Grupa III

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Maj 2025 r.

 

  1. Patriotyczny maj
  • Utrwalanie znajomości własnego adresu zamieszkania oraz symboli narodowych.
  • Przypomnienie znaczenia pojęcia „legenda”, oraz poznanie wybranych legend polskich.
  • Budowanie szacunku do ojczyzny i symboli narodowych oraz rozbudzanie uczuć patriotycznych.
  • Doskonalenie umiejętności współpracy z innymi oraz cierpliwego czekania na swoją kolej w zabawie.
  • Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych .

 

 

  1. Europa wita nas
  • Poznanie znaczenia nazwy „Unia Europejska” oraz jej symboli.
  • Zdobywanie wiedzy na temat niektórych krajów Europy oraz ich zabytków.
  • Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na podany temat, w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji.
  • Doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy z plasteliną i nożyczkami.
  • Ćwiczenia koncentracji, uwagi oraz percepcji wzrokowej poprzez składanie obrazków z części na podstawie wzorów.

 

  1. Kolorowa wiosna
  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodą poprzez poznawanie wybranych kwiatów i owadów.
  • Poznanie pracy „ogrodnika” i jego narzędzi.
  • Pogłębianie wiedzy na temat ważnej roli owadów jaką pełnią w przyrodzie.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach i zbiorach oraz szeregowania.
  • Ćwiczenia prawidłowego prowadzenia rozmowy i przestrzegania zasady uważnego słuchania innych.

 

  1. Moja rodzina
  • Omówienie znaczenia słowa „rodzina” z uwzględnieniem nazywania poszczególnych członków rodziny.
  • Poznanie wyglądu i funkcji zegara, wyjaśnienie pojęcia „czas” oraz „czas wolny”.
  • Ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej.
  • Doskonalenie umiejętności rozróżniania przyjemnych i nieprzyjemnych emocji oraz uczuć, próby samodzielnego mówienia o nich.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Kwiecień  2025 r.

  1. Zwierzęta domowe i hodowlane
  • Kształtowanie szacunku i opiekuńczości w stosunki do zwierząt.
  • Poznawanie zwierząt domowych i gospodarskich.
  • Rozwiązywanie zagadek słownych o zwierzętach domowych i gospodarskich.
  • Ćwiczenia w przeliczaniu- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  1. Co to znaczy Eko?
  • Poznawanie różnego rodzaju opakowań, rozumienie pojęcia recykling, Eko.
  • Ćwiczenia słuchowe, dźwiękonaśladowcze, ortofoniczne.
  • Rozumienie potrzeby oszczędzania wody, prądu, segregowania śmieci itp.
  • Eksperymentowanie z wodą- obieg wody w przyrodzie.
  • Poznanie źródeł energii elektrycznej.
  1. Wielkanocna radość
  • Doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych.
  • Zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą.
  • Rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię.
  • Kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni.
  • Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata.
  1. Kraina bajek i baśni
  • Rozpoznawanie i nazywanie postaci bajkowych na obrazkach.
  • Kształtowanie umiejętności teatralnych- odgrywanie ról.
  • Ćwiczenia logopedyczne- gimnastyka buzi i języka.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych i umiejętności współdziałania w zespole.
  • Rozwijanie samodzielności i wyobraźni.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Marzec 2025 r.

 

 

  1. Jak dbać o zdrowie?
  • Wzbogacanie wiedzy na temat piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.
  • Zdobywanie wiedzy na temat dbania o higienę i zdrowie z uwzględnieniem zawodu dentysty, lekarza, ratownika medycznego, pielęgniarki oraz farmaceuty.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6- ciu i posługiwania się liczebnikami porządkowymi .
  • Rozwijanie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, ćwiczeń poranny oraz ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

  1. Jak było kiedyś?
  • Poznanie pojęcia „wynalazek” oraz sprzętów używanych w domu dawniej i dziś.
  • Wdrażanie do umiejętności uważnego słuchania innych osób oraz obdarzania ich uwagą.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez porównywanie wielkości przedmiotów oraz szeregowanie obrazków od najmniejszego do największego.
  • Utrwalanie znajomości numeru alarmowego 112 oraz przypomnienie w jakich sytuacjach pod niego dzwonimy.
  • Kształtowanie równowagi, doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej.

 

 

  1. Nadchodzi wiosna
  • Poznanie pojęcia „roślina pod ochroną”
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez poznanie zwiastunów wiosny oraz podstawowych wiosennych kwiatów (przebiśnieg, żonkil, pierwiosnek, krokus, hiacynt.
  • Ćwiczenia umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów.
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni oraz na kartce papieru.
  • Doskonalenie sprawności manualnej poprzez wyklejanie, wydzieranie, lepienie z różnych mas ze szczególnym zwróceniem uwagi na estetykę pracy.

 

  1. W morskich głębinach
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez poznanie wybranych gatunków zwierząt żyjących a morzach i oceanach.
  • Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich i ilustracji.
  • Doskonalenie umiejętnośoci przeliczania w zakresie 6.
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania przyjemnych i nieprzyjemnych emocji oraz uczuć, próby samodzielnego mówienia o nich.
  • Rozwijanie koordynacji ruchowej w toku różnych zabaw i ćwiczeń.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Luty  2025 r.

 

 

  1. Zimowa wyprawa
  • Rozwijanie zainteresowań matematycznych, klasyfikowanie, przeliczanie, rozwijanie umiejętności orientacji w przestrzeni.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne i graficzne.
  • Poznanie rejonów Arktyki i Antarktydy- zwierząt zamieszkujących te tereny.
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat- formułowanie zdań rozwiniętych, poprawnych pod względem gramatycznym.
  • Ćwiczenia koncentracji i uwagi w toku zajęć dydaktycznych i ćwiczeń.

 

  1. Karnawałowe zabawy
  • Rozwijanie płynności ruchów i wyczucia ciała, uczestnictwo w Balu Karnawałowym.
  • Bogacenie słownika- poznanie nowych pojęć związanych z karnawałem .
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych, tworzenie dekoracji i rekwizytów karnawałowych.
  • Ćwiczenia słuchowe, analiza i synteza sylabowa słów związanych z karnawałem.
  • Zabawy matematyczne, wykonywanie pomiarów, tworzenie zbiorów.

 

  1. Nasza Wisła
  • Zabawy dydaktyczne przybliżające dzieciom pojęć związanych  z  rzeką- Wisłą.
  • Ćwiczenia słuchowe- odgłosy wody.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy z zespole.
  • Zabawy sensoryczne rozwijające zmysły: smaku. węchu, dotyku
  • Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowo- słuchowej.

 

  1. Co to za sztuka?
  • Zapoznanie z różnymi dziełami sztuki- wędrówka multimedialna po muzeach.
  • Odczytywanie prostych symboli – wprowadzenie do zabaw z kodowaniem.
  • Zabawy badawcze- malowanie z wykorzystaniem różnych narzędzi malarskich.
  • Rozwijanie wyobraźni- poznanie pojęcia „abstrakcja”.
  • Ćwiczenia logopedyczne- kształtowanie umiejętności prawidłowej artykulacji głosek.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Styczeń   2025 r.

 

  1. Kosmos pełen gwiazd
  • Rozbudzanie zainteresowań kosmosem oraz poznanie nazw planet w Układzie Słonecznym.
  • Zapoznanie z wyglądem globusa oraz poznanie nazw wybranych kontynentów.
  • Wdrażanie do umiejętności rozumienia następstw czasu (dzień, noc), oraz nazywanie poszczególnych części dnia.
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnych relacji, współpracy z rówieśnikami podczas zabaw w grupie.

 

 

  1. Zimowy krajobraz
  • Poznanie charakterystycznych cech pór roku (zimy) oraz ptaków pozostających na zimę.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranej cechy oraz umiejętności posługiwania się pojęciami w orientacji przestrzennej względem własnego ciała.
  • Rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat w szczególności na podstawie wysłuchanych utworów literackich.
  • Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno- ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

  1. 3. Czas z Babcią i Dziadkiem
  • Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną poprzez dostrzeganie ważnej roli Babci i Dziadka w życiu każdego dziecka.
  • Zapoznanie z wyglądem kalendarza oraz poznanie daty Dnia Babci i Dziadka.
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej- dostrzeganie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
  • Ćwiczenia umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie po śladzie, kreślenie, wyklejanie, wydzieranie.

 

 

  1. Dawne zawody
  • Poznanie wybranych nazw zawodów ( szewc, kucharz, ludwisarz) oraz wytworów ich pracy.
  • Poznanie różnego rodzaju obuwia oraz próby dobierania go do odpowiednich warunków pogodowych oraz pory roku.
  • Poznanie przedmiotów używanych w kuchni dawniej i dziś oraz przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez samodzielne przeliczanie w dostępnym zakresie oraz tworzeniu par.
  • Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi.

 

  1. Karnawałowe zabawy
  • Poznanie historii karnawału oraz zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego.
  • Rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnie.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez samodzielne dokonywanie pomiarów długości za pomocą różnych miar.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie obrazków z części w logiczną całość z wykorzystaniem puzzli, układanek, mozaik.
  • Zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Grudzień   2024 r.

 

 

  1. W teatrze
  • Doskonalenie świadomości ciała w przestrzeni, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności odgrywania ról w scenkach dramowych.
  • Utrwalanie melodii i słów poznanych kolęd, świątecznych piosenek oraz tekstów do przedstawienia bożonarodzeniowego- Jasełek.
  • Rozwijanie aktywności werbalnej podczas zabaw teatralno- dramowych.
  • Kształtowanie przynależności do grupy poprzez udział w zabawach integracyjnych.
  • Poznanie Krainy Świętego Mikołaja- spotkanie ze Świętym Mikołajem w przedszkolu.

 

  1. Kuchenne ciekawostki
  • Poznawanie ramowego rozkładu dnia poprzez poznanie dni tygodnia.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, dostrzeganie zmian w najbliższym otoczeniu związanych ze zmieniającą się porą roku.
  • Uwrażliwienie na los zwierząt podczas zimy, rozpoznawanie wybranych gatunków ptaków.
  • Utrwalanie nawyków związanych z kulturą bycia- dziękuje, proszę, przepraszam
  • Aktywne uczestnictwo w przedstawieniu Jasełkowym- wspólna Wigilia.

 

  1. Tradycje Bożego Narodzenia

  • Kształtowanie szacunku do rodziców, rozumienie znaczenia wspólnego spędzania czasu w gronie rodzinnym.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania, spostrzegawczości, odtwarzanie układu według wzoru.
  • Poznanie tradycji związanych z Wigilią.
  • Kształtowanie umiejętności składania życzeń.
  • Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał podczas zabaw i ćwiczeń ogólnorozwojowych.

 

  1. Krok w nowy rok
  • Kształtowanie pojęć matematycznych, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
  • Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne.
  • Dostrzeganie stałego następstwa dnia i nocy, intuicyjne doświadczanie upływu czasu.
  • Bogacenie słownika czynnego i biernego.
  • Kształtowanie postaw proekologicznych, zajęcia tematyczne, filmy edukacyjne.

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Listopad 2024 r.

  1. Bezpieczni i rozważni
  • Doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej, kształtowanie świadomośoci siebie jako osoby.
  • Rozwijanie logicznego myślenia, przypomnienie zasad reguł i współżycia w grupie
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami przejść dla pieszych, utrwalanie znaków drogowych.
  • Nabywanie umiejętności odmawiania obcym w sytuacjach mogących stanowić dla nich zagrożenie.
  • Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową wyrazów, ćwiczenia rytmiczne.
  1. Polska- nasza Ojczyzna
  • Ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
  • Odczytywanie i utrwalanie symboli drzewa genealogicznego, doskonalenie motoryki małej.
  • Kształtowanie postaw patriotycznych, rozpoznawanie symboli narodowych.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej w relacjach społecznych .
  • Doskonalenie prawidłowego poruszania się w przestrzeni .
  1. Preludium deszczowe
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5, klasyfikowania, porównywania.
  • Ćwiczenia spostrzegawczości, koncentracji uwagi i refleksu.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów.
  • Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
  • Tworzenie muzyki, wydobywanie dźwięków z różnych przedmiotów.
  1. Rozpoznajemy emocje
  • Nabywanie umiejętności rysowania własnego wizerunku, oraz wskazywania swoich mocnych stron.
  • Dostrzeganie elementów humorystycznych w opowiadaniach i wierszach.
  • Ćwiczenia umiejętności łączenia w pary, poznanie znaczenia „para”
  • Rozwijanie umiejętności wcielania się w role.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych, nazywania emocji

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze

Październik 2024 r.

 I. Owoce i warzywa

  1. Prowadzenie obserwacji w kąciku przyrody, nazywanie i gromadzenie owoców i warzyw;
  2. Kształtowanie umiejętności matematycznych, klasyfikowanie eksponatów z podziałem na owoce i warzywa, przeliczanie, segregowanie według określonego kryterium;
  3. Tworzenie rytmicznego układu według podanego wzoru;
  4. Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju człowieka, zapoznanie dzieci z piramidą żywienia.

II. W naszej grupie

  1. Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka;
  2. Wdrażanie do nazywania swoich uczuć oraz poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami;
  3. Kształtowanie umiejętności matematycznych: stosowanie pojęcia „po równo”
  4. Reagowanie na akcent, przerwę w muzyce oraz rozwijanie percepcji słuchowej

III. Co nam dają drzewa?

  1. Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania otaczającego środowiska;
  2. Zwiększenie świadomości swojego ciała i jego możliwości poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych;
  3. Wdrażanie do nazywania pór roku oraz cech charakteryzujących je;
  4. Poznanie gatunków drzew oraz ich role w życiu człowieka.

IV. Przygotowanie do zimy

  1. Poznanie pojęcia „zwierzęta domowe”;
  2. Poznanie środowiska życia zwierząt zapadających w sen zimowy;
  3. Utrwalanie umiejętności liczenia oraz stosowanie pojęć: „mniej”, „więcej”;
  4. Doskonalenie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i zabawy z plasteliną.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze

Wrzesień 2024 r.

  1. Razem w przedszkolu
  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz zasad zachowań w grupie w sali i w ogrodzie – wprowadzenie kodeksu przedszkolaka;
  • rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia według metody I. Majchrzak;
  • zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka;
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy (kolor, wielkość, kształt) –  porównywanie liczebności zbiorów.
  1. Zabawy z latawcem
  • zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych książek i zabawek;
  • rozwijanie kompetencji językowych oraz umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, na podstawie wysłuchanych utworów literackich, ilustracji
  • poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania- utrwalanie wyglądu figur geometrycznych w szczególności trójkąta;
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.
  1. Nadchodzi jesień
  • zabawy z mapą – poznajemy położenie naszego kraju na mapie;
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni- tworzenie kącika przyrodniczego z darów jesieni w sali;
  • zapoznanie z różnymi rodzajami grzybów oraz uwrażliwianie dzieci, aby samodzielnie ich nie zbierały;
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody w okresie jesiennym.
  1. Ziemia pełna tajemnic
  • poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych;
  • utrwalanie nazwy miejscowości i kraju zamieszkania;
  • kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy słuchowe.