Grupa III

Zamierzenia  dydaktyczno- wychowawcze

LISTOPAD 2025 r.

1 Krąg tematyczny: BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

  • Utrwalanie bezpiecznych sposobów poruszania się po drogach (przechodzenie przez jezdnie, wybrane znaki drogowe ) – historyjki obrazkowe, zabawy tematyczne, zabawy ze znakami drogowymi, filmiki multimedialne, spacery i wycieczki
  • Zapoznanie z numerem alarmowym 112 i sytuacjami, w jakich można go używać- zabawy dramowe, plastyczne, odgrywanie scenek, praca z ilustracją
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia
  • Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych – zabawy z emocjami, pogadanki, bajki terapeutyczne, teatrzyki
  • Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i poza nim, nabywanie umiejętności odmawiania obcym w sytuacjach mogących stanowić dla dzieci zagrożenie. – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne , pogadanki, praca z historyjka obrazkową

2 Krąg tematyczny :  POLSKA – NASZ OJCZYZNA

  • Utrwalanie symboli narodowych ( flaga, godło, hymn), dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego, wzbudzanie pozytywnych skojarzeń związanych z Polską – multimedialne filmy edukacyjne, zajęcia muzyczne, prace plastyczne, nauka refrenu Hymnu, udział w uroczystym Apelu Patriotycznym
  • Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI ;
  • Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych;
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych – trening samodzielności
  • Motywowanie do uczestnictwa w różnych formach aktywności tj. zabawy swobodne, zajęcia ruchowe, zajęcia dodatkowe.

3 Krąg tematyczny: PRELUDIUM DESZCZOWE

  • Obserwowanie i nazywanie zjawisk pogodowych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody;
  • Nazywanie elementów garderoby potrzebnych podczas deszczowej jesiennej pogody – gry planszowe, zagadki słowne i obrazkowe, puzzle, działania praktyczne samoobsługowe
  • Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych – zajęcia matematyczne, zabawy plastyczne i ruchowe
  • Rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, ćwiczeń porannych, czynności samoobsługowych

4 Krąg tematyczny : ROZPOZNAJEMY EMOCJE

  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji ( radość, smutek, złość, strach),
  • Rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi, uświadamianie znaczenia emocji w życiu człowieka- zabawy dramowe, bajki terapeutyczne, zabawy badawcze, literatura dziecięca, zabawa z lusterkami, praca z historyjką obrazkową, elementy TUS
  • Podnoszenie świadomości własnego ciała – zabawy z elementami Ruchu Rozwijającego, zabawy orientacyjno- porządkowe, zabawy matematyczne, masażyki
  • Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne;

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

PAŹDZIERNIK 2025 r.

Krąg tematyczny: Warzywa i owoce

  1. Rozróżnianie i nazywanie owoców i warzyw. Rozwijanie zmysłu smaku poprzez zabawy badawcze.
  2. Utrwalenie nazewnictwa kolorów. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej poprzez zabawy i gry np. memory
  3. Kształtowanie poczucia rytmu i wyobraźni muzycznej poprzez zabawy ruchowo-taneczne i gry rytmiczne .
  4. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania  za pomocą zabaw słownych i słuchania opowiadań.
  5. Zapoznanie z zasadami prawidłowego odżywiania, konieczności aktywności fizycznej oraz jej wpływu na nasze zdrowie- trening czystości, omówienie piramidy zdrowego żywienia.

Krąg tematyczny: W naszej w grupie

  1. Budowanie poczucia wspólnoty , doskonalenie umiejętności wspólnej i zgodnej zabawy oraz kształtowanie pozytywnej samoocen gry integracyjne, zabawy słowne.
  2. Poznawanie różnych stanów emocjonalnych jak radość, złość, smutek. Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć- wykorzystanie technik teatralnych w tym elementów dramy.
  3. Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej poprzez śpiewanie piosenek i ilustrowanie słów ruchem. Utrwalenie zasad zgodnej zabawy
    i korzystania ze wspólnych zabawek- ,,burza mózgów’’
  4. Utrwalenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w czasie zabaw w domu, przedszkolu i na dworze oraz przypomnienie zasad zgodnej zabawy i korzystania ze wspólnych zabawek- ,, burza mózgów’’ i wykorzystanie zabaw dydaktycznych.
  5. Nauka empatii w stosunku do innych osób. Zapoznanie z formami niesienia pomocy ludziom, zwierzętom i roślinom- zabawy integracyjne przy muzyce, trening zadaniowy.

Krąg tematyczny: Co nam dają drzewa?

  1. Rozpoznawanie gatunków drzew liściastych – w szczególności dąb, świerk, brzoza oraz utrwalanie nazw i miejsc (sad, las, park) w których rosną- zabawy dydaktyczne i ruchowo- naśladowcze Utrwalenie nazw pór roku oraz zmian zachodzących w przyrodzie.
  2. Rozwijanie i stymulacja zmysłów sensorycznych poprzez rozpoznawanie darów natury ( zabawy polisensoryczne).
  3. Poznanie przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania , utrwalenie zasad pracy i koncentrowania uwagi podczas zajęć z całą grupą poprzez wykonanie wspólnej pracy plastycznej oraz ćwiczenia angażujące zmysły i ruch- ,,rysowanie w powietrzu’’ ,, rysowanie na plecach’’.
  4. Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach z wykorzystaniem patyków.
  5. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego poprzez zapoznanie z cyklem życia drzewa oraz układaniem historyjek obrazkowych.

Krąg tematyczny: Przygotowania do zimy

  1. Zapoznanie z potrzebami zwierząt , poznanie znaczenia pojęcia ,,zwierzęta domowe”. Budowanie świadomości, że zwierząt nie można krzywdzić.- ilustracje i zdjęcia zwierząt, słuchanie wiersza ,, istota czująca’’
  2. Klasyfikowanie przedmiotów według ilości i rodzaju, przeliczanie elementów zbioru wykorzystując zabawy dydaktyczne, oraz organizacyjno- porządkowe.
  3. Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez uczestnictwo w grach i rozgrywkach z rówieśnikami oraz ćwiczeniach gimnastycznych.
  4. Usprawnianie motoryki małej poprzez malowanie i kolorowanie
  5. Rozwijanie logicznego myślenia oraz doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi- zabawy w zgadywanie, gry liczbowe.

Zamierzenia  dydaktyczno- wychowawcze

WRZESIEŃ 2025 r.

1  Krąg tematyczny: RAZEM W PRZEDSZKOLU

  1. Przypominanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz zasad zachowań w przedszkolu– utrwalanie kodeksu przedszkolnego, pogadanki, zabawy dramowe i sytuacyjne, praca z ilustracją.
  2. Rozwijanie czynności samoobsługowych i higienicznych w toku codziennych działań wynikających z Ramowego Rozkładu Dnia.
  3. Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu – działania opiekuńczo-wychowawcze, zabawy swobodne, zabawy tematyczne, pogadanki, praca z historyjka obrazkową
  4. Zapoznanie ze schematem ciała człowieka – zabawy ruchowe, masażyki, ćwiczenia gimnastyczne.
  5. Ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy (kolor, wielkość, kształt) –  porównywanie liczebności zbiorów, zabawy matematyczne.

2  Krąg tematyczny : ZABAWY Z LATAWCEM

  1. Poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania- utrwalanie wyglądu figur geometrycznych w szczególności trójkąta, zabawy plastyczne, ruchowe i matematyczne.
  2. Rozwijanie zmysłów poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych – zagadki dotykowe (rozpoznawanie muszelek, piasku, szyszek, patków, kamieni itp.) , ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI.
  3. Rozwijanie motoryki małej podczas działań plastycznych (lepienie z plasteliny, gliny, malowanie palcami) , zabaw paluszkowych oraz czynności samoobsługowych.
  4. Doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych.

3  Krąg tematyczny:  NADCHODZI JESIEŃ

  1. Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni – zajęcia przyrodnicze, praca z ilustracją, opracowanie grupowego kalendarza pogody, obserwacja pogody.
  2. Rozpoznawanie podstawowych kolorów: niebieski, żółty, czerwony – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor – zabawy plastyczne i matematyczne.
  3. Poznawanie określeń: długi- krótki, duży- mały podczas codziennych działań, zajęć matematycznych i zabaw ruchowych.
  4. Rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody w okresie jesiennym.
  5. Kształtowanie koncentracji uwagi – opowiadania, bajki, zabawy typu „Co się zmieniło?”

4  Krąg tematyczny : CUDA NA ZIEMI

  1. Rozpoznawanie i nazywanie zjawisk przyrodniczych, skarbów Ziemi, poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i w życiu człowieka – filmiki multimedialne, zabawy  naśladowcze, opowiadania, ilustracje, organizacja kącika tematycznego.
  2. Rozwijanie słuchu, poczucia rytmu i koncentracji uwagi – zagadki słuchowe, zabawy dźwiękonaśladowcze oraz muzyczne, zabawy z instrumentami.
  3. Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy podczas ćwiczeń   i zabaw logopedycznych, słownych oraz muzycznych.
  4. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej – zabawy integracyjne, zabawy swobodne.
  5. Doskonalenie motoryki małej poprzez zabawy manipulacyjne i plastyczne.