardzo lubię zimę”.
  • Omawianie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
  • Poznawanie liczebników głównych z wykorzystaniem zabawy matematycznej „ Śnieżynki łączcie się”.
  • Rozwijanie kreatywności, fantazji, wyobraźni poprzez  tworzenie prac plastycznych.
  1. Tydzień „ Czas z babcią i dziadkiem”
  • Wdrażanie do okazywania szacunku osobom starszym.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nowymi wyzwaniami / pokonywanie tremy, trudnych emocji, ćwiczenie pamięci/ podczas przygotowań do przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka.
  • Rozumienie pojęcia „ para”- zabawy matematyczne.
  • Porównywanie długości- krótki, długi, równe.
  1. Tydzień „ Dawne zawody”
  • Poznawanie różnych zawodów- wzbogacenie słownictwa.
  • Rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych.
  • Doskonalenie wrażliwości i  słuchowej poprzez śpiewanie piosenek, wystukiwanie rytmu.
  • Poznawanie przedmiotów używanych w kuchni dawniej i dziś.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo-opiekuńcze.

Grudzień 2023 r.

Tydzień 1 „ W teatrze”

  • Poznawanie zasad kulturalnego zachowania się w teatrze.
  • Rozwijanie wyobraźni poprzez zabawy teatralne, naśladowcze, dramowe, improwizacje ruchowe – wcielanie się w role.
  • Podejmowanie prób do przedstawienia jasełkowego, tworzenie możliwości rozwijania twórczej ekspresji teatralnej.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania i klasyfikowania na konkretach w zakresie 6-ciu.

Tydzień 2 „ Kuchenne ciekawostki”

  • Poznawanie zawodu kucharza.
  • Kształtowanie świadomości ekologicznej związanej z dokonywaniem zakupów produktów pakowanych.
  • Rozwijanie słownictwa związanego z produktami, przedmiotami i procesami kuchennymi.
  • Kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne .

Tydzień 3 „ Święta za pasem”

  • Tworzenie możliwości do poznawania pojęć związanych z upływem czasu.
  • Nabywanie doświadczeń w zakresie mierzenia długości.
  • Zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych, konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów.
  • Poznawanie tradycji rodzinnych i regionalnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

Tydzień 4 „ Krok w nowy rok”

  • Utrwalanie nazw dni tygodnia i miesięcy.
  • Tworzenie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem i wykorzystaniem liczebników porządkowych.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań sportowych, gimnastycznych i ruchowych.
  • Stymulowanie wrażliwości słuchowej oraz sprawności aparatu artykulacyjnego.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

 Listopad  2023 r.

 

  1. Tydzień „Bezpieczni i rozważni”
  • Wzbogacanie wiedzy  na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy.
  • Zapoznaje się z numerami alarmowymi.
  • Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi osobami.
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad w miejscach publicznych podczas wyjść i spotkań w środowisku społecznym.
  1. Tydzień „Polska- nasz Ojczyzna”
  • Zapoznanie ze słowami i melodią hymnu Polskiego – poznanie symboli narodowych.
  • „ Kto należy do mojej rodziny” – zapoznanie z pojęciami „bliższa i dalsza rodzina” rozróżnianie
  • poszczególnych członków rodziny.
  • Dostrzeganie różnic pomiędzy mieszkaniem w bloku, domu jednorodzinnym, kamienicy.
  • Rozwijanie fantazji, wyobraźni w tworzeniu prac plastycznych.
  1. Tydzień „ Preludium deszczowe”
  • Dostrzeganie zmian w sposobie ubierania  się w zależności od pory roku
  • Utrwalenie nazw jesiennych kolorów – poznanie ich pochodnych.
  • Rozróżnianie różnego rodzaju deszczu oraz zjawisk  atmosferycznych  charakterystycznych  dla j
  • Rozwijanie ekspresji ruchowo – wokalnych z wykorzystaniem piosenek o tematyce jesiennej.
  1. Tydzień „ Rozpoznaje emocje”
  • Poznanie sposobów  radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania własnego  zdania,  odczuć , stosownie do analizowanego tematu – poznanie znaczenia słowa „marzenia”.
  • Rozwijanie aktywności werbalnej, poprawności gramatycznej wypowiedzi.
  • Przeliczanie i klasyfikowanie elementów w zakresie 5-ciu.

Zamierzenia wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczne

Październik 2023 r.

 

  1. Tydzień „ Warzywa i owoce”
  • Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw i owoców
  • Poznawanie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia
  • Klasyfikowanie i przeliczanie warzyw i owoców.
  • Doskonalenie ogólnej sprawności manualnej.
  1. Tydzień „ W naszej grupie”
  • Próby odczytywania i nazywania emocji innych oraz samodzielnego ich wyrażania za pomocą mimiki, gestu i ruchu.
  • Utrwalanie wiedzy dotyczącej znajomości bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, przedszkolu i ogrodzie.
  • Doskonalenie przeliczania na konkretach.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
  1. Tydzień „ Co nam dają drzewa?”
  • Rozpoznawanie i nazywanie pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych oraz miejsc, w których rosną.
  • Poznawanie roli i znaczenia drzew w życiu człowieka.
  • Rozwijanie zdolności komunikacyjnych przez dostosowanie wypowiedzi do sytuacji i tematyki.
  • Poznawanie podczas działań różnych materiałów naturalnych.
  1. Tydzień „ Przygotowanie do zimy”
  • Wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy.
  • Poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe, budowanie świadomości, że zwierząt nie można krzywdzić.
  • Zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku.
  • Klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy np. kształtu, koloru, wielkości.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze

Wrzesień 2023 r.

 

Tydzień 1 „ Razem w przedszkolu”

  • Stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych

podróży.

  • Wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy , zabawy oraz higieny.
  • Rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia- ćwiczenia syntezy i analizy wzrokowej.
  • – Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

Tydzień 2 „ Zabawy z latawcem”

  • Stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny: zabawy plastyczne, konstrukcyjno- techniczne.
  • Zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, muzycznej, plastycznej, ruchowej.
  • Poznanie budowy latawca oraz jego działania.
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów.

Tydzień 3 „ Nadchodzi jesień”

  • „Co nam pani jesień w koszu niesie?” – dostrzeganie zmian związanych z jesienią.
  • Stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami.
  • Rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne.
  • „Wiem kim jestem i gdzie mieszkam”- zabawy uświadamiające znaczenia znajomości swojego adresu zamieszkania.

Tydzień 4 „ Ziemia pełna tajemnic”

  • Zapoznanie z modelem ziemi – swobodne rozmowy o naszej planecie – wyk. filmu edukacyjnego.
  • Poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka.
  • Kształtowanie słuch fonemowego przez zabawy z wyk. metody M. Bogdanowicz.
  • Rozwijanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji, pokazów.